Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - Agenda gemeenteraad

maandag 28 april 2025

21:00 - 23:00
Locatie

Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum = 18-04-2025.


DE GEMEENTERAAD START UITZONDERLIJK OM 21.00 u.

Agendapunten

  1. 1
    OPENBARE ZITTING
  2. 1.a
    Algemeen beleid.
  3. 1.a.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste huishoudelijk reglement voor de leden van de gemeenteraad goed te keuren.


    Het bestaande huishoudelijke reglement werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 25 februari 2019. De gemeenteraad moet bij de start van een nieuwe legislatuur een huishoudelijk reglement vaststellen waarin - naast de decretaal vastgelegde regels in verband met de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn - aanvullende maatregelen worden opgenomen in verband met de goede werking van de raad.


    In overleg met de voorzitter van de gemeenteraad, de fractieleiders en de gemeentelijke administratie werd het bestaande huishoudelijk reglement besproken op woensdag 16 april 2025. Op basis van dit overleg wordt een nieuw huishoudelijk reglement voor de leden van de gemeenteraad voor goedkeuring voorgelegd.

  4. 1.b
    Milieu.
  5. 1.b.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportering voor het dienstjaar 2024 over het Lokaal Klimaat- en Energiepact 2.0.


    Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft een vervolg aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in het Lokaal Energie- en Klimaatplan 1.0 werden vooropgesteld en dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.


    De Vlaamse Regering kent een subsidie toe aan de lokale besturen die het Lokale Energie- en Klimaatpact 1.0 en het Lokale Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekenen. Daarmee ondersteunt Vlaanderen de lokale klimaatacties. De subsidie is bedoeld voor lokale klimaatacties.


    Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 nadat dit rapport aan de gemeenteraad ter kennisname is voorgelegd.

  6. 1.c
    Intergemeentelijke samenwerking.
  7. 1.c.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de uitnodiging van de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Kempen van 17 juni 2025 en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.


    Volgende agendapunten zullen op de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, behandeld worden:
    1. Kennisneming verslagen van Fluvius Kempen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Kempen afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Kempen met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Beslissing tot deelneming van Fluvius Kempen in Transco Energy cv
    6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor(neven)activiteiten.
    7. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    8. Statutaire benoemingen.
    9. Statutaire mededelingen.


    De gemeenteraad heeft op 24 februari 2025 raadslid Lies Bernaerts (cd&v) aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Luyckx als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius Kempen en dit voor de volledige legislatuur 2025 – 2030.

  8. 1.c.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de uitnodiging van de Algemene Vergadering, tevens installatievergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 17 juni 2025 en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.


    Volgende agendapunten zullen op de Algemene Vergadering behandeld worden:
    1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024;
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van IKA afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2024;
    5. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging tijdens de vorige 6 jaar;
    6. Statutaire benoemingen;
    7. Statutaire mededelingen.



    De gemeenteraad heeft op 24 februari 2025 raadslid Everd Selleslags (cd&v) aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Luyckx (N-VA) als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IKA en dit voor de volledige legislatuur 2025 – 2030.

  9. 1.c.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de beslissing van de gemeenteraad van 24 februari 2025 met betrekking tot de aanduiding van de vertegenwoordigers en plaatsvervangers voor de projectvereniging Erfgoed Voorkempen te herzien.


    De gemeenteraad besliste op 24 februari 2025 om raadslid Monique Aerts (Groen-Vooruit-Kalmthout) aan te duiden als plaatsvervangend stemgerechtigde vertegenwoordiger namens schepen Silke Lathouwers (cd&v) en als plaatsvervangend raadgevende vertegenwoordiger namens raadslid Ann Francken (N-VA) in de Projectvereniging Erfgoed Voorkempen aan te duiden.


    Het is aangewezen om voor elke aangeduide vertegenwoordiger een plaatsvervanger aan te duiden.

  10. 1.d
    Goedkeuring van het verslag.
  11. 1.d.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 31 maart 2025 goed te keuren.

  12. 2

    Nihil