Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - gemeenteraad reglementen

maandag 31 januari 2022

20:11 - 21:11
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

ARBEIDSREGLEMENT BASISSCHOLEN


Publicatiedatum: 4 februari 2022.

Agendapunten

  1. 1

    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en latere wijzigingen;


    Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;


    Gelet op het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;


    Gelet op het KB van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van het artikel 2, § 1, 1°, van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;


    Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;


    Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds onderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap;


    Gelet op het decreet van 23 oktober 1991 betreffende de medezeggenschap in het gesubsidieerd onderwijs;


    Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;


    Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;


    Gelet op het KB van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers;


    Gelet op het KB van 17 mei 2007 betreffende de voorkoming van psychosociale belasting veroorzaakt door het werk, waaronder geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk;


    Gelet op de ministeriële omzendbrief van 31 maart 2011 betreffende de vakantieregeling voor de administratief medewerker en voor bepaalde personeelsleden van het administratief personeel;


    Gelet op het KB van 10 april 2014 betreffende de preventie van de psychosociale risico’s op het werk;


    Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;


    Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;


    Overwegende dat het decreet rechtspositie voldoende ruimte laat om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;


    Gelet op het voorstel van de schooldirectie van Kadrie en Maatjes om het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen aan te passen; dat de wijzigingen betrekking hebben op de functiebeschrijving, de toevoeging van een hoofdstuk 7bis ‘Beoordeling aan de vooravond van TADD’, specifieke verplichtingen rond persoonsgegevens, auteursrechten en het toevoegen van naburige rechten;


    Gelet op het feit dat het voorstel van aangepast arbeidsreglement voor de personeelsleden van Maatjes en Kadrie besproken werd tijdens het syndicaal overlegcomité in zitting van 9 november 2021;


    Overwegende dat het bestaande arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen Maatjes en Kadrie, laatst goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 juni 2019, moet aangepast worden;


    Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;


    Gehoord de toelichting door de schepen bevoegd voor onderwijs;


    BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad heft het arbeidsreglement van toepassing op de personeelsleden van Maatjes en Kadrie, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 juni 2019, op.


    Art. 2.-
    De gemeenteraad keurt het aangepaste arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen Maatjes en Kadrie goed om van toepassing te worden gesteld voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in Maatjes en Kadrie. Het arbeidsreglement gaat hierbij integraal als bijlage.


    Art. 3.-
    Een kopie van deze beslissing zal ter kennisgeving bezorgd worden aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in Maatjes en Kadrie.


    Art. 4.-
    De directie van Maatjes en Kadrie zal een bericht aanplakken dat aangeeft waar het arbeidsreglement en de reglementaire teksten waarnaar het verwijst, kunnen worden geraadpleegd.


    Art. 5.-
    Het arbeidsreglement wordt ter neerlegging bezorgd bij het kantoor van de gewestelijke inspectie van de sociale wetten van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg te Antwerpen.