Publiek - verslag raad voor maatschappelijk welzijn
maandag 19 december 2022
- Locatie
Raadzaal Gemeente
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum = 06-02-2023
Agendapunten
-
0Uitgebreide dagorde
-
1PERSONEEL EN INTERNE ORGANISATIE
-
1.1
De voorzitter zegt dat dit dossier reeds werd toegelicht tijdens de raadscommissie van 12 december 2022. Het uitgangspunt is om één gemeenschappelijke regeling voor al het personeel van gemeente en OCMW te hanteren, de maximale gelijkstelling van statutairen en contractuele personeelsleden, meer flexibiliteit en vereenvoudiging in alle regels en voorschriften.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 januari 2009 ter vaststelling van de rechtspositieregeling voor het personeel met ingang van 1 januari 2009, zoals laatst gewijzigd en goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 26 september 2022;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 maart 2021 tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;
Overwegende de integratie van de OCMW’s bij de hun gemeente met ingang van 1 september 2019, waardoor het aangewezen is te voorzien in één gezamenlijke rechtspositieregeling;
Overwegende de belangrijkste uitgangspunten voor de opmaak van de rechtspositieregeling: één gemeenschappelijke RPR, op basis van decreet lokaal bestuur, het besluit van de Vlaamse regering en recente wetgeving, maximale gelijkstelling tussen statutairen en contractuelen (tenzij wettelijke beperkingen), flexibiliteit en vereenvoudiging;
Gelet op het syndicaal overleg van 23 november 2022, waarbij akkoord werd gegeven, en het bijhorende protocolakkoord dat ondertekend werd;
BESLUIT:
met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Kalmthout goed met ingang van 1 januari 2023. Deze rechtspositieregeling wordt integraal bij dit besluit gevoegd en wordt benoemd als RPR_LBK_001.
Art. 2.-
De rechtspositieregeling voor het personeel, zoals laatste goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 26 september 2022, wordt integraal opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Art. 3.-
Een kopie van dit besluit zal bezorgd aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (afdeling Antwerpen). -
2FINANCÏEN EN PATRIMONIUM
-
2.1
De voorzitter stelt voor om de volledige bespreking van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente én OCMW tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn te houden en geeft het woord aan schepen van financiën, Maarten De Bock (CD&V).
Schepen De Bock (CD&V) overloopt de belangrijkste cijfers (afgerond) en beperkt zich tot 2023 en 2024. Voor 2023 is er een exploitatie saldo van € 2 600 000, voor 2024 is dit net geen € 2 000 000. De ontvangsten in exploitatie bedragen in 2023 € 42 000 000, de uitgaven bedragen net geen € 40 000 000. De ontvangsten zijn in 2024 € 41 600 000, de uitgaven bedragen € 40 000 000. Wat de investeringen betreft is er een uitgave van € 15 400 000 in 2023 en ontvangsten van € 4 800 000. In 2024 is dit een uitgave van € 9 400 000 en ontvangsten van € 1 800 000. Er is in 2023 een financieringssaldo van € 5 000 000, in 2024 is dit € 355 000. Dit maakt dat er in 2023 een budgettair resultaat is van € -3 000 000 en in 2024 € - 5 000 000. Het gecumuleerde budgettaire resultaat was in 2022 € 8 700 000, in 2023 is dit € 5 700 000 en in 2024 bedraagt dit € 442 000. De autofinancieringsmarge is op lange termijn in evenwicht. In 2023 bedraagt dit € 2 000 000 en in 2024 is dit € 1 200 000.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) bekeek de investeringen en haalt uitgestelde zaken aan zoals het fietspad Achterbroeksteenweg, het fietspad Frans Raatstraat, het fietspad Brasschaatsteenweg, de herinrichting van de parking aan De Vroente, het inrichtingsplan van de stationsomgeving te Kalmthout, het inrichtingsplan van het woonuitbreidingsgebied te Achterbroek, het aanleggen van een bufferbekken, het rioleringsproject in de Augustijnsdreef, het rioleringsproject in de Geuzenbacklaan, het rioleringsproject in de Bloemenlei, de sanering van de DURA-site, de renovatie van de bib, een investering in de brandweerkazerne, de aankoop van een nieuwe ziekenwagen en een nieuwe handicar. Hij haalt ook even het nieuwe gemeentehuis aan. Er wordt voor in totaal aan € 8 000 000 investeringen opgeschoven in dit aangepaste meerjarenplan. Zien we tijdens deze legislatuur nog een nieuw fietspad aan de Achterbroeksteenweg of een plan voor de stationsomgeving van Kalmthout? Zal er ooit riolering komen in de Geuzenbacklaan? Dit zijn toch allemaal belangrijke dossiers? Gelooft het college van burgemeester en schepenen hier zelf nog in? De ambities om investeringen na te komen worden niet gehaald. Vorig jaar was er een investeringsritme van nog geen 40%. Hij vergelijkt de investeringsuitgaven in de jaarrekening van 2021 met de plannen van 2021 in het aangepaste meerjarenplan van eind 2020. Het investeringsritme staat nu op 63%. Als de uitgaven van dit aangepast meerjarenplan vergeleken worden met het vorige jaar, ziet het er op het eerste zicht beter uit, maar schijn bedriegt. Als dezelfde berekening gebruikt wordt voor 2021 resulteert dit in 71%. Tussen het aangepaste meerjarenplan en de effectieve jaarrekening kan veel veranderen. Als dezelfde investeringsgraad wordt toegepast resulteert dit in € 4 500 000 aan investeringen in 2022. Hoeveel van de ingeschreven investeringen in 2022 zijn er effectief gebeurd? Enkele maanden geleden beaamde schepen De Bock (CD&V) dat er niet naar de investeringen gekeken zou worden om de impact van de inflatie en energiekosten op te vangen, maar door investeringen uit te stellen gebeurt dit wel. Gaat het bestuur de komende jaren investeringen blijven uitstellen? De eerste zijn al overgeheveld naar de volgende legislatuur. Hij raadt aan om een goede argumentatie te voorzien waarom belastingen te heffen op een investeringsprogramma van € 50 000 000 waar uiteindelijk veel minder wordt uitgegeven. Hij citeert de financiële dienst die zegt dat er nood is aan een betere planning om efficiënter financieel beheer te kunnen voeren. Het budget en het meerjarenplan worden ook gebruikt als signaalfunctie om aan te geven welke projecten in de pijplijn zitten. Hierdoor worden er budgetten voorzien die onmogelijk binnen het voorziene tijdsbestek gerealiseerd kunnen worden. Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt hoeveel er op de rekening van de gemeente staat. Ondertussen lopen de loonkosten hoog op door de inflatie. Dit heeft de komende jaren een blijvende impact. Er worden ook nieuwe medewerkers aangeworven, ondanks dat de gemeente het meest uitgebreide personeelsbestand heeft in de regio. Is het geen tijd om te bekijken waarin de verschillen liggen? Heel voorzichtig wordt er op bepaalde zaken wat bespaard, maar dit is niet structureel. De favoriete snoeiacties zijn er dan nog die kaderen in het klimaatactieplan, zoals het aanleggen van gemeentelijke parken en bossen. Zo blijft het plan ongerealiseerd. Als raadslid Cassimon (Open VLD) deze meerjarenplanning ziet, hecht hij er bijkomstig weinig geloof aan dat Kalmthout zijn vooropgestelde doelen ooit zal bereiken. De kosten van energie lopen hoog op en het is goed dat het bestuur voorzichtig uitgaat van hoge energiekosten in 2024 en 2025. Maar wat investeringen in het eigen patrimonium betreft en bij de ondersteuning van particulieren bij het isoleren van hun woning, blijft hij op zijn honger zitten. Momenteel voert de gemeente het beheer over een 60-tal gebouwen. Dit weegt zwaar door op de gemeentelijke werking door onderhoud en energiekosten. De financiële dienst zelf vindt het belangrijk om naar de toekomst toe een efficiënt en performant patrimoniumbeheer uit te bouwen. Er werd reeds een aantal keer geopperd om een vastgoedplan op te maken, maar het bestuur kon zich hier niet in vinden. Hij onderstreept het belang om hierin te investeren, of om patrimonium van de hand te doen. Tot slot stelt hij enkele materiële fouten vast in het meerjarenplan, in de hogere overheid neemt men hiervoor ontslag. Uit de mails met de financiële dienst neemt hij aan dat het enkel gaat over verschuivingen van budgetten en dit geen financiële impact zou hebben op het meerjarenplan. Kan het bestuur dit bevestigen?
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat dit geen evidente meerjarenplanning was om op te maken. In 2023 een indexering van +5%, in 2024 een indexering van +2%. De energieprijzen die zijn toegenomen : € 3 700 000 voor gas en € 2 400 000 voor elektriciteit. Gelukkig is er aan de kant van de ontvangsten € 2 600 000 aan onroerende voorheffing en € 6 700 000 voor de hele periode op de personenbelasting. Het was geen evidente opmaak van het meerjarenplan. Gelukkig was er bij de gemeente een spaarpot, hetgeen zeker geholpen heeft. Er zijn andere gemeenten in de buurt die het minder goed doen en andere maatregelen moeten nemen. Hij haalt de lange lijst van uitgestelde zaken aan. Het begrip ‘uitgesteld’ lijkt hem vaag. Er is weloverwogen met het MAT beslist om zaken te verschuiven. Er diende niets verschoven te worden omwille van financiële noodzaak, maar er werden projecten verschoven omwille van allerlei diverse redenen. Het is geweten wanneer een project start, het is niet altijd geweten wanneer het een einde neemt en dus in welk jaar de bijhorende factuur te verwachten valt. Sommige projecten zijn in te schatten qua timing, maar dit is nooit exact, zeker wanneer het over grote projecten en facturen gaat. Hij somt de projecten op die niet verschoven worden en wel gerealiseerd zullen worden in 2023 zoals het fietspad Achterbroeksteenweg, het fietspad brasschaatsteenweg, de weginrichting in de Jos Tilborghstraat, de parking van voetbal Achterbroek, de RUP’s, het ontmoetingsplein Achterbroek, het aanleggen van een bufferbekken, het saneren van de voormalige DURA-site, het aanpassen van de keuken en elektriciteit in de Zonnedauw, de renovatie van de gevel in de bib, de cultuurinfrastructuur van de Kerk in Heide, de renovatie van het gebouw aan de Vroente, de bouw van een turnhal, investeringssubsidies voor de Heideschutters, de verwarming in Diesterweg, de aanleg van een speelterrein in de Guido Gezellelaan, de skate-infrastructuur in Nieuwmoer, de aankoop van een ziekenwagen, de renovatie van het sanitair in Gitok, de renovatie van de daken in Gitok 2 en de bouw van het nieuwe gemeentehuis. Dit laatste is niet uitgesteld, stilaan wordt de fase van de gunning en de start van de werken benaderd. Dit project vraagt enorm veel voorbereiding en werk, het is niet ongewoon dat dit laatste een verschuiving qua timing in het budget met zich meebrengt. Het opgesomde lijstje gaat in totaal over € 12 800 000 aan investeringen. Schepen De Bock haalt de realisatiegraden van 63% en 70% aan. Hij nodigt raadslid Cassimon (Open VLD) uit om eens te kijken bij de buurgemeenten. De realisatiegraden van 60-70% zijn niet zo slecht, het is ook de huidige toestand, en zullen nog hoger worden. Als er van het aangehaalde lijstje van € 12 800 000 een 80% op een totaal van € 15 400 000 gerealiseerd wordt - hetgeen een jaar op voorhand moeilijk in te schatten valt - is dit een mooi resultaat. Uiteraard zal dit kunnen wijzigen wanneer een grote factuur van de bouw van het nieuwe gemeentehuis net wel of niet in 2023 valt. Er wordt voor Kalmthout een gigantisch bedrag geïnvesteerd, waarbij het budget op een positieve manier kan afgesloten worden, met een zeer positieve autofinancieringsmarge. De rekeningstanden van de gemeente zijn uiteraard een momentopname. Belangrijker voor hem is de rekening, omdat er op die manier correct vergeleken kan worden met de voorgaande jaren. De afgeronde rekeningstand van het OCMW bedraagt € 1 000 000, de rekening courant van de gemeente bedraagt afgerond € 1 750 000, de spaarrekening bedraagt afgerond € 4 788 000. In totaal gaat het voor de gemeente over afgerond € 6 500 000.
Raadslid Cassimon (Open VLD) hoort de oplijsting van schepen de Bock (CD&V) graag, maar zegt dat er elk jaar een oplijsting komt. Hij heeft moeite om dit te geloven, zeker wat de investeringen van € 12 800 000 in 2023 betreft. In 2021 werd 40% gerealiseerd, in 2023 zou dit 80% zijn. Dat er in ander gemeenten 60% gerealiseerd werd, neemt niet weg dat er in Kalmthout 40% in 2021 gerealiseerd werd. Een pak minder dus en hij spreekt zich niet uit over 2022. De realisatiegraad is misschien niet belangrijk voor schepen De Bock (CV&V), maar deze is wel belangrijk voor de belastingbetaler, zeker als hij verneemt dat er € 6 500 000 op de gemeentelijke rekeningen staat.
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat het belangrijk is wat er op het einde van de legislatuur van het hele pakket van investeringen gerealiseerd zal zijn. Voor de start van de huidige legislatuur werd al gezegd dat dit zeer nauwgezet in de gaten gehouden zal worden en zo te trachten om slechts zeer weinig van de vooropgestelde zaken niet te realiseren. Het is niet onmogelijk dat er iets geschoven zal worden naar 2025, de start van de nieuwe legislatuur. Het is net de reden waarom de Vlaamse Overheid ervoor gezorgd heeft om op te leggen dat het eerste jaar van een volgende legislatuur mee opgenomen moet worden. Schepen De Bock (CD&V) begrijpt de bemerking voor 2021, maar voor 2022 zullen de investeringsuitgaven € 8 000 000 benaderen.
De voorzitter haalt de techniek van de meerjarenplanning aan waarbij budgetten over de jaren heen fluctueren, destijds geïntroduceerd door Minister Bart Somers. Vroeger was dit niet het geval en ging het over de begroting van één jaar en was de kritiek van het uitstellen van een project terecht geweest. In de meerjarenplanning worden projecten verschoven zoals het aanleggen van een fietspad, welke begint bij bewoners die een petitie starten omdat ze het project anders zien. Het duurt vaak één of twee jaar alvorens een dergelijk project rond is, vandaar de verschuiving. De essentie van een meerjarenplan is net om te schuiven in jaren. De realisatiegraad van het meerjarenplan jaar per jaar bekijken, gaat de essentie van een meerjarenplan volledig voorbij. Uitstellen gaat over gebrek aan geld en initiatieven. Het bestuur slaagt erin om - in tegenstelling tot andere besturen - rekening houdend met de nog nooit geziene hoge loon- en energiekosten, overeind te blijven, mede dankzij de financiële buffer die werd opgebouwd. Mocht dit niet het geval zijn geweest, waren er andere maatregelen aan de orde geweest, vreest hij.
Raadslid Cassimon (Open VLD) begrijpt de toelichting van de voorzitter, maar zegt dat er rekening gehouden moet worden met de ervaring bij projecten. Als er geld blijvend opgepot wordt, is er een probleem.
De voorzitter vraagt of raadslid Cassimon (Open VLD) pleit voor een belastingvermindering in deze tijden.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat er ongeveer € 4 500 000 op de spaarrekening staat. Er is amper rente-uitkering en een hoge inflatie. Deze manier van handelen getuigt van geen goed beleid.
Schepen De Bock (CD&V) herhaalt dat de rekeningstanden momentopnames zijn en hij niet naar 2025, maar naar 2024 kijkt. Het gecumuleerd budgettair resultaat is dan € 442 000. Dit vindt hij geen grote reserve.
Raadslid Cassimon (Open VLD) repliceert dat dit inhoudt dat alle geplande investeringen gebeurd zullen zijn.
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat het plan bewust wordt opgemaakt en niet met de intentie om maar 40% à 60% te realiseren.
De voorzitter haalt de kostprijs van de nieuwe turnhal aan, zijnde € 6 223 000. Wanneer de factuur in 2023 ontvangen wordt, is de reserve weg.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt te zullen evalueren in 2024.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Gilles Delcroix (N-VA).
Raadslid Delcroix (N-VA) wenst het bestuur te bedanken voor de antwoorden op de schriftelijke vragen. Hij zegt dat er toch aandacht moet uitgaan naar de forse stijging van de personeels- en werkingskosten. Bij de buurgemeenten is dit ook het geval, maar is de stijging minder dan in Kalmthout. De loonkost maakt 1/3e uit van de exploitatie uitgaven. Een stijgende loonlast is natuurlijk een gevolg van de inflatie en bijhorende indexaties. Toch dient dit goed opgevolgd te worden. Op de gemeentemonitor is te zien dat in Kalmthout in 2021 per 1 000 inwoners 9,1 VTE zijn. In de buurgemeenten is dit 7,6 VTE. Dit is dus in Kalmthout beduidend meer. De werkingskosten stijgen in 2022 sterk, in vergelijking met de buurgemeenten heeft Kalmthout de hoogte exploitatie uitgaven. Ook de schuldafbouw wordt de komende jaren niet verder gezet, wat een aandachtspunt blijft.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Anita Van der Poel (N-VA).
Raadslid Van der Poel (N-VA) haalt de twee grootste investeringsprojecten van deze legislatuur aan, zijnde de bouw van het nieuwe gemeentehuis en de turnhal. Het budget van de turnhal is dit jaar nog met meer dan een half miljoen gestegen tegenover de raming van vorig jaar. De raming is bijna verdubbeld en bedraagt bijna € 6 000 000. Het hele sportpark werd ter vergelijking gerealiseerd voor € 7 000 000 à 8 000 000. Het budget voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis is geraamd op € 8 500 000, eerder was dit € 6 500 000 beloofd tijdens verkiezingsbeloftes. Uiteraard is een deel van de extra kosten te wijten aan de hogere kostprijs van de grondstoffen en bouwmaterialen, maar het gaat hier toch wel over een enorme stijging van de budgetten.
Raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) haalt nog andere opvallende punten in de meerjarenplanning aan. De plannen voor de realisatie van het centraal modern politiekantoor zijn nog altijd onvoldoende concreet, hier wordt geen rekening mee gehouden in het meerjarenplan. Het enige dat geweten is, is dat het over een duur gebouw zal gaan. De renovatie van de Oude Pastorij is geschrapt. Volgens het Betonrapport ging er tussen 2005 en 2015 in Kalmthout 359 m² open ruimte per dag verloren. Het Vlaams gemiddelde is 201 m² per dag. De kinderopvang blijft een aandachtspunt. Als men als ouder vandaag een voltijdse opvangplaats zoekt, moet men wachten tot januari 2024. De visie van het bestuur voor de stationsomgeving van Kalmthout is gewijzigd ten opzichte van de beleidsplannen. Er zou nu binnen de diensten gewerkt worden aan een visie. Een ontwikkeling zal er komen, maar is nog geen zicht op hoeveel en hoe groot. Er is wel een akkoord om het behoud van het groene karakter te behouden.
Raadslid Karin Dekeulener (N-VA) zegt spijtig genoeg vast te moeten stellen dat een aantal investeringsprojecten elk jaar opduiken in het meerjarenplan, maar ook uitgesteld of niet gerealiseerd worden, zoals de aanleg van fietspaden. Ze weet dat de aanleg van het fietspad op de Putsesteenweg werd overgenomen door Vlaanderen. Ze zegt dat het aanleggen van fietspaden geen eenvoudige dossiers zijn, maar heel belangrijk zijn inzake verkeersveiligheid. Er wordt een tandje bijgestoken in de rioleringsprojecten, maar qua uitvoeringsgraad van riolering zit Kalmthout ruim onder het Vlaams gemiddelde. De verordening inzake appartementsgebouwen blijft uit, met de betonsnelheid in de gemeente is dit echter heel erg nodig.
Raadslid Stephanie Devos (N-VA) concludeert namens haar fractie dat er zeker positieve zaken in de meerjarenplanning staan zoals het lang beloofde nieuwe gemeentehuis, het uitwerken en realiseren van cultuurprojecten lijkt haar een terecht gegeven. Sport is de voornaamste investeringskost. Ze pleit voor een herstel in het evenwicht. De verhoging van het budget ter bestrijding van intrafamiliaal geweld is een positief gegeven. Wat de lokale economie betreft, zegt ze cijfers opgevraagd en gekregen te hebben. In 2020 werd er slechts één starterspremie toegekend, in 2021 waren er geen, in 2022 waren er meer aanvragen en toegekende premies. Dit is een goede zaak, het is belangrijk om startende ondernemers te ondersteunen omdat zij de motor zijn van de lokale economie. In lijn met voorgaande opmerkingen weerspiegelen de cijfers niet volledig een beleid dat haar partij kan steunen. De voorzitter gaf aan dat de meerjarenplannen dienen om hier en daar wat te verschuiven over de jaren en posten heen, maar ze ziet ook dat er over legislaturen heen wordt geschoven, zoals fietspaden die een verkiezingsbelofte waren in 2006, om uiteindelijk in 2012 te realiseren. De bouw van het nieuwe gemeentehuis was ook al twee maal een verkiezingsbelofte. Rioleringswerken die verschoven worden, is ook iets dat al enkele legislaturen gebeurt. Ze sluit af met een citaat van de financiële dienst dat tevens werd aangehaald door raadslid Cassimon (Open VLD) zijnde dat er in de plannen staat dat ‘er in de nabije toekomst extra financiering nodig zal zijn en er nood is aan een betere planning om efficiënter financieel beheer te kunnen voeren’. Ze vroeg tijdens de gemeenteraadscommissie of die oefening ook daadwerkelijk gemaakt zal worden, dit werd ook bevestigd, maar ze betreurt dat er nergens in de plannen concrete pistes terug te vinden zijn. Het gaat tenslotte over het belastinggeld van de Kalmthoutenaar. Om deze redenen zal N-VA tegen stemmen.
De voorzitter zegt dat de aangehaalde stijging van de kosten van de bouw van het nieuwe gemeentehuis van € 6 500 000 naar € 8 500 000 niet klopt. Hij zegt dat de bouw geraamd is op € 6 500 000. Initieel bij het begin van de bestuursperiode was dit uiteraard minder, toen waren er ook nog geen concrete plannen. Het bedrag van € 8 500 000 is het totaalbedrag met de omgevingsaanleg van de parking een groenplein, kerkomgeving, het Kerkeneind. Dit laatste bedrag gaat dus niet over enkel het gemeentehuis.
Wat de aangehaalde verdubbeling van de raming van de turnhal betreft, zegt schepen De Bock (CD&V) dat dit niet het geval is. € 6 200 000 is hier de totale kostprijs. In 2023 is er een wijziging van € 528 500, gebaseerd op de gunning van het dossier en dus een actualisatie van de laatste raming. De stijgende personeelskost is belangrijk om op te volgen. De gemeentewerking is een dienstverlenende sector, het personeel neemt hier inderdaad een groot aandeel in. Men moet echter oppassen om cijfers te vergelijken. De 9,1 VTE durft hij niet te betwisten, vermoedelijk gaat het hier over cijfers van 2021. Hij haalt de cijfers van Belfius aan die de gemeenten opdelen in clusters van gelijkwaardige of gelijkaardige gemeenten. Bij de laatste cijfers die hij kon raadplegen, had Kalmthout 8,9 VTE. De cluster had 9 VTE. Vlaanderen zit op 12,4 VTE, de Provincie zit op 13 VTE. Wat de schuldafbouw betreft, zit Kalmthout historisch laag, op het einde van 2022 is dit € 1 600 000. 2023 en 2024 zullen zware investeringsjaren zijn en is het mogelijk dat er geld geleend moet worden. In 2023 wordt er € 5 500 000 voorzien. In 2024 is dit € 1 000 000. Het zal de eerste keer zijn dat hij dit als schepen van financiën meemaakt.
Raadslid Devos (N-VA) haalt de initiële raming in 2013 van € 3 500 000 van de turnhal aan. Nu is dit € 6 000 000.
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat in 2013 de omvang van het project nog niet gekend was, enkel Gymka had zich geëngageerd, Crescendo nog niet. Uiteindelijk hebben de twee verenigingen aangegeven dat zij zullen fusioneren onder een nieuwe naam en zich engageren wat betreft de nieuwe turnhal.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt er vroeger werd uitgekeken naar het agenderen van een begroting, omdat dan het plan voor het komende jaar bekend werd gemaakt. Sinds de invoering van het meerjarenplan is de werking anders, op het einde van het plan moet er een positief resultaat zijn, verder wordt er over de jaren heen geschoven. Vroeger kon er sneller geëvalueerd worden wat er effectief gerealiseerd wordt, nu gaat het over een langere periode. De huidige manier van werken is beleidsmatig wel interessanter. Hij haalt de eerdere toelichtingen over de fietspaden aan. Hij weet dat er vaak vertraging is door de hogere instanties. Wat de rioleringsprojecten betreft, zegt hij dat hij bij de recente vergadering met Water-link informeerde naar de fusie met Pidpa. Er kon echter nog geen nieuwe informatie gegeven worden, aangezien er nog geen akkoord werd bereikt, ondanks dat eind 2022 hiervoor vooropgesteld werd. De aankomende fusie heeft een impact op komende rioleringswerken. Zoals hij opmerkte tijdens de gemeenteraadscommissie hebben de verschillende voorbije en komende indexaanpassingen een grote impact op de cijfers. De personenbelasting steeg hierdoor ook met afgerond € 3 000 000, hetgeen een logisch gevolg is van de automatische indexering. Hij maakte eerder de opmerking of alle indexaanpassingen een gevolg zullen hebben op de personenbelasting in het aanslagjaar 2022. Men zei hem dat de belastingschijven ook geïndexeerd zullen worden. Hij informeerde bij de VRT en Knack en vernam via deze laatste dat wie in 2022 van de automatische indexering kon genieten en zijn loon zag stijgen, een grotere kans maakt om in een hogere belastingschijf te komen. Hij vermoedt dat de indexering van de belastingschijven ingaat vanaf 2023 en dus nadelige financiële gevolgen heeft voor heel wat mensen. Wat de pensioenkost betreft, las hij een artikel van de VVSG over de stijgende kosten hieraan verbonden. Aangezien de gemeente heel wat pensioenkosten draagt, is dit een stijgende kost in de toekomst en vreest hij dat dit nadelig is voor andere investeringen. Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) concludeert het aangepaste meerjarenplan in zijn geheel niet te zullen goedkeuren.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt een genuanceerd oordeel te hebben over het meerjarenplan. Ze beseft dat het geen gemakkelijke, maar eerder ongeziene tijden zijn. Ze wenst haar waardering uit te spreken voor de inspanningen die geleverd worden in de strijd tegen intra familiaal geweld. Ze blijft van mening dat door hier op in te zetten, er mensenlevens gered worden en dus van groot belang is. Wat werd afgesproken rond klimaat, zijn zeer waardevolle duurzaamheidsacties. Ze vindt dat er nog meer zou kunnen gedaan worden, maar is blij met de acties hieromtrent. Wat cultuur betreft, kan het beleid op haar goedkeuring rekenen. Ze twijfelt over de energiepolitiek. Ze keek na wat er een jaar geleden werd gezegd, ze stelde toen de vraag hoe het bestuur aan de optimistische ramingen kwam, had de gemeente een vast energiecontract? Toen werd haar gemeld dat dit nagekeken zou worden. Ondertussen werd er meermaals over gepraat, maar ze aarzelt om volmondig ‘ja’ te zeggen omdat ze vreest dat er niet gedaan wordt wat er misschien gedaan zou kunnen worden bij het Vlaams Energiebedrijf. Ze vindt het aangewezen om te informeren - eventueel via vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur - naar dienstverlening waar de gemeente aanspraak op zou kunnen maken. De Gemeente is aandeelhouder en ze is van mening dat een betere dienstverlening mogelijk kan zijn voor het bestuur. Over de onderwijspolitiek heeft ze een andere mening dan het bestuur. Ze pleit nogmaals voor de maximumfactuur voor leerlingen van Gitok, omdat ze vreest dat financiële drempels enkel op die manier structureel en proactief weggewerkt kunnen worden. Wat de onderhoudsplicht betreft, is ze van mening dat deze weggewerkt moet worden. Dit is manifest onrechtvaardig met een bijhorende dure administratie wat de opvolging betreft. Uit een berekening die ze eerder maakte, bleek dat het de onderhoudsplicht meer kostte dan dat het opleverde. Tenslotte haalt ze haar eerdere voorstel aan, wat betreft het wegnemen van schulden bij mensen met een budgetmeter. De argumenten die toen werden aangehaald om dit niet te doen, zijnde een onderscheid maken over mensen die geen budgetmeter hebben, maar wel energieschulden, houden geen steek. Vandaag worden er reeds schulden kwijtgescholden. Er zou door het overnemen van energieschulden een betere en betrouwbaardere dienstverlening mogelijk zijn. Er zou dan een nieuw afbetalingsplan opgemaakt worden. De dienstverlening die er nu is, is duur en onbetrouwbaar, aangezien iedereen verschillend behandeld wordt. Ze concludeert dat er goed zaken in het meerjarenplan staan, maar bepaalde zaken zijn principieel moeilijk. Omwille van dit laatste zal ze het meerjarenplan niet goedkeuren.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Hans De Schepper (Groen).
Raadslid De Schepper (Groen) herinnert zich ook nog de werking per jaar. Op die manier kon er snel gekeken worden naar resultaten, dit is nu een veel genuanceerder verhaal met de mogelijkheid om zaken te verschuiven. Wat hij vaststelt is dat er reeds enkele jaren een aantal projecten zijn die het meerjarenplan hypothekeren, voorheen was dit het sportpark, nu is dit de turnhal. De bouw van het nieuwe gemeentehuis is een zeer grote kost. In 2006 moest de bouw ervan nog wijken voor het sportpark, dat is nu niet het geval. Hij maakt één vergelijking, zoals hij elk jaar doet, zijnde de vergelijking tussen sport en cultuur. In sportinfrastructuur wordt € 6 223 000, voor culturele infrastructuur is dit slechts € 680 000. Hij pleit niet voor een groot cultuurpaleis binnen de gemeente, maar geeft het onevenwicht en prioriteiten van het bestuur weer. Hij hoopt dat er in de toekomst een beter evenwicht zal zijn. Hij haalt de forse investering in De Vroente aan, welke enkel door de gemeente gedragen zal worden. Raadslid De Schepper (Groen) concludeert dat er twee zware projecten lopende zijn, die een zware financiële impact hebben, waardoor er andere zaken - niet definitief - worden uitgesteld. De afrekening komt in 2024, dan zal het duidelijk zijn wat er tijdens deze legislatuur verwezenlijkt zal zijn. Hij kijkt reikhalzend uit naar het bijhorende debat. Een laatste bemerking over de autofinancieringsmarge is dat er over een termijn van vijf jaar slechts 1/3e overblijft. Dit is nog ruim voldoende, in 2020 was dit afgerond meer dan € 3 000 000, tegen het einde van de legislatuur zal dit afgerond € 1 200 000 bedragen. Hij is tevreden dat de stap werd gezet om voor bepaalde projecten een hypotheek aan te gaan, teneinde het uitstellen van nog meer andere projecten te vermijden.
De voorzitter beaamt dat de bouw van het nieuw gemeentehuis een grote kost is, maar het is wel de kern van de dienstverlening. Het gaat hier over een eigentijds dienstverleningsmodel in een eigentijds kader, waarbij de burger kan rekenen op een onthaal, doorverwijzing en deskundige opvolging die vandaag wel eens ontbreekt. Er wordt van vijf sites één site gemaakt, hetgeen inderdaad weegt op de begroting. Er werd lang over nagedacht. Wanneer het project gerealiseerd zal zijn, zal dit de dienstverlening - die momenteel te verspreid en gefragmenteerd is - enkel ten goede komen. De vergelijking tussen sport en cultuur is gekend van Groen. Nochtans werd er veel gerealiseerd inzake cultuur, mede dankzij de bevoegde schepen Silke Lathouwers (CD&V). Er werd stevig geïnvesteerd in personeel en in programmatie. Er werden mooie samenwerkingsverbanden gerealiseerd, later deze zitting komt er nog één aan bod. De realisaties inzake cultuur kwamen er onder andere door de vraag hiernaar van Groen, waar het bestuur voor naar had. Dit vertaalt zich echter niet meteen in bijhorende budgetten. Voor sport dient er infrastructuur voorzien te worden. Cultuuractiviteiten gaan meestal door in bestaande gebouwen. Hij concludeert dat er hard werd gewerkt aan de uitbreiding van het cultuuraanbod.
Raadslid De Schepper (Groen) beaamt de recente uitbreiding van het cultuuraanbod, dit is fijn om te zien. Hij is ook tevreden met de bouw van het nieuwe gemeentehuis. Hoe medewerkers in de tijdelijke gebouwen moesten werken, was niet opportuun. Hij is ervan overtuigd dat het een mooi project wordt en de gemeente een extra uitstraling zal geven. Uiteraard zijn er nog wel een paar onzekere factoren zoals de herbestemming van het OCMW-gebouw.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Clarysse De Rydt (Onafhankelijke).
Raadslid De Rydt (Onafhankelijke) wenst schepen van cultuur Silke Lathouwers ( CD&V) te feliciteren met alle realisaties. Ze heeft wel enkele vragen wat het nieuwe gemeentehuis betreft. Zijn er nog veel medewerkers die aan telewerken doen, is het gemeentehuis hierdoor niet te groot? Waarom heeft de gemeente nog 60 andere gebouwen nodig? Heel het patrimonium moet beheerd worden, dit vraagt veel inspanningen. Kan hierin gesnoeid worden bij de ingebruikname van het nieuwe gemeentehuis? Wat ze betreurt, is dat de renovatie van het waardevolle gebouw van Muzarto weer wordt verschoven. Ze was er onlangs en ze betreurt de staat van het gebouw. Ze is het niet helemaal eens met raadslid De Schepper (Groen) inzake cultuur. Ze vindt dat er veel geïnvesteerd werd, wat er met de kerk van Heide gepland wordt inzake cultuur vindt ze een goede zaak. Ze vindt niet dat er dan nog eens een grote zaal of gebouw extra in gebruik moet genomen worden, ze ziet heel wat mogelijkheden in de kerk van Heide. Wat de geplande renovaties in de Zonnedauw betreft, stelt ze zich de vraag of dit wel nodig is. Het O*Ka wordt mee in gebruik genomen en is dichtbij de Zonnedauw. Is het nodig om zo dicht bij elkaar zoveel accommodatieruimtes te voorzien? Er zijn net heel wat verenigingen die wegtrekken uit de Zonnedauw omwille van het verouderd gegeven. Misschien moet hier eens extra over nagedacht worden. Ze vindt de geplande werken bij De Vroente een mooi project. Het bijenteeltmuseum zal hierdoor enkele jaren gesloten zijn. Hier zullen dus geen inkomsten mogelijk zijn. Er werd heel wat budget gereserveerd voor de renovatie van het gebouw, maar is de investering voor de renovatie van het bijenteeltmuseum voorzien?
De voorzitter zegt dat in 2022 wel 50 verschillende eigen activiteiten plaatsvonden in de Zonnedauw. Momenteel is de dienst openbare werken daar ondergebracht, in afwachting tot de ingebruikname van het nieuwe gemeentehuis. Tevens waren er in 2022 70 externe activiteiten in de zaal, zoals familiefeesten en activiteiten van verenigingen. In de Zonnedauw wordt op een betaalbare manier een ruimte aangeboden waar mensen feesten kunnen organiseren, zonder dat er hoge traiteurkosten aan verbonden zijn. De infrastructuur is inderdaad verouderd, vandaar de geplande opknapwerken in de keuken aldaar.
Schepen De Bock (CD&V) haalt de eerder genoemde cijfers door raadslid De Schepper (Groen) voor sportinfrastructuur van € 6 223 000 en voor culturele infrastructuur € 680 000 aan. Hij onderstreept dat de sportinfrastructuur er voor zeer lange termijn is. Hij hoopt uiteraard dat de sporthal over 30 jaar nog in gebruik is. Voor cultuur staat er in het exploitatiebudget voor 2023, 2024 en 2025 samengeteld een bedrag van € 7 000 000, voor sport bedraagt dit € 4 000 000.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Didier Van Aert (CD&V).
Raadslid Van Aert (CD&V) zegt dat het uiteraard geen verrassing is dat CD&V de meerjarenplanning zal goedkeuren. Over de ganse periode zijn er positieve cijfers wat betreft het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge. Dit is zeker geen evidentie, zoals de inflatie en indexeringen, reeds aangehaald door de andere partijen. De gas- en elektriciteitsprijzen swingen de pan uit, dit is te zien in het exploitatieresultaat. De budgetten zijn verder scherp gesteld, dit getuigt van goed bestuur. Het verdere beleidsprogramma wordt uitgevoerd met een investering in 2023 van € 15 000 000, het hoogste cijfer dat hij in de voorbije negen jaar zag. Belangrijkste investeringen zijn het nieuwe gemeentehuis en de turnhal. Er wordt zoveel mogelijk getracht om subsidies te genereren voor investeringen. Recent werden nog € 250 000 extra subsidies binnengehaald voor de kerk van Heide en minimaal € 125 000 voor het Dorpshuis van Achterbroek en het bijhorende plein. Hij concludeert dat het meerjarenplan de volledige steun krijgt van de CD&V-fractie.
De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op het besluit van 26 juni 2018 tot de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 16 november 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat er binnen het meerjarenplan een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van gemeente en die van het OCMW omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan;
Gelet op de vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte OCMW door de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2019;
Gelet op de vaststelling van het aangepaste meerjarenplan voor het gedeelte OCMW door de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020;
Gelet op de vaststelling van het aangepaste meerjarenplan voor het gedeelte OCMW door de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan hebben. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt;
Gelet op het overleg tussen het managementteam en het college van burgemeester en schepenen op 15 november 2022 waarbij het ontwerp van aangepast meerjarenplan 2020-2025, zowel voor het gedeelte gemeente als voor het gedeelte OCMW, werd besproken;
Gelet op het ontwerp van aangepast meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte OCMW dat besproken werd tijdens het vast bureau van 5 december 2022;
Gelet op de bespreking van het volledige meerjarenplan 2020-2025 tijdens de zitting van de raadscommissie algemeen beleid van 12 december 2022;
Gelet op de gevoerde bespreking;
BESLUIT:
met 15 ja-stemmen van Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs, met 1 onthouding van Clarisse De Rydt en met 8 neen-stemmen van Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos en Koen Vanhees.
Artikel. 1.-
Vaststelling van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte OCMW. Het budgettaire resultaat voor het lokaal bestuur in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 is:
Budgettair resultaat 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Beschikbaar budgettair resultaat 68 733 -49 134 -483 396 -3 609 048 -6 982 311 -10 341 608
De autofinancieringsmarge voor het OCMW is in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 als volgt:
Autofinancieringsmarge 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Autofinancieringsmarge -1 731 096 -1 797 675 -2 267 069 -3 105 652 -3 221 263 -3 347 297
Art. 2.-
De beleidsrapporten worden digitaal gerapporteerd aan de Vlaamse overheid. -
2.2
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) haalt the Mayers for Peace aan. Hier werd jarenlang een subsidie aan gegeven, maar ze vindt hier nu niets van terug.
Maarten De Bock, schepen van financiën (CD&V) zegt dat er vorig jaar geen subsidie werd verleend, nu staat er weer € 300 ingeschreven aan the Mayers for Peace.
De voorzitter zegt dat het niet toekennen van een subsidie vorig jaar te wijten was aan kruisend mailverkeer. Het betrof geen bewuste strategie.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald het artikel 41, 23° dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 16 november 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op het feit dat de lijst met nominatieve subsidies vanaf 2020 geen onderdeel meer uitmaakt van het meerjarenplan; dat de nodige kredieten voor deze subsidies wel voorzien zijn in het aangepaste meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat jaarlijks een lijst wordt opgemaakt met nominatieve subsidies ten voordele van verschillende verengingen; dat deze subsidies exploitatie- of investeringstoelagen kunnen zijn; dat deze subsidies niet zijn vastgesteld in een gemeentelijk subsidiereglement;
Gelet op de vaststelling van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte OCMW door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van heden;
Gelet op de bespreking tijdens de gemeenteraadscommissie op 12 december 2022;
Gelet op de gevoerde bespreking;
BESLUIT:
met 17 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inga Verhaert, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs en met 7 onthoudingen van Johan Cassimon, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos en Koen Vanhees.
Enig artikel.-
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de lijst met nominatieve subsidies vast. Deze lijst gaat hierbij integraal als bijlage. -
3GOEDKEURING VAN HET VERSLAG
-
3.1
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het verslag van 28 november 2022 goed te keuren.
BESLUIT:
met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Enig artikel.-
Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 november 2022 wordt goedgekeurd.