- Locatie
Zonnedauw
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publictiedatum = 10-12-2025
Agendapunten
-
1
Juridische gronden
· Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
· De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 en latere wijzigingen meer bepaald de artikelen 119 en 135, § 2 die de bevoegdheid voor het nemen van politieverordeningen bepaalt.
· De wet van 30 juli 1979 en latere wijzigingen over de preventie van brand en ontploffing en de verplichte verzekering van de burgerlijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
· Het Koninklijk besluit van 19 december 2014 over de organisatie van de brandpreventie in de hulpverleningszones.
Feiten/context/historiek
· De gemeenteraad keurde op 22 juni 2021 de politieverordening over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in inrichtingen die toegankelijk zijn voor het publiek goed.
· Deze politieverordening is van kracht binnen de 20 gemeenten van de brandweerzone.
· Met één reglement wordt voor een gelijke bescherming voor alle inwoners van Brandweer Zone Rand gezorgd en is het duidelijk wat men als uitbater moet doen om een brandveilige zaak uit te baten.
· Door het effectief toepassen van de voorwaarden, het opmaken van brandpreventieverslagen en bijhorende brandattesten stelde Brandweerzone Rand vast dat sommige bepalingen en formuleringen verbeterd kunnen worden, met als doel enerzijds meer duidelijkheid te creëren voor uitbaters, gemeentebesturen en adviseurs brandpreventie en anderzijds onnodige afwijkingsaanvragen vermijden.
· Op 30 september 2025 was er overleg tussen de gemeentelijke diensten en brandweerzone Rand waarbij de voorgestelde politieverordening over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen werd toegelicht.
· Het college van burgemeester en schepenen nam op 20 oktober 2025 kennis van de voorgestelde politieverordening over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen met doorverwijzing naar de huidige zitting van de gemeenteraad.
Argumentatie
· Volgende aanpassingen in de politieverordening worden voorgesteld:
o Administratieve bepaling:
Verbouwen:
Ø Structurele wijzigingen aanbrengen die een invloed hebben op de stabiliteit en/of brandweerstand van de scheidende elementen.
Herinrichten:
Ø Een bestaande publiek toegankelijke inrichting wijzigen zonder aanpassingen aan de structuur maar wel met invloed op: brandcompartimentering, aantal gebruikers en evacuatie(wegen).
o Toepassingsgebied:
Dit reglement is niet van toepassing op:
Ø Scholen voor hun onderwijsopdracht: gebouwdelen van scholen die buiten de schooluren door derden gebruikt worden, worden wel als publiek toegankelijke inrichting beschouwd;
Ø Gebouwen voor uitoefening van erkende erediensten: in zoverre deze enkel gebruikt worden voor de erediensten. Worden deze ook voor andere doelen gebruikt dan worden ze als publiek toegankelijke inrichtingen beschouwd;
o Brandveiligheidsattest:
De exploitant van een ‘nieuwe’ publiek toegankelijke inrichting is verplicht:
Ø Ten minste 30 dagen voor de opening van de inrichting de openingsdatum van de inrichting aan de burgemeester mede te delen;
Ø Een controle van de brandveiligheid ten minste 30 dagen voor de opening van de inrichting aan te vragen.
Ø Bij het uitreiken van een B-attest heeft de exploitant zeven maanden om een stappenplan uit te werken om aan het reglement te voldoen.
Ø Bij de procedure over het voorstel tot aanpassing is een toelichting van het alternatieve voorstel met gelijkwaardig veiligheidsniveau nodig bij het afwijkingsdossier.
Het brandveiligheidsattest wordt aangevraagd door de exploitant aan de burgemeester in volgende gevallen:
Ø Nieuwe publiek toegankelijke inrichtingen;
Ø Bestaande publiek toegankelijke inrichtingen die verbouwd, heringericht of uitgebreid worden;
Ø Bestaande publiek toegankelijke inrichtingen met een nieuwe exploitant;
Ø Vóór het beëindigen van de geldigheidsduur van het brandveiligheidsattest;
Ø Bij wijzigingen die de brandveiligheid en/of de evacuatiemogelijkheden kunnen beïnvloeden;
Ø Bij toename van het aantal toegelaten personen.
Stappenplan:
Ø Bij het uitreiken van een B attest heeft de exploitant zeven maanden om een stappenplan uit te werken om aan het reglement te voldoen.
Afwijking:
Ø De aanvraag tot afwijking wordt door de exploitant schriftelijk aan de burgemeester bezorgd, die ze voor advies kan doorsturen naar de afwijkingscommissie.
Ø Het afwijkingsdossier omvat minstens volgende zaken:
§ Duidelijke plannen van de inrichting, op schaal getekend;
§ Verklarende nota waarom een afwijking wordt aangevraagd;
§ De toelichting van het alternatieve voorstel met gelijkwaardig veiligheidsniveau.
o Technische bepalingen:
Keuken:
Ø Toevoeging van een vast frituurtoestel in een lokaal, of een gedeelte daarvan.
Het aantal toegelaten personen:
Ø Het maximumaantal toegelaten personen wordt voorgesteld door de exploitant. Het wordt beperkt door het aantal, de ligging en de afmetingen van de uitgangen en de dimensies van de evacuatiewegen.
Ø Het maximumaantal toegelaten personen is afhankelijk van de opstelling in en de inrichting van de zaal. Vooral bij de exploitatie van een polyvalente zaal dient hieraan bijzondere aandacht besteed te worden.
Ø Het maximumaantal toegelaten personen kan door de brandweerdienst worden verminderd op basis van de risico’s, de bezetting, de functie, de bereikbaarheid of de inplanting van de publiek toegankelijke inrichting.
Ø Indien de oppervlakte van de zaal maakt dat de capaciteit door de brandweer hoger ingeschat wordt dan voorgesteld door de exploitant, kan de brandweer de burgemeester adviseren om de inrichting eventueel in een hogere categorie in te delen en bijkomende uitgangen en evacuatiewegen op te leggen.
o Categorie 1:
Veiligheidsregister:
Ø In elke publiek toegankelijke inrichting dient een veiligheidsregister permanent ter inzage te liggen voor de bevoegde instanties, alsook voor de personen die hiertoe door de burgemeester werden gemachtigd. Dit register bevat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen, waaronder (indien van toepassing):
§ Brandveiligheidsverslag;
§ Exploitatievergunning;
§ Aantal toegelaten personen;
§ Verslagen en/of attesten van de periodieke controles;
§ Verzekeringspolis objectieve aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing.
Technische installaties:
Ø Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien: … (een opsomming van de aanwezige installaties per situatie moet hier genoteerd worden).
o Categorie 2:
Inplanting:
Ø Op de private toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is.
Uitgangen – automatische deuren:
Ø Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden mits zij, ofwel zijn uitgerust met paniekbeslag, ofwel bij het uitvallen van de elektrische stroom of een ander defect automatisch in open stand worden geplaatst.
Technische ruimte:
Ø Verbrandingstoestellen met gecumuleerd verbrandingsdebiet vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.
Kookgelegenheden:
Ø Nabij een verplaatsbare friteuse is een goed passend metalen deksel en voldoende groot branddeken conform EN 1869 te voorzien.
Organisatie:
Ø Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien: … (een opsomming van de aanwezige installaties per situatie moet hier genoteerd worden).
Organisatie - overzichtstabel:
Ø Veiligheidsverlichting: erkend organisme – 5-jaarlijks;
Ø Veiligheidsverlichting - goede werking: bevoegd persoon – 6 maandelijks.
o Categorie 3:
Inplanting:
Ø Op de private toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is.
Uitgangen – automatische deuren:
Ø Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden mits zij, ofwel zijn uitgerust met paniekbeslag, ofwel bij het uitvallen van de elektrische stroom of een ander defect automatisch in open stand worden geplaatst.
Technische ruimte:
Ø Verbrandingstoestellen met gecumuleerd verbrandingsdebiet vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.
Ø Schrapping van het artikel over de gastoevoerleiding en -afsluiter.
Organisatie:
Ø Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien: … (een opsomming van de aanwezige installaties per situatie moet hier genoteerd worden).
Organisatie - overzichtstabel:
Ø Veiligheidsverlichting: erkend organisme – 5-jaarlijks;
Ø Veiligheidsverlichting - goede werking: bevoegd persoon – 6-maandelijks.
Om praktische redenen - zoals de communicatie naar de aanvragers en een uniforme behandeling door al onze behandelaars - is het aangewezen om deze wijzigingen te laten ingaan vanaf 1 januari 2026
BESLUIT:
Artikel 1.-
Goedkeuring van de politieverordening over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen met ingang van 1 januari 2026. De politieverordening gaat hierbij integraal als bijlage.
Art. 2.-
Deze politieverordening over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen vervangt de vorige versie.
Art. 3.
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan PZ Grens en aan brandweerzone Rand (niki.janssens@brandweer.zonerand.be).