- Locatie
Raadzaal Gemeente
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum = 29-03-2023.
Agendapunten
-
1PATRIMONIUM
-
1.1
De voorzitter licht dit agendapunt toe en zegt dat het hier over 3 percelen grond gaat: één van 220 m², één van 234 m² en één van 284 m² die alle drie worden afgestaan aan de gemeente.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 23 december 2021 door de heer Bart Palmers voor het slopen van bestaande bebouwing en het verkavelen van percelen in vijf loten voor vrijstaande bebouwing langsheen de Prins Albertlei 47 te Kalmthout (kadastraal gekend als afdeling 2, sectie E met verschillende nummers);
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 mei 2022 waarbij de voorwaardelijke omgevingsvergunning werd verleend; dat als voorwaarde voor het afleveren van de omgevingsvergunning de kosteloze grondafstand van een repel grond van 2m breed langs de Prins Albertlei, gemeten vanaf de bestaande rooilijn en dit over de volledige breedte van de verkaveling (tot aan de Missiehuislei);
Gelet op het opmetingsplan opgemaakt door landmetersbureau Palmers + Stokmans uit Kapellen van 31 januari 2023 dat voorziet in een kosteloze grondafstand van drie repels grond met een oppervlakte van respectievelijk 220,57 m² (kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/L/19 P0000), 234,59 m² (kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/M/19 P0000) en 284,68 m² (kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/N/19 P 0000) in de Prins Albertlei; dat deze percelen grond op het opmetingsplan staan aangeduid als loten AW1, AW2 en AW3;
Overwegende dat de notariële ontwerpakte zoals opgesteld door de geassocieerde notarissen Dejongh, De Boungne en De Smedt uit Kalmthout voor de kosteloze grondafstand betrekking heeft op drie repels grond die gelegen zijn in de Prins Albertlei:
• Lot AW 1: een oppervlakte van 220,57 m² en kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/L/19 P0000;
• Lot AW 2: een oppervlakte van 234,59 m² en kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/M/19 P0000;
• Lot AW 3: een oppervlakte van 284,68 m² en kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/N/19 P 0000;
Overwegende dat deze grondafstand gratis zal gebeuren; dat deze verkrijging door het gemeentebestuur voornamelijk zal gebeuren voor de aanleg van de nutsvoorzieningen en riolering op kosten van de aanvrager;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De notariële ontwerpakte zoals opgesteld door de geassocieerde notarissen Dejongh, De Boungne en De Smedt uit Kalmthout voor de kosteloze grondafstand van drie repels grond met een oppervlakte van respectievelijk 220,57 m² (kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/L/19 P0000), 234,59 m² (kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/M/19 P0000) en 284,68 m² (kadastraal bekend als sectie E, nummer 576/N/19 P 0000) in de Prins Albertlei, wordt goedgekeurd.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan het notariskantoor. -
1.2
De voorzitter zegt dat de eigenaar van het perceel contact heeft gehad met de betrokken diensten. Het betreft een perceel van 4 675m² dat grenst aan het sociaal woonproject Nieuwmoer en nog andere percelen die in eigendom zijn van de gemeente. Er vond een schatting plaats samen met een wederbeleggingsvergoeding van 10% en een akkoord tot het aankopen van de grond voor een bedrag van € 44 880. De reden voor deze aankoop is dat het perceel niet meer bereikbaar is voor de eigenaar. Het is tevens geen bouwgrond. Bedoeling van deze aankoop is om te voorzien in een aanvullend groengebied voor het sociaal woonproject Nieuwmoer. In de loop van 2023 zal gestart worden met de bouw van de eerste fase. Fase 2 en 3 zijn nog niet gegund. Er is een hele verandering op til qua woonuitbreidingsgebied waar het bestuur zijn uitspraak over zal moeten doen. In 2023 zal dus gestart worden met het bouwen van een 30-tal huur- en koopwoningen. Naar schatting zal het twee jaar duren alvorens de eerste bewoners hier hun intrek zullen nemen. Het aanbod om dit perceel te kopen was een opportuniteit om te voorzien in aanvullend groengebied voor de woonomgeving die gecreëerd zal worden.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Hans De Schepper (Groen)
Raadslid De Schepper (Groen) beaamt dat deze aankoop een opportuniteit is voor de gemeente. Hij heeft echter een kleine suggestie. Het eerste agendapunt van vandaag met de goedkeuring van de notariële akte voor de kosteloze grondafstand in de Prins Albertlei, houdt in dat er een aantal bomen aldaar zullen verdwijnen. In het volgend agendapunt wordt het droogteplan besproken, waar het planten van 19 000 bomen in opgenomen is. Zijn voorstel is om op het perceel landbouwgrond te Nieuwmoer waarvan sprake, heel wat bomen aan te planten.
De voorzitter zegt dat dit bekeken zal worden.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat gezien de stipulatie van bouwvrij agrarisch gebied enkel het voorzien van groengebied, planten en bomen mogelijk is op het perceel.
De voorzitter zegt dat het BPA dit ook zo bepaalt; de bestemming is helder en zal zo ingebed worden in de woon- en speelomgeving van de toekomstige ruimte. De invulling is nog niet voor meteen. De gemeentelijke diensten zullen dit verder bekijken.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Stephanie Devos (N-VA).
Raadslid Devos (N-VA) zegt dat - omdat de bestemming inderdaad bouwvrij agrarisch gebied is - ze niet begrijpt waarom de gemeente dit perceel wenst te kopen.
De voorzitter zegt dat onder anders is omwille van de onbereikbaarheid voor de eigenaar. Een recht op uitweg is er niet meer. Het is tevens een opportuniteit voor de omgeving. Het heeft ook een lage aankoopprijs van € 8/m² en zorgt daarbij voor een kwalitatieve invulling voor de omgeving. Het perceel heeft ook geen hoge waarde meer voor de eigenaar, net omwille van de ingesloten ligging.
Raadslid Devos (N-VA) zegt dat omwille van het feit dat het bouwvrij agrarisch gebied is, haar partij het standpunt van het bestuur niet begrijpt en zich zal onthouden bij de stemming.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat landbouwers huiverig tegenover het verdwijnen van landbouwgrond staan omdat het de waarde ervan opsmukt. Is er een mogelijkheid om een ander perceel van de gemeente onder te brengen als landbouwgrond ter compensatie?
De voorzitter zegt dat dit iets voor de eigenaar is. Het is hem niet duidelijk of er aldaar nog actief landbouwgebruik is. Andere raadsleden bevestigen dat dit niet het geval is.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op de waardebepaling van 21 oktober 2022 opgemaakt door landmeter-expert Gert Matheusen (Heuvelplein 5 te Essen);
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 december 2022 om de grond gelegen te Nieuwmoer-Dorp (kadastraal gekend als sectie C nummer 490, met een oppervlakte van 4 675 m²) aan te kopen voor een totale prijs van € 44 880;
Gelet op het ontwerp van notariële akte opgemaakt door notaris Philippe Aerts uit Essen voor de aankoop van bovenvermelde gronden;
Overwegende dat het perceel in kwestie, gelegen te Kalmthout-Nieuwmoer (kadastraal gekend als sectie C nummer 490, met een oppervlakte van 4 675 m²) initieel deel uitmaakte van het ruimtelijk uitvoeringsplan zonevreemde bedrijven en bedoeld was om ingericht te worden als groen parkeererf in functie van het voorliggend bedrijf;
Overwegende dat het voorgaande uitvoeringsplan werd gewijzigd door het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP MAPECO; dat de bestemming opnieuw werd gewijzigd naar (bouwvrij) agrarisch gebied;
Overwegende dat het perceel gelegen is naast het sociaal woonproject Nieuwmoer én paalt aan andere percelen weiland waarvan de gemeente Kalmthout reeds eigenaar is;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT
met 18 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
met 4 onthoudingen van Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel en Stephanie Devos.
Artikel 1.-
De notariële ontwerpakte zoals opgesteld door notaris Philippe Aerts uit Essen voor de aankoop van een perceel weiland gelegen Nieuwmoer-Dorp (kadastraal gekend als sectie C, nummer 0490 met een oppervlakte van 4 675m²) tegen de totaalprijs van € 44 880 wordt goedgekeurd.
Art. 2.-
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan het notariskantoor. -
2MILIEU
-
2.1
De voorzitter geeft het woord aan schepen van milieu Silke Lathouwers (CD&V).
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat in navolging van het hemelwaterplan - dat tijdens de zitting van 21 februari 2022 werd goedgekeurd - vandaag het droogteplan ter goedkeuring wordt voorgelegd. Met beide plannen wordt ingezet op concrete acties om beter om te gaan met het regenwater en zoveel mogelijk regenwater te recupereren. De periodes van droogte komen meer en meer voor en dit zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Kalmthout is gevoelig voor droogte door de natuurgebieden zoals de Kalmthoutse Heide en het Klein Schietveld. Er is een strategie nodig over hoe men moet omgaan met droogte zodat men zich kan wapenen tegen de effecten van droogte. Het droogteplan biedt een integrale visie over hoe en waar het hemelwater in een gebied zoveel mogelijk gebufferd, geïnfiltreerd, hergebruikt kan worden en in een laatste stap vertraagd afgevoerd kan worden. De gevolgen zijn in eerste instantie merkbaar voor de natuur- en landbouwgebieden. In het droogteplan worden voor deze gebieden specifiek gerichte maatregelen opgenomen, met de bedoeling om zoveel mogelijk water lokaal te houden. Voor de landbouwgebieden wordt ingezet op waterconservering, dit gebeurt door het aanleggen van spaarbekkens, een peilgestuurde drainage en agrarisch stuwpeilbeheer maar ook door het aanleggen van kleine landschapselementen in samenwerking met het Regionaal Landschap en een aangepast maaibeleid van de grachten. Dit is in overleg met de landbouwers en aanvullend op acties die landbouwers zelf nemen. Voor de natuurgebieden wordt er vooral gekeken naar het vernatten van deze gebieden door waterlopen te herwaarderen, maar ook de kleine landschapselementen te herstellen of te herinvoeren. Ook wordt ingezet op het verminderen van drainage naar grachten, het ondiepen en dempen van grachten zal gebeuren om zo de waterafvoer te vertragen en de infiltratie te bevorderen. Er wordt ook gekeken naar het plaatsen van stuwen in de grachten om zo water bij te houden. Verder wordt er gekeken naar bronbemalingen en grondwaterwinningen. Wanneer er water opgepompt moet worden, zal er getracht worden om dit zoveel mogelijk ter plaatse te houden, of in de buurt terug in de grond te laten sijpelen. Indien dit niet mogelijk is, zal er geloosd worden op een waterloop. Een laatste optie is lozen in de riolering. Een ander thema is de ontharding, hergebruik en infiltratie. Hier is het de bedoeling om het water zoveel mogelijk ter plaatste te laten infiltreren en zo weinig mogelijk te laten wegvloeien. Dit kan door wadigrachten aan te leggen. Ook hier wordt weer in verschillende stappen gewerkt. Het belangrijkste is om afstroom te vermijden, dan volgt het hergebruik en gebruik van het regenwater, vervolgens volgt infiltratie en buffering en ten slotte het lozen van water in grachten en riolering. Het derde thema in het droogteplan is het groenblauwe dooradering. Er moet voldoende ruimte zijn om water te vrijwaren. Dit kan door de groenblauwe netwerken met maatregelen die hier aan bod komen zoals ontharding, maar ook vergroening door o.a. kleine landschapselementen, het opnieuw open leggen van baangrachten en het herwaarderen van waterlopen. In het hele droogteplan komt ook het energie- en klimaatactieplan ter sprake. Hier werd 1 m² ontharding per inwoner en 1 m³ extra opvang van hemelwater in opgenomen. Het gaat dan concreet over het ontharden van parkeerplaatsen, voetpaden, speelplaatsen, … Hier moet blijvend op ingezet worden. Tevens moeten inwoners gestimuleerd worden om meer te ontharen op eigen domein. Het bijhorende subsidiereglement werd in december 2022 goedgekeurd, in de hoop inwoners aan te zetten om zelf meer te gaan ontharden. Er was ook de groepsaankoop voor regenwatertonnen voor hergebruik. Tijdens de opmaak van het droogteplan vond eind november 2022 een stakeholdersoverleg plaats. Dit werd georganiseerd door Aquafin, die een toelichting gaven, en ook door de dienst openbare werken en de milieudienst. Schepen van milieu Lathouwers (CD&V) zegt dat zij en schepen van openbare werken Jan Oerlemans (CD&V) tevens aanwezig waren. Vanuit de Provincie was de Dienst Integraal Waterbeleid aanwezig, AWV, de Boerenbond, enkele lokale boeren en Natuurpunt. Iedereen kon zijn opmerkingen geven. Natuurverenigingen deden dit uiteraard omdat de focus op natuur ligt maar evengoed landbouwers omdat er specifiek gerichte landbouwmaatregelen worden opgenomen. Alle opmerkingen werden verwerkt zodat het plan welke ter goedkeuring voorgelegd wordt, gedragen is vanuit de gehele sector.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat in februari 2022 het hemelwaterplan werd goedgekeurd. Hierin stond dat er ook een droogteplan moest opgemaakt worden. Hij informeerde bij Waterlink waarom dit niet samen met het hemelwaterplan werd opgemaakt. Men meldde hem dat dit niet gebeurde omdat de gemeente de vraag niet had gesteld. Hij zegt dat het droogteplan heel wat raakvlakken heeft met het hemelwaterplan, met korte, middellange en lange termijnacties. De gemeente bestaat voor 1/3e uit natuurreservaten. Er zou vooral gewerkt moeten worden op droogtepunten en extra vernatting. Verder is 1/3e landbouwgebied. Wat het woongebied - de overige 1/3e en het moeilijkste gebied - betreft, zegt hij dat er acties lopen tot 31 maart 2023, zoals het tegelwippen. Het lijkt een makkelijk iets, maar langs de andere kant wordt er veel bijgebouwd. Er moet gekeken worden naar het ontharden maar indien men iets wat ongegund was wenst te ontharden, komt men niet in aanspraak voor een subsidie. Wat de grootste riolering betreft, die van de Kapellensteenweg, zijn er enkele overloopmomenten bij hevige regenval, zoals aan de Zwanenberg het geval is. Het vuile water gaat dan naar de retentiebekkens en dit moet bekeken worden. Bij verkavelingen werd in het verleden weinig rekening gehouden met mogelijke wateroverlast. In de toekomst moet men dit zien te vermijden. Mochten er in de gemeente verkavelingen gepland worden in risicogebied qua wateroverlast, dient hier extra aandacht naar te gaan vanuit het bestuur. Hij heeft vragen en opmerkingen, maar besluit het droogteplan te zullen goedkeuren.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Anita Van der Poel (N-VA).
Raadslid Van der Poel (N-VA) zegt dat er tijdens de gemeenteraadscommissie werd gesteld dat er enkele voetpaden zouden weggehaald en/of onthard worden, zoals gebeurde in de Pastoor De Keyserlaan. Er werd gesproken over de Verbiststraat. Wordt er dan ook gekeken naar de veiligheid omdat er vaak school- en lijnbussen passeren?
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat veiligheid uiteraard belangrijk is. Als er een voetpad wordt aangepast, is dit na bevraging bij de bewoners en rekening houdend met de veiligheid. In de Verbiststraat zou het dan gaan om het tweede deel van de straat waar geen bussen rijden en het vooral de bewoners zelf zijn die gebruik maken van het voetpad.
Raadslid Van der Poel (N-VA) vraagt of het marktplein herbekeken wordt.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat er grote bufferbekkens onder het marktplein zitten.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat het droogteplan de juiste richting uit gaat. Ze had op enkele vlakken graag wat verdergaande maatregelen gezien. Het werd haar echter niet duidelijk op de gemeenteraadscommissie hoe er gehandhaafd zal worden. wat de ongegunde verhardingen betreft vraagt ze of er een plan van aanpak komt om dit systematisch in beeld te brengen. Zullen mensen hierop aangesproken worden om de ongegunde verharding weg te halen? Ze is niet tegen sensibilisering maar vindt dat er handhavingsmaatregelen moeten volgen tenzij dat men zich bij de fouten uit het verleden neerlegt. Ze is echter een andere mening toegedaan en vindt dat dit wel moet aangepakt worden. Qua sensibilisering stelt raadslid Verhaert (Vooruit) dat er nog wel werk is wat infiltrering betreft. Wat het oppompen van water bij bouwwerken betreft, is er onvoldoende kennis bij de Kalmthoutenaar. De voorbije droogteperiode van vorige zomer was enorm. Het is moeilijk om uit te leggen waarom er grote hoeveelheden water bij de bemalingen worden weggepompt. Kan er geïnvesteerd worden in een type bassin/container waarin het opgepompte water kan gestockeerd worden, om dan weer te hergebruiken bij irrigatie. Ze kijkt hiervoor naar schepen van landbouw Sandra Hoppenbrouwers (CD&V).
Schepen Hoppenbrouwers (CD&V) zegt dat het vooral omslachtig is om grote hoeveelheden water te stockeren. Het idee is al wel ter sprake gekomen. Het opgepompt water zou wel gebruikt kunnen worden in de landbouw maar er moet ook gekeken worden naar de timing. Wanneer er water moet opgepompt worden bij bouwwerken omwille van te natte grond, zal het waarschijnlijk ook nat zijn op de landbouwgronden en is er dus weinig of geen behoefte aan extra water.
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat ze daarom net de tijdelijke stockage voorstelt.
Schepen Hoppenbrouwers (CD&V) zegt dat het water stockeren in een bufferbekken een beter alternatief is.
Raadslid Verhaert (Vooruit) onderstreept dat er weinig begrip is bij de inwoners over het opgepompte water door bronbemaling te lozen in de grachten en zeker in de riolering. Ze is van mening dat er nog meer maatregelen dienen genomen te worden. Ze besluit dat het zwakke punt van het plan niet de oplijsting van hoeveelheid aan maatregelen die genomen zouden kunnen worden, is maar de nodige goodwill op heel veel vlakken. De goodwill van de landbouw is van cruciaal belang. Als de landbouw niet het nodige doet, is in dit plan niet opgenomen wat het bestuur dan wenst te doen. Tevens is het bestuur vandaag afhankelijk van de oppositie omdat de meerderheid niet in aantal is.
De voorzitter telt de aanwezigen en concludeert het tegendeel.
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat indien men opstapt, er geen behandeling is. Ze toont aan dat het bestuur in veel zaken afhankelijk is van de andere partijen en van goodwill. In de gemeenteraadscommissie werd het aanplanten van kleine landschapselementen besproken. Dit kan op gronden waarvan de gemeente zelf eigenaar is maar dit zal niet het gros uitmaken van het geheel. Ze concludeert dat voor haar het plan nog verder mocht gaan maar ze zegt het wel te zullen goedkeuren.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt het plan ook te zullen goedkeuren en zegt oprecht verheugd te zijn over de inzet van de betrokken partijen die hebben bijgedragen bij de opmaak van het plan. Wat betreft de bronbemaling, merkt hij op dat er een aantal aspecten zijn overgenomen uit het voorstel van Open VLD van enkele jaren geleden. Hij beschouwt dit plan als een eerste stap en is zich ervan bewust dat de uitvoering ervan mee afhankelijk is van de cruciale goodwill zoals aangehaald door raadslid Verhaert (Vooruit). De komende jaren zal opgevolgd moeten worden of de acties en doelstellingen behaald zullen worden.
Tenslotte geeft de voorzitter het woord aan raadslid Monique Aerts (Groen).
Raadslid Aerts (Groen) zegt dat er één aspect opvalt in het plan, nl. de herinvoering van de kleine landschapselementen. Deze elementen verdwenen vaak in de loop der jaren. Het was dus een terechte opmerking. Groen maakte de opmerking tot het behoud van kleine landschapselementen in een ver verleden herhaaldelijk bij de bespreking van de begroting. Dit werd opgenomen in de begroting maar was nooit terug te vinden in de rekeningen. Wat betreft de goodwill zegt ze dat in het verleden de hierbij horende subsidies niet werden aangevraagd. Ze zegt nu de actieplannen van het droogteplan gelezen te hebben en vreest dat er niet snel beterschap te zien is als het over goodwill gaat. Wat de landbouw betreft, is er opgenomen ‘het voorzien van een informatiecampagne: middellange termijn’, ‘natuurgebied; aanleggen en onderhoud : lange termijn’. Dit vraagt goodwill van zowel de landbouw, natuurgebieden en de gemeente en alle belangengroepen om hier meer daadkracht achter te zetten, rekening houdend met wat er in het droogteplan staat wat betreft het belang van de landschapselementen om het water te bufferen. Ze betreurt dat er in dit plan voor deze acties geen korte termijn wordt vooropgesteld en niet meer druk achter zit. Ondanks deze opmerking zegt ze het plan te zullen goedkeuren.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat er samen met het Regionaal Landschap volop wordt ingezet op kleine landschapselementen bij ruilverkavelingswegen.
Schepen Hoppenbrouwers (CD&V) zegt dat hier volop aan gewerkt wordt samen met het Regionaal Landschap. De bedoeling is om wat er nu aanwezig is eerst op te waarderen, alvorens te bekijken waar en hoe er extra landschapselementen worden toegepast. Twee weken gelden was er nog overleg met het Regionaal Landschap en Kris Dictus, de deskundige groen van de gemeente. Er wordt wel degelijk aan gewerkt, de achterstand dient eerst weggewerkt te worden.
De voorzitter zegt dat de tijden veranderd zijn. De visie uit de vorige eeuw, het verre verleden waar raadslid Aerts (Groen) het over had, is achterhaald. De sterkte van het Regionaal Landschap is net het inzetten op erfgoed, de verstrenging ervan en het samenbrengen van partners, zoals de landbouwers. Ze slagen hier enorm goed in. Dwangmaatregelen handhaven is niet de manier van handelen maar door middel van samenwerken en begrip te zoeken voor de standpunten van de andere partners kan er meer verwezenlijkt worden. De voorbije tien jaar werden er door de gemeente en de sectoren die betrokken zijn in dit dossier heel wat stappen gezet.
Schepen Hoppenbrouwers (CD&V) zegt kleine landschapselementen ook onderhoud vragen want dit is belangrijk om weten. Landbouwers zijn hier niet op tegen maar als het onderhoud achterwege blijft, ondervinden ze hinder door bijvoorbeeld overhangende takken, te brede struiken waardoor het moeilijk is om te passeren met de steeds groter wordende landbouwvoertuigen. Het aanleggen van landschapselementen dient dus doordacht en weloverwogen te gebeuren.
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt regelmatig in de gemeente te gaan wandelen. Hij kaart de situatie in de Zoete Dreef aan, waar momenteel gewerkt wordt. De bronbemaling gaat nu in de gracht. Aan de hand van de kleur denkt hij dat het om zeer ijzerhoudend water gaat. Hij zegt ervan uit te gaan dat het water gecontroleerd wordt en de waarden in het water opgevolgd worden maar merkt wel op dat dit de nodige aandacht verdient.
Raadslid Hoppenbrouwers (CD&V) bevestigt dat in de gemeente er een hoog ijzergehalte in het water is.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2010 over de goedkeuring van de aangepaste overeenkomst in het kader van het beheer van de rioleringsinfrastructuur van de gemeente Kalmthout door AWW in het kader van de gemeentelijke saneringsverplichting;
Overwegende dat de voorbije jaren het inzicht gegroeid is dat er anders moeten omgegaan worden met hemelwater;
Overwegende dat een hemelwater- en droogteplan met een integrale visie over waar en hoe we het hemelwater in een gebied zoveel mogelijk ter plaatse infiltreren of hergebruiken, bufferen en pas als laatste stap vertraagd afvoeren, hiertoe bijdraagt;
Overwegende dat de opmaak van deze hemelwater- en droogteplannen belangrijk zijn om in de toekomst toegang te hebben tot water gerelateerde subsidie, die belangrijk zijn voor de uitvoering van onze zoneringsplannen volgens de gebiedsdekkende uitvoeringsplannen;
Gelet op het feit dat er aan rioolbeheerder Water-link opdracht werd gegeven om een hemelwaterplan op te maken in het kader bovenvermelde problematiek, welke in de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd goedgekeurd;
Gelet op het feit dat verder ook opdracht werd gegeven aan rioolbeheerder Water-link om een droogteplan op te maken, aansluitend op het goedgekeurde hemelwaterplan; dat het een plan betreft, waarbij heel wat acties op korte, middellange en lange termijn worden voorgesteld tot realisatie;
Overwegende dat dit droogteplan werd opgemaakt in nauw overleg met de gemeentelijke dienst openbare werken en milieu en reeds met verschillende stakeholders werd besproken en afgetoetst; dit overleg met de verschillende stakeholders ging door op 30 november 2022;
Overwegende dat deze stakeholders (Dienst Integraal Waterbeleid provincie Antwerpen, Agentschap Wegen en Verkeer, Agentschap Natuur en Bos, Boerenbond, openbare werken gemeente Kalmthout, milieudienst gemeente Kalmthout, Natuurpunt, …) hun op- en aanmerkingen op dit advies hebben gemaakt en deze ondertussen zijn verwerkt in dit plan;
Gelet op de bespreking van dit plan in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 6 februari 2023;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt het droogteplan, opgemaakt door rioolbeheerder Water-link, goed.
Art. 2.-
Een kopie van dit gemeenteraadsbesluit wordt bezorgd aan de rioolbeheerder Water-link. -
3MOBILITEIT
-
3.1
De voorzitter geeft het woord aan schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat er tijdens de vorige zitting terecht werd opgemerkt dat dit agendapunt nog niet behandeld was op de gemeenteraad. Het betreft hier de uitbreiding van de blauwe zone. Het stuk dat wordt toegevoegd is het deel in de Withoeflei, tussen de Victorine Van Mechelenlaan en de Lorkendreef. Deze toevoeging komt er na een evaluatie van de grotere blauwe zone. Er kwam een verschuiving van geparkeerde wagens in de Withoeflei. Vooral in het eerste deel van de Withoeflei is er weinig parkeerruimte waardoor de druk op parkeerruimte als belastend werd ervaren, vandaar de voorgestelde uitbreiding.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Stephanie Devos (N-VA).
Raadslid Devos (N-VA) zegt dat het invoeren van een blauwe zone steeds een verschuiving met zich meebrengt. Ze begrijpt dat wanneer er parking tekort is voor het bereiken van horeca en handelaars - wat het doel is van kort parkeren - een uitbreiding van de blauwe zone opportuun is. Ze leest in het voorgestelde besluit dat de uitbreiding van de blauwe zone hoofdzakelijk over woningen met private parkeerplaatsen gaat. Zij zullen zich dan verderop kunnen parkeren buiten de blauwe zone en een bewonerskaart krijgen. Ze merkt op dat de meeste woningen over een private parkeerplaats beschikken en het dus zou gaan over het parkeren van de tweede wagen. Dit gaat voorbij aan het principe van de blauwe zone.
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen wat bewoners signaleren en of zij er zelf willen parkeren. Er wordt vrij restrictief omgegaan met het toekennen van bewonerskaarten. Deze worden niet gegeven als men een eigen parkeerplaats heeft, er wordt ook geen bewonerskaart voor een tweede wagen gegeven. Er werd vooral gesignaleerd dat er vaak lang geparkeerd werd, wellicht door treingebruikers, hetgeen niet de bedoeling is. Vandaar de voorgestelde maatregelen. Bewoners zonder een eigen parkeerruimte zullen een bewonerskaart kunnen krijgen.
Raadslid Devos (N-VA) begrijpt het principe van de bewonerskaart maar vindt de aangehaalde reden in het voorgestelde besluit foutief verwoord. Mocht er effectief een tekort zijn aan plaatsen voor kort parkeren, heeft ze begrip.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat de bewoners van de wijk aan de Leopoldstraat vroeger ook vragende partij waren voor een uitbreiding van de blauwe zone. Is dit nu ter sprake gekomen?
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat er in het begin aldaar wel wat verschuivingen waren maar dit is ondertussen gestagneerd. Bij de invoering van de blauwe zone kwamen er wel opmerkingen, nu niet meer. De parkeersituatie is er relatief onder controle.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Gelet op het gunstig advies van de verkeerspolitie van de PZ-Grens;
Overwegende dat de veiligheid dient gewaarborgd te worden;
Overwegende dat de te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen;
Overwegende dat de bewoners van het gedeelte van de Withoeflei tussen Victorine Van Mechelenlaan en de Lorkendreef al lang de overlast aanklagen van langparkeerders: pendelaars van de trein en personeel van de winkels op het Willy Vandersteenplein; dat het hier hoofdzakelijk woningen zonder private parkeerplaatsen betreft zodat zij zich verderop in de Withoeflei moeten parkeren of elders buiten de blauwe zone;
Overwegende dat de te nemen maatregelen binnen het parkeerbeleid van de gemeente passen en dienen om de beschikbare parkeerplaatsen maximaal te benutten voor de handelszaken en het langdurig gebruik door pendelaars van de trein te beperken tot de parking aan het station;
Overwegende dat de plaatsomschrijving in het politiereglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 september 2018 omtrent het parkeren met bewonerskaart in de Heidestatiestraat en omgeving, niet meer in overeenstemming is met de nieuwe toestand; dat er een uitbreiding nodig is voor de zone met beperkte parkeertijd tot de Lorkendreef, dat er een “einde zonebord” wordt voorzien aan elke toegang en uitgang tot de zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone);
Overwegende dat het voorgaande besluit van 24 september 2018 van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van het aanvullend politiereglement: invoering van een zone met beperkte parkeertijd, met uitzondering van de bewoners met bewonerskaart in de Heidestatiestraat en omgeving (blauwe zone), dient opgeheven te worden;
Overwegende dat maatregelen noodzakelijk zijn met het oog op de openbare veiligheid en de regeling van het verkeer;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De voorgaande reglementeringen inzake het parkeren met bewonerskaart in de Heidestatiestraat/Heidestatieplein en omgeving (“blauwe zone”) wordt opgeheven en vervangen door het dit besluit.
Art. 2.-
Er wordt een zone met beperkte parkeertijd, met uitzondering van de bewoners met bewonerskaart, afgebakend in de volgende straten of straatdelen:
• Heidestatiestraat: vanaf het pand met huisnummer 8 tot aan de spooroverweg;
• Leopoldstraat: vanaf kruispunt Heidestatiestraat tot de pandscheiding met huisnummers 11/13;
• Marguerite Corstiaenslaan: vanaf het kruispunt van de Heidestatiestraat tot aan het Willy Vandersteenplein;
• Withoeflei: vanaf het kruispunt Heidestatiestraat tot aan het kruispunt met de Lorkendreef (kruispunt Lorkendreef niet inbegrepen);
• Victorine Van Mechelenlaan: vanaf het kruispunt Withoeflei tot (zijgevel) Withoeflei 9/5
• Statielei: vanaf het kruispunt Withoeflei tot aan Withoefstraat;
• Heidestatieplein: wordt afgebakend als volgt:
- vanaf de aansluiting met de Bevrijdingslei (ter hoogte van Bevrijdingslei 2);
- vanaf de aansluiting met de Canadezenlaan (ter hoogte van Heidestatieplein 16/18);
- vanaf de aansluiting met de Max Temmermanlaan;
- vanaf de spooroverweg (aansluitend op de Heidestatiestraat);
- vanaf de schoolparking St. Jozef op de doorgang voor ingang parochiecentrum (het pand met huisnummer 8);
- vanaf de aansluiting met de Kalmthoutlaan (ganse parking voor kleuterschool St. Jozef);
- vanaf de aansluiting met de Vredelaan (ganse parking voor kleuterschool Sint-Jozef);
• Kalmthoutlaan: tussen Heidestatieplein en Vredelaan (ter hoogte van de parking van kleuterschool St. Jozef)
• Vredelaan: vanaf het kruispunt met Kalmthoutlaan (ganse parking voor kleuterschool St. Jozef tot het kruispunt met de Sint-Jozeflaan);
• Sint-Jozeflaan: vanaf het kruispunt met de Max Temmermanlaan tot aan woning met huisnummer 5 (woning niet inbegrepen);
• Max Temmermanlaan: vanaf het kruispunt met de Sint-Jozeflaan tot aan kruispunt met het Heidestatieplein;
• Willy Vandersteenplein: wordt afgebakend als volgt:
- vanaf M.Corstiaenslaan nummer 14 (ter hoogte van de beugels);
- vanaf het pad naar M.Corstiaenslaan tussen pand met huisnummer 6 (Bel&Bo) en pand met huisnummer 8 (Standaard Boekhandel);
- vanaf het pad naar Kapellensteenweg ter hoogte van het pand met huisnummer 12 (Aldi);
- vanaf het pad naar de parking Carrefour ter hoogte van het pand met huisnummers 18 (Action);
- vanaf Marguerite Corstiaenslaan (verbinding met Heidestatiestraat).
Art. 3.-
Elke toegang en uitgang tot de zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) wordt gesignaleerd, overeenkomstig het artikel 65.5 van het wegverkeersreglement, door middel van begin/eindborden met zonale geldigheid voorzien van het verkeersbord E9a met daarop de afbeelding van de parkeerschijf en de vermelding “uitgezonderd bewoners”.
Art. 4.-
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig het artikel 286 van het decreet lokaal bestuur. De verkeersmaatregelen worden bekend gemaakt met de passende verkeerstekens overeenkomstig het artikel 12 van de wet betreffende de politie op het wegverkeer.
Art. 5.-
Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan:
• de Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen.
• de Griffier van de Politierechtbank te Antwerpen.
• de korpschef van PZ-Grens. -
3.2
De voorzitter geeft het woord aan schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat het gelijkaardige agendapunten zijn zoals behandeld in de gemeenteraad van 27 februari 2023 voor de Putsesteenweg. Het betreft nu de Achterbroeksteenweg waarvoor vroeger de regeling van de module 13 van toepassing was. Deze worden stelselmatig omgezet in samenwerkingsovereenkomsten: één voor de werken en één voor de diensten. Hij schetst de stand van zaken wat de aanleg van de fietspaden tussen het traject tussen Groene Weg en Beekdal. Momenteel is daar nog geen fietspad. De plannen zijn er, een onteigeningsplan werd goedgekeurd en de gesprekken voor minnelijke onteigeningen zijn lopende. Een tiental dossiers moeten nog afgerond worden, men verwacht dat er één of twee naar gerechtelijke onteigening zullen gaan. Dit vraagt extra tijd, maar de vooropgestelde timing is het najaar van 2023. Dan kan er werk gemaakt worden van de omgevingsvergunning om begin 2024 te starten met de werken.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2000 over de goedkeuring van de projectbijakte 3 “infrastructuur” bij het mobiliteitsconvenant nr. 11.022/0 van 2 juli 1997 en module 13/3 bij de projectbijakte 3 betreffende de subsidiëring van nieuwe verbindende fietspaden langs gewestwegen: aanleg van een verbindend fietspad langsheen N111 (Achterbroeksteenweg), gedeelte tussen kilometerpunten 12.5 en 15.0;
Overwegende dat het nu, vóór de start van de werken, een "samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken" moet afgesloten worden tussen de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse gewest, de NV Water-link en het gemeentebestuur; dat deze overeenkomst betrekking heeft op de aanleg van een fietspad en riolering langs de gewestweg N111 Achterbroeksteenweg, meer concreet gaat het hier over het gedeelte tussen de Groeneweg en Beekdal;
Overwegende dat het Vlaams Gewest volgende werken wenst uit te voeren:
• de vernieuwing van de rijbaan op de gewestweg N111 tussen Groeneweg en Beekdal, vanaf het kilometerpunt 12,5 tot het kilometerpunt 13,4;
• de aanleg van hemelwaterafvoerleiding (RWA) langs de gewestweg N111.
Overwegende dat het gemeentebestuur op haar beurt dan binnen het kader van Module 13 fietspaden wenst aan te leggen langs de gewestweg N111 tussen het kilometerpunt 12,5 (Groenweg) en het kilometerpunt 13,4 (Beekdal);
Overwegende dat Water-Link de aanleg van dienstriolering (DWA) en de hemelwaterafvoerleiding (RWA) op zich zal nemen;
Overwegende dat de gemeente zich ertoe verbindt om alle kosten van het Vlaamse Gewest te pre-financieren en hiervan 80% terug betaald krijgt volgens de voorwaarden van de module 11022/C/13: “aanleg van fietspaden langs gewestwegen”;
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed voor gezamenlijke opdrachten van werken in het kader van de aanleg van fietsvoorzieningen en riolering langsheen de N111 Achterbroeksteenweg te Kalmthout tussen de Groeneweg en Beekdal , afgesloten tussen het Vlaamse Gewest, de NV Water-Link en het gemeentebestuur van Kalmthout.
Art. 2.-
De overeenkomst wordt ter ondertekening overgemaakt aan de andere partijen. -
3.3
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2000 houdende goedkeuring projectbijakte 3 “infrastructuur” bij het mobiliteitsconvenant nr. 11.022/0 van 2 juli 1997 en module 13/3 bij de projectbijakte 3 betreffende de subsidiëring van nieuwe verbindende fietspaden langs gewestwegen: aanleg van een verbindend fietspad langsheen N111, gedeelte tussen kilometerpunten 12.5 en 15.0;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 juli 2008 betreffende de goedkeuring van de gunning aan Studiebureel Stokmans, Dorpsstraat 76 te 2950 Kapellen, later overgenomen door Sweco Belgium in uitvoering van het bestek MOB-2008/03 voor het aanstellen van de ontwerper voor de module 13: aanleg van een fietspad langsheen de N111 Achterbroeksteenweg met gedeeltelijke aanleg van DWA-riolering”;
Overwegende dat het nu, vóór de start van de werken, een "samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van diensten" moet afgesloten worden tussen de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse gewest, de NV Water-link en het gemeentebestuur; dat deze overeenkomst betrekking heeft op de aanleg van een fietspad en riolering langs de gewestweg N111 Achterbroeksteenweg, meer concreet gaat het hier over het gedeelte tussen de Groeneweg en Beekdal;
Overwegende dat in deze samenwerkingsovereenkomst afspraken worden gemaakt rond de voorbereidende studieopdrachten in verband met de werken die voorzien worden op de N111 Achterbroeksteenweg;
Overwegende dat de bijgevoegde overeenkomst het aandeel van alle partijen vastlegt;
Overwegende dat de gemeente zich ertoe verbindt om alle kosten van het Vlaamse Gewest te pre-financieren en hiervan 80% terug betaald krijgt volgens de voorwaarden van de module 11022/C/13: “aanleg van fietspaden langs gewestwegen”.
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed voor gezamenlijke opdrachten van diensten in het kader van de aanleg van fietsvoorzieningen en riolering langsheen de N111 Achterbroeksteenweg te Kalmthout tussen de Groeneweg en Beekdal, afgesloten tussen het Vlaamse Gewest, de NV Water-link en het gemeentebestuur van Kalmthout.
Art. 2.-
De overeenkomst wordt ter ondertekening overgemaakt aan de andere partijen. -
4GOEDKEURING VAN HET VERSLAG.
-
4.1
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 30 januari 2023 goed te keuren.
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock en Lukas Jacobs.
Enig artikel.-
Het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2023 wordt goedgekeurd. -
5
Vraag van de partij N-VA
Raadslid Karin Dekeulener (N-VA) peilt naar de gevolgen van de mogelijke fusies van de politiezones en de gevolgen voor het te bouwen politiegebouw.
De voorzitter zegt dat Annelies Verlinden, federaal Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing dit idee lanceerde. Het idee is om samengestelde zones te organiseren voor zones waar nu minder dan 500 actieve politie-inspecteurs tewerkgesteld zijn. Het betreft hier PZ Grens, PZ Voorkempen, PZ Noord, Schoten, Stabroek en Brasschaat. Dit zijn elf gemeenten tegenover drie nu. Dit idee werd een paar jaar geleden ook gelanceerd maar zonder gevolg. De voorzitter haalt het probleem van werving aan. Dit stel zich vooral in PZ Grens en net omwille van de ligging. In een ruimere regio kan de personeelswerving op dat vlak beter aangepakt worden en kan een fusie een opportuniteit bieden. Waar een fusie niet goed voor is, is net de uitgebreidheid van het gebied en de aansturing. Dit heeft niet zozeer met de figuur van de burgemeester als hoofd van de politie te maken. Operationeel komt het gemeentebestuur niet in tussen. Bestuurlijk wordt het organogram voorzien en is er de politieraad, men is verantwoordelijk voor het financiële aspect. Verder is de politie een sterk autonoom apparaat, onderworpen aan controles en verplichtingen. Een fusie zou ervoor zorgen dat de zeggenschap verder staat van de lokale besturen, hetgeen nu voelbaar is bij de brandweerzones. De brandweerzones zijn professioneler maar ook duurder geworden. Er wordt gewerkt met slagvaardige vrijwilligers maar er is ook ongenoegen. De top beslist en lokaal kan er weinig beslist worden. De voorzitter haalt de redenering van een collega aan die stelt dat bij een politiezone van meer dan 500 actieve politie-inspecteurs er niet meer gesproken kan worden van een lokale politiezone maar wel federale politie. Dan zou de federale overheid moeten financieren. De voorzitter vindt dit een terechte uitspraak. Samenwerkingsverbanden kunnen nuttig zijn maar er zijn meestal nadelen qua kostprijs en zeggenschap. Nu wordt er vaak - los van politieke overtuigingen - constructief samengewerkt. Er kan snel gewerkt worden, dit verdwijnt bij een samenwerking op grote schaal. Er zijn dan teveel reglementeringen met een aansturend beleid vanop een grote afstand. De voorzitter haalt de bestaande samenwerkingsovereenkomsten aan, zoals met PZ Voorkempen, PZ Antwerpen, Brasschaat…over o.a. ICT, gerechtelijke informatie, logistiek en rampenmanagement. Hier wordt permanent goed samengewerkt. De federale minister zegt wel eens professionalisme te missen in kleine zones. PZ Grens telt vijf zedenrechercheurs, negentien medewerkers werkzaam rond slachtofferzorg, vier medewerkers die instaan voor het audiovisueel verhoor van minderjarigen, twee juristen, één specialist cybercrime, één specialist eco-fin en vijf politie-assistenten. Er is wel degelijk specialisme in de zone aanwezig. Mocht een fusie opgelegd worden, dan dient deze ergens gehuisvest te zijn. Mocht er een zone van 500 politie-inspecteurs komen, kunnen zij onmogelijk allemaal in Brasschaat of Schoten gehuisvest worden. Een mogelijke fusie zal waarschijnlijk geen invloed hebben op het nieuwe politiegebouw. De voorzitter is van mening dat dit idee bij krantenartikelen zal blijven, het wordt niet opgelegd vanuit de overheid. In het verleden was er een traject met PZ Voorkempen om te bekijken hoe er nauwer samengewerkt zou kunnen worden. Dit bleef echter zonder resultaat door o.a. de kostprijs.
Vragen van de partij Open VLD
1. Raadslid Johan Cassimon ((Open VLD) zegt dat er begin februari er een overleg gepland stond met KSK over hun hoge energiekosten. Wat werd er besproken en is daar iets uit voortgesproten?
Schepen van financiën en sport Maarten De Bock (CD&V) zegt dat de drie verenigingen welke ondergebracht zijn in het sportpark vanaf nu de mogelijkheid hebben om zelf energiecontracten af te sluiten. Zij waren hier vragende partij voor. De gebouwenbeheerder gaat in samenwerking met een architectenbureau laten onderzoeken om op het dak van het voetbalgebouwen zonnepanelen te plaatsen en het onderzoeken van het plaatsen van een warmtepomp lucht lucht.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat het plaatsen van zonnepanelen destijds onderzocht werd. Waarom is er nu een idee dat dit toch een goede zaak zou zijn. Is dit omwille van technische vooruitgang?
Schepen De Bock (CD&V) haalt twee aspecten aan: een nieuw systeem voor de draagstructuur van zonnepanelen en een mondelinge melding van de ontwerper van het gebouw dat het plaatsen van zonnepanelen niet mogelijk zou zijn. Vandaar dat een onafhankelijk architectenbureau zal aangesproken worden hier verder onderzoek naar te doen.
2. Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat volgens het traject naar het nationaal park nu fase vier is aangebroken, namelijk het finaliseren van het masterplan. Dat zou eind mei 2023 ingediend moeten worden. Hoe loopt dat traject en op welke manier zal het lokaal bestuur hier nog bij betrokken worden?
De voorzitter zegt dat een nationaal park uitgaat van een lokale gebiedscoalitie, verschillende actoren kunnen bijdragen aan de doelstellingen van het nationaal park. Het is een samenwerkingsverband. Er wordt nu inderdaad gewerkt aan een masterplan met een operationeel plan met de bijhorende acties en doelstellingen. Deadline hiervoor is 31 mei 2023. De gemeente zal het masterplan en operationeel plan vooraf toegestuurd krijgen. Tijdens de gemeenteraad van 24 april 2023 zal dit besproken worden, een advies zal geformuleerd worden. Er werd vanuit het Grenspark aan de bevoegde minister gevraagd om ervoor te zorgen dat het ontwerpdecreet goedgekeurd zal zijn voor 31 mei 2023 wat zou getuigen van goed bestuur. Mocht dit niet mogelijk zijn, werd aan de minister gevraagd om de deadline op te schuiven zodanig dat er juridische zekerheid is voor alle betrokken partijen. Andere besturen werken voor gelijkaardige dossiers soms met een disclaimer, om juridisch correct te kunnen werken. Het advies dat de gemeenteraad kan geven, is een signaal om deel te nemen aan de coalitie van actoren die geloven in de troeven van dit nationaal park. De besturen die dit niet zouden doen - verwacht wordt dat er enkelen zullen zijn - zullen geen deel uitmaken van het bestuur van de gebiedscoalitie. Zij maken dan geen deel uit van het parkbureau van het nationaal park. Het is wel zo dat terreineigenaars van natuurgebieden op het grondgebied van de gemeenten die geen deel uitmaken van de gebiedscoalitie wel een deel van het nationaal park kunnen zijn. De gemeente waarop dit desbetreffende grondgebied gelegen zou zijn, kan dan geen beroep doen op de recreatieve en andere investeringen die opgenomen zijn in de doelstellingen van het masterplan en operationeel plan. Een belangrijke nuance is dat vanuit Kalmthout getracht wordt om het hele plan voor het nationaal park niet verder te laten gaan dan de bedoeling is. Er dienen geen rechten en plichten aan verbonden te worden, het is op basis van vrijwilligheid op het omgevend gebied. Er werd duidelijk voor een rode draad door het hele plan gezorgd, zijnde dat de werking op basis van goede wil, overtuiging en gezamenlijke doelstellingen verloopt. De gemeenteraad zal dus zijn intentie om deel uit te willen maken van het nationaal park kenbaar kunnen maken. Indien men dit niet doet, heeft men geen plaats in het parkbureau, in de bijzondere commissie. De helft van de leden in deze nieuwe structuur dient te bestaan uit lokale mandatarissen van de aangesloten gemeenten. Maar alvorens men vooruit kan lopen op de zaak, zal het hele plan dus besproken worden in de gemeenteraad van 24 april 2023. Alle andere betrokken organisaties zullen tevens hun mening kunnen geven in de loop van de maand april. Nadien zal het commissieteam van het Grenspark beslissen hoe er ingediend zal worden.
Raadslid Monique Aerts (Groen) vraagt of er een toelichtingsvergadering voor de raadsleden komt.
De voorzitter meldt dat hij hier niet van op de hoogte is. Een vergadering is niet voorzien, rekening houdend met het aantal betrokken gemeenten en de krappe periode is dit niet evident om een informatievergadering te organiseren. Het gaat om duidelijke teksten in het plan, het is een behapbaar dossier en duidelijk voor Kalmthout. De voorzitter hoopt vooral dat het nodige decreet in orde komt, of dat de deadline opgeschoven wordt, zodat er een juridische grondslag is.
3. Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt welke stappen er al gezet zijn in het onderzoek naar de verplichte gemeenschapsdienst.
Schepen van welzijn De Bock (CD&V) zegt dat dit dossier lopende is. De betrokken diensten zijn ermee bezig. Er is overleg met de andere gemeenten van Eerstelijnszone Noorderkempen, met Kina p.v. en met het managementteam. Dit zal uitmonden in een nota welke aan het vast bureau voorgelegd zal worden.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat de deadline 31 maart 2023 is. Is dit realistisch om hiervoor samen te werken met verschillende gemeenten of is er een plan B om op eigen initiatief te werken?
De adjunct-algemeendirecteur zegt dat het overleg met de verschillende gemeenten lopende is. Zowel KINA p.v. als SELAB nemen hier een leidende rol in. Zij hebben een regisserende rol in lokale sociale economie. Dit werd ook besproken in de stuurgroep van het regionaal zorgstrategisch plan. Er kan samengewerkt worden maar elke gemeente dient apart een beslissing te nemen. Men is niet afhankelijk om voor eind maart 2023 te beslissen om wel of niet in te stappen. Een samenwerking over de gemeentegrenzen heen is wel aangewezen omdat het een zwaar administratief dossier betreft. Hierin biedt KINA p.v. de nodige ondersteuning bij o.a. het aanvragen van subsidies. Stefanie Franken, afdelingshoofd burger en welzijn, is bezig met de uitwerking van dit dossier. Eind maart 2023 zal er een advies voorgelegd worden.
4. Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat tijdens de gemeenteraad van 26 september 2022 het bestuur een nota voorlegde met maatregelen die Kalmthout zou nemen naar aanleiding van de hoge energieprijzen. Een groot deel daarvan bestond uit acties om het eigen energieverbruik zoveel mogelijk te verminderen. We zijn nu vijf maanden later, kan het bestuur aangeven hoeveel het gemeentelijk energieverbruik ongeveer gedaald is?
Schepen van milieu Silke Lathouwers (CD&V) zegt dat eind maart 2023 de afrekeningen verwacht worden. in de loop van april zal er een vergelijking gemaakt kunnen worden tegenover vorig jaar, hopelijk betreft het een significante daling in het verbruik.