- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
RETRIBUTIEREGLEMENTEN
Publicatiedatum:03-02-2022.
Agendapunten
-
1
UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.
Vergadering van 31 januari 2022.
Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, C. De Rydt, L. Peeters, D. Van Aert, I. Verhaert, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, K. Dekeulener, raadsleden ; V. Gabriels, algemeen directeur.
Verontschuldigd:S. Devos, raadslid.
Goedkeuring van het gebruiks- en retributiereglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw.
De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 28 januari 1974, zoals gewijzigd op 21 oktober 2009, betreffende het cultuurpact met oog op realisatie van een duurzaam lokaal cultuurbeleid;
Gelet op het gebruiks- en tariefreglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, laatst goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout en de gemeenteraad in zitting van 14 december 2020;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van 25 oktober 2021 over de goedkeuring van het voorstel van dadingsovereenkomst tussen het federale overheidsdienst Financiën en het AGB Kalmthout; dat met ingang vanaf 1 januari 2022 de erfpachtovereenkomst tussen het AGB Kalmthout en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor de uitbating en het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, dient ontbonden te worden;
Gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van heden van de notariële ontwerpakte over de ontbinding van de erfpachtovereenkomst tussen het AGB Kalmthout en de vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw;
Gelet op de intrekking door de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in zitting van heden van het gebruiks- en tariefreglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw;
Gelet op de goedkeuring door de gemeenteraad in zitting van heden van het ontwerp van notariële akte voor de vestiging van een erfpacht voor het beheer van het ontmoetingscentrum De Zonnedauw (Kapellensteenweg 170 te Kalmthout) tussen de gemeente en vzw Dekenaat Noorderkempen – regio Essen (Nieuwstraat 50 te Essen) goed;
Overwegende dat het noodzakelijk is om een duidelijk kader te hebben en voorwaarden op te leggen waarbinnen de lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw gebruikt kunnen worden;
Overwegende dat het noodzakelijk is een retributie te vragen voor het gebruik van de lokalen in het ontmoetingscentrum om het hoofd te bieden aan de onderhouds- en uitbatingskosten die dergelijke inrichting met zich meebrengt;
Gelet op het feit dat in het voorliggende reglement voor het gebruik van de lokalen in De Zonnedauw een onderscheid gemaakt wordt tussen 4 categorieën van gebruikers; dat het aangewezen is om voor deze 4 categorieën verschillende tarieven te hanteren en dit om volgende redenen:
• categorie A betreft het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB Kalmthout, de gemeentelijke adviesraden en de Kalmthoutse scholen. Omdat enerzijds de werking vanuit het gemeentelijk meerjarenplan wordt gefinancierd, heeft de heffing van een retributie voor deze categorie geen invloed op de gemeentelijke financiën. Anderzijds wil het gemeentebestuur het gemeentelijk onderwijs ondersteunen;
• categorie B betreft de erkende Kalmthoutse verenigingen, de scholen niet uit Kalmthout, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging. De werking van deze verenigingen werd door één van de bestaande gemeentelijke adviesraden en het gemeentebestuur als zinvol ervaren naar de bevolking toe. De erkende verenigingen verplichten zich tegenover het gemeentebestuur tot sociale, culturele en sportieve activiteiten die de uitstraling van de gemeente bevorderen. Het hanteren van een verminderd tarief ten opzichte van erkende verenigingen, scholen en bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging is dan ook aangewezen;
• categorie C betreft instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, politieke partijen, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen, personeelsleden van de gemeente. Deze categorie draagt bij tot de ontwikkeling van de gemeente en de individuele ontplooiing van de burgers in het algemeen;
• categorie D betreft niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout en profit-sector. Zij betalen het normale tarief;
Gelet op de definiëring van de mogelijke gebruiksduren voor de lokalen; dat eveneens een verschil in tarifering aangewezen is in functie van de duurtijd van het gebruik;
Gelet op het positief advies van het dagelijks bestuur van cultuurraad Kalmthout van 3 december 2021 over het ontwerp van gebruiks- en retributiereglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw;
Gelet op de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 december 2021 van het gebruiks- en retributiereglement voor het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT: met 24 ja-stemmen van Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix, Karin Dekeulener, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Clarisse De Rydt, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt het voorstel van gebruiks- en retributiereglement voor de lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonndauw (Kapellensteenweg 170 te Kalmthout) goed. Ten bate van de gemeente wordt voor een termijn beginnend op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op het gebruik van bepaalde lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw, zoals voorzien in dit gebruiks- en retributiereglement. Het reglement gaat hierbij integraal als bijlage.
Gebruiks- en retributiereglement ontmoetingscentrum De Zonnedauw
Hoofdstuk 1. Algemene en specifieke voorwaarden
Artikel 1. Algemene voorwaarden
1. Dit reglement regelt het gebruik van ontmoetingscentrum De Zonnedauw, Kapellensteenweg 170, 2920 Kalmthout in beheer van de gemeente Kalmthout, verder de gemeente genoemd. De dienst vrije tijd verzorgt de administratieve opvolging in opdracht van de gemeente.
2. Ontmoetingscentrum De Zonnedauw wordt ter beschikking gesteld aan verenigingen, instellingen en natuurlijke personen voor de organisatie van activiteiten in hoofdzaak van culturele, sociale, gemeenschapsvormende of pedagogische aard.
3. Volgende lokalen kunnen gehuurd worden:
• Heidezaal
• Keuken
• Heikneuter
• Vlinder
• Korenbloem
4. De gebruikers worden ingedeeld in 4 categorieën:
Categorie A: Het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB, de gemeentelijke adviesraden en de Kalmthoutse scholen.
Categorie B: De erkende Kalmthoutse verenigingen, scholen niet uit Kalmthout, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging.
Categorie C: instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, politieke partijen, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen, personeelsleden van de gemeente.
Categorie D: niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout, profit-sector.
Artikel 2. Procedure voor het huren van de infrastructuur
1. De gebruiker neemt een optie via de balie vrije tijd, telefonisch 03 376 49 50 of per mail verhuur@kalmthout.be. Binnen de 14 dagen bezorgt de gebruiker een ingevuld aanvraagformulier via de gemeentelijke website. Als er binnen de 14 dagen geen aanvraagformulier is ingediend, vervalt de optie automatisch.
2. Bij het toekennen van de opties en het gebruik worden de volgende criteria toegepast:
• De aanvragen worden chronologisch op datum behandeld.
• Bij gelijktijdige aanvraag wordt de volgorde bepaald van categorie A tot en met D waarbij categorie A de hoogste prioriteit krijgt.
3. De gebruiker kan maximum 1 jaar op voorhand de infrastructuur reserveren.
4. De lokalen in het ontmoetingscentrum De Zonnedauw zijn te gebruiken per dagdeel of per dag. Onder dagdeel wordt verstaan de voormiddag van 8u00 tot 12u00, de namiddag van 13u00 tot 17u00 of de avond vanaf 18u00. Met uitzondering van categorie D kunnen de lokalen Heikneuter, Vlinder en Korenbloem ook op jaarbasis gehuurd worden met een maximum van 52 dagdelen.
5. De gebruiker beschikt tijdens het gebruik over de nodige sleutels. De sleutels zijn af te halen bij de balie vrije tijd, Driehoekstraat 25, tijdens de openingsuren. Dit mag maximum twee dagen op voorhand. In geval van weekend of feestdag worden ze opgehaald op de voorafgaande werkdag. De gebruiker ondertekent een ontvangstbewijs en brengt de sleutels terug naar de balie vrije tijd, tijdens de openingsuren op de werkdag volgend op de activiteit. De gebruiker blijft verantwoordelijk voor de infrastructuur tot de sleutels zijn ingeleverd bij de balie vrije tijd. In geval van het niet inleveren worden de kosten voor het vervangen van sleutels en sloten doorgerekend aan de gebruiker.
6. De gebruiker heeft enkel toegang tot de infrastructuur tijdens het eigen gebruik, ook al wordt de sleutel vroeger opgehaald. Leveringen en het ophalen van drank, materialen e.d. gebeuren uitsluitend binnen de periode van toegestaan gebruik.
7. De infrastructuur mag niet onderverhuurd worden.
8. Het is verboden de infrastructuur te gebruiken voor andere doeleinden dan deze vermeld in het reglement. Indien dit gebeurt kan de gemeente het gebruik annuleren. De betaalde gebruiksvergoeding wordt dan niet terugbetaald. Als na afloop van de activiteit blijkt dat die niet volgens de aanvraag was, zal de gebruiker een boete worden aangerekend.
9. Met het digitaal indienen van het aanvraagformulier verklaart de aanvrager in te stemmen met dit gebruiks- en retributiereglement.
10. De aanvraag voor het gebruik van de lokalen in ontmoetingscentrum De Zonnedauw geldt niet als evenementenaanvraag. De gebruiker moet steeds een evenementenaanvraag indienen via https://kalmthout.flowlab.be.
Artikel 3. Verzekeringen, aansprakelijkheid en schadevergoedingen
1. De gemeente verklaart dat voor het gebouw waarvan de lokalen deel uitmaken, inzake verzekering tegen brand en burgerlijke aansprakelijkheid, afstand van verhaal in de polis werd opgenomen.
2. De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor materiaal dat achtergelaten wordt door de gebruiker of voor mogelijke diefstallen of beschadigingen.
3. De gebruiker is persoonlijk verantwoordelijk en aansprakelijk:
• voor het eigen materiaal en dient hiervoor de vereiste verzekeringen af te sluiten. Materiaal kan enkel in de daarvoor voorziene bergruimte achtergelaten worden na overleg met de gemeente.
• voor het respecteren van de maximumcapaciteit van de infrastructuur.
• voor het naleven van het verplicht gratis uitdelen van oordopjes zoals voorzien in de wetgeving: activiteiten met een maximaal geluidsniveau tussen 95dB(A) Laeq-15min en 100 dB(A) Laeq-60min.
• voor het behoud van de goede orde in het gebouw en in de onmiddellijke omgeving van ontmoetingscentrum De Zonnedauw.
• voor elke schade van welke aard ook door hemzelf, een deelnemer of een bezoeker aangebracht aan zowel de infrastructuur als het materiaal. Dit ongeacht het recht van verhaal door de gemeente Kalmthout aan diegene die de schade veroorzaakt en dit tijdens de hele periode van het gebruik.
• voor ongevallen en andere schadelijke gevolgen ten opzichte van derden die voortvloeien uit het gebruik van de infrastructuur en of de activiteit.
• tegenover derden en staat zelf in voor het betalen van auteursrechten, taksen, belastingen, verzekeringen inzake burgerlijke of contractuele aansprakelijkheid, arbeidsongevallen, afsluiten van een verzekering bij exposities en dergelijke.
• voor het eerbiedigen van de wetgeving op de zedelijke bescherming van de jeugd en beteugeling van de dronkenschap.
• voor het naleven van de reglementering: politie- en gemeentewetgeving, VLAREM-wetgeving V02 betreffende geluidshinder
• voor het respecteren van de stilte in de omgeving, met andere woorden: geen geluidsoverlast
• voor het na gebruik achterlaten van de lokalen en alle roerende goederen waaronder het meubilair, de installaties en dergelijke in dezelfde toestand waarin ze zich bevonden vóór gebruik. Schoonmaakmiddelen zijn voorhanden.
4. Het is verplicht Billijke vergoeding te betalen voor het laten horen van opgenomen muziek. De gemeente betaalt het jaartarief ‘polyvalente zalen’ voor alle activiteiten waarbij dranken en/of maaltijden ter beschikking worden gesteld en waarbij niet gedanst wordt door de aanwezigen. Aan de gebruiker worden hiervoor geen extra kosten aangerekend. Voor een activiteit met dans moet de gebruiker zelf een extra aanvraag indienen bij de Billijke vergoeding.
Artikel 4. Specifieke gebruiksafspraken
1. Het is verboden om iets aan te brengen, te beschrijven, te beplakken op de inboedel of de infrastructuur.
2. Tijdens de gebruiksperiode is de gebruiker verantwoordelijk voor het onderhoud van de infrastructuur. Wanneer de gebruiker de lokalen zodanig achterlaat dat een extra onderhoudsbeurt of schoonmaak nodig blijkt, dan zal hij de kosten hiervan moeten betalen. De gebruiker wordt vermoed de in gebruik genomen ruimte en het meubilair in goede staat van onderhoud en zonder gebreken te hebben aangetroffen bij aanvang van het gebruik. Het tegenbewijs wordt geleverd door foto’s onmiddellijk via e-mail over te maken aan verhuur@kalmthout.be. Dit voor aanvang van de activiteit.
Beschadigingen aan de infrastructuur of het meubilair tijdens het gebruik moeten onmiddellijk met toevoeging van foto’s via e-mail verhuur@kalmthout.be doorgegeven worden. Beschadigingen veroorzaakt tijdens het gebruik worden door de gebruiker vergoed. Volgens bestek zal het bedrag voor de herstelling veroorzaakt door de gebruiker aan hem worden aangerekend.
3. Het is verboden om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan wie jonger is dan zestien jaar. Hiermee bedoelt men alle alcoholhoudende dranken van meer dan 0,5%vol., onder andere bier, wijn, e.d. Sterke drank mag niet verkocht, geschonken of aangeboden worden aan wie jonger is dan achttien jaar. Aangezien cocktails en mixdranken zoals Breezers sterke drank bevatten, mogen deze ook niet verkocht of gratis uitgedeeld worden aan minderjarigen. Aan elke persoon die alcohol wil kopen, mag gevraagd worden zijn leeftijd aan te tonen.
4. De gemeente kan bij overmacht het gebruik annuleren. De gebruiker zal onmiddellijk hiervan in kennis worden gesteld. De gebruiker kan hierbij geen aanspraak maken op een schadevergoeding. De betaalde vergoeding voor het gebruik wordt in dat geval wel terugbetaald.
5. De gebruiker is verantwoordelijk voor de verwarming. Het is zijn taak om de instructies over het gebruik van de centrale verwarming, zoals te vinden in elk lokaal zorgvuldig na te leven.
6. Algemene verbodsbepalingen en voorwaarden brandvoorkoming:
• In de hele infrastructuur geldt een algemeen rookverbod. De gebruiker moet erover waken dat het rookverbod wordt nageleefd.
• De gebruiker moet er op toezien dat het maximum aantal toegelaten personen niet wordt overschreden: Heidezaal: 200 personen; Heikneuter: 20 personen; Vlinder: 35 personen; Korenbloem: 60 personen.
• De brandblussers blijven te allen tijde zichtbaar en bereikbaar. Ze mogen niet verwijderd worden.
• Tijdens elke activiteit moeten de nooduitgangen en gangen vrij blijven en mogen de deuren niet op slot zijn. De gebruiker moet erover waken dat deze regel gerespecteerd wordt en dat de nooduitgangen enkel gebruikt worden in geval van nood.
• Enkel materiaal dat beantwoordt aan de wettelijke normen van de brandveiligheid in openbare ruimten wordt toegelaten. U kan hierover meer informatie bekomen bij de lokale brandweer op het nummer 03 369 74 10.
• Het gebruik van vuurwerk en/of ander aanverwant feest-opluisterend materiaal is niet toegestaan, tenzij na advies van de brandweer en met voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente.
• Op de binnenplaats mogen enkel mobiele installaties geplaatst worden op eigen risico. De gebruiker moet erover waken dat ook hier de nooduitgangen steeds vrij blijven.
7. Levende dieren zijn niet toegelaten in de hele infrastructuur.
8. De gebruiker staat in voor de bekendmaking van de activiteit, het maken van catalogi, drukwerk en verzending van promotiemateriaal.
9. ‘Gemeentebestuur Kalmthout’ en ‘Ontmoetingscentrum De Zonnedauw’ mogen enkel gebruikt worden als aanwijzing van de locatie waar de activiteit plaats vindt. Bij elke aankondiging moet de organisator duidelijk vermeld worden.
10. Gebruikers die het gebruiks- en retributiereglement overtreden, worden gedurende een periode uitgesloten van het gebruik van alle gemeentelijke infrastructuur. Het college van burgemeester en schepenen stelt de termijn vast in functie van de ernst van de inbreuk.
11. Afvalverwerking:
Al het afval wordt gesorteerd. Glas en KGA dient de gebruiker zelf af te voeren. Er is een grijze container voor huisvuil, een groene container voor GFT+, een gele container voor papier en karton en een blauwe container voor PMD. Op het einde van de huurperiode plaatst de gebruiker al het afval in de juiste containers op de binnenplaats of neemt het mee.
12. Waar het reglement niet toereikend blijkt of over het toekennen van uitzonderingen, beslist het college van burgemeester en schepenen.
13. Bijzondere specificaties van het gebruik kunnen via een andere overeenkomst afgesloten worden.
Artikel 5. Retributies
1. Huurtarieven:
Categorie A Categorie B Categorie C Categorie D
Heikneuter
per dagdeel / € 15 € 20 € 30
per dag / € 40 € 50 € 75
per jaar / € 400 € 500 /
Vlinder
per dagdeel / € 20 € 30 € 45
per dag / € 50 € 75 € 115
per jaar / € 500 € 750 /
Korenbloem
per dagdeel / € 30 € 45 € 70
per dag / € 75 € 115 € 175
per jaar / € 750 € 1150 /
Heidezaal
per dagdeel / € 75 € 115 € 170
per dag / € 185 € 285 € 425
Keuken
Warme Keuken / € 50 € 75 € 115
Koude keuken / € 25 € 40 € 60
Oefenbeurten,
Opbouw of / € 25 € 40 € 60
++afbraak (++van
de zaal op een
ander moment
dan de activiteit)
per dagdeel.
• Onder de term ‘warme keuken’ wordt verstaan: gebruik van de kooktoestellen.
• Onder de term ‘koude keuken’ wordt verstaan: afwassen, gebruik van het servies en de microgolfoven.
• Het jaartarief voor de huur van de lokalen wordt per kwartaal aan 25% van het jaartarief aangerekend. Indien men meer dan 52 dagdelen gebruik wenst te maken van een lokaal, wordt bovenop het jaartarief het tarief per extra dag(deel) volgens bovenstaande tabel aangerekend.
2. Bij gebruik van de Heidezaal voor de organisatie van toneelvoorstellingen door amateurverenigingen geldt een aangepast tarief van 555 euro.
Dit tarief omvat:
• 10 dagdelen voor repetities (op te nemen binnen 1 maand voor de eerste voorstelling)
• 2 dagen voor de opbouw van het decor
• 2 op elkaar volgende weekends (van vrijdag tot en met zondag) voor de voorstellingen en de afbraak.
• gebruik van lokaal de Heikneuter als backstage tijdens de voorstellingen.
Het decor kan maximaal 1 maand voor de eerste voorstelling opgebouwd worden. In deze periode kan de Heidezaal verhuurd worden aan andere gebruikers, indien zij geen gebruik maken van het podium.
3. Boete/sanctiesysteem
omschrijving prijs
Niet inleveren van sleutels Op basis van een bestek
Gebruik van de infrastructuur buiten huurtijd € 100
Gebruik van infrastructuur voor ander dan aangegeven doeleinde € 250
Extra poetsbeurt € 50
Beschadigingen Op basis van een bestek.
4. Betalingen gebeuren enkel op basis van factuur. De gebruiker is gehouden tot betaling van de facturen binnen de 30 dagen na de uitreiking van de facturen middels overschrijving.
5. Het gebruik van materiaal aanwezig in de infrastructuur is gratis. “Beschadigingen aan de infrastructuur en/of beschadigd materiaal worden aangerekend aan de gebruiker/veroorzaker. Bij grote nalatigheid of terugkerende klachten kan de gemeente de gebruiker voor een bepaalde periode uitsluiten van het gebruik van de hele infrastructuur.
6. Annulering van een lokaal moet door de gebruiker vooraf schriftelijk kenbaar gemaakt worden via e-mail verhuur@kalmthout.be. De annuleringstermijn voor de Heidezaal is 1 maand, voor de overige lokalen 7 dagen. Als deze termijnen niet gerespecteerd worden, betaalt de gebruiker een administratieve kost van 20 euro.
7. In geval van betwisting zal de invordering geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.
Art. 2.-
De betaling van de retributie geschiedt voorafgaandelijk tegen afgifte van een ontvangstbewijs dat op elk verzoek dient getoond te worden.
Art. 3.-
In geval van betwisting zal de invordering geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.
Art. 4.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid, aan de cultuurdienst en financiële dienst van de gemeente.