Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - Agenda gemeenteraad

maandag 15 december 2025

20:00 - 23:00
Locatie

Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs

Agendapunten

  1. 1
    OPENBARE ZITTING
  2. 1.a
    AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF
  3. 1.a.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aangepaste statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kalmthout (afgekort AGB) goed te keuren.


    Bij ministerieel besluit van 26 september 2016 werd de oprichting én de goedkeuring van de statuten van het AGB goedgekeurd.


    De raad van bestuur van het AGB Kalmthoutkeurde op 22 oktober 2018 én 25 april 2022 het voorstel van statutenwijziging van het AGB goed. De gemeenteraad keurde dan op zijn beurt op 22 oktober 2018 en 25 april 2022 dit voorstel goed.


    In het evaluatieverslag zoals opgesteld door MOORE Public waarvan tijdens de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van 15 december 2025 kennis zal worden genomen, worden een aantal aanpassingen aan de statuten van het AGB voorgesteld.

  4. 1.a.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan voor de periode 2020-2025 goed te keuren.


    Voor het AGB Kalmthout werd een financieel meerjarenplan opgesteld voor de periode van 2020 tot en met 2025. Dit meerjarenplan werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout en goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019.


    Op 15 december 2025 stelt de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Kalmthout het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 vast. Dit aangepaste meerjarenplan wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.


    Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voor het AGB Kalmthout werd besproken tijdens de raadscommissie algemeen beleid op 8 december 2025.

  5. 1.a.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het meerjarenplan voor de periode 2026-2031 goed te keuren.


    Voor het AGB Kalmthout werd er een financieel meerjarenplan opgesteld voor de periode van 2026-2031. Dit meerjarenplan wordt vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout op 15 december 2025 en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.


    Het meerjarenplan 2026-2031 werd besproken tijdens de raadscommissie algemeen beleid op 8 december 2025.

  6. 1.a.4

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste tariefreglement voor het gemeentelijk zwembad vanaf 1 januari 2026 goed te keuren.


    Het artikel 13 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB Kalmthout bepaalt dat het AGB de tarieven hanteert voor het verstrekken van leveringen en diensten die door de gemeenteraad zijn goedgekeurd. Het AGB formuleert daartoe een voorstel van tarieven waarover de gemeenteraad zich uitspreekt.


    Het huidige tariefreglement van het gemeentelijk zwembad is geldig tot en met 31 december 2025 waardoor een vernieuwing van het reglement aangewezen is.


    De tarieven van het gemeentelijk zwembad werden de voorbije twee legislaturen niet meer aangepast. Uit een vergelijking met de tarieven van gelijkaardige gemeentelijke zwembaden blijkt dat onze tarieven laag zijn. De sportdienst stelt dan ook voor om de tarieven op te trekken en ook te indexeren.

  7. 1.a.5

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het prijssubsidiereglement voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026 goed te keuren.


    Op 29 september 2025 keurde de raad van bestuur van het AGB Kalmthout en de gemeenteraad het aangepaste prijssubsidiereglement voor het dienstjaar 2025 voor het gemeentelijk zwembad goed. Dit prijssubsidiereglement geldt voor de periode van 1 oktober 2025 tot 31 december 2025.


    De prijssubsidiefactor moet nu herberekend worden voor het dienstjaar 2026.


    Dit reglement wordt ook op 15 december 2025 ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur van het AGB Kalmthout.

  8. 1.a.6

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het tariefreglement voor de betaling van laattijdige facturen goed te keuren.


    Het artikel 13 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB Kalmthout bepaalt dat het AGB de tarieven hanteert voor het verstrekken van leveringen en diensten die door de gemeenteraad zijn goedgekeurd. Het AGB formuleert daartoe een voorstel van tarieven waarover de gemeenteraad zich uitspreekt.


    Het huidige tariefreglement voor de laattijdige betaling van facturen zoals voorgelegd aan de raad van bestuur van het AGB en goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019 is geldig tot en met 31 december 2025 waardoor een vernieuwing van het reglement aangewezen is.


    De tarieven in het voorgestelde reglement blijven ongewijzigd in het nieuwe voorstel van tariefreglement.

  9. 1.b
    FINANCIËN
  10. 1.b.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte “gemeente” vast te stellen.


    Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat het meerjarenplan van het lokaal bestuur (gemeente én OCMW) start in het tweede jaar na de lokale en provinciale verkiezingen en loopt tot het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen. Dit meerjarenplan loopt tot het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen. Het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC).


    Binnen het meerjarenplan blijft een duidelijk onderscheid bestaan tussen de budgetten van de gemeente én die van het OCMW omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan.


    Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen, met name de strategische nota, de financiële nota (bestaande uit de financiële doelstellingen, de staat van het financieel evenwicht en een overzicht van de kredieten) en de toelichting.


    Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 werd besproken tijdens de raadscommissie algemeen beleid op 8 december 2025.

  11. 1.b.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voor het gedeelte “OCMW” goed te keuren.


    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan hebben. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst hun eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Naar aanleiding hiervan zal de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de zitting van de gemeenteraad voorafgaan.


    Het aangepaste meerjarenplan 2026-2031 werd besproken tijdens de raadscommissie algemeen beleid op 8 december 2025.

  12. 1.b.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het meerjarenplan voor de periode 2026-2031 vast te stellen.


    Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat het meerjarenplan van het lokaal bestuur (gemeente én OCMW) in het tweede jaar na de lokale en provinciale verkiezingen start en loopt tot het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen.Dat betekent dat de nieuwe bewindsploegen hun strategische en financiële planning voor de bestuursperiode van 2026-2031 opmaken en vastleggen in één geïntegreerd meerjarenplan voor gemeente en OCMW voor de periode 2026-2031. Het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC).


    Binnen het meerjarenplan blijft een duidelijk onderscheid bestaan tussen de budgetten van de gemeente én die van het OCMW omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan.


    Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen, met name de strategische nota, de financiële nota (bestaande uit de financiële doelstellingen, de staat van het financieel evenwicht en een overzicht van de kredieten) en de toelichting.


    Het meerjarenplan 2026-2031 werd besproken tijdens de raadscommissie algemeen beleid op 8 december 2025.

  13. 1.b.4

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het meerjarenplan 2026-2031 voor het gedeelte “OCMW” goed te keuren.


    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenten en OCMW’s een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben, maar hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan hebben. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Naar aanleiding hiervan zal de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de zitting van de gemeenteraad voorafgaan.


    Het meerjarenplan 2026-2031 werd besproken tijdens de raadscommissie algemeen beleid op 8 december 2025.

  14. 1.b.5

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de lijst met nominatieve subsidies vast te stellen.


    Jaarlijks dient een lijst opgemaakt te worden met nominatieve subsidies ten voordele van verschillende verenigingen. Deze subsidies kunnen exploitatie- of investeringstoelagen zijn. Deze subsidies zijn niet vastgesteld in een gemeentelijk subsidiereglement. De lijst met nominatieve subsidies maakt vanaf 2020 geen onderdeel meer uit van het meerjarenplan. De nodige kredieten voor deze subsidies zijn voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.

  15. 1.b.6

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de lijst met overheidsopdrachten vast te stellen.


    Uit het meerjarenplan 2026-2031 vloeit een lijst met overheidsopdrachten voort. Deze lijst moet nu worden vastgesteld door de gemeenteraad.

  16. 1.b.7

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gemeentelijke dotatie voor het dienstjaar 2026 voor de Politiezone Grens vast te stellen.


    Samen met de gemeenten Essen en Wuustwezel maakt de gemeente Kalmthout deel uit van de Politiezone Grens. Jaarlijks moet de werkingstoelage van de gemeente Kalmthout aan de Politiezone Grens worden vastgesteld. Voor 2026 wordt de gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten van de Politiezone Grens vastgesteld op € 3 480 305. Dit bedrag bestaat uit een werkingsdotatie van € 3 375 252 en een investeringsdotatie van € 105 053.

  17. 1.b.8

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de gemeentelijke dotatie voor het dienstjaar 2026 voor de brandweerzone Rand.


    De gemeenteraad keurde op 27 oktober 2014 de overeenkomst tussen de brandweerzone Rand en de 21 gemeenten voor de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten goed. De gemeentelijke dotatie werd vastgelegd op basis van volgende criteria: 75 % volgens het inwonersaantal en 25 % volgens het kadastraal inkomen.


    Het gemeentelijk aandeel bedraagt momenteel 4,82 % van het te financieren saldo van de brandweerzone Rand voor het dienstjaar 2026. Het aandeel van de gemeente Kalmthout bedraagt in totaal€ 1 130 338, bestaande uit een investeringstoelage van € 233 949 en een werkingstoelage van € 896 389.

  18. 1.c.0
    Belastingsreglementen
  19. 1.c.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanvullende belasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2026 goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om voor het aanslagjaar 2026 de aanvullende belasting op de personenbelasting niet te wijzigen en deze belasting vast te leggen op 7,5 procent.

  20. 1.c.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opcentiemen op de onroerende voorheffing 2026 goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om voor het aanslagjaar 2026 de opcentiemen op de onroerende voorheffing ongewijzigd te behouden en dan ook vast te stellen op 690 opcentiemen.

  21. 1.c.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de directe gemeentebelasting op de tweede verblijven goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passenin het reglement:
    · Toevoeging bij het artikel 2 § 2 over wat niet beschouwd wordt als een tweede verblijf.
    · Toevoeging bij het artikel 2 § 3 over het aantonen door de belastingplichtige dat het over een tweede verblijf gaat.
    · Toevoeging van het artikel 5 over de aangifte door de belastingplichtige bij het gemeentebestuur.
    · Toevoeging van het artikel 8 over het afhandelen van de vestiging, invordering en eventuele geschillen van de belastingen.

  22. 1.c.4

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement op leegstaande woningen en gebouwen goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Toevoeging bij het artikel 11 §1 over de melding dat de belasting verschuldigd is door de zakelijk gerechtigde op de verjaring van de opnamedatum in het leegstandsregister.
    · Toevoeging bij het artikel 11 § 3 over de taak van de notaris in het geval van overdracht van het zakelijk recht.
    · Aanpassing bij het artikel 12 van de bedragen van de belasting.
    · Toevoeging bij het artikel 13 § 3 over de periode van vrijstelling.
    · Toevoeging van artikel 16 over het afhandelen van de vestiging, invordering en eventuele geschillen van de belasting.

  23. 1.c.5

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belasting- en registratiereglement voor verwaarloosde gebouwen en woningen goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Toevoeging van artikel 16 over het afhandelen van de vestiging, invordering en eventuele geschillen.

  24. 1.c.6

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement op de activeringsheffing op de onbebouwde kavels in verkavelingen en gronden in woongebied goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Toevoeging van het artikel 6 over de jaarlijkse aangifte.
    · Toevoeging van het artikel 9 over het afhandelen van de vestiging, invordering en eventuele geschillen van de belasting.
    · Toevoeging van het artikel 10 over de indexatie.

  25. 1.c.7

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement op de nachtwinkels en de private bureaus voor telecommunicatie goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Toevoeging om naast het heffen van een openingsbelasting voor nachtwinkels, ook een jaarlijkse belasting van € 1 500 per nachtwinkel per jaar te heffen.

  26. 1.c.8

    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Toevoeging over het afhandelen van de vestiging, invordering en eventuele geschillen van de belasting.

  27. 1.c.9

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement op het parkeren in een blauwe zone goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Schrapping in het artikel 2 over het zichtbaar aanbrengen van de bewonerskaart achter de vooruit van het voertuig.
    · Schrapping in het artikel 4 over het wijzigen door de gebruiker van de aanduiding zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten omdat het een gepersonaliseerde overtreding betreft.
    · Toevoeging in het artikel 5 over het invoeren van een kohierbalasting bij gebrek aan contante betaling.
    · Toevoeging van het artikel 6 over het afhandelen van de vestiging, invordering en eventuele geschillen van de belasting.

  28. 1.d.0
    Retributiereglementen.
  29. 1.d.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor de selectieve inzameling van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval in het recyclagepark goed te keuren.


    Het huidige retributiereglement op het gebruik van het recyclagepark én het retributiereglement voor de selectieve inzameling van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval in het recyclagepark worden omgevormd naar één overkoepelend retributiereglement voor de selectieve inzameling van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval in het recyclagepark, hetgeen nu ter goedkeuring voorligt.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook de tarieven per afvalfractie aan te passen zodat er een uniformiteit is in het systeem en de tarieven binnen het samenwerkingsgebied van IGEAN.

  30. 1.d.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor de selectieve inzameling van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval aan huis en via brengmethode op korte afstand goed te keuren.


    Volgende huidige reglementen worden omgevormd tot één overkoepelend reglement:
    · Het belastingreglement voor het ophalen en verwijderen van huishoudelijk afval;
    · Het retributiereglement voor de selectieve inzameling van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval aan huis en via brengmethode op korte afstand;
    · Het retributiereglement voor het ter beschikkingstellen van zakken ten behoeve van de selectieve inzameling van PMD en voor de huis-aan-huisophaling van snoeihout;
    · Het retributiereglement voor de inzameling en verwerking van huisvuil en gft via het diftarsysteem.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook de tarieven per afvalfractie aan te passen zodat er een uniformiteit is in het systeem en de tarieven binnen het samenwerkingsgebied van IGEAN.

  31. 1.d.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het concessiereglement op de kerkhoven goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Aanpassing van de kostprijs van de naambordjes van de overleden personen op de gemeentelijke begraafplaats van € 50 naar € 65.
    · Schrapping in het artikel 5 “of personen die tot een parochie van Kalmthout behoren”. Deze aanpassing kwam tot stand na de wijziging van de grondgebiedsomschrijving van de parochie Sint-Jozef Heide zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 maart 2025.

  32. 1.d.4

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor het plaatsen van een afsluitsteen van een nis van het columbarium en van naambordjes op de kinderbegraafplaats goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Het toevoegen van en retributie zodat ook naambordjes op de kinderbegraafplaats kunnen geplaatst worden. Het bedrag van de retributie bedraagt €50.

  33. 1.d.5

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor het plaatsen van een afsluitsteen van een nis van het columbarium en van naambordjes op de kinderbegraafplaats goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Het toevoegen van en retributie zodat ook naambordjes op de kinderbegraafplaats kunnen geplaatst worden. Het bedrag van de retributie bedraagt €50.

  34. 1.d.6

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en het verrichten van administratieve prestaties goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om het reglement op de afgifte van administratieve stukken, het retributiereglement voor administratie prestaties, het belastingreglement op de afgifte van een rijbewijs in bankkaartmodel om te vormen tot één overkoepelend retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en het verrichten van administratieve prestaties.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Aanpassing van een aantal aan te rekenen kosten in het artikel 2 omwille van een hieraan verbonden stijgende kostprijs, meer bepaald:
    o op de afgifte of de vervanging van de attesten van immatriculatie van vreemdelingen: € 10;
    o op de afgifte van paspoorten aan inwoners vanaf 18 jaar: € 10;
    o op de afgifte van trouwboekjes: € 0;
    o op de afgifte van uittreksels/afschriften akten burgerlijke stand die betrekking hebben op derden: € 0;
    o op afgifte van een internationaal rijbewijs: € 10;
    o voor het opmaken van een akte van voornaamsverandering, vanaf de 2e voornaamsverandering: € 250.
    · Toevoeging van een indexatie van de tarieven.

  35. 1.d.7

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement op de afgifte van diverse vergunningen en attesten inzake omgeving en ruimte goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de aanpassing van de geldigheidsduur ook voorgesteld om een aanpassing van de tarieven toe te passen.

  36. 1.d.8

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement op de inname van het openbaar domein voor bouw- en verbouwingswerken goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook voorgesteld om een indexatie van de tarieven toe te passen.

  37. 1.d.9

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruiks- en retributiereglement voor het kampeerautoterrein op de parking aan de Kalmthoutse goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · De uitbreiding van 9 naar10 ingerichte kampeerautoplaatsen.

  38. 1.d.10

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor de deelname aan de speelpleinwerking en aan de activiteiten van het jeugddienst goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Een aanpassing van de tarieven voor de speelpleinwerking én het niet meer hanteren van de tweede- en derde kindkorting;
    · Het oplijsten van de uitstappen en activiteiten van het jeugdaanbod;
    · Het vermelden van het rijksregisternummer van de ouder of voogd bij de inschrijving;
    · Het aanvaarden van de Algemene voorwaarden;
    · Het toevoegen van een indexatie van de tarieven.

  39. 1.d.11

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor het gebruik van de jeugd- en cultuurinfrastructuur goed te keuren.


    Voor elke gemeentelijke jeugd- of cultuurinfrastructuur bestaat er tot op heden een afzonderlijk gebruiks- en retributiereglement. De diensten binnen de afdeling Vrije tijd stellen voor om één gezamenlijk en overzichtelijk reglement te maken voor alle jeugd- en cultuurinfrastructuur.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Verwijzing naar het nieuw reserveringssysteem via de gemeentelijke website via reservaties.be (End2end) en/of de dienst vrije tijd (telefonisch of via mail).
    · Gebruikerscategorieën van A tot D worden voor alle locaties gelijkgetrokken:
    o Categorie A: het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB van Kalmthout en de gemeentelijke adviesraden.
    o Categorie B: de erkende Kalmthoutse verenigingen, de Kalmthoutse scholen, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse erkende vereniging.
    o Categorie C: instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, politieke partijen, scholen niet uit Kalmthout, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen, personeelsleden van het lokaal bestuur Kalmthout.
    o Categorie D: niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout en profit-sector.


    Kalmthoutse scholen worden CAT B voor alle locaties. Voorheen waren scholen voor sommige locaties CAT A, voor andere zoals Diesterweg of Kerk Heide dan weer B. Omdat scholen de infrastructuur voornamelijk buiten de schooluren huren voor publieke activiteiten zoals toneelvoorstellingen, een galabal etc, en scholen door de gemeente ondersteund worden met een toegankelijk aanbod aan schoolvoorstellingen, worden de Kalmthoutse scholen ondergebracht in categorie B.
    · Een gelijktrekking van het boete- en sanctiesysteem voor alle locaties. Vroeger waren de tarieven en de berekeningen van sancties en boetes verschillend per locatie.
    · Een gelijktrekking van de annuleringsvoorwaarden voor alle locaties, met een opdeling tussen de grote zalen (Domein Diesterweg, polyvalente zaal en café in Club K, Sint-Jozefkerk Heide, Heidezaal in Zonnedauw en Kunsthuis Ernest Albert); en de kleine zalen (vergaderzaal Club K, zalen in Blijdenberg, Oranje zaal Boogart, Korenbloem en Heikneuter in Zonnedauw).
    · De indexatie van de tarieven.
    · Ook worden een aantal voorstellen geformuleerd per locatie. Hiervan is een overzicht terug te vinden in het ontwerp van raadsbesluit.

  40. 1.d.12

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor de bibliotheek van Kalmthout goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · De aanpassing van het tarief voor het Interbibliothecair Leenverkeer : van € 2,50 naar € 5,00;
    · Tarieven schade en verlies: verhoging van € 2,50 voor materialen voor volwassen, tarieven voor kinderen en jongeren worden niet verhoogd;
    · Tarieven van de boetes: voorstel om de boetes op te trekken van € 0,30/week per item, naar € 0,50/ week per item;
    · De aanpassing van het tarief voor prints en kopieën;
    · Lidgeld: voorstel om de bibliotheek van Kalmthout gratis te maken voor alle inwoners van Kalmthout. Nu wordt er jaarlijks € 2,50 lidgeld gevraagd vanaf 18 jaar voor zowel inwoners als niet-inwoners van Kalmthout. Voor niet-inwoners wordt het lidgeld opgetrokken naar € 5,00;
    · Een indexatie van de verschillende tarieven;
    · De aanpassing van de duur voor het computergebruik: beperking van het maximumaantal uren tot 2 uur per dag. Standaard 1 uur met de mogelijkheid om te verlengen met nog 1 uur.

  41. 1.d.13

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruiks- en retributiereglement voor het gebruik van de sportinfrastructuur goed te keuren.


    Momenteel bestaan er verschillende reglementen voor de verschillende sportaccommodaties.De sportdienst stelt voor om één gezamenlijk en overzichtelijk reglement te maken voor alle sportinfrastructuur
    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur ook volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Voorstel van nieuwe categorieën gebruikersgroepen:
    o Categorie A: het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB van Kalmthout en de gemeentelijke adviesraden, Kalmthoutse scholen tijdens de schooluren.
    o Categorie B: de erkende Kalmthoutse verenigingen, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse erkende vereniging, Kalmthoutse scholen buiten de schooluren.
    o Categorie C: instellingen en niet-erkende sportverenigingen met zetel in Kalmthout, scholen niet uit Kalmthout, particulieren /individuele lesgevers die in Kalmthout wonen. Natuurlijke personen die in Kalmthout wonen, personeelsleden van het lokaal bestuur Kalmthout, politieke partijen.
    o Categorie D: niet behorend tot categorie A, B of C; particulieren/ individuele lesgevers die in die niet in Kalmthout wonen, andere verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout.
    · De aanpassing van de tarieven.
    o 25% te verhogen voor categorie B;
    o 40% voor categorie C;
    o 50% voor categorie D.
    · De jaarlijkse indexatie van de tarieven;
    · De tarieven voor sportmanifestaties met inkom met een verdubbeling van prijzen voor sportzaal GITOK-centrum of verdrievoudiging voor de gemeentelijke turnzalen zijn niet meer relevant en kunnen geschrapt worden.
    · De sportdienst stelt voor om het gratis gebruik van gemeentelijke turnzalen voor sport min 16-jarigen en gratis gebruik van voetbalterreinen Zwarte Hond voor junioren af te schaffen. De dienst stelt voor om een tarief van € 1,90 per uur te hanteren voor de gemeentelijke turnzalen.

  42. 1.d.14

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruiks- en retributiereglement voor de voetbalvelden C en D van het sportpark Heikant goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Een indexatie van de tarieven.

  43. 1.d.15

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement op de ambulante handel goed te keuren.


    Er wordt voorgesteld om het retributiereglement voor eenvormige plaatsrechten van 16 december 2019 én het belastingreglement van 16 december 2019 op de ambulante handel te bundelen in één nieuw reglement gezien de beide reglementen handelen over ambulante handel.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Voor rondrijdende ambulante activiteiten
    o €7,5 per dag (vroeger: € 5/d);
    o € 100 per maand (vroeger: € 75/maand);
    o € 175 per jaar (vroeger € 150/jaar).
    · Een forfaitair tarief voor de afname van elektriciteit wordt voorzien.
    · Een indexatie van de tarieven.

  44. 1.d.16

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement op de inname van het openbaar domein voor kermissen, circussen en andere voorstellingen goed te keuren. Het huidige belastingreglement is geldig tot 31 december 2025.


    Er wordt voorgesteld het huidige belastingreglement om te zetten tot een retributiereglement.


    Er wordt voorgesteld om naast de geldigheidsduur volgende zaken aan te passen in het reglement:
    · Een forfaitaire bijdrage hanteren voor de afname van elektriciteit.
    · Een indexatie van de tarieven.

  45. 1.e.0
    Subsidiereglementen.
  46. 1.e.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om subsidiereglement voor jeugdwerk goed te keuren.


    De gemeenteraad keurde op 24 november 2011 het subsidiereglement voor het jeugdwerk voor erkende Kalmthoutse jeugdverenigingen goed. Dit reglement is aan vernieuwing toe omwille van:
    · Het concretiseren van de samenwerkingsverwachtingen en -voorwaarden tussen jeugddienst en Jeugdhuis Govio. Dit zal gebeuren via een convenant.
    · De projectsubsidies in het reglement zijn gekoppeld aan de website‘Jeuk for You’. Deze gemeentelijke jeugdwebsite bestaat al enkele jaren niet meer en wordt nu verwijderd.
    · Het huidige jeugdwerksubsidiereglement werkt met een puntenstelsel dat moet worden aangepast.

  47. 1.f.0
    Kerkfabrieken.
  48. 1.f.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de meerjarenplannen 2026 – 2031 goed te keuren voor de kerkfabrieken van:
    · Sint-Jozef (Heide);
    · Onze-Lieve-Vrouw van Bezoeking en Bijstand (Achterbroek);
    · Onze-Lieve-Vrouw Altijddurende Bijstand (Centrum);
    · Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer);
    · Heilig Hart (Heuvel).


    De bisschop van Antwerpen gaf op 10 november 2025 positief advies aan de meerjarenplannen 2026 – 2031.


    De gemeente Kalmthout zal voor de periode van 2026 – 2031 niet tussenkomen in de investeringen van de kerkfabrieken.

  49. 1.f.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het budget voor het dienstjaar 2026 voor de kerkfabrieken van:
    · Sint-Jozef (Heide);
    · Onze-Lieve-Vrouw van Bezoeking en Bijstand (Achterbroek);
    · Onze-Lieve-Vrouw Altijddurende Bijstand (Centrum);
    · Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer);
    · Heilig Hart (Heuvel).


    De bisschop van Antwerpen gaf op 7 november 2025 positief advies aan de budgetten.


    Er werd door geen enkele kerkfabriek een investeringstoelage aan het gemeentebestuur gevraagd. Er worden wel exploitatietoelages van € 7 474,72 voor 2026 gevraagd door de kerkfabriek van Heilig Hart (Heuvel) en € 5 973,33 voor de kerkfabriek van Sint-Jozef (Heide).

  50. 1.g
    RUIMTELIJKE ORDENING
  51. 1.g.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om drie verschillende ontwerpen van notariële aktes in verband met het dossier Zoete Dreef goed te keuren. Deze ontwerpaktes werden opgesteld door de geassocieerde notarissen Dejongh, De Boungne en De Smedt uit Kalmthout.
    Op 31 maart 2025 keurde de gemeenteraad de ontwerpakte voor de verkoop van twee percelen bouwgrond met opstaande gebouwen gelegen aan de Zoete Dreef met een oppervlakte van 5 688,06 m² (kadastraal gekend als sectie G, deel van nummer 0601F P0000) en 910,50 m² (kadastraal gekend als 0601F P0000) aan de woonmaatschappij De Voorkempen-HE tegen de prijs van € 1 680 000 (gronden) en € 10 000 000 (gebouwen), goed. Deze akte werd ondertussen verleden.


    Omwille van juridisch-administratieve redenen worden nu aan de raad drie ontwerpen van notariële aktes ter goedkeuring voorgelegd:
    · een akte waarbij de verkoop van de twee percelen in de Zoete Dreef tussen de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen – H.E. en het gemeentebestuur minnelijk wordt ontbonden;
    · een akte waarbij door de gemeente Kalmthout als eigenaar van de twee percelen een kosteloos recht van opstal wordt verleend aan de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen – H.E.;
    · een akte waarbij de twee percelen grond zonder de opstaande gebouwen door de gemeente Kalmthout worden verkocht aan de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen – H.E. tegen de schattingsprijs van € 1 680 000.

  52. 1.h
    PERSONEEL
  53. 1.h.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het jaarlijks actieplan (afgekort JAP) van het globaal preventieplan (afgekort GPP) voor het dienstjaar 2026 goed te keuren.


    De gemeenteraad keurde op 26 mei 2025 het GPP 2025-2030 en het jaaractieplan 2025 van het globaal preventieplan goed.


    Als werkgever moet men zijn medewerkers beschermen zodat zij veilig kunnen werken en hun welzijn en gezondheid gegarandeerd zijn. Dit gebeurt aan de hand van een dynamisch risicobeheersingssysteem. Eén van de basiselementen van dit systeem is de risicoanalyse en de preventiemaatregelen die eruit voortvloeien. De risicoanalyse houdt in dat de werkgever systematisch en permanent alert is voor gevaren en risicofactoren. Men analyseert concrete arbeidsprocessen en arbeidssituaties met als doel risico’s te identificeren en preventieve maatregelen te bepalen.


    Het GPP loopt over vijf jaar en dient als basis voor het JAP. Uit de risicoanalyse en het GPP vloeit het JAP voort. Het jaaractieplan is de praktische uitwerking van het globaal preventieplan. In het JAP beschrijft het lokaal bestuur welke actiepunten concreet het komende jaar zullen uitgevoerd worden om risico’s in het bestuur uit te schakelen of te beperken.


    Het JAP voor het dienstjaar 2026 werd uitgewerkt in overleg met de externe preventiedienst Liantis.

  54. 1.i
    WELZIJN
  55. 1.i.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aangepaste statuten van het lokaal overleg kinderopvang goed te keuren.


    Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur is het aangewezen om de statuten van het lokaal overleg kinderopvang te vernieuwen.


    Volgende zaken worden aangepast in de statuten:
    · Een vereenvoudiging en modernisering;
    · De samenstelling wordt geactualiseerd;
    · De administratieve last wordt verminderd;
    · De aansluiting bij beleidsinstrumenten.

  56. 1.i.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek, de wijze van gunnen en de raming voor de aanstelling van een organisator voor het aanbod buitenschoolse kinderopvang goed te keuren.


    Het decreet van 3 mei 2019 over de Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (afgekort BOA)legt de verantwoordelijkheid voor buitenschoolse opvang en activiteiten bij de lokale besturen. De Vlaamse overheid streeft naar een geïntegreerd en kwaliteitsvol aanbod voor kinderen tussen 2,5 en 12 jaar, met specifieke aandacht voor inclusie, flexibiliteit en samenwerking tussen verschillende actoren.
    Met het BOA-decreet streeft de Vlaamse Regering naar een betere afstemming tussen buitenschoolse opvang en activiteiten voor alle kinderen en gezinnen. Het lokaal bestuur heeft hierbij de regie in handen. Samen met verschillende partners stippelt het lokaal bestuur een lokaal beleid buitenschoolse opvang en activiteiten uit, binnen de krachtlijnen van het bestuur.


    De gemeente Kalmthout gaat nu op zoek naar een partner die vanaf 1 september 2026 tot en met 31 augustus 2032 verantwoordelijk zal zijn voor de organisatie van de volledige kinderopvang op het grondgebied Kalmthout. In dit partnerschap neemt het lokaal bestuur de regierol op waarbij zij het partnerschap financiert, monitort en bijstuurt op kwantitatief en kwalitatief vlak.


    De organisator krijgt als hoofdpartner een belangrijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de verdere uitbouw van het lokaal geïntegreerd BOA-aanbod. De kerntaak van de organisator betreft de organisatie van kwaliteitsvolle buitenschoolse kinderopvang. De organisator zal samen met de gemeente verantwoordelijk zijn voor het realiseren en faciliteren van ontplooiings- en vrijetijdskansen.


    Er werd nu een bestek opgesteld voor het aanstellen van een organisator voor de periode van 1 september 2026 tot en met 31 augustus 2032. Er wordt voorgesteld om de opdracht te plaatsen bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Het budget wordt voorzien in het meerjarenplan voor de periode 2026-2031.

  57. 1.j
    CULTUUR
  58. 1.j.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het kaderreglement voor cultuurprogrammatie met partners goed te keuren.


    Het gemeentebestuur streeft ernaar om samen te werken met (lokale) partners om een kwalitatieve en ambitieus cultuurprogrammatie te realiseren. Partners zijn zowel commerciële als niet-commerciële rechtspersonen die zich mee willen engageren in én voor het cultuurprogramma van het gemeentebestuur.


    Met dit kaderreglement voor structurele samenwerking met cultuurpartners worden de wederzijdse engagementen en verwachtingen tussen de partijen verduidelijkt. Partners worden via een overeenkomst aan het gemeentebestuur gelinkt. Deze partners kunnen zelf voorstellen doen of kunnen door het gemeentebestuur worden aangezocht. Het doel is dat de expertise, ervaring en knowhow van mogelijke partners wordt ingezet en ondersteund om samen met het gemeentebestuur een kwalitatief cultuurprogramma te realiseren in Kalmthout.


    Er zijn verschillende ‘soorten’ partnerschappen mogelijk:
    · structurele partners;
    · uitzonderlijke partners;
    · organisatiepartners.


    Het huidige kaderreglement neemt een einde op 31 december 2025. De cultuurdienst stelt voor om het kaderreglement ongewijzigd te verlengen tot 31 december 2031 omdat het reglement succesvolle en waardevolle samenwerkingen heeft mogelijk gemaakt tijdens de voorbije jaren.

  59. 1.k
    SPORT
  60. 1.k.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aangepaste beheersovereenkomst voor de voetbalinfrastructuur van het Sportpark Heikant met K. Kalmthout S.K goed te keuren.


    Vanaf 1 januari 2022 is voetbalclub KSK verantwoordelijk voor het effectieve beheer en de exploitatie van de voetbalinfrastructuur van het sportpark Heikant. Afspraken werden vastgelegd in de beheersovereenkomst tussen de gemeente en de voetbalclub, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2022.


    Het artikel 7 van de huidige beheersovereenkomst vermeldt dat de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang aan gebruikers en bezoekers van de voetbalinfrastructuur toekomen aan de beheerder voetbalclub K. Kalmthout S.K.Bovendien staat in het artikel 6 van de huidige beheersovereenkomst opgenomen dat de gemeente het recht heeft om de voetbalterreinen C en D verder te verhuren, buiten de bevoorrechte uren van KKSK, aan de geldende retributietarieven.


    Voetbalclub K. Kalmthout S.K. neemt in de praktijk het volledig beheer en de verhuur van alle voetbalterreinen op zich, naast de voetbalvelden A, B ook de velden C en D. Daarom wordt nu voorgesteld om de beheersovereenkomst aan te passen aan de praktijk.


    Het artikel 6 vermeldde dat het gemeentebestuur het recht heeft om de 2 voetbalterreinen C en D, buiten de bevoorrechte uren van KKSK verder te verhuren aan de geldende retributietarieven. Er wordt voorgesteld om dit artikel te schrappen in de aangepaste beheersovereenkomst.

  61. 1.l
    GOEDKEURING VAN HET VERSLAG
  62. 1.l.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 24 november 2025 van de gemeenteraad goed te keuren.