- Locatie
digitaal
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum: 23 februari 2022.
Agendapunten
-
0
Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J.
Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M.
Aerts, L. Peeters, C. De Rydt, D. Van Aert, I. Verhaert, S. Van Looveren, C. De Roeve, H.
Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Van
Heybeeck, L. Van Looveren, K. Dekeulener, raadsleden ;
V. Gabriels, algemeen directeur.
Verontschuldigd: S. Devos, raadslid.
-
1OPENBARE ZITTING
-
1.aAlgemeen beleid.
-
1.a.1
Gelet op het artikel 13 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen waarin de modaliteiten voor het ontslag als gemeenteraadslid zijn opgenomen;
Gelet op de melding per e-mail van 17 december 2021 door de heer Jef Duerloo titelvoerend gemeenteraadslid van de kieslijst nummer 2 – N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waarbij hij meldt dat hij zijn ontslag indient uit het mandaat van gemeenteraadslid;
NEEMT AKTE van het ontslag uit het mandaat van gemeenteraadslid van de heer Jef Duerloo.
-
1.a.2
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op het artikel 14 van het decreet lokaal bestuur waarin de modaliteiten voor de afstand van mandaat als gemeenteraadslid zijn opgenomen;
Gelet op de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 waarbij de heer Herman Volckaert als vierde opvolger op lijst met nummer 2 – N-VA voor ontslagnemend raadslid Jef Duerloo werd aangewezen, en daarna de heer Nick Brosens, mevrouw Marleen Ooms en vervolgens mevrouw Karin Dekeulener;
Gelet op e-mail van de heer Herman Volckaert van 29 december 2021 waaruit blijkt dat de heer Herman Volckaert, wonende Distelvinklaan 4 te Kalmthout, verzaakt aan zijn mandaat van gemeenteraadslid als opvolger van de heer Jef Duerloo, ontslagnemend gemeenteraadslid voor de fractie N-VA;
Gelet op de e-mail van 29 december 2021 van de heer Nick Brosens, wonende Wuustwezelsteenweg 80 te Kalmthout, waarin hij laat weten dat hij verzaakt aan zijn mandaat van gemeenteraadslid als opvolger de heer Jef Duerloo, ontslagnemend gemeenteraadslid voor de fractie N-VA;
Gelet op de e-mail van 2 januari 2022 van mevrouw Marleen Ooms, wonende Withoeflei 15 te Kalmthout, waarin zij laat weten dat zij verzaakt aan haar mandaat van gemeenteraadslid als opvolger de heer Jef Duerloo, ontslagnemend gemeenteraadslid voor de fractie N-VA;
NEEMT AKTE van de verzakingen aan het mandaat van gemeenteraadslid door de heer Herman Volckaert, de heer Nick Brosens en mevrouw Marleen Ooms.
-
1.a.3
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 januari 2019 houdende de beëdiging van de aan te stellen gemeenteraadsleden en de verkiezing en de beëdiging van de schepenen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van vandaag waarbij akte werd genomen van het ontslag van het gemeenteraadslid Jef Duerloo (N-VA);
Gelet op het artikel 14 van het decreet lokaal bestuur waarin de modaliteiten voor de eedaflegging voor gemeenteraadsleden wordt gespecifieerd;
Gelet op de verklaringen toegekomen op het gemeentebestuur op 29 december 2021 en 2 januari 2022 van:
- de heer Herman Volckaert, wonende Distelvinklaan 4 te Kalmthout, verkozen als vierde opvolger op lijst 2 – N-VA voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018,
- de heer Nick Brosens, wonende Wuustwezelsteenweg 80 te Kalmthout, verkozen als vijfde opvolger op lijst 2 – N-VA voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018,
- mevrouw Marleen Ooms, wonende Withoeflei 15 te Kalmthout, verkozen als zesde opvolger op lijst 2 – N-VA voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018,
waarin zij afstand doen van hun mandaat als gemeenteraadslid;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van vandaag waarbij akte genomen wordt van de verzakingen uit het mandaat van gemeenteraadslid door de heer Herman Volckaert, de heer Nick Brosens en mevrouw Marleen Ooms;
Gelet op de verkiezingslijst waaruit blijkt dat voor de kieslijst nummer 2 mevrouw Karin Dekeulener werd aangewezen als zevende opvolger in rang;
ONDERZOEKT de geloofsbrieven van mevrouw Karin Dekeulener, geboren te Ekeren op 8 december 1965 en wonende te Kalmthout, Den Dijk 18, zevende opvolger van kieslijst nummer 2 bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, en stelt daarbij vast dat mevrouw Dekeulener de nodige voorwaarden vervult om als gemeenteraadslid van Kalmthout te worden aangesteld;
IS GETUIGE van het feit dat mevrouw Karin Dekeulener, aanwezig is onder het publiek dat toegelaten is tot de openbare zitting, door de burgemeester-voorzitter wordt uitgenodigd tot het afleggen van de eed als gemeenteraadslid en dat mevrouw Karin Dekeulener digitaal de eed aflegt in handen van de burgemeester - voorzitter: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”;
IS GETUIGE van het feit dat de burgemeester-voorzitter mevrouw Karin Dekeulener aanstelt als gemeenteraadslid van Kalmthout voor een ambtsperiode die loopt tot en met 31 december 2024 of langer zoals voorzien in het artikel 5 van het decreet lokaal bestuur en dat mevrouw Karin Dekeulener onmiddellijk daarna als gemeenteraadslid deelneemt aan de vergadering van de gemeenteraad;
STELT VAST dat mevrouw Karin Dekeulener in de voorrangslijst rang inneemt onmiddellijk na mevrouw Lea Van Looveren.
De voorzitter verwelkomt mevrouw Karin Dekeulener als raadslid en wenst haar veel succes toe.
-
1.a.4
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (afgekort WPG)
;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone;
Gelet op de raadbeslissing van 25 maart 2019 waarbij de heer Jef Duerloo werd verkozen tot effectief politieraadslid voor de politiezone Grens namens de fractie N-VA; dat in dezelfde raadszitting de heer Jan Van Esbroeck werd aangeduid als opvolger voor de heer Jef Duerloo als lid van de politieraad van de zone Grens;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Jef Duerloo (N-VA) als gemeenteraadslid;
STELT VAST dat het mandaat van politieraadslid van de heer Jef Deurloo beëindigd wordt.
-
1.a.5
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (afgekort WPG);
Gelet op het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone;
Gelet op de raadbeslissing van 25 maart 2019 waarbij de heer Jef Duerloo werd verkozen tot effectief politieraadslid voor de politiezone Grens namens de fractie N-VA; dat in dezelfde raadszitting de heer Jan Van Esbroeck werd aangeduid als opvolger voor de heer Jef Duerloo als lid van de politieraad van de zone Grens;
Gelet op het raadsbesluit van 25 januari 2021 over de beëindiging van het mandaat van politieraadslid van de heer Jan Van Esbroeck namens de fractie N-VA;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Jef Duerloo (N-VA) als gemeenteraadslid;
Gelet op het artikel 19 van de WGP dat stelt dat wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers kunnen voordragen; dat in dit geval deze kandidaten verkozen worden verklaard en de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht;
Gelet op het artikel 14 van de WGP dat stelt dat enkel gemeenteraadsleden lid kunnen zijn van de politieraad;
Overwegende dat de voordracht van een kandidaat-politieraadslid en kandidaat-opvolger(s) moet gebeuren aan de hand van een akte van voordracht;
Gelet op de geldig ingekomen akte van voordracht;
Overwegende dat deze akte de hierna vermelde kandidaten voordraagt en ondertekend is door het volgende gemeenteraadslid:
Kandidaten effectieve leden Opvolgers Voordragende gemeenteraadsleden
Dekeulener Karin Van der Poel Anita Van der Poel Anita en Verhaert Inga
Devos Stephanie
Gelet op het feit dat de voordrachtakte aan de wettelijke bepalingen ter zake voldoet;
STELT VAST dat mevrouw Karin Dekeulener (namens N-VA) als effectief lid verkozen wordt voor de politieraad van de zone Grens. Mevrouw Anita Van der Poel (namens N-VA) is van rechtswege eerste opvolger van het verkozen effectief lid. Mevrouw Stephanie Devos (namens N-VA) is van rechtswege tweede opvolger van het verkozen effectief lid.
-
1.a.6
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de statuten van de opdrachthoudende vereniging PIDPA ;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de opdrachthoudende vereniging PIDPA (Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 houdende de aanduiding van het raadslid Jef Duerloo als gemeentelijke vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van PIDPA met als vervanger het raadslid Inga Verhaert en dit voor de periode van de ganse legislatuur 2019-2024;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Jef Duerloo (N-VA) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PIDPA;
Gaat over tot voordracht van een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PIDPA: raadslid Karin Dekeulener, vanwege NV-A;
Gezien bijgevolg de voordracht van mevrouw Karin Dekeulener als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PIDPA aanvaard wordt met 24 stemmen;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt mevrouw Karin Dekeulener, raadslid vanwege N-VA, wonende Den Dijk 18 te 2920 Kalmthout, voor als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van PIDPA, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze gemeenteraadsbeslissing zal bezorgd worden aan PIDPA (Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen). -
1.a.7
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de statuten van de opdrachthoudende vereniging IVEKA ;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de opdrachthoudende vereniging IVEKA (Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle);
Gelet op het gemeenteraadbesluit van 25 februari 2019 waarbij raadslid Lies Van den Keybus werd aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Jef Duerloo als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging IVEKA die georganiseerd worden tot en met 31 december 2024;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Jef Duerloo (N-VA) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IVEKA;
Gaat over tot voordracht van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IVEKA: raadslid Karin Dekeulener, vanwege N-VA;
Gezien bijgevolg de voordracht van mevrouw Karin Dekeulener als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IVEKA aanvaard wordt met 24 stemmen;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt mevrouw Karin Dekeulener, raadslid vanwege N-VA, wonende Den Dijk 18 te 2920 Kalmthout, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IVEKA, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze gemeenteraadsbeslissing zal bezorgd worden aan IVEKA, ter attentie van het secretariaat, vennootschapssecretariaat@fluvius.be . -
1.a.8
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de statuten van de dienstverlenende vereniging IKA ;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging IKA (Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle);
Gelet op het gemeenteraadbesluit van 25 februari 2019 waarbij raadslid Lies Van den Keybus werd aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Jef Duerloo als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IKA die georganiseerd worden tot en met 31 december 2024;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Jef Duerloo (N-VA) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA;
Gaat over tot voordracht van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA: raadslid Karin Dekeulener, vanwege N-VA;
Gezien bijgevolg de voordracht van mevrouw Karin Dekeulener als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA aanvaard wordt met 24 stemmen;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt mevrouw Karin Dekeulener, raadslid vanwege N-VA, wonende Den Dijk 18 te 2920 Kalmthout, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IKA, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze gemeenteraadsbeslissing zal bezorgd worden aan IKA (Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle) t.a.v. de heer Lieven Ex, lieven.ex@fluvius.be . -
1.a.9
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente Kalmthout lid is van Bosgroep Antwerpen Noord vzw; dat deze vzw private boseigenaars ondersteunt bij het beheer van hun bos;
Gelet op het gemeenteraadbesluit van 25 maart 2019 waarbij raadslid Jef Duerloo werd aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Antwerpen Noord vzw voor de volledige bestuursperiode 2019-2024;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Jef Duerloo (N-VA) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Antwerpen Noord vzw;
Gaat over tot voordracht van een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Antwerpen Noord vzw: raadslid Karin Dekeulener, vanwege N-VA;
Gezien bijgevolg de voordracht van mevrouw Karin Dekeulener als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Antwerpen Noord vzw aanvaard wordt met 24 stemmen;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt mevrouw Karin Dekeulener, raadslid vanwege N-VA, wonende Den Dijk 18 te 2920 Kalmthout, voor als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Antwerpen Noord vzw, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing zal bezorgd worden aan Bosgroep Antwerpen Noord vzw (Schildesteenweg 99 te 2520 Ranst). -
1.bVrije tijd.
-
1.b.1
De voorzitter meldt dat zoals schepen van financiën Maarten De Bock (CD&V) zonet - tijdens de zitting van de raad van bestuur in de hoedanigheid als voorzitter van het AGB - reeds toelichtte, dat de huidige erfpachtovereenkomst wordt ontbonden om de gekende reden. Momenteel ligt het ontwerp van de notariële akte voor de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw voor ter goedkeuring.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout van 19 december 2016 over de goedkeuring van de notariële akte voor de vestiging van een erfpacht voor het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw (Kapellensteenweg 170 te Kalmthout) tussen het AGB Kalmthout en vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen (Nieuwstraat 50 te Essen);
Overwegende dat het AGB Kalmthout instaat voor de exploitatie en het beheer van het zwembad, het sportpark Heikant, het ontmoetingscentrum De Zonnedauw en het ontmoetingscentrum van het dorpshuis Nieuwmoer;
Gelet op het feit dat na controle door de federale overheidsdienst Financiën gebleken is dat er verschillen in visie bestaan voor wat betreft het BTW-statuut van specifieke uitgaven en investeringen door het AGB Kalmthout;
Overwegende dat na overleg tussen de federale overheidsdienst Financiën en het AGB Kalmthout, bijgestaan door het advieskantoor PWC, een overeenkomst wordt afgesloten over de specifieke BTW-punten waarover dit verschil in visie bestaat;
Overwegende dat volgens het artikel 2044 e.v. van het Burgerlijk Wetboek een dadingsovereenkomst kan worden afgesloten waarin partijen bereid zijn aan elkaar toegevingen te doen en op die wijze een einde wensen te stellen aan dit onderlinge geschil;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van 25 oktober 2021 over de goedkeuring van het voorstel van dadingsovereenkomst tussen het federale overheidsdienst Financiën en het AGB Kalmthout; dat als gevolg van deze dadingsovereenkomst met ingang vanaf 1 januari 2022 de erfpachtovereenkomst tussen het AGB Kalmthout en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor de uitbating en het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, dient ontbonden te worden;
Gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van heden waarbij de bestaande erfpachtovereenkomst tussen het AGB Kalmthout en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw wordt ontbonden;
Gelet op de afspraken in de dadingsovereenkomst; dat het nodig is dat het ontmoetingscentrum De Zonnedauw beheerd en uitgebaat wordt door het gemeentebestuur; dat een notariële akte voor de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw dient opgesteld te worden;
Gelet op het ontwerp van notariële akte zoals opgesteld door de geassocieerde notaris Luc Dejongh uit Kalmthout;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt het ontwerp van notariële akte voor de vestiging van een erfpacht voor het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw (Kapellensteenweg 170 te Kalmthout) tussen de gemeente en vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen (Nieuwstraat 50 te Essen) goed.
Deze erfpachtovereenkomst gaat hierbij integraal als bijlage.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen en aan de geassocieerde notaris Luc Dejongh uit Kalmthout. -
1.b.2
De voorzitter meldt dat ook het gebruiks- en retributiereglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw overgedragen dient te worden van het AGB naar de gemeente.
De schepen van cultuur Silke Lathouwers (CD&V) zegt dat het inderdaad om enkele kleine aanpassingen gaat. Er is nu geen verplichte hoeveelheid drankafname meer en die was er wel onder het AGB. Het aanspreekpunt wordt de afdeling vrije tijd in plaats van het onthaal. Qua verzekeringen en aansprakelijkheid werden ook enkele kleine wijzigingen aangebracht.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 28 januari 1974, zoals gewijzigd op 21 oktober 2009, betreffende het cultuurpact met oog op realisatie van een duurzaam lokaal cultuurbeleid;
Gelet op het gebruiks- en tariefreglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, laatst goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout en de gemeenteraad in zitting van 14 december 2020;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van 25 oktober 2021 over de goedkeuring van het voorstel van dadingsovereenkomst tussen het federale overheidsdienst Financiën en het AGB Kalmthout; dat met ingang vanaf 1 januari 2022 de erfpachtovereenkomst tussen het AGB Kalmthout en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor de uitbating en het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, dient ontbonden te worden;
Gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van heden van de notariële ontwerpakte over de ontbinding van de erfpachtovereenkomst tussen het AGB Kalmthout en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw;
Gelet op de intrekking door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van heden van het gebruiks- en tariefreglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw;
Gelet op de goedkeuring door de gemeenteraad in zitting van heden van het ontwerp van notariële akte voor de vestiging van een erfpacht voor het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw (Kapellensteenweg 170 te Kalmthout) tussen de gemeente en vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen (Nieuwstraat 50 te Essen) goed;
Overwegende dat het noodzakelijk is om een duidelijk kader te hebben en voorwaarden op te leggen waarbinnen de lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw gebruikt kunnen worden;
Overwegende dat het noodzakelijk is een retributie te vragen voor het gebruik van de lokalen in het ontmoetingscentrum om het hoofd te bieden aan de onderhouds- en uitbatingskosten die dergelijke inrichting met zich meebrengt;
Gelet op het feit dat in het voorliggende reglement voor het gebruik van de lokalen in De Zonnedauw een onderscheid gemaakt wordt tussen 4 categorieën van gebruikers; dat het aangewezen is om voor deze 4 categorieën verschillende tarieven te hanteren en dit om volgende redenen:
• categorie A betreft het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB Kalmthout, de gemeentelijke adviesraden en de Kalmthoutse scholen. Omdat enerzijds de werking vanuit het gemeentelijk meerjarenplan wordt gefinancierd, heeft de heffing van een retributie voor deze categorie geen invloed op de gemeentelijke financiën. Anderzijds wil het gemeentebestuur het gemeentelijk onderwijs ondersteunen;
• categorie B betreft de erkende Kalmthoutse verenigingen, de scholen niet uit Kalmthout, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging. De werking van deze verenigingen werd door één van de bestaande gemeentelijke adviesraden en het gemeentebestuur als zinvol ervaren naar de bevolking toe. De erkende verenigingen verplichten zich tegenover het gemeentebestuur tot sociale, culturele en sportieve activiteiten die de uitstraling van de gemeente bevorderen. Het hanteren van een verminderd tarief ten opzichte van erkende verenigingen, scholen en bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging is dan ook aangewezen;
• categorie C betreft instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, politieke partijen, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen, personeelsleden van de gemeente. Deze categorie draagt bij tot de ontwikkeling van de gemeente en de individuele ontplooiing van de burgers in het algemeen;
• categorie D betreft niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout en profit-sector. Zij betalen het normale tarief;
Gelet op de definiëring van de mogelijke gebruiksduren voor de lokalen; dat eveneens een verschil in tarifering aangewezen is in functie van de duurtijd van het gebruik;
Gelet op het positief advies van het dagelijks bestuur van cultuurraad Kalmthout van 3 december 2021 over het ontwerp van gebruiks- en retributiereglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw;
Gelet op de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 december 2021 van het gebruiks- en retributiereglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt het voorstel van gebruiks- en retributiereglement voor de lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw (Kapellensteenweg 170 te Kalmthout) goed.
Ten bate van de gemeente wordt voor een termijn beginnend op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op het gebruik van bepaalde lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, zoals voorzien in dit gebruiks- en retributiereglement.
Het reglement gaat hierbij integraal als bijlage.
Gebruiks- en retributiereglement ontmoetingscentrum De Zonnedauw
Hoofdstuk 1. Algemene en specifieke voorwaarden
Artikel 1. Algemene voorwaarden- Dit reglement regelt het gebruik van ontmoetingscentrum De Zonnedauw, Kapellensteenweg 170, 2920 Kalmthout in beheer van de gemeente Kalmthout, verder de gemeente genoemd. De dienst vrije tijd verzorgt de administratieve opvolging in opdracht van de gemeente.
- Ontmoetingscentrum De Zonnedauw wordt ter beschikking gesteld aan verenigingen, instellingen en natuurlijke personen voor de organisatie van activiteiten in hoofdzaak van culturele, sociale, gemeenschapsvormende of pedagogische aard.
- Volgende lokalen kunnen gehuurd worden:
• Heidezaal
• Keuken
• Heikneuter
• Vlinder
• Korenbloem - De gebruikers worden ingedeeld in 4 categorieën:
Categorie A: Het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB, de gemeentelijke adviesraden en de Kalmthoutse scholen.
Categorie B: De erkende Kalmthoutse verenigingen, scholen niet uit Kalmthout, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging.
Categorie C: instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, politieke partijen, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen, personeelsleden van de gemeente.
Categorie D: niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout, profit-sector.
Artikel 2. Procedure voor het huren van de infrastructuur
- De gebruiker neemt een optie via de balie vrije tijd, telefonisch 03 376 49 50 of per mail verhuur@kalmthout.be. Binnen de 14 dagen bezorgt de gebruiker een ingevuld aanvraagformulier via de gemeentelijke website. Als er binnen de 14 dagen geen aanvraagformulier is ingediend, vervalt de optie automatisch.
- Bij het toekennen van de opties en het gebruik worden de volgende criteria toegepast:
• De aanvragen worden chronologisch op datum behandeld.
• Bij gelijktijdige aanvraag wordt de volgorde bepaald van categorie A tot en met D waarbij categorie A de hoogste prioriteit krijgt. - De gebruiker kan maximum 1 jaar op voorhand de infrastructuur reserveren.
- De lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw zijn te gebruiken per dagdeel of per dag. Onder dagdeel wordt verstaan de voormiddag van 8u00 tot 12u00, de namiddag van 13u00 tot 17u00 of de avond vanaf 18u00. Met uitzondering van categorie D kunnen de lokalen Heikneuter, Vlinder en Korenbloem ook op jaarbasis gehuurd worden met een maximum van 52 dagdelen.
- De gebruiker beschikt tijdens het gebruik over de nodige sleutels. De sleutels zijn af te halen bij de balie vrije tijd, Driehoekstraat 25, tijdens de openingsuren. Dit mag maximum twee dagen op voorhand. In geval van weekend of feestdag worden ze opgehaald op de voorafgaande werkdag. De gebruiker ondertekent een ontvangstbewijs en brengt de sleutels terug naar de balie vrije tijd, tijdens de openingsuren op de werkdag volgend op de activiteit. De gebruiker blijft verantwoordelijk voor de infrastructuur tot de sleutels zijn ingeleverd bij de balie vrije tijd. In geval van het niet inleveren worden de kosten voor het vervangen van sleutels en sloten doorgerekend aan de gebruiker.
- De gebruiker heeft enkel toegang tot de infrastructuur tijdens het eigen gebruik, ook al wordt de sleutel vroeger opgehaald. Leveringen en het ophalen van drank, materialen e.d. gebeuren uitsluitend binnen de periode van toegestaan gebruik.
- De infrastructuur mag niet onderverhuurd worden.
- Het is verboden de infrastructuur te gebruiken voor andere doeleinden dan deze vermeld in het reglement. Indien dit gebeurt kan de gemeente het gebruik annuleren. De betaalde gebruiksvergoeding wordt dan niet terugbetaald. Als na afloop van de activiteit blijkt dat die niet volgens de aanvraag was, zal de gebruiker een boete worden aangerekend.
- Met het digitaal indienen van het aanvraagformulier verklaart de aanvrager in te stemmen met dit gebruiks- en retributiereglement.
- De aanvraag voor het gebruik van de lokalen in ontmoetingscentrum De Zonnedauw geldt niet als evenementenaanvraag. De gebruiker moet steeds een evenementenaanvraag indienen via https://kalmthout.flowlab.be.
Artikel 3. Verzekeringen, aansprakelijkheid en schadevergoedingen
- De gemeente verklaart dat voor het gebouw waarvan de lokalen deel uitmaken, inzake verzekering tegen brand en burgerlijke aansprakelijkheid, afstand van verhaal in de polis werd opgenomen.
- De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor materiaal dat achtergelaten wordt door de gebruiker of voor mogelijke diefstallen of beschadigingen.
- De gebruiker is persoonlijk verantwoordelijk en aansprakelijk
• voor het eigen materiaal en dient hiervoor de vereiste verzekeringen af te sluiten. Materiaal kan enkel in de daarvoor voorziene bergruimte achtergelaten worden na overleg met de gemeente.
• voor het respecteren van de maximumcapaciteit van de infrastructuur.
• voor het naleven van het verplicht gratis uitdelen van oordopjes zoals voorzien in de wetgeving: activiteiten met een maximaal geluidsniveau tussen 95dB(A) Laeq-15min en 100 dB(A) Laeq-60min.
• voor het behoud van de goede orde in het gebouw en in de onmiddellijke omgeving van ontmoetingscentrum De Zonnedauw.
• voor elke schade van welke aard ook door hemzelf, een deelnemer of een bezoeker aangebracht aan zowel de infrastructuur als het materiaal. Dit ongeacht het recht van verhaal door de gemeente Kalmthout aan diegene die de schade veroorzaakt en dit tijdens de hele periode van het gebruik.
• voor ongevallen en andere schadelijke gevolgen ten opzichte van derden die voortvloeien uit het gebruik van de infrastructuur en of de activiteit.
• tegenover derden en staat zelf in voor het betalen van auteursrechten, taksen, belastingen, verzekeringen inzake burgerlijke of contractuele aansprakelijkheid, arbeidsongevallen, afsluiten van een verzekering bij exposities en dergelijke.
• voor het eerbiedigen van de wetgeving op de zedelijke bescherming van de jeugd en beteugeling van de dronkenschap.
• voor het naleven van de reglementering: politie- en gemeentewetgeving, VLAREM-wetgeving V02 betreffende geluidshinder
• voor het respecteren van de stilte in de omgeving, met andere woorden: geen geluidsoverlast
• voor het na gebruik achterlaten van de lokalen en alle roerende goederen waaronder het meubilair, de installaties en dergelijke in dezelfde toestand waarin ze zich bevonden vóór gebruik. Schoonmaakmiddelen zijn voorhanden. - Het is verplicht Billijke vergoeding te betalen voor het laten horen van opgenomen muziek. De gemeente betaalt het jaartarief ‘polyvalente zalen’ voor alle activiteiten waarbij dranken en/of maaltijden ter beschikking worden gesteld en waarbij niet gedanst wordt door de aanwezigen. Aan de gebruiker worden hiervoor geen extra kosten aangerekend. Voor een activiteit met dans moet de gebruiker zelf een extra aanvraag indienen bij de Billijke vergoeding.
Artikel 4. Specifieke gebruiksafspraken
- Het is verboden om iets aan te brengen, te beschrijven, te beplakken op de inboedel of de infrastructuur.
- Tijdens de gebruiksperiode is de gebruiker verantwoordelijk voor het onderhoud van de infrastructuur. Wanneer de gebruiker de lokalen zodanig achterlaat dat een extra onderhoudsbeurt of schoonmaak nodig blijkt, dan zal hij de kosten hiervan moeten betalen. De gebruiker wordt vermoed de in gebruik genomen ruimte en het meubilair in goede staat van onderhoud en zonder gebreken te hebben aangetroffen bij aanvang van het gebruik. Het tegenbewijs wordt geleverd door foto’s onmiddellijk via e-mail over te maken aan verhuur@kalmthout.be. Dit voor aanvang van de activiteit.
Beschadigingen aan de infrastructuur of het meubilair tijdens het gebruik moeten onmiddellijk met toevoeging van foto’s via e-mail verhuur@kalmthout.be doorgegeven worden. Beschadigingen veroorzaakt tijdens het gebruik worden door de gebruiker vergoed. Volgens bestek zal het bedrag voor de herstelling veroorzaakt door de gebruiker aan hem worden aangerekend. - Het is verboden om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan wie jonger is dan zestien jaar. Hiermee bedoelt men alle alcoholhoudende dranken van meer dan 0,5%vol., onder andere bier, wijn, e.d. Sterke drank mag niet verkocht, geschonken of aangeboden worden aan wie jonger is dan achttien jaar. Aangezien cocktails en mixdranken zoals Breezers sterke drank bevatten, mogen deze ook niet verkocht of gratis uitgedeeld worden aan minderjarigen. Aan elke persoon die alcohol wil kopen, mag gevraagd worden zijn leeftijd aan te tonen.
- De gemeente kan bij overmacht het gebruik annuleren. De gebruiker zal onmiddellijk hiervan in kennis worden gesteld. De gebruiker kan hierbij geen aanspraak maken op een schadevergoeding. De betaalde vergoeding voor het gebruik wordt in dat geval wel terugbetaald.
- De gebruiker is verantwoordelijk voor de verwarming. Het is zijn taak om de instructies over het gebruik van de centrale verwarming, zoals te vinden in elk lokaal zorgvuldig na te leven.
- Algemene verbodsbepalingen en voorwaarden brandvoorkoming:
• In de hele infrastructuur geldt een algemeen rookverbod. De gebruiker moet erover waken dat het rookverbod wordt nageleefd.
• De gebruiker moet er op toezien dat het maximum aantal toegelaten personen niet wordt overschreden: Heidezaal: 200 personen; Heikneuter: 20 personen; Vlinder: 35 personen; Korenbloem: 60 personen.
• De brandblussers blijven te allen tijde zichtbaar en bereikbaar. Ze mogen niet verwijderd worden.
• Tijdens elke activiteit moeten de nooduitgangen en gangen vrij blijven en mogen de deuren niet op slot zijn. De gebruiker moet erover waken dat deze regel gerespecteerd wordt en dat de nooduitgangen enkel gebruikt worden in geval van nood.
• Enkel materiaal dat beantwoordt aan de wettelijke normen van de brandveiligheid in openbare ruimten wordt toegelaten. U kan hierover meer informatie bekomen bij de lokale brandweer op het nummer 03 369 74 10.
• Het gebruik van vuurwerk en/of ander aanverwant feest-opluisterend materiaal is niet toegestaan, tenzij na advies van de brandweer en met voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente.
• Op de binnenplaats mogen enkel mobiele installaties geplaatst worden op eigen risico. De gebruiker moet erover waken dat ook hier de nooduitgangen steeds vrij blijven. - Levende dieren zijn niet toegelaten in de hele infrastructuur.
- De gebruiker staat in voor de bekendmaking van de activiteit, het maken van catalogi, drukwerk en verzending van promotiemateriaal.
- ‘Gemeentebestuur Kalmthout’ en ‘Ontmoetingscentrum De Zonnedauw’ mogen enkel gebruikt worden als aanwijzing van de locatie waar de activiteit plaats vindt. Bij elke aankondiging moet de organisator duidelijk vermeld worden.
- Gebruikers die het gebruiks- en retributiereglement overtreden, worden gedurende een periode uitgesloten van het gebruik van alle gemeentelijke infrastructuur. Het college van burgemeester en schepenen stelt de termijn vast in functie van de ernst van de inbreuk.
- Afvalverwerking:
Al het afval wordt gesorteerd. Glas en KGA dient de gebruiker zelf af te voeren. Er is een grijze container voor huisvuil, een groene container voor GFT+, een gele container voor papier en karton en een blauwe container voor PMD. Op het einde van de huurperiode plaatst de gebruiker al het afval in de juiste containers op de binnenplaats of neemt het mee. - Waar het reglement niet toereikend blijkt of over het toekennen van uitzonderingen, beslist het college van burgemeester en schepenen.
- Bijzondere specificaties van het gebruik kunnen via een andere overeenkomst afgesloten worden.
Artikel 5. Retributies
- Huurtarieven:
Categorie A Categorie B Categorie C Categorie D
Heikneuter
per dagdeel / € 15 € 20 € 30
per dag / € 40 € 50 € 75
per jaar / € 400 € 500 /
Vlinder
per dagdeel / € 20 € 30 € 45
per dag / € 50 € 75 € 115
per jaar / € 500 € 750 /
Korenbloem
per dagdeel / € 30 € 45 € 70
per dag / € 75 € 115 € 175
per jaar / € 750 € 1150 /
Heidezaal
per dagdeel / € 75 € 115 € 170
per dag / € 185 € 285 € 425
Keuken
Warme Keuken / € 50 € 75 € 115
Koude keuken / € 25 € 40 € 60
Oefenbeurten
Opbouw of afbraak van de
zaal op een ander moment
dan de activiteit per dagdeel. / € 25 € 40 € 60
• Onder de term ‘warme keuken’ wordt verstaan: gebruik van de kooktoestellen.
• Onder de term ‘koude keuken’ wordt verstaan: afwassen, gebruik van het servies en de microgolfoven.
• Het jaartarief voor de huur van de lokalen wordt per kwartaal aan 25% van het jaartarief aangerekend. Indien men meer dan 52 dagdelen gebruik wenst te maken van een lokaal, wordt bovenop het jaartarief het tarief per extra dag(deel) volgens bovenstaande tabel aangerekend.
2. Bij gebruik van de Heidezaal voor de organisatie van toneelvoorstellingen door amateurverenigingen geldt een aangepast tarief van 555 euro.
Dit tarief omvat:
• 10 dagdelen voor repetities (op te nemen binnen 1 maand voor de eerste voorstelling)
• 2 dagen voor de opbouw van het decor
• 2 op elkaar volgende weekends (van vrijdag tot en met zondag) voor de voorstellingen en de afbraak.
• gebruik van lokaal de Heikneuter als backstage tijdens de voorstellingen.
Het decor kan maximaal 1 maand voor de eerste voorstelling opgebouwd worden. In deze periode kan de Heidezaal verhuurd worden aan andere gebruikers, indien zij geen gebruik maken van het podium.
3. Boete/sanctiesysteem
omschrijving prijs
Niet inleveren van sleutels Op basis van een bestek
Gebruik van de infrastructuur buiten huurtijd € 100
Gebruik van infrastructuur voor ander dan aangegeven doeleinde € 250
Extra poetsbeurt € 50
Beschadigingen Op basis van een bestek
4. Betalingen gebeuren enkel op basis van factuur. De gebruiker is gehouden tot betaling van de facturen binnen de 30 dagen na de uitreiking van de facturen middels overschrijving.
5. Het gebruik van materiaal aanwezig in de infrastructuur is gratis. “Beschadigingen aan de infrastructuur en/of beschadigd materiaal worden aangerekend aan de gebruiker/veroorzaker. Bij grote nalatigheid of terugkerende klachten kan de gemeente de gebruiker voor een bepaalde periode uitsluiten van het gebruik van de hele infrastructuur.
6. Annulering van een lokaal moet door de gebruiker vooraf schriftelijk kenbaar gemaakt worden via e-mail verhuur@kalmthout.be. De annuleringstermijn voor de Heidezaal is 1 maand, voor de overige lokalen 7 dagen. Als deze termijnen niet gerespecteerd worden, betaalt de gebruiker een administratieve kost van 20 euro.
7. In geval van betwisting zal de invordering geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.
Art. 2.-
De betaling van de retributie geschiedt voorafgaandelijk tegen afgifte van een ontvangstbewijs dat op elk verzoek dient getoond te worden.
Art. 3.-
In geval van betwisting zal de invordering geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.
Art. 4.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid, aan de cultuurdienst en financiële dienst van de gemeente. -
1.cFinancieel beleid.
-
1.c.1
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald het artikel 332, §1 derde lid dat bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid worden ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 september 2021 over de goedkeuring van de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de gemeente;
Gelet op het feit dat de jaarrekening gepubliceerd werd op de gemeentelijke website en bezorgd werd aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in het bovenvermelde decreet;
Gelet op de brief van 17 december 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën, over de goedkeuring van de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de gemeente door de gouverneur van de provincie Antwerpen op 16 december 2021;
Enig artikel.-
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 16 december 2021 over de goedkeuring van de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de gemeente. -
1.dPatrimonium.
-
1.d.1
De voorzitter meldt dat er naar aanleiding van de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine in de Bezemheidelaan ter hoogte van het oude speelterrein, in het kader van de elektriciteitsvoorziening, een ontwerp van notariële akte ter goedkeuring wordt voorgelegd. Hiervoor kocht Iveka-Fluvius deze grond van de gemeente. Het gaat hier over een perceel van 221 m² voor een bedrag van € 20 000. Tevens werd een recht van doorgang via een erfdienstbaarheid gevestigd voor een oppervlakte van 207 m².
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van een goede elektriciteitsvoorziening aan de inwoners van de omgeving van de Bezemheidelaan en het beheer van een elektriciteitscabine in de Bezemheidelaan door de opdrachthoudende vereniging IVEKA (maatschappelijke zetel K. Elisabethlaan 38 te Turnhout), het noodzakelijk is dat er enerzijds een perceel grond (kadastraal gekend als sectie E, nummer 0001 M 14 P0000 met een oppervlakte van 221 m²) wordt verkocht aan de opdrachthoudende vereniging IVEKA en anderzijds een erfdienstbaarheid van overgang gevestigd wordt ten voordele van de bovenvermelde vereniging op een deel van het perceel gelegen langs de Bezemheidelaan (thans kadastraal gekend als sectie E, nummer 0001 L 14 P0000 met een oppervlakte van 207m² en een breedte van 3 meter);
Gelet op het feit dat het bovenvermelde perceel eigendom is van het gemeentebestuur;
Gelet op het opmetingsplan zoals opgemaakt door meetkundige-schatter Francis Koyen uit Brecht van 25 september 2020;
Gelet op het feit dat het bovenvermelde perceel verkocht wordt voor een prijs van € 20 000;
Overwegende dat het zowel voor de verkoop van het perceel als voor de vestiging van de erfdienstbaarheid van overgang het noodzakelijk is dat een notariële akte wordt opgesteld;
Gelet op het ontwerp van notariële akte, zoals opgesteld door de geassocieerde notarissen Dejongh, De Boungne en De Smedt uit Kalmthout;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT : met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt het ontwerp van notariële akte met betrekking tot enerzijds de verkoop van een perceel grond langsheen de Bezemheidelaan (kadastraal gekend als sectie E, nummer 0001 M 14 P0000 met een oppervlakte van 221m²) voor een bedrag van € 20 000 en anderzijds de vestiging van een erfdienstbaarheid van overgang van een perceel grond gelegen Bezemeheidelaan (kadastraal gekend als sectie E, nummer 0001 L 14 P0000 met een oppervlakte van 207m² en een breedte van 3 meter) goed.
Art. 2. -
Een kopie van deze beslissing zal worden bezorgd de geassocieerde notarissen uit Kalmthout en een de opdrachthoudende IVEKA (maatschappelijke zetel K. Elisabethlaan 38 te Turnhout). -
1.d.2
De voorzitter meldt dat dit agendapunt reeds werd toegelicht op de raadscommissie van 24 januari 2022 en geeft vervolgens het woord aan schepen van ruimtelijke planning Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat het RUP Achterbroek een uitvloeisel is van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan waarin dit RUP al werd aangekondigd. De reden hiervoor is dat de beide voetbalvelden en meer specifiek het oude voetbalveld in de Achterstraat en één voetbalveld in de huidige site van de voetbalvelden in Achterbroek, nog aangeduid stonden in de gewestplannen. De planologische toestand was niet aangepast aan de realiteit. Zowel naar het gebouw toe als naar de velden en infrastructuur toe is het van belang om de planologische situatie in orde te hebben. Een tweede aanleiding was de heraanleg van de Roosendaalsebaan, waardoor er fietspaden werden aangelegd. De bereikbaarheid per fiets is verbeterd maar de parkeerruimte is verminderd. Dit is een goede zaak voor de fietsers maar bij bepaalde voetbalwedstrijden die veel bezoekers met de wagen met zich mee brengen, zorgt dit voor extra verkeersdrukte. Er was nood aan extra parkeerruimte op het terrein zelf. Verder was er een opportuniteit wat betreft de aankoop van de achtertuinen van de aanpalende percelen. De gemeente heeft deze grond kunnen aankopen waar extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Hiervoor was ook een aanpassing in de ruimtelijke planning nodig. Het betreft hier een vrij eenvoudig RUP. Eerst was een inspraakvergadering, dan volgde er een startnota, een procesnota en een voorlopige vaststelling. Dit is een eerste stap naar een definitief openbaar onderzoek waarbij alle betrokkene inwoners hun mening en eventueel bezwaren kunnen melden. Hierna kan het RUP definitief vastgelegd worden.
Raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) zegt dat de omkleedruimte en kantine verouderd zijn. In het RUP wordt voldoende ruimte voorzien voor het optrekken van nieuwe gebouwen die tussen beide speelvelden kunnen worden ingepland. Indien het nieuwe gebouw wordt opgetrokken, dient de club dan zelf deze kosten te dragen of worden deze deels door de gemeente gedragen?
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat er momenteel geen concrete plannen zijn. Er zijn enkel wat ideeën. Het RUP spreekt zich niet uit over de financiering van eventuele gebouwen, maar zorgt enkel voor een juridische basis om op te bouwen. Er is wel een kostenverdelingsregel voor o.a. voetbalclubs en dat zal ten gepaste tijden bekeken worden.
Schepen van sport Maarten De Bock (CD&V) bevestigt dat er vandaag geen concrete plannen zijn.
Schepen Van den Bergh (CD&V) meldt dat de voorgevel onlangs nog volledig gerenoveerd werd waardoor hij vermoedt dat een afbraak van de bestaande gebouwen niet meteen aan de orde is. De kantine zelf werd onlangs ook nog verfraaid en hij vermoedt dus dat afbraakplannen niet voor de nabije toekomst zullen zijn. Dit RUP creëert wel mogelijkheden voor de toekomst.
Raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) deelt de mening wat betreft deze mogelijkheden in het RUP. Verder informeert ze naar het oorspronkelijk gebied van de voetbalvelden in de Achterstraat: Heeft de omzetting naar woongebied gevolgen bij een eventuele verkoop?
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat dit niet het geval is. Het betreft een goedgekeurde verkaveling. Dit was reeds volwaardige bouwgrond. De bestemmingswijziging verandert hier niets aan.
Raadslid Van Heybeeck (N-VA) bedankt schepen Van den Bergh (CD&V) voor de info.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Hans De Schepper (Groen).
Raadslid De Schepper (Groen) zegt dat het RUP een opportuniteit is om zaken te regulariseren en een oplossing te vinden voor de ontstane parkeerdruk die door de heraanleg van de Roosendaalsebaan alleen maar groter werd. Hij deelt de bekommernis van raadslid Van Heybeeck (N-VA) op lange termijn wat betreft de financiering van een voetbalkantine door de gemeente. Hij zegt deels gerustgesteld te zijn nu en veronderstelt nu dat dit niet snel op de agenda zal komen.
Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) zegt dat op de raadscommissie van 24 januari 2022 de verkaveling van een akker ter sprake kwam. Ze vraagt waarnaar hier gerefereerd werd.
Schepen Van den Bergh (CD&V) repliceert dat de verkaveling het oude voetbalveld betreft waar raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) ook naar refereerde. Dit voetbalveld werd midden jaren ’80 verkaveld in een aantal woonpercelen.
Wat de fietsverbinding met de Leytersstraat betreft, er is reeds gekeken om een fietsverbinding te maken van de voetbalvelden met de Leytersstraat. Ofwel gaat dit door een weiland ofwel door enkele achtertuinen. Er zijn nog enkele onbebouwde percelen langs de Roosendaalsebaan. Zolang deze onbebouwd blijven, is een doorgang via de wei noodzakelijk met het fietspad. Dit werd zo vermeld tijdens de raadscommissie van 24 januari 2022.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Van Hees (Vlaams Belang).
Raadslid Koen Van Hees (Vlaams Belang) zegt dat het positief is dat de parking ook toegankelijk zal zijn wanneer er geen voetbalwedstrijden zijn. Dit is een pluspunt aangezien er minder parkeerplaatsen zijn op de Roosendaalsebaan na de heraanleg ervan.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het artikel 2.2.18 en volgende alsook alle relevante uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 2001 en latere wijzigingen tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 september 2021 haar goedkeuring gaf aan het voorontwerp van RUP en tevens besliste tot het organiseren van een schriftelijke plenaire vergadering;
Overwegende dat daarbij het college van burgemeester en schepenen de volgende overwegingen heeft gemaakt:
• Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 22 oktober 2018. Op 22 december 2018 werd het goedgekeurd door de Deputatie van de provincie Antwerpen.
• De opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor het zonevreemde sport-en recreatieterrein is voorzien als Bindende bepaling onder RKB 21.
• Opdracht werd toegewezen aan BRO, Bosscheweg 107 – Boxtel -Nederland, een plangroep werd samengesteld.
• Door het college van burgemeester en schepenen werd op 30 september 2019, de start- en procesnota goedgekeurd.
• Van 11 november 2019 tot en met 9 januari 2020 werd de startnota onderworpen aan een publieke raadpleging, met op 13 november de organisatie van een informatievergadering.
• Binnen de termijn van 10 dagen na het afsluiten van voormelde periode werd hiervan verslag gemaakt en verzonden aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage.
• Een scopingnota werd opgemaakt. Na de nodige aanvullingen en aanpassingen werd op 28 september 2020 de scopingnota opnieuw ingediend bij Team MER.
• Op 30 september 2020 werd er door Team MER meegedeeld dat er geen plan-MER moet worden opgemaakt.
• Door het college van burgemeester en schepenen werden de nodige gesprekken gevoerd met enkele aangelanden om gronden aan te kopen met het oog op de uitbreiding van de bestaande parkeermogelijkheden.
• De gemeenteraad keurde de aankoop van twee tuinpercelen goed in zitting van 22 juni 2021.
• Het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan kan worden voorgelegd aan de betrokken besturen en adviserende diensten.
• Op basis van de inhoud van het voorontwerp ( uitgewerkt op basis van de eerdere adviezen en opmerkingen ) kan worden geoordeeld dat er geen plenaire vergadering hoeft te worden georganiseerd. De betrokken besturen en diensten zullen daarom enkel schriftelijk om een advies worden verzocht;
Overwegende dat naar aanleiding van deze schriftelijke procedure er verschillende adviezen werden uitgebracht;
Overwegende dat de gemaakte opmerkingen voldoende werden verwerkt in het ontwerp RUP en dat op basis hiervan de documenten werden aangepast;
Overwegende dat volgens het artikel 1.3.1.1. van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid het plan onderworpen dient te worden aan de watertoets; dat het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen
nadere regels vaststelt voor de toepassing van de watertoets; dat het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het artikel hoofdstuk II (de artikels 1.2.1-1.2.4.) van het decreet integraal waterbeleid;
Overwegende dat in het dossier een toetsing is gebeurd van het RUP VV Achterbroek ten aanzien van het watersysteem; dat omwille van de niet problematische toestand en de maatregelen die in de stedenbouwkundige voorschriften van voorliggend plan zijn vervat (maximale opvang van het regenwater, het voorzien van waterdoorlatende materialen voor de verhardingen, de infiltratie en buffering van het hemelwater enz.); dat kan worden geoordeeld dat de voorziene projecten in het plangebied geen bijkomend schadelijk effect op de waterhuishouding zullen hebben; dat hierdoor in alle redelijkheid kan worden geoordeeld dat het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP VV Achterbroek verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt;
Overwegende dat het ontwerp RUP werd toegelicht aan de gemeenteraadscommissie op 24 januari 2022;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad stelt het ontwerp van Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘VV Achterbroek’, bestaande uit een toelichtende nota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plan, inbegrepen het effectenbeoordelingsrapport, zoals integraal toegevoegd bij deze beslissing voorlopig vast.
Art. 2.-
Het voorlopig vastgestelde ontwerp RUP VV Achterbroek wordt verstuurd naar de Deputatie van de provincie Antwerpen, naar het Departement Omgeving en naar de Vlaamse regering.
Art. 3.-
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk RUP ‘VV Achterbroek’, gedurende 60 dagen aan een openbaar onderzoek dat binnen de dertig dagen (termijn van orde) na de voorlopige vaststelling, vermeld in het artikel 1 van dit besluit, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Opmerkingen en bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) overgemaakt. -
1.d.3
De voorzitter meldt dat dit agendapunt reeds werd toegelicht op de raadscommissie van 24 januari 2022 en geeft vervolgens het woord aan schepen van ruimtelijke planning Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat aan het openbaar park Strijboshof reeds een concessie voor het gebouw is gekoppeld. Hier werd destijds een zaal gecreëerd. Ondertussen zijn er in Kalmthout heel wat feestzalen verdwenen. Hierdoor is de vraag naar ruimte voor feestzalen en uitvaarten sterk gestegen. Er is een expliciete vraag gekomen voor het creëren van een tweede zaal: het gaat hier over een zaal aan de andere kant van het huidige gebouw. Ook komen er fietspaden aan de Achterbroeksesteenweg. De plannen rond de onteigeningen hiervoor zijn opgestart. De verkeerssituatie zal veel veiliger worden, het wildparkeren zal niet meer mogelijk zijn. Dit alles resulteert echter in nood aan extra parking. Er werden een aantal scenario’s onderzocht: voorbij het park vanuit centrum Kalmthout gezien, in het bosje in het park zelf maar ook achteraan het park zijn er ook verschillende opties mogelijk. De piste Marktplein is onderzocht voor de opvang van parkeerruimte bij feesten en uitvaarten. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een ruimte achteraan links in het park omdat dit door de bomenrij, de gracht en de aard van het terrein zeer goed kan geïntegreerd worden in het huidige park om zo de parkeerdruk op te vangen. Om dit te kunnen realiseren wordt een klein stuk herbevestigd agrarisch gebied ingenomen. Dit wordt gecompenseerd zoals decretaal verplicht is, door een oud stuk recreatiegebied gelegen in het Scheel, zijstraatje van de Foxemaatstraat. Dit stond in de gewestplannen aangeduid als recreatiezone maar zal wijzigen naar agrarisch gebied. De betrokken landbouwer van het stuk grond gelegen naast het Strijboshof heeft reeds ingestemd met de verkoop wat in de praktijk neerkomt op een ruiloperatie. Een ander stuk landbouwgrond zal in gebruik genomen worden. Qua procedure is er eerst een voorlopige vaststelling, het openbaar onderzoek loopt, waardoor betrokken inwoners eventuele bezwaren kunnen indienen alvorens er tot een definitieve vaststelling kan overgegaan worden.
Raadslid Hans De Schepper (Groen) vraagt naar een tussentijdse oplossing wat betreft de aanleg van het fietspad op de Achterbroeksesteenweg. Hij vraagt naar de mogelijkheid om de achtertoegang van het huidige fietspad op te waarderen in afwachting van het nieuwe fietspad om een veilige situatie voor de fietsers te garanderen. Mocht het bestuur dit voorstel realiseren, zou er ook ruchtbaarheid aan gegeven moeten worden zodat de fietsers hiervan op de hoogte zijn?
Schepen Van den Bergh (CD&V) vindt dit een goede suggestie en zeker tijdens de werken zal dit belangrijk zijn. Hij neemt dit mee.
De voorzitter bevestigt dat de doorgang iets te smal is en verbreed kan worden.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Inneke Bosmans (Open VLD).
Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) vraagt meer info omtrent de nieuw te bouwen zaal.
Schepen Van den Bergh (CD&V) antwoordt dat het cultuurhistorisch karakter van het oude gebouw absoluut bewaard dient te blijven. Dit is mee vervat in de voorschriften van het RUP. Hoe dit gebouw er exact zal uitzien, is momenteel nog niet gekend en dient niet opgenomen te zijn in het RUP. Er zijn nog geen concrete bouwplannen en -aanvraag. Er bestaat enkel een idee voor het bouwen van een tweede zaal.
Wat de kostenstructuur betreft tussen gemeente en eigenaar, richt hij zich tot de algemeen directeur Vincent Gabriels of de voorzitter.
De voorzitter antwoordt dat er momenteel geen plan, noch kosten zijn. Het domein werd destijds gekocht door de gemeente. Eind jaren ’90 werd het gebouw casco gerenoveerd. De huidige uitbater stond in voor de verdere afwerking en inrichting. De uitbater betaalt een erfpachtvergoeding aan de gemeente. Bij uitbreiding van de zaak dienen er nieuwe afspraken gemaakt te worden. Of dit invloed heeft op de erfpachtvergoeding, is nu niet aan de orde. Het RUP dient eerst goedgekeurd te worden.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) heeft nog een vraag in verband met de herbestemming van het agrarisch gebied. De grond wordt nu verkocht door de landbouwer aan de gemeente en krijgt in ruil een stuk grond gelegen in een zijstraat van de Foxemaatstraat. Tot voor kort was dit recreatiegebied wat nu wordt omgevormd tot agrarisch gebied. Ze vraagt hoe dit concreet in zijn werking gaat: Wordt dit verrekend per vierkante meter of wordt er rekening gehouden met de effectieve waarde van de grond? Verder informeert ze naar een eventuele tussenkomst van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) aangezien zij soms gemeenten steunen in het doorhakken van ruimtelijke knopen.
Schepen Van den Bergh (CD&V) antwoordt dat hij zelf niet de onderhandelingen en gesprekken heeft gevoerd betreffend de grondoverdracht maar hij wenst duidelijk te stellen dat het over drie stukken grond gaat. Ten eerste het stuk landbouwgrondstuk grenzend aan het Strijboshof, ten tweede het stuk grond dat de landbouwer in ruil krijgt, gelegen te Groespolderstraat en ten derde het stuk grond gelegen in het Scheel, zijstraat van de Foxemaatstraat. Dat laatste is momenteel eigendom van een landbouwer en is tot op heden is ingepland als recreatiezone. Het is die recreatiezone die wordt omgevormd tot landbouwgrond. De eigenaar is hiervan op de hoogte. In de praktijk verandert er niets: het is eerder een planologische oplossing. De ruil van het ander stuk landbouwgrond was met een stuk dat eigendom was van de gemeente. Hier diende het bestuur geen beroep te doen op de VLM.
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) informeert naar voorbeelden waarbij er wel beroep werd gedaan op de VLM.
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt er geen ervaring mee te hebben.
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) vraagt wat dit voor de landbouwer in kwestie waarvan de grond omgevormd wordt tot agrarisch gebied betekent naar waarde van de grond. Zit hier een groot verschil?
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat aangezien dit stuk grond ‘landbouwgebied’ was en nu bevestigd wordt, de waarde niet verandert. Op die manier is het ook door de eigenaar beoordeeld. Hij informeert voor bevestiging bij de algemeen directeur.
De algemeen directeur bevestigt dit. Het stuk grond wordt bewerkt als landbouwgrond, maar stond ingetekend als recreatiegrond. An sich is er geen verandering in waarde. Het was ook niet de intentie van de landbouwer om iets anders te doen met de grond.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Anita Van der Poel (N-VA).
Raadslid Anita Van der Poel (N-VA) zegt blij te zijn dat dit RUP er komt en zeker omdat de sociale functie van het park wordt behouden en verhoogd. Ze vindt het een positieve zaak dat het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid naar ongeveer 100 plaatsen. Ook de realisatie van het fietspad op de Achterbroeksesteenweg is zeer positief. Het feit dat het een niet-verharde parking wordt is ook een meerwaarde.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Van Hees (Vlaams Belang).
Raadslid Koen Van Hees (Vlaams Belang) zegt dat dit in het kader van de toekomstvisie een positief gegeven is. Zoals reeds werd aangehaald, is er wel nood aan meer feestzalen binnen de gemeente, met bijhorende parking. Zoals ook werd aangehaald werd op de raadscommissie van 24 januari 2022, uit hij zijn nog bezorgdheid om de verkeersveiligheid van de parking en fietspad goed te bekijken bij de heraanleg van de Achterbroeksesteenweg.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het artikel 2.2.18 en volgende, alsook alle relevante uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 2001 en latere wijzigingen tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 september 2021 haar goedkeuring gaf aan het voorontwerp van RUP en tevens besliste tot het organiseren van een schriftelijke plenaire vergadering;
Overwegende dat daarbij het college van burgemeester en schepenen de volgende overwegingen heeft gemaakt:
• Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 22 oktober 2018. Op 22 december 2018 werd het goedgekeurd door de Deputatie van de provincie Antwerpen.
• De opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor is voorzien als Bindende bepaling onder RKB 21.
• Opdracht werd toegewezen aan BRO, Bosscheweg 107 – Boxtel -Nederland, een plangroep werd samengesteld.
• Door het college van burgemeester en schepenen werd op 30 september 2019, de start- en procesnota goedgekeurd.
• Van 11 november 2019 tot en met 9 januari 2020 werd de startnota onderworpen aan een publieke raadpleging, met op 13 november de organisatie van een informatievergadering.
• Binnen de termijn van 10 dagen na het afsluiten van voormelde periode werd hiervan verslag gemaakt en verzonden aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage.
• Een scopingnota werd opgemaakt. Na de nodige aanvullingen en aanpassingen werd op 26 januari 2021 de scopingnota opnieuw ingediend bij Team MER.
• Op 26 januari 2021 werd er door Team MER meegedeeld dat er geen plan-MER moet worden opgemaakt.
• Het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan kan worden voorgelegd aan de betrokken besturen en adviserende diensten.
• Op basis van de inhoud van het voorontwerp (uitgewerkt op basis van de eerdere adviezen en opmerkingen ) kan worden geoordeeld dat er geen plenaire vergadering hoeft te worden georganiseerd. De betrokken besturen en diensten zullen daarom enkel schriftelijk om een advies worden verzocht;
Overwegende dat naar aanleiding van deze schriftelijke procedure er verschillende adviezen werden uitgebracht;
Overwegende dat de gemaakte opmerkingen voldoende werden verwerkt in het ontwerp RUP en dat op basis hiervan de documenten werden aangepast;
Overwegende dat volgens het artikel 1.3.1.1. van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid het plan onderworpen dient te worden aan de watertoets; dat het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen
nadere regels vaststelt voor de toepassing van de watertoets; dat het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het artikel hoofdstuk II (de artikels 1.2.1-1.2.4.) van het decreet integraal waterbeleid;
Overwegende dat in het dossier een toetsing is gebeurd van het RUP Strijboshof ten aanzien van het watersysteem; dat omwille van de niet problematische toestand en de maatregelen die in de stedenbouwkundige voorschriften van voorliggend plan zijn vervat (maximale opvang van het regenwater, het voorzien van waterdoorlatende materialen voor de verhardingen, de infiltratie en buffering van het hemelwater enz.); dat kan worden geoordeeld dat de voorziene projecten in het plangebied geen bijkomend schadelijk effect op de waterhuishouding zullen hebben; dat hierdoor in alle redelijkheid kan worden geoordeeld dat het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Strijboshof verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt;
Overwegende dat het ontwerp RUP werd toegelicht aan de gemeenteraadscommissie op 24 januari 2022;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad stelt het ontwerp van Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘Strijboshof’, bestaande uit een toelichtende nota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plan, inbegrepen het effectenbeoordelingsrapport, zoals gevoegd bij deze beslissing voorlopig vast.
Art. 2.-
Het voorlopig vastgestelde ontwerp RUP Strijboshof wordt verstuurd naar de Deputatie van de provincie Antwerpen, naar het Departement Omgeving en naar de Vlaamse regering.
Art. 3.-
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk RUP ‘Strijboshof’, gedurende 60 dagen aan een openbaar onderzoek dat binnen de dertig dagen (termijn van orde) na de voorlopige vaststelling, vermeld in artikel 1 van dit besluit, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Opmerkingen en bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) overgemaakt. -
1.eOnderwijs.
-
1.e.1
De voorzitter geeft het woord aan schepen van onderwijs Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat er enkele aanpassingen in het arbeidsreglement dienden te gebeuren naar aanleiding van een nieuw model van arbeidsreglement aangeleverd door de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG vzw). Er werden enkele decretale aanpassingen doorgevoerd. Concreet zijn er een aantal kleine aanpassingen over evaluaties, TAD en de bescherming van persoonsgegevens. Wie aandachtig heeft gelezen, zal een kleine fout hebben opgemerkt. Er wordt bij artikel 157 verwezen naar bijlage 6 in plaats van bijlage 7.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het KB van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van het artikel 2, § 1, 1°, van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds onderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap;
Gelet op het decreet van 23 oktober 1991 betreffende de medezeggenschap in het gesubsidieerd onderwijs;
Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het KB van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers;
Gelet op het KB van 17 mei 2007 betreffende de voorkoming van psychosociale belasting veroorzaakt door het werk, waaronder geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 31 maart 2011 betreffende de vakantieregeling voor de administratief medewerker en voor bepaalde personeelsleden van het administratief personeel;
Gelet op het KB van 10 april 2014 betreffende de preventie van de psychosociale risico’s op het werk;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie voldoende ruimte laat om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Gelet op het voorstel van de schooldirectie van Kadrie en Maatjes om het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen aan te passen; dat de wijzigingen betrekking hebben op de functiebeschrijving, de toevoeging van een hoofdstuk 7bis ‘Beoordeling aan de vooravond van TADD’, specifieke verplichtingen rond persoonsgegevens, auteursrechten en het toevoegen van naburige rechten;
Gelet op het feit dat het voorstel van aangepast arbeidsreglement voor de personeelsleden van Maatjes en Kadrie besproken werd tijdens het syndicaal overlegcomité in zitting van 9 november 2021;
Overwegende dat het bestaande arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen Maatjes en Kadrie, laatst goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 juni 2019, moet aangepast worden;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gehoord de toelichting door de schepen bevoegd voor onderwijs;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad heft het arbeidsreglement van toepassing op de personeelsleden van Maatjes en Kadrie, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 juni 2019, op.
Art. 2.-
De gemeenteraad keurt het aangepaste arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen Maatjes en Kadrie goed om van toepassing te worden gesteld voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in Maatjes en Kadrie. Het arbeidsreglement gaat hierbij integraal als bijlage.
Art. 3.-
Een kopie van deze beslissing zal ter kennisgeving bezorgd worden aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in Maatjes en Kadrie.
Art. 4.-
De directie van Maatjes en Kadrie zal een bericht aanplakken dat aangeeft waar het arbeidsreglement en de reglementaire teksten waarnaar het verwijst, kunnen worden geraadpleegd.
Art. 5.-
Het arbeidsreglement wordt ter neerlegging bezorgd bij het kantoor van de gewestelijke inspectie van de sociale wetten van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg te Antwerpen. -
1.fAangevraagde agendapunten.
-
1.f.1
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA).
Raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) licht haar voorstel toe. In november herdenken we telkens onze overledenen. Niet alleen als volwassenen moeten we omgaan met het verlies van mensen die ons dierbaar zijn, ook voor kinderen is het zeer belangrijk dat ze dit een plaats kunnen geven. Omdat kinderen dit op hun eigen manier beleven, is het belangrijk om hen op een aangepaste manier te laten participeren in het rouwproces. Een initiatief van de stad Beringen en gemeente Bonheiden trok haar aandacht. Daar komen er op alle begraafplaatsen brievenbussen waarin kinderen een brief of tekening kunnen achterlaten en ook een spreekbuis die naar de grond gericht. Via de spreekbuis kunnen de kinderen praten met de overledene. Daarnaast komt er ook een kindvriendelijke zone op de kerkhoven om de sterrenkindjes - de kinderen die stilgeboren worden - en kindjes die jong overleden, zijn te begraven of uit te strooien. Het uitstrooien zal anoniem gebeuren op een weide, maar de ouders kunnen op een stalen blad de naam en de geboorte- en sterfdatum van hun kindje laten graveren en in een gedenkboom ophangen. Haar fractie N-VA vindt dit een mooi initiatief en zouden dit dan ook graag ook in onze gemeente Kalmthout gerealiseerd zien.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van begraafplaatsen Jan Oerlemans(CD&V).
Schepen Oerlemans (CD&V) zegt dat er met de betrokken diensten enkele jaren geleden overleg was. Er werd toen hard gewerkt aan een kinderbegraafplaats. Het resultaat is al te zien op het kerkhof van Heide, Centrum en Nieuwmoer. Enkel op de begraafplaats van Achterbroek dient de kinderbegraafplaats nog aangelegd te worden. In Nieuwmoer dienen nog enkele aanplantingen te gebeuren. Op de kinderbegraafplaats te Nieuwmoer werden ondertussen reeds drie sterrenkindjes begraven op de foetusweide, één kindje ligt begraven op de begraafplaats en twee kindjes werden bijgezet in het columbarium in paddenstoelvorm. Enkel in het grondcolumbarium werden nog geen kindjes begraven. Kinderbegraafplaatsen werden dus reeds gerealiseerd. Op het kerkhof van het Centrum werd vorig jaar nog een mooie houten bank in het thema van Meneer de Uil van de Fabeltjeskrant geplaatst en de weg ernaartoe werd op een kindvriendelijke manier uitgevoerd. De namen van de overleden kinderen kunnen vermeld worden in vlindervorm op een beuk. Het implementeren van de brievenbus vindt schepen Oerlemans (CD&V) een goed idee en neemt hij mee ter realisatie.
Raadslid Van Heybeeck (N-VA) zegt dat ze de plannen voor een kinderbegraafplaats te Achterbroek zeer positief vindt en dat de geplaatste houten bank op initiatief van de familie een mooi gebeuren is. De realisatie van de brievenbussen kan ze enkel maar toejuichen.
Gelet op de gevoerde discussie;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Enig artikel.-
Het implementeren van het kindvriendelijke concept van brievenbussen en spreekbuis op de begraafplaatsen in Kalmthout. -
1.g
++1. De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit) betreffende kernenergie te Nederland.
++
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) komt terug op een punt dat werd besproken in de raadszitting van juni 2020 en waar destijds iedereen het over eens was. Er zou een brief verstuurd worden naar het provinciebestuur van Zeeland. Er waren destijds vage plannen om te werken aan een levensduurverlenging van de kerncentrale van Borssele. Die kerncentrale had initieel een levensduur tot 2004 en dit werd tegen de afspraken in opgeschoven naar 2013. Om deze centrale toen aan de nodige veiligheidseisen te laten voldoen, was er € 32 000 000 nodig van de overheid. Er werd een convenant gesloten met de eigenaren van de kerncentrale en zij kregen toen een vergunning tot 2033. Op dat moment - in 2020 - waren er al vermoedens dat de centrale ook na 2033 zou open blijven. Er werd toen gevraagd naar de plannen van de kerncentrale want volgens de Europese regelgeving moet er inspraak worden georganiseerd. In juni 2020 werd door de gemeenteraad unaniem beslist om een brief te sturen aan het provinciebestuur van Zeeland. Er kwam antwoord vanuit Nederland met de melding dat het bestuur hierover verder zou geïnformeerd worden. Intussen is er in Nederland een nieuwe regering Rutte IV. In de Nederlandse en Vlaamse pers was te lezen dat er plannen zijn van de Nederlandse Overheid om verder te investeren in kernenergie en een levensduurverlenging van de centrale van Borssele. De Vlaamse pers merkte terecht op dat Vlaamse randgemeenten zoals Kalmthout reeds informeerden naar de plannen. Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) zegt dat ze nog niets opmerkte bij de ingekomen poststukken en bij deze informeert of er nog een formele melding kwam vanuit Nederland.
De voorzitter zegt dat er tot op heden niets werd ontvangen. De regering Rutte IV meldde de plannen rond levensduurverlenging van de bestaande kerncentrales in zijn beleidsverklaring maar dit zal nog moeten uitmonden in een politiek debat. In het antwoord op de brief in 2020 werd gemeld dat Nederland zijn verantwoordelijkheid zal nemen met betrekking tot het opstellen van een milieueffectenrapport en inspraak die hierop van toepassing zijn. Zowel betrokkeneninspraak als een milieueffectenrapport werden dus reeds beloofd van zodra de wetgeving van toepassing zal zijn. De timing is momenteel nog niet gekend. Er werd vanuit het bestuur recent niet opnieuw navraag gedaan.
Raadslid Verhaert (Vooruit) suggereert om dit toch nauwlettend in de gaten te houden. Ze merkt op dat de Nederlandse buren zeer alert en snel zijn om eventuele bezwaren in te dienen wanneer het bijvoorbeeld gaat om nieuwe omgevingsvergunningen in de haven van Antwerpen, het dossier van INEOS en 3M. Vanuit het standpunt van Kalmthout kan dit even goed wanneer het gaat over een levensduurverlenging van de gammele kerncentrale te Borssele die instaat voor slechts 3% van de energiebevoorrading van Nederland en het gevaarlijke kernafval dat soms door onze dorpskernen wordt vervoerd. Ze vraagt om zelf te informeren naar een stand van zaken.
De voorzitter zegt dat dit inderdaad reeds nu al kan gebeuren en informeert bij de algemeen directeur om een dergelijke brief op te stellen.
2. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Inneke Bosmans (Open VLD).
Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) zegt dat de Kalmthoutse Heide geselecteerd is voor de volgende ronde wat betreft de erkenning tot Nationaal Park. Ze peilt naar een reactie van het bestuur en vraagt in welke zin het bestuur betrokken wordt in het participatietraject.
De voorzitter zegt dat het bestuur positief reageerde. Anderzijds was het geen verrassing dat het Grenspark geselecteerd zou worden voor de volgende fase. Wat de betrokkenheid binnen het participatietraject betreft, moet hij het antwoord schuldig blijven. Bij monde van de voorzitter en de grensparkcoördinator is beloofd dat er tegen eind januari 2022 met de landbouwers uit Kalmthout een overleg zou geweest zijn om de eerste bezorgdheden weg te kunnen nemen. De voorzitter ontving tot nu toe geen enkel informatie over een eventueel overleg en betreurt de amateuristische benadering in een poging tot het wegnemen van de bezorgdheden en het betrekken van de betrokken gemeentebesturen. Het participatietraject is een belangrijk debat en er is bezorgdheid, meer dan men denkt. De bezorgdheid is niet altijd terecht maar daarom is een debat van belang. Er werden reeds beperkte plannen afgesproken met minder impact op welke omgeving dan ook buiten de contouren van het toekomstige Nationaal Park. Op dit moment is de voorzitter van mening dat het Grenspark te weinig initiatief neemt om op korte termijn met de betrokken personen uit de buurt, het bedrijfs- en landbouwleven bepaalde zaken te verduidelijken. De voorzitter zegt de vraag betreffende het traject opnieuw te zullen stellen. Er is nu één jaar de tijd om het Masterplan op te stellen. Het Grenspark dient professioneler te werken want anders is er geen kans op slagen. De voorzitter zegt hier op toe te zullen zien.
Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) betreurt het gebrek aan participatie in dit dossier. Het zal de enige manier zijn om voldoende draagkracht te verkrijgen.
3. Vervolgens heeft raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) een vraag betreffende de vorming van meergezinswoningen.
Ze zegt zich zorgen te maken over het evenwicht tussen twee politieke doelstellingen. Enerzijds is er het landelijke karakter van Kalmthout dat behouden moet blijven en anderzijds is er het belang van het betaalbaar wonen in Kalmthout. Een woning kopen in Kalmthout is momenteel vrij duur, zoals in veel andere gemeenten. Het is meer dan een probleem qua aanbod. Bij een groter aanbod daalt de prijs of blijft stabiel. Overregulering van de woningmarkt kan zorgen voor minder betaalbare woningen. Het is belangrijk om hier een evenwicht in te bewaren. In dat opzicht is het niet duidelijk wat de afbakening betekent naar de zones die zich buiten de afbakening situeren. Hier denkt ze aan bijvoorbeeld de gronden gelegen achter het station van Kalmthout. Deze vallen buiten de afbakening. Wil dit zeggen dat er aldaar een typische verkaveling met eengezinswoningen gaat komen, of wat houdt dit in?
Schepen van ruimtelijke planning Jef Van den Bergh (CD&V) bedankt raadslid Bosmans (Open VLD) voor de bezorgdheid. Hij zegt dat het de kunst is om voldoende evenwicht in alle partijen te bewaken. Dit geldt bij uitstek voor een moeilijke uitdaging zoals deze. Het is wat voorbarig om harde en definitieve uitspraken te doen. De verordening is in opmaak, zoals toegelicht tijdens de raadscommissie van 24 januari 2022. Dit ligt nog niet voor ter goedkeuring. De raadsleden zullen op gepaste tijd hierover ingelicht worden. Wat hij wel kan meegeven, is dat het binnen de zones gaat over appartementsgebouwen met vier woongelegenheden of meer. Buiten de zones gaat het over kleinschalige appartementsgebouwen, binnen het gabarit van een kleine woning is dit ook nog mogelijk. De zone aan het station van Kalmthout wordt beschouwd als een projectzone en dient los van de afbakening bekeken te worden zoals voorgesteld wordt in de verordening. Voor de zone aan het station in Kalmthout wordt gegaan naar een visieontwikkeling. Dit jaar wordt een studiebureau aangesteld om hiervoor een lange termijnvisie uit te werken. Dit zal eerst via een visieschets zijn en later zal dit concreet ingevuld worden. Het is niet de bedoeling om daar een klassieke verkaveling te creëren. Er is aldaar nood aan open ruimte en woningen. De combinatie ervan zal tot een bepaald plan leiden, maar het is voorbarig om hier vandaag definitieve uitspraken over te doen.
4. Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) herhaalt een eerder gestelde vraag tijdens de raad van november 2021 over de timing van de vergadering over de burgerparticipatie. Tevens haalt ze opnieuw het feit aan dat er geen afgevaardigde namens de gemeenteraad in de politieraad zetelt. Het is het moeilijk om dit op te volgen aangezien er geen verslagen op de website staan. Ze vraagt hoe dit komt.
De voorzitter antwoordt dat de commissievergadering rond de burgerparticipatie nog niet meteen zal ingepland worden. Het voorstel rond het burgerpanel werd door de gemeenteraad niet goedgekeurd, gesteund op voldoende argumentatie. Inzake participatie is het in de eerste instantie van belang om het lopende model te optimaliseren. Zowel het aantal voorstellen en deelname in de participatie is qua inhoud beperkt. Het is niet eenvoudig om de mensen die de geselecteerde voorstellen indienden te activeren. Men kijkt te veel naar de gemeente om alles te realiseren, zeker wat verkeersveiligheid betreft. Wat het draagvlak betreft, is het aan de mensen zelf om zaken te realiseren. De voorzitter concludeert dat het in eerste instantie gaat om het huidig model te optimaliseren. Hopelijk zal dit post-Corona gemakkelijker gaan. Verder zijn er geen concrete plannen momenteel. Wat de verslagen van de politieraad betreft: de verslagen van 2020 zijn zichtbaar op de website, de verslagen van 2021 niet. Dit werd doorgegeven aan de korpschef. Deze laatste zou ervoor zorgen dat de verslagen steeds geactualiseerd worden op de website. De voorzitter meldt nog dat de zittingen van de politieraad steeds openbaar te volgen zijn.
5. Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) bedankt de voorzitter en heeft nog een laatste vraag over het nieuwe gemeentehuis.
Ze vraagt naar een mogelijke mobiliteitsimpact op het Rozeneind of zal er voldoende plaats zijn op de huidige parking. Tevens vraagt ze wat er zal gebeuren met het huidige COVID-testcentrum in de oude brandweerkazerne. Misschien is het interessant om hier een plan B voor te hebben. Tenslotte vraagt ze of er een opsplitsing in de gunning van de opdracht zal zijn zodat ook lokale bedrijven kunnen deelnemen.
De voorzitter antwoordt dat de mobiliteitsimpact zal meevallen. De huidige parking voor het bestaande gemeentehuis wordt minzaam gebruikt. Corona heeft met alle beperkingen ervoor gezorgd dat de gemeente geëvalueerd is naar een ander type van dienstverlening: dit gebeurt meer digitaal en meer op afspraak. De reguliere werking heeft weinig impact op het gebruik van de parking, het probleem zal zich misschien eerder stellen bij druk bijgewoonde uitvaarten en evenementen in de buurt van het gemeentehuis. Grote problemen worden er dus niet verwacht.
Wat het COVID-testcentrum betreft, meldt de voorzitter dat hij met Luc Soetewey, coördinator van de huisartsenwachtpost en het coronatestpunt vanuit Klina, hierover heeft overlegd. Verwacht wordt dat er uiterlijk tegen eind 2022 geen testcentra meer nodig zullen zijn. Over enkele maanden zal het bestaande testcentrum niet meer operationeel zijn. Mocht er toch nog een nood zijn, zal er samengezeten worden om een andere locatie te vinden. Wat het betrekken van lokale bedrijven betreft voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis: dit is een mogelijkheid. Het gaat echter wel over een openbare aanbesteding. Het is de kunst om hiermee om te gaan binnen de wettelijke marges qua financiële haalbaarheid e.d.. De boodschap ‘lokaal’ wordt al langer doorgegeven aan de eigen diensten maar het is niet gemakkelijk om dit binnen het wettelijk kader te bewerkstelligen. Mocht er toch één grote aannemer geselecteerd worden, gebeurt het vaak dat deze in onder aanneming samenwerken met lokale bedrijven.
6. Tenslotte meldt raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) dat het vandaag haar laatste deelname aan de gemeenteraad zal zijn.
Ze zegt een professionele beslissing genomen te hebben waardoor ze onvoldoende aandacht aan haar engagement als raadslid zal kunnen geven. Haar opvolger zal vanaf de volgende zitting deelnemen aan de vergaderingen. Ze wenst alle raadsleden te bedanken voor de samenwerking. Ze zegt dat deze beslissing met spijt in het hart werd genomen maar dat ze achter de schermen wel actief zal blijven in de politiek.
De voorzitter bedankt raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) en zegt toch verrast te zijn door dit nieuws maar hij heeft alle begrip voor de professionele kans die ze nu aangrijpt. Ze was steeds een geëngageerd raadslid en zeer betrokken bij de politieke besluitvorming. Er was steeds veel interactie en er waren veel vragen en suggesties. Ze heeft zich als betrokken raadslid zeker bewezen en de voorzitter wenst haar te bedanken voor haar engagement als raadslid gedurende de voorbije twee jaar.
-
1.hGoedkeuring van het verslag.
-
1.h.1
Het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2021 wordt goedgekeurd.
-
2
Nihil