Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - gemeenteraad reglementen

maandag 25 april 2022

20:12 - 22:08
Locatie

Raadzaal Gemeente

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

GEBRUIKSREGLEMENTEN.


Publicatiedatum : 28 april 2022

Agendapunten

  1. 1

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 25 april 2022.


    Aanwezig:    L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, C. De Rydt, D. Van Aert, I. Verhaert, S. Van Looveren, C. De Roeve, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren,  J. Cassimon, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: K. Vanhees, H. Beyers, A. Van der Poel en K. Dekeulener, raadsleden.


    Onderwerp:    Goedkeuring van het gebruiksreglement voor het gebruik van de terreinen en de infrastructuur bestemd voor voetbal, atletiek en petanque van het sportpark Heikant.




    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2016 over de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Kalmthout (afgekort AGB Kalmthout) en de goedkeuring van de statuten van het AGB Kalmthout;


    Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout van 17 december 2018 over de goedkeuring van het gebruiksreglement voor het sportpark Heikant;


    Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van 25 oktober 2021 over de goedkeuring van het voorstel van dadingsovereenkomst tussen de federale overheidsdienst Financiën en het AGB Kalmthout; dat als gevolg van deze dadingsovereenkomst met ingang vanaf 1 januari 2022 alle sportvelden, alle sportgebouwen, de Finse piste, het speeltuintje voor kinderen, het fietscrossparcours, de petanquebanen buiten, de fitnesstoestellen en het beachvolleyterrein van het sportpark Heikant beheerd en uitgebaat moeten worden door het gemeentebestuur van Kalmthout;


    Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van heden over de intrekking vanaf 1 januari 2022 van het bestaande gebruiksreglement voor het sportpark Heikant;


    Overwegende dat het noodzakelijk is om een duidelijk kader te hebben en voorwaarden op te leggen waarbinnen gebruik kan gemaakt worden van de terreinen en de infrastructuur bestemd voor voetbal, petanque en atletiek van het sportpark Heikant; dat het vanaf 1 januari 2022 aan het gemeenbestuur toekomt om te voorzien in dit kader;


    Gelet op het voorstel van gebruiksreglement voor het gebruik van de terreinen en de infrastructuur bestemd voor voetbal, atletiek en petanque van het sportpark Heikant;


    Gehoord de schepenen bevoegd voor sport;


    BESLUIT


    met 21 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Enig artikel.-
    De gemeenteraad keurt het gebruiksreglement voor het gebruik van de terreinen en de infrastructuur bestemd voor voetbal, atletiek en petanque van het sportpark Heikant goed. Het gebruiksreglement gaat hierbij integraal als bijlage en treedt in werking vanaf 1 januari 2022.


    GEBRUIKERSREGLEMENT SPORTPARK HEIKANT


    Artikel 1
    Dit gebruikersreglement is van toepassing op de volgende sportinfrastructuur van het sportpark Heikant:
    Voetbalinfrastructuur
    • 4 voetbalvelden
    • de tribune
    • de kleedkamers en sanitair


    Atletiekinfrastructuur
    • de (outdoor) atletiekpiste met discus-, speer- en kogelstand, verspringbak en hoogspringstand
    • de kleedkamers en sanitair


    Pentanque-infrastructuur
    • 6 (indoor) petanquebanen
    • 13 (outdoor) petanquebanen


    Overige sportinfrastructuur
    • de (outdoor) Finse piste
    • het (outdoor) speelterrein
    • het (outdoor) beachvolleybalterrein
    • de (outdoor) fitnesstoestellen
    • het (outdoor) fietscrossparcours
    • het speelterrein


    Een kopie van dit reglement kan op eenvoudig verzoek worden bekomen bij de gemeentelijke sportdienst (p.a. Driehoekstraat 25, 2920 Kalmthout, tel: 03 376 49 50 of sport@kalmthout.be).


    De gemeente Kalmthout is eigenaar en exploitant van het sportpark Heikant.


    Voor vragen kan de gebruiker zich wenden tot de beheerder. Voor de voetbalinfrastructuur, de atletiekinfrastructuur en de petanque-infrastructuur is de beheerder respectievelijk de vzw K. Kalmthout S.K., de vzw Atletiekclub Kalmthout en de vzw Petanqueclub Kalmthout.


    De sportdienst van de gemeente Kalmthout geldt als aanspreekpunt voor alle zaken die verband houden met de overige sportinfrastructuur.


    Artikel 2
    De sportinfrastructuur is het ganse jaar toegankelijk voor het grote publiek volgens de openingsuren in bijlage. De betalende sportinfrastructuur kan enkel gebruikt worden mits voorafgaandelijke reservatie bij de verantwoordelijke en betaling van de gebruikersvergoeding.


    Artikel 3
    Deze sportinfrastructuur kan enkel gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor ze opgericht werd.


    Artikel 4
    De gebruikers vragen het gebruik van de voetbal-, atletiek- en indoor petanque-infrastructuur voorafgaandelijk aan. De aanvraag kan gebeuren via mail bij sport@kalmthout.be.
    De gebruiker kan de sportinfrastructuur aanvragen voor regelmatig terugkerend gebruik of occasioneel gebruik.


    Artikel 5
    Indien de gebruiker regelmatig (terugkerend) gebruik wenst te maken van de voetbalinfrastructuur, dan moet de aanvraag jaarlijks vóór 15 augustus ingediend worden. Voor de atletiek-en indoor-petanque-infrastructuur moet de aanvraag voor regelmatig (terugkerend) gebruik jaarlijks gebeuren vóór 30 april.


    Rekening houdend met, in eerste instantie, de voorrangsregeling vermeld in artikel 6, en in tweede instantie, de datum van indiening van de aanvraag, zal gedurende de tweede helft van augustus de definitieve gebruikskalender voor de voetbalinfrastructuur worden opgesteld en zal gedurende de maand mei de definitieve gebruikskalender voor de atletiek-en indoor-petanque-infrastructuur worden opgesteld.


    Een schriftelijke aanvraag tot verderzetting van het gebruik volgens een regelmatig terugkerend gebruik tijdens het volgende sportseizoen zal, behoudens gegronde redenen, steeds worden ingewilligd, steeds in acht nemende de prioriteitenlijst van artikel 6 en de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan de sportterreinen. Een mogelijke uitzondering hierop is echter wanneer de aanvraag werd ingediend na 15 augustus (voetbalinfrastructuur) of na 30 april (atletiek-en indoor-petanque-infrastructuur). Niet tijdig ingediende aanvragen zullen worden ingewilligd voor zover de bezetting dit toelaat.


    De aanvraag van de gebruiker zal schriftelijk goedgekeurd of afgewezen worden door de sportdienst van de gemeente Kalmthout in overleg met het gemeentebestuur. Dit zal gebeuren tussen 16 en 31 augustus voor de voetbalinfrastructuur en tijdens de maand mei voor de atletiek-en indoor-petanque-infrastructuur.


    Artikel 6
    Voor het vastleggen van de gebruikerskalender van de voetbalinfrastructuur zal de gemeente Kalmthout de volgende voorrangsregeling respecteren:
    (1) vzw K. Kalmthout S.K.
    (2) Kalmthoutse (sport)verenigingen aangesloten bij een Kalmthoutse adviesraad en Kalmthoutse onderwijsinrichtingen
    (3) Kalmthoutse (sport)verenigingen niet aangesloten bij een Kalmthoutse adviesraad
    (4) Individuele Kalmthoutse gebruikers, niet-commercieel
    (5) Individuele Kalmthoutse gebruikers, commercieel
    (6) Niet-Kalmthoutse (sport)verenigingen
    (7) Niet-Kalmthoutse individuen


    Voor het vastleggen van de gebruikerskalender van de atletiekinfrastructuur zal de gemeente Kalmthout de volgende voorrangsregeling respecteren:
    (1) vzw Atletiekclub Kalmthout
    (2) Kalmthoutse (sport)verenigingen aangesloten bij een Kalmthoutse adviesraad en Kalmthoutse onderwijsinrichtingen
    (3) Kalmthoutse (sport)verenigingen niet aangesloten bij een Kalmthoutse adviesraad
    (4) Individuele Kalmthoutse gebruikers, niet-commercieel
    (5) Individuele Kalmthoutse gebruikers, commercieel
    (6) Niet-Kalmthoutse (sport)verenigingen
    (7) Niet-Kalmthoutse individuen


    Voor het vastleggen van de gebruikerskalender van de petanque-infrastructuur zal de gemeente Kalmthout de volgende voorrangsregeling respecteren:
    (1) Petanqueclub Kalmthout
    (2) Kalmthoutse (sport)verenigingen aangesloten bij een Kalmthoutse adviesraad en Kalmthoutse onderwijsinrichtingen
    (3) Kalmthoutse (sport)verenigingen niet aangesloten bij een Kalmthoutse adviesraad
    (4) Individuele Kalmthoutse gebruikers, niet-commercieel
    (5) Individuele Kalmthoutse gebruikers, commercieel
    (6) Niet-Kalmthoutse (sport)verenigingen
    (7) Niet-Kalmthoutse individuen


    De dagbezetting (schooluren) zal principieel voorbehouden blijven voor de schoolsport.


    Artikel 7
    Indien een gebruiker occasioneel of éénmalig gebruik wenst te maken van de voetbal-, atletiek- en petanque-infrastructuur, dan moet de gebruiker dit minstens 8 weken voor de dag van de activiteit aanvragen bij de beheerder. Later gestelde aanvragen voor gebruik kunnen goedgekeurd worden na akkoord van de beheerder.
    Het occasioneel gebruik van een sportinfrastructuur door een gebruiker kan plaatsvinden voor zover de bezetting dit toelaat.
    De aanvraag van de gebruiker zal schriftelijk goedgekeurd of afgewezen worden door de sportdienst van de gemeente Kalmthout. Dit zal gebeuren binnen de acht dagen.


    Artikel 8
    De gemeente Kalmthout kan steeds een ander sportterrein dan de gewenste toewijzen aan een gebruiker. Dit hangt af van de noden en behoeften van zowel de gemeente Kalmthout als de gebruiker alsook de staat van de sportterreinen. De gebruiker kan geen verzet aantekenen tegen de toewijzing van een ander sportterrein.


    Artikel 9
    Indien een sportevenement wordt georganiseerd door de gemeente Kalmthout of een derde waarbij de volledige sportinfrastructuur ter beschikking wordt gesteld, dan worden alle op die datum geplande activiteiten geannuleerd, en dit ten laatste 8 weken voor aanvang van het evenement. Wedstrijden die deel uitmaken van een reguliere competitie gaan ten allen tijde voor.


    Artikel 10
    De gemeente Kalmthout geeft precaire gebruiksrechten op de sportinfrastructuur aan de gebruiker zonder dat deze laatste over deze infrastructuur kan beschikken als ware hij een eigenaar en hij kan geen ander van het genot uitsluiten.
    De gebruiker moet ervoor zorgen dat er door het gebruik van de sportinfrastructuur aan het beschikbaar gestelde materiaal en voorzieningen geen schade ontstaat met uitzondering van de normale slijtage.


    Artikel 11
    De gebruiker kan zijn gebruiksrechten op de terbeschikkinggestelde sportinfrastructuur niet geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande en schriftelijke toestemming van de gemeente Kalmthout.


    Artikel 12
    De wet op de handelshuurovereenkomsten van 30 april 1951 is niet van toepassing.


    Artikel 13
    Gebruikers moeten zich voor elk gebruik aanmelden bij de beheerder met bijhorend sportmateriaal. De beheerder zal de gereserveerde sportinfrastructuur voor de gebruiker aanwijzen en waar nodig openen.


    Gebruikers kunnen gebruik maken van het speelterrein, het beachvolleybalterrein, de fitnesstoestellen, het fietscrossparcours, de Finse piste en de atletiekpiste zonder zich daarvoor eerst te moeten aanmelden bij de beheerder.


    Na het gebruik moet de sportinfrastructuur in zijn oorspronkelijke toestand worden achtergelaten door de gebruiker. Dit wordt gecontroleerd door de beheerder. Na het gebruik van de sportinfrastructuur door de gebruiker sluit de beheerder de sportinfrastructuur waar nodig terug af.


    Artikel 14
    De gemeente Kalmthout kan de sportinfrastructuur ten allen tijde betreden om de naleving van de aan de gebruiker opgelegde voorwaarden te controleren.


    De beheerder staat in voor het nodige toezicht dat de veiligheid in de sportinfrastructuur moet waarborgen. Daartoe moet de gebruiker de richtlijnen en de bepalingen van deze gebruikersovereenkomst strikt opvolgen.


    Artikel 15
    Een volwassen persoon moet steeds (een) perso(o)n(en) onder de 8 jaar begeleiden.
    Deze begeleider heeft de verantwoordelijkheid voor deze perso(o)n(en).


    Jeugdploegen met leden onder de 16 jaar wachten tot hun ploeg- of clubverantwoordelijke aanwezig is om hen naar de sportinfrastructuur en kleedkamers te vergezellen.


    Artikel 16
    De gebruiker krijgt 30 minuten voor het begin van de gebruiksperiode toegang tot de kleedkamers.


    10 minuten vóór het einde van de gebruiksperiode moeten de activiteiten van de gebruiker beëindigd worden zodat de beheerder de gebruikte materialen kan wegplaatsen en de sportinfrastructuur gebruiksklaar kan maken voor de volgende gebruiker.


    De gebruiker krijgt tot 30 minuten na het einde van de gebruiksperiode toegang tot de kleedkamers. De gebruiker maakt de kleedkamers steeds proper met de door de beheerder beschikbaar gestelde materialen. Een boete van 100 EUR zal van toepassing zijn indien de gebruiker dit niet heeft gedaan. Het onderhoud moet gebeurd zijn in de 60 minuten na het einde van de gebruikersperiode.


    Wedstrijden in competitieverband worden steeds gespeeld tot het einde, conform de respectievelijke sportreglementeringen, ook indien hierbij de gebruikstijd wordt overschreden. De daarna volgende gebruikstijden worden voor eenzelfde tijdsduur verschoven.


    Artikel 17
    De gebruikers laten de toegang tot de sportinfrastructuur steeds open. De toegangspoort tot de kleedkamers moet wel gesloten worden.


    Artikel 18
    De voetbalvelden mogen enkel betreden worden met voetbalschoenen.


    De atletiekpiste (met discus-, speer- en kogelstand, verspringbak en hoogspringstand) mag enkel betreden worden met aangepast schoeisel. Spikes max. 5mm zijn toegestaan.


    De (indoor en outdoor) pentanquebanen mogen enkel betreden worden met aangepast schoeisel.


    Artikel 19
    Enkel de strikt noodzakelijke personen mogen de sportbeoefenaars vergezellen in de sportinfrastructuur. Deze personen mogen de sportinfrastructuur enkel betreden met aangepast schoeisel zoals voorzien in bovenvermeld artikel.


    Artikel 20
    In de sportinfrastructuur mogen geen drank en/of versnaperingen verkocht of verdeeld worden. Enkel in de cafetaria’s mogen dranken en/of versnaperingen worden verkocht of verdeeld door de concessiehouders van de cafetaria.


    De gebruikers mogen wel plasticflessen water meenemen naar de sportinfrastructuur voor consumptie tijdens de sportactiviteit. Het verbruik van voedingswaren in de sportinfrastructuur is verboden.


    Artikel 21
    Als er in de sportinfrastructuur wedstrijden worden georganiseerd, zal de gemeente Kalmthout in samenspraak met de gebruiker zorgen voor de praktische organisatie.
    Bij sportieve evenementen schikken de gebruikers zich naar eventuele extra maatregelen die de gemeente Kalmthout oplegt om de veiligheid te garanderen. Eventuele extra maatregelen worden schriftelijk vastgelegd en overgemaakt aan de gebruiker.


    Artikel 22
    De alarminstallaties en verlichting mogen enkel worden bediend door de beheerder.


    De gebruiker kan de beheerder steeds contacteren bij eventuele problemen.


    Artikel 23
    In alle gebouwen van het sportpark Heikant geldt een algemeen rookverbod.


    Artikel 24
    Toeschouwers kunnen enkel tijdens de sportactiviteiten plaatsnemen op de voorziene tribunes, banken of achter de toeschouwersomheining.


    Artikel 25
    De gebruikers beoefenen hun sport in aangepaste kledij en schoeisel. Het dragen van beenbeschermers is verplicht bij voetbalactiviteiten.


    Artikel 26
    Aan het inkomgebouw van het sportpark Heikant stelt de gemeente Kalmthout een AED-toestel ter beschikking van de gebruikers. De sportverengingen of scholen zorgen zelf voor de nodige EHBO-voorziening.


    Artikel 27
    Het is de gebruiker verboden op en rond de sportinfrastructuur kraampjes, tenten, chalets of dergelijke te plaatsen.


    Artikel 28
    Het plaatsen en opruimen van doelen, netten, hoekschopvlagjes en andere materialen op de voetbalvelden gebeurt steeds onder toezicht en volgens de instructies van de beheerder. Bij gebruik van verplaatsbare doelen op de voetbalvelden dienen deze doelen ten allen tijde verankerd te zijn.
    Na het gebruik van verplaatsbare doelen moeten deze tot buiten de veldafscheiding gedragen worden.


    Artikel 29
    De gebruikers van de outdoor sportinfrastructuur poetsen hun sportschoenen buiten vooraleer ze de kleedkamers betreden.


    Sportschoenen mogen niet gepoetst worden in de kleedkamers of het sanitair. Sportschoenen mogen ook niet afgeklopt worden tegen de gevel van de kleedkamers.


    De speeltoestellen zijn enkel geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Kinderen jonger dan boven vermelde leeftijd zullen door de toezichters van de sportdienst of de jeugddienst van de gemeente Kalmthout de toegang tot de speeltoestellen worden ontzegd.


    Gebruikers kunnen enkel gebruik maken van de speeltoestellen tijdens de openingsuren van het sportpark Heikant.


    De speeltoestellen worden enkel gebruikt voor de functies waarvoor ze ontworpen zijn.


    Bij slechte weersomstandigheden (sneeuw, ijzel, ...) kan niet gespeeld worden. De sportdienst van de gemeente Kalmthout bepaalt bij ieder gebruik of de weersomstandigheden het spelen toelaten. Indien geoordeeld wordt dat de weersomstandigheden te slecht zijn om te spelen, dan kan hier geen verzet tegen aangetekend worden door de gebruiker.
    Lawaaihinder door roepen, muziekinstallaties en dergelijke wordt niet toegestaan. De gebruiker wordt in dergelijke omstandigheden van de speeltoestellen verwijderd.


    Artikel 31
    Voor het gebruik van de voetbal-, atletiek- en indoor petanque-infrastructuur moeten de gebruikers betalen. De beheerder verleent in naam en voor rekening van de gemeente Kalmthout toegang tot de sportinfrastructuur tegen het door de gemeente Kalmthout vastgestelde retributie in het retributiereglement. De retributies per categorie gebruiker worden geafficheerd op de sportinfrastructuur.


    Het gebruik van de Finse piste, het speelterrein, het beachvolleybalterrein, het fietscrossparcours, de outdoor petanqueterreinen en de fitnesstoestellen is gratis voor de gebruikers.


    Artikel 32
    De gemeente Kalmthout zal een ticket of factuur uitreiken. De gebruiker aan wie een factuur of een ticket wordt uitgereikt, moet de verschuldigde gebruikersvergoeding van de voor hem gereserveerde sportinfrastructuur betalen.


    Bij regelmatig terugkerend gebruik van een sportinfrastructuur wordt de gebruiker maandelijks een afrekening toegestuurd.


    Bij occasioneel gebruik moet de gebruiker ter plaatse het gebruik van de sportinfrastructuur afrekenen.


    Artikel 33
    Annuleringen voor occasioneel gebruik moeten door de gebruiker minimum 14 dagen vooraf kenbaar gemaakt worden aan de beheerder.


    Indien minder dan 14 dagen voordien geannuleerd wordt, dan betaalt de gebruiker de gewone gebruiksvergoeding.


    Artikel 34
    Het gebruik van de sportinfrastructuur gebeurt op eigen risico. Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kalmthout wijst alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid af voor om het even welk ongeval, voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard naar aanleiding van het gebruik van de sportinfrastructuur en evenals voor de ontvreemding, de beschadiging en het verlies van persoonlijke voorwerpen.


    Artikel 35
    Gebruikers of bezoekers die aan de infrastructuur of het materiaal schade veroorzaken, zullen wettelijk aansprakelijk worden gesteld en verzocht worden de schade te vergoeden.


    Artikel 36
    Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kalmthout kan gebruikers en bezoekers weigeren of de toegang ontzeggen omwille van hun gedrag of het niet of niet-tijdig-betalen van de verschuldigde toegangsgelden of gebruiksgelden.


    Klachten vanwege de gebruikers of bezoekers en door de beheerder of toezichthouder vastgestelde overtredingen van het reglement worden gemeld bij de sportdienst.


    Klachten kunnen eveneens schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kalmthout worden overgemaakt (p.a. Kerkeneind 13, 2920 Kalmthout).


    Artikel 37
    De gebruiker zal zijn burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid verzekeren.


    Artikel 38
    De gebruiker die het niet eens is met een afrekening, een boete of een beslissing van de gemeente Kalmthout, kan dit steeds binnen de 30 dagen schriftelijk melden aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kalmthout.


    De gebruiker dient in zijn schrijven zijn opmerking of klacht te verduidelijken. Dit schrijven zal worden besproken op de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en schepenen dat binnen de maand een schriftelijk antwoord zal geven aan de betrokken gebruiker.

  2. 2

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN
    VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 25 april 2022.


    ++Aanwezig: ++   L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; H. De Schepper, M. Aerts, L.Peeters, C. De Rydt, D. Van Aert, I. Verhaert, S. Van Looveren, C. De Roeve, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, J. Cassimon, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: K. Vanhees, H. Beyers, A. Van der Poel en K. Dekeulener, raadsleden.


    Onderwerp:    Goedkeuring van het reglement “Opportuniteitsadvies kinderopvang Kalmthout”.




    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het besluit van de Vlaamse regering over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013, meer bepaald het artikel 2, 3° en het artikel 13;


    Gelet op het besluit van de Vlaamse regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters , meer bepaald de artikelen 8 1f, 9 3°C, 10 1b, 12 4/1 en 52;


    Gelet op het besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang;


    Overwegende dat vanaf 1 januari 2022 een organisator die een vergunning voor kinderopvang aanvraagt, over een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur moet beschikken;


    Overwegende dat dit opportuniteitsadvies verplicht is voor:
    • een nieuwe locatie groepsopvang;
    • de verhuis van een locatie groepsopvang binnen de gemeente;
    • een uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen;
    • een uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang;


    Overwegende dat een organisator niet verplicht is dit advies te volgen; dat dit advies wel bij de vergunningsaanvraag voor het Agentschap Opgroeien moet gevoegd worden;


    Overwegende dat het lokaal bestuur de lokale beleidsdoelstellingen voor kinderopvang bepaalt, waarin het lokaal bestuur aangeeft hoe ze wil inspelen op de Vlaamse beleidsdoelstellingen voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;


    Overwegende dat goedgekeurde lokale beleidsdoelstellingen voor kinderopvang belangrijk zijn en de basis vormen voor advies aan de Vlaamse overheid bij de uitbouw van opvang in de gemeente;


    Overwegende dat het lokaal bestuur vooraf een procedure moet vastleggen over de manier waarop het een opportuniteitsadvies zal opstellen;


    Overwegende dat het lokaal bestuur hiervoor vooraf bepaalde criteria gebruikt en ook motiveert waarom het deze criteria gebruikt;


    Overwegende dat deze criteria transparant, objectief en relevant moeten zijn;


    Overwegende dat het lokaal bestuur voor de opmaak van de procedure en de criteria in elk geval het Lokaal Overleg Kinderopvang moet raadplegen voor advies; dat als er geen Lokaal Overleg Kinderopvang is in een gemeente, of als er geen advies gevraagd werd door het lokaal bestuur over de adviesprocedure en de criteria, het lokaal bestuur geen (opportuniteits)advies kan verlenen;


    Overwegende dat de procedure en criteria raadpleegbaar moeten zijn voor het publiek en dus gepubliceerd worden op de website van de gemeente;


    Overwegende dat het lokaal bestuur het advies binnen de 30 dagen na de adviesvraag bezorgt aan de organisator, die het toevoegt aan zijn vergunningsaanvraag voor het Agentschap Opgroeien;


    Overwegende dat het lokaal bestuur een procedure met hoorrecht voorziet voor de organisator om opmerkingen te formuleren bij het uitgebracht advies; dat het lokaal bestuur de organisator informeert over deze procedure uiterlijk op het moment dat het advies aan de organisator wordt bezorgd; dat de organisator 30 dagen de tijd heeft om te reageren op het advies van het lokaal bestuur;


    Gelet op bespreking van dit reglement tijdens het college van burgemeester en schepenen van 21 februari 2022, en doorverwijzing naar de huidige zitting van de gemeenteraad;


    Gehoord de schepenen bevoegd voor kinderopvang;


    BESLUIT:
    met 21 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad verleent zijn goedkeurig aan het reglement ‘Opportuniteitsadvies kinderopvang Kalmthout’. Het reglement gaat hierbij integraal als bijlage.


    Art. 2.-
    De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de bekendmaking aan de bevolking van de procedure en criteria. Het reglement zal dus gepubliceerd worden op de website van de gemeente.


    OPPORTUNITEITSADVIES KINDEROPVANG KALMTHOUT


    1. Inleiding
    Art. 1-
    Naar aanleiding van de coronapandemie wijzigt de Vlaamse regering definitief een aantal besluiten rond kinderopvang, waardoor een organisator die een vergunning voor kinderopvang aanvraagt, over een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur zal moeten beschikken vanaf 1 januari 2022 wanneer het gaat over een nieuwe locatie voor groepsopvang, de verhuis van een groepsopvang en een uitbreiding met minstens negen plaatsen.


    De voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt een opportuniteitsadvies moet hebben, ligt beschreven in:
    • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013: zie artikel 2, 3° en artikel 13.
    • Het Besluit van de Vlaamse regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters : zie artikels 8. 1f, 9. 3°C, 10 1b, 12. 4/1 en 52.
    • Het besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang: zie artikel 7.


    Art. 2-
    Een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies kan bijdragen aan de toegankelijkheid, de kwaliteit en de duurzaamheid van het kinderopvangaanbod binnen de gemeente. Een voldoende aanbod kinderopvang op het grondgebied van de gemeente zorgt er immers voor dat jonge ouders arbeid en gezin kunnen combineren, helpt de activerings- en integratiedoelstellingen mee realiseren en draagt bij tot de ontwikkeling van jonge kinderen.


    Het is daarbij belangrijk dat het opvangaanbod toegankelijk is voor de gezinnen in de gemeente en op een goede manier is gespreid over de gemeente. Het is een waardevol onderdeel van de ondersteuning die Kalmthout wil geven aan (startende) organisatoren kinderopvang in de gemeente.


    Het doel van het opportuniteitsadvies ligt erin om in gesprek te gaan over de noden binnen de gemeente, inzicht in de lokale context te geven en bezorgdheden te bespreken.
    Door het geven van dit advies gaan organisatoren en het lokaal bestuur in gesprek met elkaar. Het is een eerste contact waardoor meer actieve samenwerking mogelijk wordt. Het is dan aan de organisator om een afweging te maken in welke mate het zinvol is om met de opvang die hij voor ogen heeft van start te gaan en te bekijken in welke mate hij kan en wil inspelen op de lokale noden.


    Art. 3- Bekendmaking
    Het reglement wordt bezorgd via e-mail vanuit de dienst kinderopvang aan de bestaande kinderopvanginitiatieven en via de gemeentelijke communicatiekanalen aan de brede bevolking.


    2. Beoordelingsprocedure
    Art. 4- Indienen aanvraag
    De organisator dient een aanvraag in bij de dienst kinderopvang Kalmthout, indien de locatie en verwachte startdatum gekend is. In andere gevallen kan je informeel advies vragen. De aanvraag wordt ingediend via e-mail (kinderopvang@kalmthout.be ) of per post gericht aan de dienst kinderopvang Kalmthout (Heuvel 39, 2920 Kalmthout). Binnen de drie werkdagen ontvangt de organisator een ontvangstbevestiging via e-mail. De aanvraag gebeurt aan de hand van het in te vullen document beschikbaar op de gemeentelijke website https://www.kalmthout.be/


    De dienst kinderopvang Kalmthout contacteert de organisator voor een kennismakingsgesprek.


    Tijdens dit gesprek worden o.a. volgende zaken samen in kaart gebracht:
    - Op welke locatie is de nood aan kinderopvang hoog in Kalmthout?
    - Waar zijn er verbindingen mogelijk met andere sociale spelers bv. buitenschoolse kinderopvang, het onderwijs,…?.
    - Hoe wordt er samengewerkt met het lokaal bestuur (digitaal loket en deelname LOK) – wat zijn de belangrijkste lokale klemtonen?
    - Wat is de visie van de organisator op kinderopvang?
    - Wat is de ervaring van de organisator met kinderopvang?


    Tevens wordt tijdens het gesprek maximaal doorverwezen ter ondersteuning naar o.a.: opgroeien, stedenbouw,.. en wordt het verdere verloop van de procedure besproken.


    Art. 5- kennisname college van burgemeester en schepenen
    Het lokaal bestuur zal aan de hand van drie kwalitatieve criteria een advies formulieren. Dit advies wordt voorbereid door de dienst kinderopvang. Het advies wordt neergeschreven in het aanvraagdocument.


    Het advies gaat ter kennisname naar het college van burgemeester en schepenen. (via e-mail indien er geen fysiek overleg is in de periode van de 30 kalenderdagen). Het college van burgemeester en schepenen geeft dus het mandaat om het opportuniteitsadvies te formuleren aan de dienst kinderopvang .


    Dit advies wordt via het aanvraagdocument aan het Agentschap Opgroeien overgemaakt. De terugkoppeling aan de organisator gebeurt via e-mail en uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen na de ontvangst van het aanvraagdocument.


    Art. 6- kennisname lokaal overleg kinderopvang (LOK)
    Het advies wordt ter kennisgeving op het LOK gebracht op een algemene vergadering of via e-mail indien er geen vergadering is ingepland tijdens de aanvraagprocedure.


    Art. 7- Hoorrecht
    De organisator heeft 30 kalenderdagen na ontvangst van het advies de tijd om al dan niet een opmerking te formuleren bij het advies of gebruik te maken van het hoorrecht. Dit wordt via e-mail aangegeven aan de dienst kinderopvang (kinderopvang@kalmthout.be), zodat er een gesprek kan gepland worden met de dienst.


    Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de personen die het advies geformuleerd hebben nl. de dienst kinderopvang. Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd worden alvorens mee te sturen met de vergunningsaanvraag.


    3. Criteria voor opportuniteitsadvies vanaf 1 januari 2022
    Art. 8- Criterium 1: Spreiding van de opvanginitiatieven in functie van de lokale noden binnen een wijk van Kalmthout
    • Het aantal aanvragen en het aantal noodvragen in een wijk van Kalmthout, waar de opvanglocatie gehuisvest zal zijn, is hoger dan het aantal plaatsen dat voorzien wordt op de opvanglocatie van de aanvrager;
    • De (nieuwe) opvanglocatie bevindt zich in een wijk waar woonuitbreidingsplannen gericht op gezinnen voorzien zijn;
    • De (nieuwe) opvanglocatie is centraal geleden in een wijk en goed bereikbaar.


    Art. 9- Criterium 2: Laagdrempelige werking en kwaliteit van de opvanginitiatieven in functie van lokale noden binnen Kalmthout.
    • De organisator biedt flexibele kinderopvang, zodat er meer wordt ingespeeld op de nood voor opvang met onregelmatige uren;
    • De organisator zorgt actief voor ondersteuning van kwetsbare gezinnen;
    • De organisator zet actief in op inclusieve opvang en vergroot te toegankelijkheid voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte.
    • De organisator engageert zich om deel te nemen aan elke uitbreidingsronde, of in te gaan op elke subsidiemogelijkheid die het Agentschap Opgroeien hiertoe lanceert;
    • De organisator laat afbetalingsplannen toe;


    Art. 10- Criterium 3: Samenwerking en betrokkenheid op het lokaal niveau.
    • De organisator zal actief meewerken aan het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK), geeft beschikbare plaatsen door , verwijst door en wisselt kennis en expertise uit in het LOK;
    • De organisator werkt samen met het lokaal loket kinderopvang (LLK) om de lokale situatie van vraag en aanbod inzake kinderopvang beter in kaart te brengen;
    • De organisator gebruikt de website www.kinderopvangnoorderkempen.be om aanvragen te behandelen, beschikbare plaatsen kenbaar te maken.”