- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum : 26-04-2022.
Agendapunten
-
0
Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, L. Peeters, , D. Van Aert, I. Verhaert, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, K. Dekeulener, raadsleden ;
V. Gabriels, algemeen directeur.
Verontschuldigd: M. Aerts, C. De Rydt, raadslid.
-
1OPENBARE ZITTING
-
1.aAlgemeen beleid.
-
1.a.1
Gelet op het artikel 13 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen waarin de modaliteiten voor het ontslag als gemeenteraadslid zijn opgenomen;
Gelet op de melding per brief van 31 januari 2022 door mevrouw Inneke Bosmans, titelvoerend gemeenteraadslid van de kieslijst nummer 6 – Open Vld bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waarbij zij meldt dat zij haar ontslag indient uit het mandaat van gemeenteraadslid;
NEEMT AKTE
van het ontslag uit het mandaat van gemeenteraadslid van mevrouw Inneke Bosmans. -
1.a.2
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 januari 2019 houdende de beëdiging van de aan te stellen gemeenteraadsleden en de verkiezing en de beëdiging van de schepenen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van vandaag waarbij akte werd genomen van het ontslag van het gemeenteraadslid Inneke Bosmans (Open Vld);
Gelet op het artikel 14 van het decreet lokaal bestuur waarin de modaliteiten voor de eedaflegging voor gemeenteraadsleden wordt gespecifieerd;
Gelet op de verkiezingslijst waaruit blijkt dat voor de kieslijst nummer 6 de heer Johan Cassimon werd aangewezen als tweede opvolger in rang;
< b>ONDERZOEKT< /b> de geloofsbrieven van de heer Johan Cassimon, geboren te Brasschaat op 9 juli 1988 en wonende te Kalmthout, Jubilélaan 18, zevende opvolger van kieslijst nummer 6 bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, en stelt daarbij vast dat de heer Johan Cassimon de nodige voorwaarden vervult om als gemeenteraadslid van Kalmthout te worden aangesteld;
< b>IS GETUIGE< /b> van het feit dat de heer Johan Cassimon, aanwezig is onder het publiek dat toegelaten is tot de openbare zitting, door de burgemeester-voorzitter wordt uitgenodigd tot het afleggen van de eed als gemeenteraadslid en dat de heer Johan Cassimon digitaal de eed aflegt in handen van de burgemeester - voorzitter: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”;
< b>IS GETUIGE< /b> van het feit dat de burgemeester-voorzitter de heer Johan Cassimon aanstelt als gemeenteraadslid van Kalmthout voor een ambtsperiode die loopt tot en met 31 december 2024 of langer zoals voorzien in het artikel 5 van het decreet lokaal bestuur en dat de heer Johan Cassimon onmiddellijk daarna als gemeenteraadslid deelneemt aan de vergadering van de gemeenteraad;
< b>STELT VAST< /b> dat de heer Johan Cassimon in de voorrangslijst rang inneemt onmiddellijk na mevrouw Karin Dekeulener;
De voorzitter feliciteert raadslid Johan Cassimon (Open VLD) met zijn aanstelling als raadslid. Hij zegt dat er weinig zal veranderen voor raadslid Johan Cassimon omdat hij van de publieksbanken in de raadzaal opschuift naar de gemeenteraadsbanken. Hoewel raadslid Johan Cassimon (Open VLD) nooit fysiek aanwezig was tijdens de gemeenteraad in het verleden, werd zijn aanwezigheid wel gevoeld.
De heer Johan Cassimon (Open VLD) bedankt de voorzitter en zegt vereerd te zijn om tussen de andere geëngageerde Kalmthoutse raadsleden te mogen plaatsnemen. Hij betreurt dat het geen fysieke ontmoeting is. Verder zegt hij te trachten niet al te veel kostbare tijd te verspillen met zijn liberale tussenkomsten. Vervolgens bedankt hij zijn voorgangers Wouter Van den Bergh en Inneke Bosmans voor hun harde werk en de steentjes die zij toch verlegd hebben als raadslid. Verder merkt hij op dat er op de agenda van de huidige zitting geen dringende punten geagendeerd staan. Snel berekend kost de raadszitting van vandaag ongeveer vijfduizend euro aan de Kalmthoutenaren. Was deze zitting niet beter uitgesteld zodat dit de belastingbetaler een slok op de borrel bespaart?
De voorzitter zegt dit een vreemde redenering te vinden. Enerzijds blij zijn om raadslid te zijn maar anderzijds meteen een vergadering willen uitstellen. In eerdere legislaturen werd er toch vanuit de oppositie de voorkeur gegeven om - ondanks geen dringende agenda - toch belang te hechten aan het samen vergaderen. De voorzitter is het niet eens te zijn met het voorstel van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) om de vergadering van vandaag uit te stellen.
-
1.a.3
Gelet op het feit dat de gemeente deelgenoot is van de opdrachthoudende vereniging Water-link;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Inneke Bosmans als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Water-link voor de verdere duur van de huidige legislatuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van de mevrouw Inneke Bosmans (Open VLD) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Water-link;
Overwegende dat het artikel 52 van het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat deze afgevaardigden met raadgevende stem dienen te behoren tot de oppositie in de gemeente die hen aanduidt;
Gaat over tot voordracht van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Water-link: raadslid Johan Cassimon, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout;
Gezien bijgevolg de voordracht van de heer Johan Cassimon als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Water-link aanvaard wordt met 23 stemmen;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt de heer Johan Cassimon, raadslid, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Water-link, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 3.-
Een kopie van deze beslissing zal bezorgd worden aan de opdrachthoudende vereniging Water-link, Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen. -
1.a.4
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente deelgenoot is van de opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu en Veiligheid;
Gelet op het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en het artikel 33 §1 van de statuten van IGEAN Milieu en Veiligheid die bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; dat de vertegenwoordigers rechtstreeks aangewezen worden door de gemeenteraad uit hun leden; dat iedere gemeente minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aanduidt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Inneke Bosmans als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGEAN Milieu en Veiligheid en dit voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Inneke Bosmans (Open VLD) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Milieu en Veiligheid;
Gaat over tot voordracht van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Milieu en Veiligheid:
raadslid Johan Cassimon, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout;
Gezien bijgevolg de voordracht van de heer Johan Cassimon als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Milieu en Veiligheid aanvaard wordt met 23 stemmen;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt de heer Johan Cassimon, raadslid, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Milieu en Veiligheid, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN Milieu en Veiligheid worden bezorgd. -
1.a.5
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente deelgenoot is van de Dienstverlenende vereniging IGEAN Dienstverlening;
Gelet op het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en het artikel 33 §1 van de statuten van IGEAN Dienstverlening die bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; dat de vertegenwoordigers rechtstreeks aangewezen worden door de gemeenteraad uit hun leden; dat iedere gemeente minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aanduidt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Inneke Bosmans als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening en dit voor de verdere duur van de huidige legislatuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Inneke Bosmans (Open VLD) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van de oppositie dient voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening;
Gaat over tot voordracht van een plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening: raadslid Johan Cassimon, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout;
Gezien bijgevolg de voordracht van de heer Johan Cassimon als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening aanvaard wordt met 23 stemmen;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt de heer Johan Cassimon, raadslid, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN Dienstverlening worden bezorgd. -
1.a.6
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging CIPAL;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 betreffende de voordracht van mevrouw Inneke Bosmans als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van CIPAL en dit voor de verdere duur van de huidige legislatuur;
Gelet op de gemeenteraadbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Inneke Bosmans als gemeenteraadslid;
Gelet op de statuten van CIPAL, meer bepaald de bepalingen betreffende de voordrachten en aanduiding door de gemeenten van de mandatarissen met het oog op de vertegenwoordiging van de gemeenten in de dienstverlenende vereniging;
Gelet op het artikel 48 van het decreet op de intergemeentelijke samenwerking dat handelt over de onverenigbaarheden tussen het mandaat van bestuurder en bepaalde ambten, functies of mandaten;
Overwegende dat het artikel 52 van het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat de afgevaardigden met raadgevende stem dienen te behoren tot de oppositie in de gemeente die hen aanduidt;
Gaat over tot voordracht van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering: raadslid Johan Cassimon, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout;
Gezien bijgevolg de voordracht van Johan Cassimon als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen aanvaard wordt met 23 stemmen;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad draagt de heer Johan Cassimon, raadslid, wonende Jubilélaan 18 te 2920 Kalmthout, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van CIPAL, voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing zal bezorgd worden aan CIPAL DV, Bell-Thelephonelaan 2D te 2440 Geel. -
1.a.7
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente lid is van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten, afgekort VVSG (Bischoffsheimlaan 1-8 te Brussel);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 waarbij het raadslid Inneke Bosmans werd aangeduid als gemeentelijk plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de VVSG voor de verdere duur van de huidige legislatuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Inneke Bosmans (Open VLD) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid van dient voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de VVSG;
Gaat over tot de voordracht van de heer Johan Cassimon, gemeenteraadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van deze verenging;
Gelet op het feit dat deze voordracht van Johan Cassimon aanvaard wordt met 23 stemmen;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
Namens het gemeentebestuur van Kalmthout wordt de heer Johan Cassimon, gemeenteraadslid, wonende Jubilélaan 18 te Kalmthout, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG).
Art. 2.-
Deze vertegenwoordiger wordt aangeduid voor de verdere duur van de huidige bestuursperiode, behoudens een andersluidende gemeenteraadsbeslissing.
Art. 3.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de Vlaamse Verenging voor Steden en Gemeenten, Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel. -
1.a.8
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald het artikel 41 dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissing tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het K.B. van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het K.B. van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, §1, 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het feit dat overheden een verplichting hebben om met de representatieve vakorganisaties van haar (school)personeel te onderhandelen en te overleggen vooraleer er algemene maatregelen met betrekking tot het personeel worden genomen; dat dit overleg en onderhandelen gebeurt in een Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité (afgekort ABOC);
Overwegende dat het comité is samengesteld enerzijds uit een afvaardiging van de overheid (inrichtende macht) en anderzijds uit een afvaardiging van iedere representatieve vakorganisatie; dat de overheidsafvaardiging bestaat uit maximaal zeven leden, dat de burgemeester van rechtswege voorzitter is; dat de afgevaardigden van de inrichtende macht personen moeten zijn die bevoegd zijn om de openbare overheid te verbinden;
Gelet op de beslissing van 25 maart 2019 van de gemeenteraad betreffende de aanduiding van de volgende personen als gemeentelijke afgevaardigden namens de inrichtende macht in het ABOC:
- Lukas Jacobs, burgemeester van rechtswege voorzitter van het ABOC, wonende Den Dijk 39 te Kalmthout,
- Jef Van den Bergh, schepen bevoegd voor onderwijs, wonende Frans Greefslaan 1 te 2920 Kalmthout,
- Wies Peeters, gemeenteraadslid, wonende Bloemstraat 1 te Kalmthout,
- Maggy Beyers, gemeenteraadslid, wonende Bezemheidelaan 16B te Kalmthout,
- Lies Van den Keybus, gemeenteraadslid, wonende Bosweg 30 te Kalmthout,
- Inga Verhaert, gemeenteraadslid, wonende Kijkuitstraat 39 te Kalmthout,
- Wouter Vanden Bergh, gemeenteraadslid,
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 waarbij akte werd genomen van het ontslag van de heer Wouter Vanden Bergh (Open VLD) als gemeenteraadslid; dat tijdens dezelfde gemeenteraadzitting raadslid Inneke Bosmans werd aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde voor het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Inneke Bosmans (Open VLD) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid dient aan te duiden als gemeentelijke afgevaardigde voor het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1-.
Als gemeentelijke afgevaardigde voor het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité (afgekort ABOC) wordt volgende persoon aangeduid: de heer Johan Cassimon, gemeenteraadslid, wonende Jubilélaan 18 te Kalmthout.
Art. 2.-
Deze afgevaardigde wordt aangeduid voor de verdere duur van de bestuursperiode 2019-2024.
Art. 3.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de directies van de gemeentelijke scholen. -
1.bPatrimonium.
-
1.b.1
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 24 september 2020 door de familie Herrijgers voor het bijstellen van 3 loten van ene bestaande verkaveling nummer 056/196-0 gelegen langs de Roosendaalsebaan 72 (kadastraal gekend als afdeling 2, sectie D, nummers 96E en 100H);
Overwegende dat het kwestieuze eigendom zich bevindt in woongebied;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 maart 2021 waarbij de omgevingsvergunning werd verleend; dat als voorwaarde voor het afleveren van de omgevingsvergunning de kosteloze grondafstand van een repel grond aan de Achterstraat met een oppervlakte van 128m² werd opgelegd;
Gelet op het verkavelingsplan bijstelling opgemaakt door landmeter-expert Gert Matheusen uit Essen van 24 april 2020 dat voorziet in een kosteloze grondafstand van een repel grond met een oppervlakte van 128m² in de wegbedding van de Achterstraat (kadastraal gekend als sectie D, deel van nummer 0100/H P0000); dat dit perceel grond op het opmetingsplan staat aangeduid als lot 10;
Overwegende dat de notariële ontwerpakte zoals opgesteld door de notaris Philippe Aerts uit Essen voor de kosteloze grondafstand betrekking heeft op een repel grond met een oppervlakte van 128m² ter hoogte van de wegbedding van de Achterstraat (kadastraal gekend als sectie D, deel van nummer 0100/H P0000);
Overwegende dat deze grondafstand gratis zal gebeuren en dat deze verkrijging door het gemeentebestuur zal gebeuren om ingelijfd te worden in het openbaar domein;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De notariële ontwerpakte zoals opgesteld door de notaris Philippe Aerts uit Essen voor de kosteloze grondafstand van een repel grond met een oppervlakte van 128m² ter hoogte van de wegbedding van de Achterstraat (sectie D, deel van nummer 0100/H P0000), wordt goedgekeurd.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan het notariskantoor. -
1.cOpenbare werken.
-
1.c.1
De voorzitter licht voor raadslid Johan Cassimon (Open VLD) nog even toe dat het hemelwaterplan door de gemeenteraad uiterlijk op 1 maart 2022 dient goedgekeurd te worden wat de relevantie van de huidige zitting verklaart.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan schepen van openbare werken Jan Oerlemans (CD&V).
Schepen Oerlemans (CD&V) zegt dat het droogte- en hemelwaterplan een lange termijnvisie is op en hoe het watersysteem van de gemeente zou moeten evolueren. Het plan voorziet transportassen en opslaglocaties voor regenwater waardoor het hemelwater- en droogteplan de leidraad vormt bij water gerelateerde projecten. Het vormt de waterhuishouding om tot een klimaat robuust en duurbaar systeem. Het kijkt niet enkel naar de vertraagde afvoer van het hemelwater, maar ook naar de infiltratie en het hergebruik ervan. Dit zowel op publiek als op privaat domein. Deze maatregelen moeten wateroverlast en droogte voorkomen en hebben een positief effect op de waterkwaliteit. Grote hoeveelheden neerslag op het gemengde rioleringsstelsel zorgen immers voor een grotere overstortfrequentie en verdunning van de afvalwaterstroom in de waterzuivering. Tot slot bekijkt het plan of en hoe het droogte en dus een daling van het grondwaterpeil kan tegengaan, de waterkwaliteit kan bevorderen en zo de biodiversiteit kan versterken. Door de verandering van het klimaat is de beheersing van het hemelwater complexer. Gemeenten moeten bij de ruimtelijke indeling rekening houden met meer regenwater en zwaardere piekbuien. Door nu werk te maken van een hemelwaterplan kan Kalmthout de economische, maatschappelijke en ecologische kosten van het veranderende weerpatroon indijken. Elke gemeente is uniek qua bebouwing, reliëf en heeft een eigen stelsel van waterlopen. Een eerste concreet hemelwater- en droogteplan brengt de knelpunten in kaart en stelt uitvoerende ruimtelijk maatregelen voor om de toekomstige volumes regenwater voldoende te laten infiltreren, bufferen of vertraagd af te voeren. Kalmthout omvat het centrum van Kalmthout, de wijken Dorp, Heuvel, Nieuwmoer, Achterbroek en Heide. De oppervlakte van het totale grondgebied bedraagt een 49 km², waarvan 25% verhard is, met een 19 000-tal inwoners. Het landschap is vrij vlak, het daalt geleidelijk van het ZW naar het NO, met als hoogte zone het Klein Schietveld, de laagste punten bevinden zich in de vallei van de Kleine Aa. Typerend zijn de systemen van de landduinen die voorkomen in het westen, in de Kalmthoutse Heide en het Klein Schietveld. In Kalmthout komen overwegend zandbodems voor met een goede infiltratiecapaciteit. Op verschillende locaties komen ook typische Kempische kleilagen voor, hier kan de infiltratiecapaciteit lager zijn. De algemene hoge infiltratiecapaciteit wordt vaak nog onderbenut. In de toekomst willen we meer inzetten op infiltratie en waterberging. Infiltratie vermindert de hoeveelheid afstroom van regenwater en zorgt voor een aanvulling van grondwater naast het verminderen van de afstroom van het verhard oppervlak, moet ook worden ingezet op een veilige afvoer van water die vertraagd wordt door de uitbouw van voldoende buffering en wateroverlast. Het komt dus neer op drie pijlers : bufferen, minimaliseren van verharding en infiltratie.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Hans De Schepper (Groen).
Raadslid De Schepper (Groen) herhaalt zijn eerdere vraag hierover tijdens de gemeenteraadscommissie wat betreft de Dorpsbeek. Deze waterloop zou naar goed vermogen terug blootgelegd worden. Uiteraard zal dit niet overal praktisch haalbaar zijn. Toch wil hij één belangrijke bedenking meegeven. Bij de eerdere toelichting over het hemelwaterplan werd de decretale verplichting aangehaald om in de toekomst aanspraak te kunnen maken op eventuele subsidies en medewerking. Hij hoopt ten zeerste dat de opmaak van dit plan geen verplicht nummer is nu maar dat wat op het plan staat ook effectief uitgevoerd zal worden. We beseffen immers allemaal dat dit plan nodig is. Het stormweer van het afgelopen weekend is hier een illustratie van. Het water dat uit de lucht viel, moet ergens naartoe kunnen. In het verleden kon er naar hartenlust gebetonneerd worden en kon het regenwater via de riolen afgevoerd worden maar het besef moet nu komen dat dit niet zo verder kan. Het is geen principekwestie maar de harde realiteit. Indien er geen oplossingen komen, zullen we in de nabije toekomst met onze voeten in het nat staan. Dit moeten we zien te voorkomen.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Stephanie Devos (N-VA).
Raadslid Stephanie Devos (N-VA) zegt dat haar fractie het voorgelegde plan zal goedkeuren. Ze vindt het een mooi opgesteld document met concrete voorstellen per wijk. De noodzaak van dergelijk plan in Kalmthout blijkt. Ze heeft echter nog drie vragen. De subsidies die de gemeente voor het opstellen van het plan krijgt, hoeveel bedragen deze? Is deze subsidie gekoppeld aan het uitvoeren of enkel het opstellen van het plan. Wat de maatregelen op korte en op lange termijn betreft, is dit geconcretiseerd? Over welke termijn zal het plan uitgevoerd worden? Verder las ze in het plan dat de gemeente zou afstappen van het gebruik van verkeersdrempels. Kan dit geduid worden?
Schepenen Oerlemans (CD&V) en Lathouwers (CD&V) zeggen dat ze de exacte subsidiecijfers moeten oplijsten.
De voorzitter verklaart de lange en korte termijningrepen. De grachten aan het OCMW zijn uiteraard korte termijn, de rioleringswerken in de Kastanjedreef en Nieuwe Dreef zijn ook nog werken op korte termijn. Verder zijn er een aantal plannen die nog opgemaakt moeten worden. Het is moeilijk om deze op te delen per categorie. De voorzitter stelt voor dat de dienst deze later oplijst. Dergelijke vragen kunnen beter tijdens de commissie gesteld worden zodat dit beter voorbereid kan worden. De plannen op korte termijn worden uitgevoerd, de plannen op lange termijn zullen gecombineerd worden met vb. het aanleggen van fietspaden. Maar voor het eerst is er een plan, een houvast om op een meer beleidsmatige manier mee te werken. Wat de verkeersdrempels betreft, deze visie gaat al heel wat jaren mee. 20 jaar geleden was het aanleggen van verkeersdrempels schering en inslag. Daar waar te hard gereden wordt, zullen snelheidscontroles zijn. Structurele ingrepen in de weg zoals het gebruik van bloembakken, worden afgeraden.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) zegt dat het een zeer interessante raadscommissie was. Ze vraagt zich af of het plan op de milieuraad is behandeld. Ze is van mening dat dit nochtans de gangbare manier van werken is. De voorgestelde maatregelen van buffering, versmallen van wegen waar mogelijk, één voetpad in plaats van twee, het hemelwater neutrale model bij groepswoningbouw klinken zeer beloftevol. Ze is het eens met de woorden uit de commissie dat dit een taak voor iedereen is, voor bedrijven, particulieren, overheid. Hier komt sensibilisering voorop. Daar is ze het mee eens op voorwaarde dat er handhaving is. Wat ingebuisde grachten betreft, al dan niet gegund, verharde voortuinen, al dan niet gegund, grondwatergunning, misschien niet gegund, is het belangrijk om voldoende streng op te treden wanneer er sprake is van ongegunde ingrepen. In dat verband stelt ze voor dat het vergunningenbeleid zoals nu van toepassing is op groepswoningbouw en nieuwe wijken, door te trekken voor uitbreiding van bestaande woningen, met voldoende aandacht voor waterdoorlaatbaarheid van vb. opritten door deze niet voor de volledige oppervlakte in niet-doorlatende materialen te verharden. Verder haalt ze het project in Essen aan, waar men inwoners probeert te overhalen om te ontharden. Wat de ingebuisde grachten betreft, tijdens de commissie werd gesteld dat dit probleem zichzelf zou oplossen bij het heraanleggen van de wegen. Misschien is het een idee om op de wegen die niet in de nabije toekomst worden heraangelegd, te bekijken welke ingebuisde grachten niet gegund werden uitgevoerd. Ze zegt het voorgelegde plan wel goed te keuren, er zitten veel goede zaken in, zeker op voorwaarde dat plannen gehandhaafd worden.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat het een zeer uitgebreid en goed onderbouwd plan is waarmee hij zeer tevreden is. Hij wenst iedereen die hieraan heeft meegewerkt expliciet te bedanken voor de geleverde inspanningen. Het is een toonbeeld van goed bestuur en hoe de Kalmthoutenaar op lange termijn beschermd kan worden tegen de gevolgen van klimaatverandering. Het mag dan nog een decretale verplichting zijn, Kalmthout is één van de eersten om hiermee aan de slag te gaan. Hij ziet ook een verschuiving bij nieuwe verkavelingen; van het opleggen van sociale huisvesting naar het opleggen van klimatologische ingrepen zoals buffervoorzieningen. Hij is benieuwd wat Groen en Vooruit hiervan vinden. Hij is alvast blij met de gemaakte beleidskeuze door CD&V. Het voorgestelde plan maakt zeer duidelijk dat het aansnijden van open ruimte in het centrum behoedzaam moet gebeuren en dat er minder uitgehaald kan worden dan men tien jaar geleden nog dacht te kunnen doen. Dit alles brengt hem bij de verordening van appartementen. Er moet bewaakt worden dat niet alles dicht gereguleerd wordt omdat dit de woningprijs in Kalmthout niet ten goede zal komen. Voor onze kinderen is dit een nefast gegeven. Hij onderstreept het belang van overleg met de buurgemeenten. Is het bestuur hier al mee bezig? Welke stappen werden in dit kader al genomen? Uiteraard is dit plan een eerste stap. De uitwerking ervan is cruciaal en mag zeker niet in de schuif blijven liggen. Het opstellen van een timing voor het uitvoeren van de acties is niet meteen terug te vinden in het plan. Verder heeft hij nog één concrete vraag. Er is een samenvatting van een stakeholder-overleg van 26 november 2021 waarbij het ontharden van speelplaatsen werd besproken wat hij een goede suggestie vindt. Hij dacht dat dit werd geopperd door schepen Oerlemans (CD&V). In het plan vindt hij hierover niets terug. Verder vraagt hij waarom dit plan uiterlijk op 1 maart 2022 diende goedgekeurd te worden.
Schepen Oerlemans (CD&V) zegt dat hij met schepen van milieu Silke Lathouwers (CD&V), de landbouwers en betrokken diensten heeft samengezeten. Hier werd het ontharden van speelplaatsen besproken. Schepen Oerlemans (CD&V) zegt dat het niet is omdat er iets niet in het plan staat, het niet uitgevoerd zal worden. Dit kan nog altijd bekeken worden en in de toekomst meegenomen worden.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat de reden van goedkeuring van het plan uiterlijk op 1 maart 2022, niet meteen subsidie-gerelateerd is maar te maken heeft met een andere opzetting van een hemelwaterplan na 1 maart 2022. Na 1 maart 2022 zou een andere opmaak van plan nodig zijn waardoor er helemaal opnieuw diende gestart te worden. Na de goedkeuring tijdens de huidige zitting, zou er dan ook gestart kunnen worden met het droogteplan.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) begrijpt dit argument.
De voorzitter geeft vervolgens het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).
Raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang) herhaalt de drie kerwoorden in het plan: ontharding, hergebruik en infiltrering. Hiermee zal op korte en lange termijn bij het aanleggen van straten, pleinen, door de uitvoerder altijd rekening mee gehouden moeten worden. Er is ook nog de kant van de particulier. Het naleven van vergunningen in dit verhaal is van groot belang. De gemeente heeft sinds kort inzage in het platform tot verplichte keuring van privériolering. Hopelijk brengt dit meer duidelijkheid. Mocht dit niet het geval zijn, moet er nagedacht worden over om de heraanplantingsplicht van bomen, zoals opgenomen in de gunningen, meer te controleren. Hij zegt het plan ook goed te zullen keuren.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) vraagt of er nu advies werd gevraagd aan de milieuraad over dit dossier. Is dit geen decretale verplichting?
Schepen Lathouwers (CD&V) bevestigt dat dit niet gebeurde maar dat dit niet opgelegd is. Marc Konings, afdelingshoofd omgeving heeft het plan mee opgemaakt en is betrokken in de milieuraad. Hij had dit ongetwijfeld aangekaart, mocht dit plan wel op de milieuraad behandeld moeten worden.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van 1 juni 1995 van de Vlaamse regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, zoals later gewijzigd;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het Integraal Waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018;
Gelet op het besluit van 10 maart 2006 van de Vlaamse regering houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
Gelet op de Europese kaderrichtlijn Water;
Gelet op de brief van 5 juli 2018 van mevrouw de Gouverneur over het opstellen van een hemelwaterplan;
Gelet op het overleg van 20 september 2019 tussen de gemeente Kalmthout, de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen en Water-Link over het opstellen van een hemelwaterplan; dat de opdracht voor het opstellen van een hemelwaterplan voor de gemeente Kalmthout werd toegewezen aan Water-Link NV in samenwerking met Aquafin;
Gelet op de toelichting op het ontwerp van hemelwaterplan tijdens de vergaderingen van 21 september 2021 en 14 februari 2022 van de raadscommissie Algemeen Beleid;
Gelet op de overlegmomenten van 20 januari 2020 en 26 november 2021 met de verschillende stakeholders;
Overwegende dat er een aantal elementen zijn die de nood aan een hemelwaterplan verklaren: de klimaatverandering, onze ruimtelijke erfenis, de toegenomen verharding en de beperkingen van het riool- en waterlopenstelsel; dat het daarom noodzakelijk is om het hemelwater en afvalwater te ontvlechten door de scheiding van beide stromen op zowel particulier als openbaar domein; dat er dan kan ingezet worden op bronmaatregelen die het hemelwater ter plaatse houden zoals ontharding, hergebruik, infiltratie, buffering en pas in laatste instantie vertraagde afvoer;
Overwegende dat het hemelwaterplan ons bestuur begeleidt in het maken van de juiste keuzes en bijkomend advies biedt over hoe en waar het hemelwater kan geborgen worden en hoe daarbij ook een meerwaarde kan geboden worden aan de burgers door buffervoorzieningen een publieke functie mee te geven;
Overwegende dat de hemelwatervisie die in dit hemelwaterplan werd uitgewerkt, het grondgebied van Kalmthout onderverdeeld in verschillende deelgebieden; dat deze deelgebieden worden bepaald op basis van een combinatie van het huidige rioleringssysteem, de afwateringssituatie en de bovenbouw; dat voor elk afzonderlijk deelgebied specifieke actiepunten worden voorgesteld (bijlage 1 van het hemelwaterplan);
Overwegende dat deze hemelwatervisie en specifieke maatregelen worden uitgewerkt voor de volgende deelgebieden:
- Centraal binnengebied – Kapellensteenweg
- Deelgebied Vogelenzang
- Deelgebied Putsesteenweg – Heuvel
- Deelgebied Zwarte Beek
- Deelgebied Tuinwijk
- Deelgebied Geusenback
- Deelgebied Dennendael
- Verkaveling De Greef
- Deelgebied Bezemheide, Berkendreef en Heikantstraat
- Achterbroek
- Deelgebied Bosduin
- Nieuwmoer
- Buitengebied;
Overwegende dat naast de verschillende deelgebieden er ook sprake is van gebiedsoverschrijdende projecten; dat binnen deze projecten er steeds een (nieuw) gescheiden stelsel wordt aangelegd waarbij ingezet wordt op het maximaal infiltreren en bufferen van hemelwater en er wordt geopteerd om bestaande open grachten te behouden en te optimaliseren, door herprofilering en het verwijderen van betonnen beschoeiing; dat naast lopende en bestaande projecten er ook wordt ingezet op een aantal nieuwe projectvoorstellen;
Overwegende dat er ook algemene gebiedsoverschrijdende beleidsvoorstellen die voor het hele grondgebied van Kalmthout gelden, worden geformuleerd; dat hiermee steeds rekening moet worden gehouden bij elk nieuw ontwerp en/of heraanleg van wegenis en woonprojecten in Kalmthout;
Overwegende dat deze algemene beleidsvoorstellen voor het openbaar domein inhouden dat groenelementen zullen worden ingeschakeld in het watersysteem én dat er een specifieke voetpadenstrategie en ontharding samen met een parkeerstrategie zal worden gehanteerd;
Overwegende dat de algemene beleidsvoorstellen voor het particulier domein inhouden dat met bepaalde voorwaarden zal opleggen voor verkavelingen en groepswoningbouw samen met een duidelijk kader te creëren rond bronmaatregelen die burgers kunnen nemen;
Overwegende dat in er in de toekomst zal moeten gewerkt worden aan een strategie rond hoe men zal moeten omgaan met droogte; dat in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatplan Kalmthout wenst in te zetten op 1 m² ontharding per inwoner en 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang per inwoner voor hergebruik, buffering en infiltratie van regenwater;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt het “Hemelwaterplan Kalmthout. Hoe omgaan met hemelwater” goed.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan Water-Link (i.s.m. Aquafin, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar). -
1.dAangevraagde agendapunten.
-
1.d.1
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) licht zijn voorstel toe. Op de gemeenteraad van 24 september 2018 werd een aanvullend politiereglement goedgekeurd omtrent de blauwe zone in Heide. Nu wordt opgemerkt dat ook eigenaars van elektrische wagens die hun wagen zouden willen opladen aan het Willy Vandersteenplein hun parkeerschijf zouden moeten leggen. Opladen aan zo’n paal duurt vaak langer dan de maximum parkeertijd in die blauwe zone. Daarom zorgt deze regelgeving voor een drempel om je wagen op te laden op die locatie.
Open VLD Kalmthout vindt dat het gemeentebestuur de omslag naar elektrisch rijden zou moeten aanmoedigen. Daarom stelt hij voor om voor elektrische wagens die opgeladen worden een uitzondering te voorzien op de blauwe zone.
Daarnaast werkt de gemeente aan een laadpalenplan. Volgens Open VLD Kalmthout lijkt het echter nuttig om snelheid te maken met enkele quick wins door al zeker laadpalen te voorzien in de stationsomgevingen. Aan het station van Heide zijn er bijvoorbeeld nog geen laadpalen voorzien.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat het een goed idee is om het aantal laadpalen uit te breiden. Hier wordt aan gewerkt. In december 2021 werd een brief ontvangen van Vlaams minister Peeters dat er een procedure loopt op Vlaams niveau waarbij laadpalenleveranciers een aanbestedingsprocedure kunnen doorlopen waar gemeenten bij kunnen intekenen. Kalmthout wacht het resultaat hiervan af. Timing is februari-mei 2022. Er wordt dus door de betrokken diensten gewerkt aan een laadpalenplan, hopelijk is dit voor de zomer afgerond. Dit kan dan misschien voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Het is evident dat de mobiliteitsknooppunten binnen de gemeente zoals het station van Heide uitgerust zullen worden met laadpalen.
Wat de blauwe zone betreft, vindt schepen Van den Bergh (CD&V) het geen goed idee om deze uit te breiden. De winkeliers zullen dit zeker geen goed idee vinden. Doel van de blauwe zone is om voldoende circulatie te hebben in parkeerruimte aan het Willy Vandersteenplein en de Heidestatiestaat. Bovendien is de blauwe zone enkel geldig van 09u00 tot 18u00. Voor de omwonenden die hun wagen willen opladen, is er ’s avonds geen enkele tijdsbeperking. De bedoeling van de laadpalen aan het Willy Vandersteenplein is om de winkelbezoekers kort de mogelijk te geven hun elektrische wagen op te laden tijdens het winkelen. De bedoeling is om hierin een roulatie van gebruikers te hebben.
Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt aan schepen Van den Bergh (CD&V) f het rendeert om even snel zijn elektrische wagen op te laden tijdens een kort winkelbezoek of is een minimale oplaadtijd van pakweg een half uur aangewezen? Zelf heeft hij hier weinig ervaring mee.
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt er ook weinig ervaring mee te hebben maar las onlangs dat de batterij een half uur opladen in een capaciteit van 80% zou resulteren. Om een capaciteit van 100% te halen is een langere oplaadtijd nodig. Een half uur winkelen is snel voorbij. De wagen 10 minuten opladen lijkt hem niet interessant maar in sommige gevallen is elke gewonnen kilometer belangrijk.
Raadslid Cassimon (Open VLD) herhaalt het te beperkte aanbod in laadpalen in de omgeving.
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat de meest recente bezettingscijfers van de laadpalen in het Willy Vandersteenplein net zeer laag zijn.
Raadslid Cassimon (Open VLD) onderbreekt schepen Van den Bergh (CD&V) en zegt dat dit te wijten is aan het feit dat deze wagen zo kort mogen parkeren in de blauwe zone.
De voorzitter komt tussenbeide en zegt dat in de gemeenteraad van Kalmthout er de gewoonte heerst om elkaar te laten uitspreken ondanks het aanwezige enthousiasme.
Raadslid Cassimon (Open VLD) begrijpt dit.
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat men tijdens de toegestane parkeertijd van 2 uur een elektrische wagen voldoende kan opladen. Verder herhaalt hij de oplaadmogelijkheden ’s avonds en op zondag. De recente cijfers leren dat dit weinig gebeurt hetgeen de noodzaak voor meer laadpalen aldaar overbodig maakt. Voor het lang laden, wordt er naar de stationsomgeving gekeken. De hoop is om daar snel oplaadpalen te kunnen plaatsen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) is in de war. De laadpalen moeten vrijgehouden worden voor winkelende mensen maar worden niet gebruikt? Het plan om zo snel mogelijk laadpalen aan de stationsomgeving te plaatsen vindt hij een goed idee. Het zal echter nog een tijd duren voordat deze er zijn. Kan er geen tijdelijke uitzondering gemaakt worden voor de maximale parkeertijd aan de oplaadpalen aan het Willy Vandersteenplein? Hij begrijpt het standpunt en wenst er niet verder op in te gaan.
De voorzitter vraagt waarom Open VLD enkel pleit voor laadpalen in Heide en niet voor de rest van Kalmthout.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat de ontvangen berichten over de laadpalen zich situeerden aan het Willy Vandersteenplein. Het is niet zo dat er door te pleiten voor laadpalen in Heide er in de rest van Kalmthout geen laadpalen gewenst zijn.
Gelet op de gevoerde discussie;
BESLUIT:
met 23 ja-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
Artikel 2 van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: ‘uitbreiding van de zone met beperkte parkeertijd, met uitzondering van de bewoners met bewonerskaart in de Heidestatiestraat en omgeving (blauwe zone)’ wordt vervangen door ‘Er wordt een zone met beperkte parkeertijd, met uitzondering van de bewoners met bewonerskaart en elektrische voertuigen die worden opgeladen aan een laadpaal, afgebakend in de volgende straten of straatdelen: ….’ wordt niet aangepast.
Art.2-
Het voorzien van laadpalen aan het station van Heide. -
1.d.2
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) licht zijn voorstel toe. De stijgende energiefacturen baart mensen grote zorgen. Velen zijn ongerust en vrezen dat ze problemen gaan hebben om hun energiefacturen te betalen. Er is ook veel onzekerheid. Moeten mensen een nieuw contract afsluiten? Men verliest het overzicht. Kalmthout heeft met het Energiekloket een instantie waar burgers terecht kunnen voor advies over energiekwesties. Het lijkt hem nuttig om dit in deze tijden extra in de kijker te zetten en extra in te zetten om mensen daar waar nodig te begeleiden. Het OCMW heeft tijdens het laatste bijzonder comité voor de sociale dienst een specifieke aanpak voorgesteld rond de stijgende energieprijzen. Mensen geraken vaker in energiearmoede. De hogere overheid voorziet een éénmalig budget voor bijkomende ondersteuning. Samen met het budget voor het Energiefonds komt dit in Kalmthout neer op een kleine € 20 000 voor het jaar 2022. Het OCMW richt zich in zijn aanpak voornamelijk op eigen cliënten en klanten van de sociale kruindenier. Maar ook mensen die geen gebruik maken van het sociaal tarief kunnen in de problemen geraken. Werkende gezinnen krijgen plots voorschotfacturen die drie keer zo hoog zijn als voorheen. Mensen met onvoldoende spaargeld kunnen zich zo extra in de schulden werken. Dit moet absoluut vermeden worden. Mits zij aan bepaalde voorwaarden voldoen, kunnen zij beroep doen op het OCMW. Dit zou het energiebudget van het OCMW onder druk kunnen zetten. Het lijkt hem nuttig om extra fondsen te voorzien en hierover te communiceren. Hij is van mening dat de energiecrisis kansen biedt om Kalmthoutenaren aan te moedigen om werk te maken van energiezuinige woningen. Deze kansen moeten optimaal benut worden. De CO²-uitstoot van de woningen in Kalmthout is zeer hoog, ongeveer 34%. Mensen die nu in de problemen komen met energiefacturen, zijn zij die geen energiezuinige woning hebben. Door hen te ondersteunen en mee te nemen in andere maatregelen kan er op dat vlak progressie gemaakt worden, tevens zeer belangrijk voor het Kalmthoutse klimaatplan. Daarom pleit hij om de huidige middelen van het OCMW om energie ondersteunende maatregelen te nemen te verdubbelen. De budgettaire inpakt zal volgens hem beperkt zijn omdat het OCMW steeds case per case bekijkt welke steun gepast zou zijn. Het is echt maatwerk, aangezien niet iedereen een premie zou moeten krijgen, maar er ook sprake kan zijn van vb. een overbruggingskrediet, het begeleiden naar een ander energieleverancierscontract, helpen bij energiezuinige ingrepen. Het voorstel is tweeledig: voorstellen van energiezuinige maatregelen, hier de nodige ruchtbaarheid aan te geven, zodat mensen weten dat ze terecht kunnen bij het OCMW. Hiernaast moet meer ingezet worden op het Energiekloket, het begeleiden van mensen met problemen bij energiefacturen en hier ook weer voldoende ruchtbaarheid aan geven. Concreet zou dit kunnen door een Nieuwsbrief te wijten aan energiemaatregelen.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van welzijn Maarten De Bock (CD&V).
Schepen De Bock (CD&V) verduidelijkt de werking van het OCMW. Hij begint met de werking van het LAC, de Lokale Adviescommissie. Zij behandelen de moeilijke energiedossiers met maatschappelijk werkers en de netbeheerders. Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat het OCMW zich te veel focust op OCMW-cliënteel. Net in het LAC wordt het tegendeel bewezen want er wordt veel ruimer gewerkt. In 2021 waren er in het LAC 37 dossiers, waarvan slechts 20% gekend cliënteel was. De overige 80% is niet gekend bij het OCMW en er worden dus wel degelijk andere mensen bereikt wat een goede zaak is. Voor de meer gangbare dossiers is er het energiefonds, met daaraan gekoppeld het sociaal onderzoek, uitgevoerd door de maatschappelijk werkers. Daar waar nodig, kan het energiefonds toegekend worden vanuit het bijzonder comité voor de sociale dienst. Verder is er nog een luik, waar ook al actief rond gewerkt wordt en hetgeen ook behandeld werd op 31 januari 2022 op het vast bureau, en dat is het uitwerken van een folder voor mensen met verhoogde tegemoetkoming. Dit is een zeer ruime doelgroep, concreet voor Kalmthout gaat het over een 1 700 inwoners. Mocht blijken dat dit nodig is, dan kan de communicatie uitgebreid worden naar alle inwoners van de gemeente. Maar het is niet nodig om al op voorhand onrust te zaaien. De folder komt eraan en er wordt een infosessie gepland voor de mensen met een verhoogde tegemoetkoming. Ook dit is weer uit te breiden naar alle inwoners, indien nodig. Samengevat: het budget kan verdubbeld worden maar dit is niet de manier van werken. Er wordt gekeken naar de noodzaak en hulpvraag en niet naar het beschikbare budget. Op basis van het sociaal onderzoek, zal een voorstel gedaan worden op het bijzonder comité voor de sociale dienst. In het najaar zal het budget aangepast worden, indien nodig zal hier een budgetwijziging gebeuren. Op dat moment zullen de noden beter gekend zijn en kunnen de cijfers aangepast worden. Hij concludeert dat het voorstel van raadslid Cassimon (Open VLD) irrelevant is omdat elke steun bekeken en indien nodig toegekend wordt. Er dient aldus geen beslissing genomen te worden.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat ze een amendement heeft bij het voorstel en meer bepaald bij het tweede deel: het geven van ruchtbaarheid aan het Energiekloket. Ze is van mening dat er niet ver genoeg gegaan wordt. In 2020 werd beslist om aan cliënten van het OCMW, waarvan men toen al wist dat 1/3e problemen had met betalingsproblemen rond energie, dat deze mensen structureel zouden toegeleid worden naar het Energiekloket zodat er gescreend kon worden naar de goedkoopste energieleverancier. Mocht dat niet zo zijn, dan zouden zij begeleid kunnen worden in de omschakeling naar een goedkopere leverancier. Ze zegt dat we vandaag op een punt zijn gekomen waarbij men bij personen die hulp zoeken bij het OCMW met een hulpvraag rond moeilijkheden met betalingen rond energiefacturen, verplicht zouden moeten worden voor begeleiding door het Energiekloket. Een verplichte screening, overschakeling naar een goedkopere leverancier is nodig. Dit voorstel komt er niet lichtzinnig. Ze weet dat cliënten vaak moeilijkheden hebben met administratieve handelingen. Vermits er betaald wordt aan IGEAN voor het Energiekloket, moet er optimaal gebruik van gemaakt worden. Er moet ingezet worden daar waar het het meeste profijt oplevert of zou kunnen opleveren. In 2021 werden er 70 vragen gesteld maar slechts 7 vragen gingen effectief over een V-test en de betaalbaarheid van de energiefactuur. IGEAN zegt niet te weten hoeveel mensen aangeleid worden vanuit het OCMW. Vanuit de verslagen die ze ziet op het bijzonder comité voor de sociale dienst, weet ze dat er veel meer hulpvragen zijn rond energie. Daarom stelt ze voor om mensen met hulpvragen rond energie verplicht door te verwijzen naar het Energiekloket.
De voorzitter herhaalt dat een budgetverhoging niet nodig is en dat er gewerkt wordt aan een folder. Hij maakt de bedenking of er nog een voorstel uitgewerkt moet worden. Waar staan we vandaag en wat is er eventueel nog mogelijk voor ons als lokaal bestuur. Vervolgens geeft hij het woord aan de adjunct-algemeendirecteur Greet Buysen.
De adjunct-algemeendirecteur zegt dat er vanuit het OCMW wel degelijk gekeken wordt naar de energiecontracten van cliënten. Dit loopt niet altijd via het Energiekloket maar kan ook via de schuldbemiddeling. Zij hebben hierover ook weer heel wat expertise opgebouwd. Cliënten van het OCMW worden nu dus al zeer goed begeleid hierin. Wat een verplichting betreft; er wordt eerder getracht mensen te motiveren en sensibiliseren. Er wordt wel getracht om alle cliënten te motiveren om naar de infoavond op 7 maart 2022 te gaan, waar het Energiekloket aanwezig zal zijn. Er kan dan op dat moment een afspraak gemaakt worden indien nodig. Er wordt dus echt wel goed samengewerkt tussen de eigen diensten en het Energiekloket. Ze haalt de energiezuinige maatregelen in de woningen nog even aan, zoals vermeld door raadslid Cassimon (Open VLD), ook dit komt op de infoavond aan bod. De energiescans die mogelijk zijn voor alle mensen met een verhoogde tegemoetkoming, worden ook aanbevolen. De energiescanner heeft ook enkele zaken bij die geïnteresseerden gratis kunnen krijgen, en geeft advies over hoe er nog energie bespaard kan worden. Er wordt ook informatie gegeven over de renteloze energielening van IGEAN. Er wordt dus met het actieplan actief ingezet om te zorgen dat men de nodige hulp krijgt om uit de energiearmoede te kunnen blijven. Dit plan wordt nu in eerste instantie uitgebreid naar mensen met een verhoogde tegemoetkoming. Er wordt een infosessie gepland naar de ruimere bevolking, maar dit zal inhoudelijk een andere sessie zijn. In de eerste sessie komen de energiescans aan bod. Mensen die geen verhoogde tegemoetkoming hebben, kunnen hier geen beroep op doen. De info zal dus aangepast worden om de kansengroepen extra te ondersteunen en te begeleiden. Er zal ook een maatschappelijk werker aanwezig zijn die op dat moment mensen aanspreekt en begeleidt. Het doel ervan is om mensen zonder verplichting de nodige stappen te laten zetten in het kader van de bestrijding van energiearmoede.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat hij de indruk kreeg na het lezen van de nota dat er vooral werd ingezet naar cliënten toe. Hij had het gevoel dat er niet breed genoeg gekeken werd maar hij heeft er alle vertrouwen in na de tussenkomst van schepen van welzijn en voorzitter BCSD Maarten De Bock en de adjunct-algemeendirecteur dat dit wel het geval zal zijn. Hij haalt nog even de verspreiding van de folder aan. Er wordt voorgesteld om deze indien nodig te verspreiden en geen onnodige onrust te willen zaaien. Hij vreest echter dat dit te laat is. Hij vreest dat er al best wat onrust is. Een communicatie zal geen onrust zaaien maar eerder mensen geruststellen en helpen. Hij vreest dat er onvoldoende hulp kan geboden worden tijdens deze energiecrisis. Hij bekijkt dit als een enorme kans en hoopt dat het bestuur deze kans zal grijpen.
De voorzitter onderbreekt raadslid Cassimon (Open VLD).
Raadslid Casimmon (Open VLD) herhaalt de woorden van de voorzitter eerder deze zitting wat betreft het laten uitspreken van raadsleden.
De voorzitter zegt dat het een voorrecht is van de voorzitter om tussen beide te komen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat hij sympathie heeft voor het agendapunt van raadslid Inga Verhaert (Vooruit). Hij heeft nog niet zeer veel vergaderingen bijgewoond van het bijzonder comité voor de sociale dienst maar hij haalt een tussenkomst aan betreffende een bepaald contract van een telecomleverancier. Hij vond dit een duur contract en stelde de vraag om dit te bekijken. Er werd toen geantwoord dat dit een zaak is tussen de leverancier en de gebruiker en er wordt door het OCMW niet in tussen gekomen. Hij ziet daar nog mogelijkheden qua verbetering.
De voorzitter meldt dat de communicatiedienst het voorbije anderhalf jaar wel een tiental keer communiceerde over energie, het digitale aspect, tegemoetkomingen rond vb. isolatie, groepsaankopen. Deze informatie is er ook voor tweeverdieners. De stroom van digitale informatie is misschien niet de beste manier maar het is een optelsom van informatievergaderingen en folders om te trachten deze energiecrisis zo goed mogelijk door te komen.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).
Raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang) haalt zijn eerder gestelde vraag van begin september 2021 aan over huishoudtoestellen die verouderd zijn en veel energie verbruiken. Is er een mogelijkheid om deze te vervangen in een zuiniger verhuurmodel? Er werd toen geantwoord dat dit bekeken werd en om eventueel gemeentegrenzenoverschijdend te werken. Hij vraagt of dit mee opgenomen zal worden tijdens de infosessies. Hij onderstreept het belang van energiezuinige toestellen. Als men een hoge factuur heeft en men maakt gebruik van energieverslindende toestellen, dan zal de factuur enkel maar stijgen.
De adjunct-algemeendirecteur Greet Buysen zegt dat er voor de aankoop van toestellen ook het energiefonds kan aangesproken worden. Als na een energiescan wordt opgemerkt dat een bepaald toestel veel energie verbruikt, wordt dit gemeld aan de sociale dienst en zal er bekeken worden om een zuiniger toestel aan te schaffen met gelden van het energiefonds, of indien ontoereikend met steunbudgetten van het OCMW. Het aangeboden programma werd bekeken maar hier werd bewust niet op ingegaan omdat het hier een lening betrof waar slechts met één merk van toestellen kon gewerkt worden. Dit werd budgettair bekeken en werd niet als de meest voordelige piste ervaren.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt er vertrouwen in te hebben dat de medewerkers van de schuldbemiddeling voldoende expertise hebben maar is van mening dat de situatie momenteel helemaal anders is. Dit is een nog niet eerder geziene crisis waarbij veel meer mensen dan vroeger plots in de problemen geraken. Wanneer ze aandringt op de dienstverlening van IGEAN is dit enerzijds omdat hiervoor betaald wordt en anderzijds kan dit de collega’s van het OCMW ontlasten wat dit werk betreft. Ze merkt ook op dat het Energiekloket ruimte heeft om dossiers te behandelen want de cijfers vallen niet te ontkennen. Verder haalt ze het statement betreffende het uitgaan van de kracht van de mensen aan. Ze is de eerste om dit mee te onderschrijven en is van mening dat een verplichte begeleiding niet als een straf mag gezien worden maar veeleer een manier om mensen vooruit te helpen in een vaak technisch moeilijke materie. Ze beschouwt zichzelf als redelijk onderlegd in deze materie maar zegt dat het moeilijk is om bepaalde zaken/leveranciers correct te kunnen vergelijken. De energiemaatschappijen maken het met opzet zeer moeilijk voor mensen om goed te kunnen vergelijken. Ze concludeert dat het geen straf is in de verplichte begeleiding maar dat dit het aanbieden van hulp is in een zeer precaire omstandigheid in een zeer technische situatie. Deze vorm van hulpverlening is eigen aan een OCMW. Wanneer een bepaalde hulpvraag komt, wordt er vb. naar werkbereidheid gepolst, niet als straf, maar om mensen te sterken in hun persoonlijke groei. Aan anderstalige personen met een hulpvraag zal Nederlandse les aangereikt worden, niet als straf maar om mensen te versterken. Ze bekijkt deze verplichtingen op dezelfde manier als het voorstel rond energie.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Wies Peeters (CD&V).
Raadslid Peeters (CD&V) zegt het niet eens te zijn met raadslid Verhaert (Vooruit). Ze vindt een verplichting zeer negatief klinken en onderstreept het belang om mensen de noodzaak te laten inzien en op die manier te begeleiden en een spontane medewerking te krijgen. Verder zegt ze blij te zijn met de energiescans van huurwoningen. Ook hier is het belangrijk om goed geïsoleerde woningen te hebben die resulteren in een verlaging van energiekosten voor de huurder. Het is een zeer goede evolutie om deze woningen mee op te nemen in de energiescans. Verder heeft ze nog een vraag aan raadslid Cassimon (Open VLD) en verwijst naar een zin in de derde alinea in het voorstel van Johan Cassimon: ‘Het OCMW van Kalmthout heeft een specifieke aandacht rond de stijgende energieprijzen. Hierdoor raken meer mensen in energiearmoede.’ Het is niet duidelijk wat hiermee bedoeld wordt.
Raadslid Cassimon (Open VLD) begrijpt de onduidelijkheid. Hij refereerde naar de stijging van de energieprijzen en niet naar de aanpak van het OCMW.
Raadslid Peeters (CD&V) veronderstelde het maar betreurt dat dit zo vermeld is in de nota, rekening houdend met respect voor het dagdagelijkse harde werk van de maatschappelijk werkers van het OCMW om de mensen zo goed mogelijk te helpen. Ze betreurt het dat raadslid Cassimon (Open VLD) niet zorgvuldiger is omgegaan met zijn woordkeuze.
Raadslid Cassimon (Open VLD) vindt het eerder een verwarring maar geen fout.
Raadslid Wies Peeters (CD&V) is naar mening dat het wel een foute verwoording is.
De voorzitter concludeert in het voorstel van raadslid Cassimon (Open VLD) dat er geen budgetwijziging nodig is. Wat betreft de inspanningen van het OCMW: deze zijn er veelvuldig maar kunnen eventueel nog uitgebreid worden. De huidige crisis is ongezien. De voorzitter stelt voor dat schepen De Bock (CD&V) en adjunct-algemeendirecteur Greet Buysen samen kunnen bekijken en eventueel met het BCSD wat er nog uit uitgewerkt kan worden. Deze terechte bezorgdheden leven in tijden waar het voor veel mensen moeilijk is, inspanningen dienen opgedreven te worden in dit dossier. We moeten als bestuur ons steentje bijdragen. Aan deze relevante vraag zal gewerkt worden.
-
1.e
1. Vraag van raadslid Inga Vaerhaert (Vooruit) m.b.t. de woningbouw aan de Kerkendijk.
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) zegt dat er reuring is ontstaan in de wijk n.a.v. de groepswoningbouw. Er zijn twee groepen van bewoners: in het Rozeneind is er bezorgdheid rond het werfverkeer, in de Kerkendijk is er bezorgdheid rond de toegenomen mobiliteit die er zal komen wanneer de woningbouw een feit is. Ze las dat het studiebureau aangeeft dat de toename in mobiliteit al bij al zou meevallen, tegelijkertijd hoorde ze schepen Jef Van den Bergh (CD&V) tijdens de commissie zeggen dat het AWV vage plannen heeft om de ontsluiting van de Kerkendijk op de Kapellensteenweg te bekijken. Ze vraagt of het bestuur concrete plannen heeft om de bewoners nog een keer samen te brengen om hen te informeren en te luisteren naar de ideeën. Ze weet dat er reeds een eerste vergadering plaatsvond. Misschien kan een volgende vergadering kan resulteren in een voorstel rond werfverkeer of toekomstige mobiliteitsafwikkeling van de Kerkendijk. Misschien is het interessant om het grotere geheel mee te nemen: de ontwikkeling van het gemeentehuis en het politiekantoor.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V). Hij bevestigt de animo in de wijk. De plannen m.b.t. de boerderij achteraan de straat krijgen stilaan concreet vorm, hoewel het college van burgemeester en schepenen hier tot op heden nog niet formeel bij werd betrokken. Uiteraard zijn er wel gesprekken geweest tussen de dienst ruimtelijke ordening en de bouwpromotoren. Maar er werd nog geen mobiliteitsplan uitgewerkt voor tijdens de werken. Wat het werfverkeer betreft, is er vandaag geen plan dat ter goedkeuring voorgelegd kan worden. Er is inderdaad een project van groepswoningbouw. De bouwpromotor heeft samengezeten met de buren om te kijken welke tegemoetkoming er mogelijk zou kunnen zijn, tijdens de werken en op lange termijn. Voorlopig is er geen consensus die iedereen tevreden stelt. Wat de Kapellensteenweg betreft en de plannen van het AWV, deze zijn vandaag nog niet concreet maar AWV heeft wel ideeën om het gedeelte dat nu met klinkers is uitgerust, te vernieuwen.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt aan schepen Van den Bergh (CD&V) of het correct is dat er nu nog geen beslissing rond het werfverkeer is genomen.
Schepen Van den Bergh (CD&V) bevestigt dat er formeel nog niets werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) haalt het omgevingsloket aan. Bij de plannen is een werfweg aangeduid.
Schepen Van den Bergh (CD&V) bevestigt dat de bouwaanvraag nog lopende is maar het college van burgemeester en schepenen is hier tot op heden nog niet formeel door gevat. Bezwaren en opmerkingen ten aanzien van de bouwaanvraag kunnen nog gemaakt worden door buren en andere inwoners. Het openbaar onderzoek loopt nog en nadien zal het college van burgemeester en schepenen beslissen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt verward te zijn door de ambtelijke verwoording.
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat hij net daarom expliciet de benaming ‘formeel’ gebruikte.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat hij hierover ook werd aangesproken maar dat het openbaar onderzoek nog loopt tot 1 maart 2022. Mensen kunnen dus nog hun bezwaren en bezorgdheden indienen. Hij haalt zijn eerdere bezorgdheid aan betreffende de afbraak van de oude brandweerkazerne, de bouw van het nieuwe gemeentehuis, de plannen van het politiekantoor, de ontsluiting van de Foxemaatstraat gaat er ooit komen, misschien kan deze er vervroegd komen.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat het zinvol zou kunnen zijn om te praten met de buurtbewoners en te horen wat de ideeën zijn. Mensen zijn ongerust bij een openbaar onderzoek en geven redenen waarom iets niet zou gaan. De goede ideeën gaan dan vaak verloren in het openbaar onderzoek, vandaar de oproep om rond de tafel te gaan zitten met de buurtbewoners.
De voorzitter zegt dat dit een logisch gevolg zal zijn van het openbaar onderzoek dat nu loopt tot 1 maart 2022. Hij schetst wat er reeds gebeurde: er was al verscheidene keren informeel contact met de bewoners en de betrokken diensten, er was een uitnodiging om te vergaderen, hier waren heel wat buren aanwezig. Uiteraard is er wat ongerustheid maar niet zozeer over de verkaveling en groepswoningbouw, het voorstel voor een fietsstraat ligt op tafel maar wat er zal gebeuren tijdens de bouwwerken. De omgevingsambtenaar stelde informeel voor om het Rozeneind hierbij te betrekken. Dit hoeft niet bij alles te zijn. Het wegprofiel van de Kerkendijk is zeer smal en het Rozeneind is breder met een voetpad. De spreiding moet bekeken worden, de lasten moeten verdeeld worden. Hij haalt ook een vorige verkaveling aan. Het project Rozeneind is een project met veel meer woningen per hectare dan de groepswoningbouw waarvan nu sprake is. De verkaveling Rozeneind is snel gebouwd en hier komen geen klachten rond het bijkomende verkeer. Dit geldt ook voor Kerkeneind West. Bij de aankondiging van deze verkaveling waren er ook bezwaren. Vanuit de Kneuterlaan en Vogelenzangstraat kwamen nadien ook amper klachten over het bijkomend verkeer. Hij concludeert dat in de praktijk blijkt dat het snel bouwen goed geordend verloopt. Uiteraard dient dit op een veilige manier te gebeuren, in het charter rond het werftransport dienen goede afspraken gemaakt te worden. Het voordeel van een groepswoningbouw is dat dit snel gebeurt en met één bouwheer. Het plan zal ordentelijk uitgewerkt worden en eerst wordt het resultaat van het openbaar onderzoek afgewacht. Al het verkeer afleiden naar de Kerkendijk is geen goed idee maar al het verkeer afleiden naar het Rozeneind is ook geen goed idee. Van zodra er communicatie nodig is, zal dit gebeuren. Hij deelt nog mee dat de bouwaanvraag zoals ze nu voorligt enkel vanuit de Kerkendijk is. Andere delen moeten enkel vanuit de Foxemaatstraat gebeuren. Doorgaand verkeer langs Foxemaatstraat/Kerkeneind is nooit een optie geweest. Er zal met de nodige aandacht verder aan gewerkt worden, alvorens de vergunning afgeleverd zal worden in mei 2022.
2. Vraag van raadslid Inga Vaerhaert (Vooruit) m.b.t. de vervoersregio.
Raadslid Verhaert (Vooruit) haalt de geplande vergadering van de vervoersregioraad op 28 februari 2022 aan. Hier worden de nieuwe plannen van De Lijn toegelicht. Er is momenteel wat onrust in de zuidrand van Antwerpen over tramlijnen 15 en 7. Dit klinkt voor Kalmthout ver weg maar Kalmthout is ook vervat in deze vervoersregio. Een jaar geleden was er een digitale infosessie van de vervoersregio waaraan raadsleden konden deelnemen. De indruk die ze daar kreeg, was dat Kalmthout, Essen en Wuustwezel er bekaaid vanaf kwamen wat betreft de dienstverlening van het openbaar vervoer van De Lijn. Sinds deze vergadering kwam er geen nieuws meer vanuit de vervoersregio. Ze grijpt dit moment aan om dit aan te kaarten want ze vindt het een democratisch deficit dat raadsleden niet meer betrokken kunnen worden in de werking van de vervoersregio, dit terzijde. Ze zegt dat - indien het zo is dat er sinds de vergadering van vorig jaar niets bijkomt van dienstverlening in de regio van het noorden - dit problematisch is. Ze weet niet wat er op de agenda van de vergadering van 28 februari 2022 staat, buiten wat er in de kranten te lezen valt maar ze is zeer nieuwsgierig naar hoe het college van burgemeester en schepenen zich aldaar zal opstellen en hoe de vertegenwoordiger van Kalmthout zal stemmen als het pakket van maatregelen wordt voorgelegd. Gaat dit onze goedkeuring krijgen als het aanbod niet verbeterd is tegenover een jaar geleden?
De voorzitter geeft het woord aan schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat de vervoersregioraad inderdaad zal vergaderen. Tijdens de vorige vervoersregioraad werd een nieuw tramplan voorgesteld, specifiek in en rond Antwerpen. Op de vorige versie kwam de nodige weerstand: er was vooral de animositeit rond tramlijn 7 in Mortsel. Hier kwam een tegemoetkoming ten nadele van tramlijn 15. Wat de bussen betreft, zitten we nog steeds in dezelfde situatie zoals vorig jaar. Het aanbod verslechtert niet maar verbetert ook niet, de huidige verbinding blijft behouden. Op termijn is er perspectief naar meer maar dit zal nog moeten blijken uit extra middelen vanuit Vlaanderen naar De Lijn. Dit is het vertrekpunt, de inwerkingtreding van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid is voorzien in juli 2023. Richting 2030 zou er stapsgewijs een verdere uitbreiding moeten kunnen komen.
Raadslid Verhaert (Vooruit) deelt de mening van schepen Van den Bergh (CD&V) niet helemaal. Ze is van mening dat Kalmthout er wel op achteruit gaat. De belbus werd afgeschaft en toen werd door De Lijn een alternatief beloofd. Tot op heden gebeurde dit niet. Wel heeft ze over het initiatief ‘Vervoer op maat’ gehoord. Een leuk gegeven als het over fietsen gaat maar het is geen alternatief voor de belbus. Indien het over een soort ophaaldienst zou gaan, kon men niet zeggen aan welke tarieven dit zou zijn. Ze vreest dus dat Kalmthout er netto op achteruit zal gaan en het meer zal kosten. Op een gegeven moment komt er een einde aan de rekbaarheid. We betalen als belastingbetaler aan de Vlaamse Overheid, zij moeten voorzien in dienstverlening vanuit De Lijn. Ze vreest dat extra dienstverlening een extra kostprijs met zich mee zal brengen. Als reiziger moet er ook betaald worden en dit worden wel heel dure tickets. Ze is benieuwd naar hoe Kalmthout zich formeel zal opstellen op 28 februari 2022. Gaan we dit voorstel goedkeuren?
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat het voor Kalmthout logisch lijkt om hierin verder te gaan. Wat de invulling van de belbussen betreft, deze werden reeds enkele jaren geleden afgeschaft. Er is een bestaande nood van vervoer op maat, hier wordt aan gewerkt binnen de regio. De timing van 2023 wordt vooropgesteld om de basisbereikbaarheid in te voeren met name de invoering van een operator van de Vlaamse Mobiliteitscentrale. Deze zal een centrale rol spelen binnen het vervoer op maat en mensen met een bepaalde vervoersnood wegwijs maken met welk vervoersmiddel ze de verplaatsing kunnen maken. Dit zal deels met fietsen kunnen en er zijn ook elektrische deelfietsen op komst maar het zal ook via andere middelen mogelijk zijn, zoals De Lijn en taximaatschappijen. Hoe dit concreet vorm zal krijgen, is nog niet helemaal duidelijk. In die zin is alles wat wordt goedgekeurd met De Lijn steeds onder voorbehoud geweest. Vanuit alle landelijke gemeenten wordt dit zo gesteld, steeds onder voorwaarde dat het Vervoer op maat invulling krijgt. Dit is nu nog niet 100% duidelijk maar hij heeft er tot nader order wel vertrouwen in dat dit op een goede manier zal gebeuren. Ze deelt de mening van raadslid Verhaert (Vooruit) wat betreft de betrokkenheid van de raadsleden. Dit is een belangrijk item, wat terug opgenomen zou moeten worden. Hij zegt dit aan te kaarten op de vervoersregioraad.
3.Vraag van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) m.b.t. storm Eunice.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) haalt het stormweer van afgelopen vrijdag aan. Het waren drukke dagen voor de hulpdiensten en hij wenst hen uitvoerig te bedanken voor hun inzet. Hij vraagt of het bestuur een evaluatie maakte over het stormeer van afgelopen vrijdag en de Kalmthoutse reactie.
De voorzitter vraagt wat er bedoeld wordt met de Kalmthoutse reactie.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat hij zich afvraagt of alles vlot verlopen is, was er overbelasting van het noodnummer? Hij peilt naar de Kalmthoutse reactie op de storm.
De voorzitter zegt dat de werken nog bezig zijn en het moeilijk is om nu al te evalueren. Wat er wel kan gezegd worden is dat er 50 interventies waren. Het was niet te vergelijken met andere stormen. Er sneuvelden heel wat bomen, maar er was ook meer materiële schade aan o.a. woningen. Dit is een korte vaststelling maar nog geen evaluatie.
4. Vraag van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) m.b.t. het tekort aan huisartsen.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) licht zijn agendapunt toe.
In Essen is er een huisartsentekort, in Kalmthout is er ook niet veel overschot. Onlangs was dokter Moriau uit Essen te gast in Het Journaal waar ze een pertinente uitspraak deed. Er werd uitgegaan van het idee dat één op pensioen gaande huisarts vervangen kan worden door één jonge huisarts, Maar de oude huisartsen hadden een eigen praktijk en werkten lange dagen. Jonge huisartsen werken vaak via groepspraktijken en hechten iets meer belang aan eigen vrije tijd. Dit zorgt er misschien wel voor dat voor één huisarts op pensioen men twee huisartsen nodig heeft ter vervanging. Vanuit deze redenering vraagt hij zich af of er samen met Essen en eventueel andere gemeenten uit de regio een schrijven gericht kan worden aan de bevoegde minister om het aantal toe te laten leerlingen tot de huisartsenopleiding te verhogen. Op deze manier kan het tekort aan huisartsen op lange termijn misschien opgelost worden.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van welzijn Maarten De Bock (CD&V).
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat dit een goed idee is en het bestuur is hier reeds mee bezig. Niet enkel samen met de gemeente Essen maar met de gemeenten uit de regio; verenigd in de Eerstelijnszone (gemeenten Kalmthout, Kapellen, Essen, Brasschaat en Wuustwezel). Tijdens een overleg van het bestuursorgaan in januari 2022 werd hierover reeds vergaderd. De problematiek is dus gekend, vandaag iets minder actueel dan in Essen. Er wordt structureel aan gewerkt door de huisartsenkoepel, eerst en vooral om de knelpunten in beeld te brengen. Er wordt aan een soort dashboard gewerkt om op een goede manier de huisartsenzorg te kunnen verzekeren. Tegen de zomer van 2022 zou dit in gebruik genomen worden. Het Agentschap Zorg en Gezondheid maakte hiervoor middelen vrij. Hij is van mening dat dit dus moet aangepakt worden op niveau van de Eerstelijnszone, samen met de hele regio en in overleg met de huisartsen Een voordeel hierin is dat dokter Roel Van Giel, voorzitter van Domus Medica vertegenwoordigd is in de Eerstelijnszone Noorderkempen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) is blij te horen dat dit dossier al wordt aangepakt maar is van mening dat alle voorstellen die uitgewerkt worden vallen of staan met het aanbod. Als het aanbod van huisartsen zo hard vermindert, mag men nog zo goed mogelijk trachten op te vangen en samen te werken, maar wordt het enkel maar moeilijker.
5. Vraag van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) m.b.t. de oude brandweerkazerne - PFOS en PFAS.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat er tijdens de gemeenteraad van juni 2021 door raadslid Inga Verhaert (Vooruit) en Inneke Bosmans (Open VLD) vragen gesteld over PFOS en PFAS en de eventuele gevolgen voor Kalmthout. Toen werd er een uitgebreid antwoord gegeven, o.a. over dat er in het verleden in de oude brandweerkazerne zeer sporadisch fluorhoudend blusschuim werd gebruikt. Wat is hier nu de stand van zake?
De voorzitter antwoordt dat het dossier van de site van de oude brandweerkazerne destijds n.a.v. het Oosterweeldossier werd doorgegeven aan OVAM. Zij coördineren het PFOS en PFAS-dossier namens Vlaanderen. De onderzoeken zijn lopende en er werd nog niets over het dossier van de oude brandweerkazerne vernomen. Anderzijds is er de afbraak van de oude brandweerkazerne, een voormalige gasfabriek. Het bodemonderzoek kan eventueel nog zaken naar boven brengen maar het is wachten op het beschrijvend bodemonderzoek om een eventueel saneringsproject in kaart te brengen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt of het niet vreemd is dat wanneer er een uitgebreid bodemonderzoek gaat gebeuren, om dan door OVAM enkele maanden later opnieuw onderzoek te laten doen.
De voorzitter zegt dat de diensten gebruik zullen maken van de raamovereenkomst met OVAM voor het uitgebreid bodemonderzoek. De kans is zeer groot dat beide onderzoeken tegelijkertijd zullen gebeuren.
6. Vraag van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) m.b.t. de kandidatuurstelling van de Kalmthoutse Heide tot Nationaal park.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) licht zijn agendapunt toe.Tijdens de vorige raadszitting werd gesteld dat inzake de kandidatuurstelling van de Kalmthoutse Heide tot Nationaal Park de vraag betreffende het participatietraject opnieuw gesteld zou worden aan het Grenspark en hierop toe te zien dat de uitwerking professioneler zal verlopen. Werd deze vraag al gesteld en is er reactie gekomen?
De voorzitter bevestigt dat dit nu wel het geval is. Hij heeft contact opgenomen met de voorzitter en coördinator van het Grenspark. Sinds deze tussenkomst zit er schot in de zaak. Het participatietraject dat raadslid Cassimon (Open VLD) aanhaalt, is een traject in de richting van een masterplan waarvoor men één jaar de tijd heeft. Hij heeft het hier eerder over gemaakte beloftes naar verschillende doelgroepen om op korte termijn samen te zitten. Deze afspraken werden ondertussen gemaakt: er waren contacten met grote terreineigenaren, met landbouwfederaties etc. Op Kalmthouts niveau werd nu de afspraak gemaakt om de betrokken burgemeesters te briefen maar dit was nog niet gebeurd. Naar de landbouw toe was het ook belangrijk om de impact van dit project te duiden.
Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt of het klopt dat er gewerkt wordt met de eigenaars, zonder deelname van het bestuur.
De voorzitter zegt dat het Grenspark een gesprek had met de grote terreineigenaren. Zij hadden zich verenigd en stelden een advocaat aan. Dit is één doelgroep. Anderzijds is er de landbouw, er wordt dan gesproken met o.a. de Boerenbond. Maar het is belangrijk om de Kalmthoutse boeren te betrekken bij de gesprekken en in rechtstreeks contact te staan met de voorzitter en coördinator van het Grenspark zodat zij hun bezorgdheden kunnen uiten. Hopelijk kunnen zij gerustgesteld worden over de impact op het ganse verhaal, gelet op de inperking naar de contouren van het toekomstige Nationale Park.
7. Vraag van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) m.b.t. de verslagen van de politieraad.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) licht zijn agendapunt toe.
Tijdens de vorige raadszitting werd gezegd dat de verslagen van de politieraad van 2021 op de website zouden geplaatst worden. Voorlopig staat er slechts één verslag op de website. Hij betwijfelt dat er slechts één vergadering plaatsvond. Hij vraagt of er iets gaande is waardoor de verslagen nog niet op de website werden geplaatst. Hij informeert naar de verplichting van openbaarheid van bestuur.
De voorzitter vraagt wat er gaande zou kunnen zijn.
Raadslid Cassimon (Open VLD) denkt aan een verloren gegaan bestand maar kan er zich weinig bij voorstellen.
De voorzitter zegt dat hij eerder op de dag contact had met de korpschef en zegt dat de verslagen nu wel op de website staan. De politiezone is eerder politioneel-operationeel georganiseerd maar op vlak van openbaarheid van bestuur is er één en ander fout gelopen. De verslagen staan ondertussen op de website, het werd rechtgezet.
8. Vraag van raadslid Stephanie Devos (N-VA) m.b.t. de fietsbieb.
Raadslid Stephanie Devos (N-VA) vindt het een mooi initiatief maar zegt dat het niet de bedoeling kan zijn om in concurrentie te gaan met de lokale fietsenhandelaars en-herstellers. Daarom informeert ze in welke mate er overleg was met hen hierover. Werden zij hierbij betrokken? Wanneer vrijwilligers herstellingen uitvoeren, hoe zit de verantwoordelijkheid wanneer er een ongeval zou gebeuren omdat vb. de rem niet goed hersteld zou zijn door een vrijwilliger? Zonder afbreuk te willen doen aan het engagement van de vrijwilligers, stelt ze deze vraag.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van welzijn Maarten De Bock (CD&V).
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat de adjunct-algemeendirecteur Greet Buysen hierover reeds een antwoord verschafte aan raadslid Devos (N-VA). Voor de andere raadsleden vat hij het antwoord even samen. Voor de opstart van het project werden de drie fietsenhandelaars binnen de gemeente bezocht door de administratie omdat dit ook vanuit het bestuur een terechte bezorgdheid was. Doel was ook om hen vanuit eerste hand te informeren zodat zij dit nieuws niet via een ander kanaal vernamen. Van geen enkele fietsenhandelaar werd een negatieve reactie ontvangen. Er werd gemeld dat de verkoop van kinderfietsen voor hen slechts een beperkt aandeel in de verkoop is, zeker met aanbod van elektrische fietsen de laatste jaren. Er werd zo positief gereageerd door de handelaren dat zij hopen dat de gebruikers na het lenen van de fietsbieb - wanneer ze de kinderfietsen ontgroeid zijn - zij wel de weg vinden naar de drie fietsenhandelaars. Ter aanvulling zal de fietsbieb samenwerken met de drie fietsenhandelaars voor het aankopen van onderdelen. Wat de aansprakelijkheid betreft na een herstelling, bevestigde Beweging.net dat een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid werd afgesloten. Concreet zit er bij elke ontleende fiets een kleine bijdrage voor de BA.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt waar de fietsbieb gaat komen.
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat dit in de Diesterweg zal zijn.
Raadslid Cassimon (Open VLD) haalt de uitleendienst van speelgoed even aan, welke ooit in Achterbroek gevestigd was. Deze dienst zou naar Wuustwezel verhuisd zijn omdat er binnen de gemeente geen geschikte locatie werd gevonden. Hij vindt het raar dat er toen geen geschikte locatie werd gevonden en nu wel. Misschien was hier een reden voor.
Schepen De Bock (CD&V) kent hier de reden niet voor.
Schepen van kinderopvang Sandra Hoppenbrouwers (CD&V) meent zich te herinneren dat het over de Speel-o-theek aan de kerk te Achterbroek gaat. Zij informeerden destijds naar een andere locatie. Het bestuur stelde toen een lokaal van Den Heuvel voor maar hier werd door de organisatoren niet op ingegaan. Het bestuur kreeg toen het idee dat de betrokken personen zich wilden distantiëren van de organisatie. Zij hadden wel connecties in Wuustwezel wat de verhuis verklaart.
Raadslid Cassimon (Open VLD) bedankt schepen Hoppenbrouwers (CD&V) voor de info.
De voorzitter vraagt aan raadslid Cassimon (Open VLD) hoe de eerste zitting is meegavallen die in ogen van raadslid Johan Cassimon (Open VLD) overbodig leek.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat hij het als zeer aangenaam heeft ervaren.
-
1.fGoedkeuring van het verslag.
-
1.f.1
Het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31 januari 2022 werd goedgekeurd.
-
2
Nihil.