- Locatie
Zonnedauw
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
AANVULLENDE BELASTING OP PERSONENBELASTING 2026
Publicatiedatum = 17-12-2025
Agendapunten
-
1
Juridische gronden
· Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald het artikel 41 2° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van reglementen anders dan personeelsaangelegenheden.
· Het Wetboek van de Inkomstenbelasting van 1992, meer bepaald de artikelen 465-470bis.
· De gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994, meer bepaald de artikelen 41, 162 en 170, §4.
Historiek / feiten /context
· Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de inwoners van de gemeente rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Argumentatie
· De continuïteit dient bewaard te blijven.
· Het vestigen van een aanvullende belasting op de personenbelasting zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 januari 2025 is geldig voor het aanslagjaar 2025, waardoor een vernieuwing van het reglement aangewezen is.
BESLUIT
Met 20 ja-stemmen van Monique Aerts, Hans De Schepper, Inga Verhaert, Koen Vanhees, Everd Selleslags, Rune Suykerbuyk, Kris Francken, Lies Bernaerts, Veerle De Jonge, Clarisse De Rydt, Cindy De Roeve, Wies Peeters, Jorgo Van Ginneken, Didier Van Aert, Lander Van Gestel, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Jan Oerlemans, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Met 5 onthoudingen van Stephanie Devos, Jeroen Luyckx, Ann Francken, Michaela Bruyninckx en Jan Bosmans.
Artikel 1.-
Voor het aanslagjaar 2026 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
Art. 2.-
De belasting wordt vastgesteld op 7,5 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Art. 3.-
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid en aan de financiële dienst bezorgd.