Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - verslag gemeenteraad

maandag 30 januari 2023

20:00 - 21:14
Locatie

Raadzaal Gemeente

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum: 3 maart 2023.

Agendapunten

  1. 0

    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, C. De Rydt, D. Van Aert, I. Verhaert, S. Van Looveren, C. De Roeve, D. Beyers, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, S. Devos, L. Van Looveren, K. Dekeulener, J. Cassimon, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.
    Verontschuldigd: H. Beyers, S. Van Heybeeck, G. Delcroix, raadsleden.


    De voorzitter opent de zitting om 20u00.

  2. 1
    OPENBARE ZITTING
  3. 1.a
    Financieel beleid.
  4. 1.a.1

    De voorzitter licht dit agendapunt toe. Hij zegt dat er 2 exploitatietoelagen voorzien zijn in de budgetten: voor Sint-Jozef is dit € 3 659,23 volgens de gekende 80/20 verdeelsleutel. Er zijn de stijgende energiekosten, enerzijds door de gekende prijsstijgingen maar ook door de culturele activiteiten die daar doorgaan. De kerkfabrieken hadden zich geëngageerd om de energiekosten van alle culturele activiteiten te dragen maar rekening houdend met de energiecrisis, zullen er hierrond wellicht nog verdere afspraken gemaakt moeten worden. Voor Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen betreft dit € 2 920,98 tevens met de gekende 80/20 verdeelsleutel. De financiële dienst is ervan overtuigd dat dit bedrag niet betaald moet worden. Na het overlijden van de vorige secretaris was het nieuwe bestuur niet helemaal vertrouwd met de nieuwe software. Het bedrag waarvan hier sprake zal gecorrigeerd worden bij een nieuwe budgetwijziging/meerjarenplanwijziging.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Monique Aerts (Groen).


    Raadslid Aerts (Groen) zegt dat haar partij reeds meermaals heeft aangehaald dat zij geen zicht heeft op de bezittingen van de kerkfabrieken. In de documenten van de Kerkfabriek O.L. Vrouw (Centrum) staat vermeld onder privaat patrimonium ‘netto intresten investeringsbeleggingen € 10 000’ voor dit jaar. Dit is weerom het bewijs dat er niet geweten is wat de Kerkfabrieken in portefeuille hebben. Ze heeft soms het gevoel dat het gissen is naar de cijfers.


    De voorzitter zegt dat het openbare besturen betreft die regels te volgen hebben, met toezicht vanuit de Vlaamse overheid.


    Raadslid Aerts (Groen) zegt dat er reeds heel lang gevraagd wordt naar de bezittingen, een intrest van € 10 000 is niet min. Tot op heden kwam er geen reactie over de bezittingen en ze wenst hier toch inzage in te hebben.


    De voorzitter zegt dit te zullen navragen maar dat het bestuur nog steeds zijn verplichtingen heeft naar de kerkfabrieken toe.


    Raadslid Aerts (Groen) beaamt dit maar vindt dat de gemeenteraad het recht heeft om dit te weten.


    Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).


    Raadslid Verhaert (Vooruit) sluit zich aan bij de opmerking van Groen. Ze vindt het bezitten van vastgoed van de kerkfabrieken hun goed recht maar zegt dat het niet verboden is voor een gemeentebestuur om in gesprek te gaan met een kerkfabriek. Het bestuur dient tekorten bij te passen. Ze stelt dat men zich mag afvragen hoe groot de tekorten zijn van een kerkfabriek zolang er vastgoed in portefeuille zit.


    De voorzitter zegt dat er wel degelijk in gesprek wordt gegaan. Voor de dakwerken in O.L. Vrouw (Centrum) voorziet de Kerkfabriek afgerond € 150 000 wat niet niks is. Hij herhaalt nogmaals dat kerkfabrieken openbare besturen zijn die zich aan de spelregels dienen te houden.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).


    Raadslid Cassimon (Open VLD) heeft een vraag over de kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer). Hier is een uitgave opgenomen voor afgerond € 8 000 voor het bestuur van de erediensten: dit is minstens 8 keer meer dan de tweede hoogste uitgave hiervoor bij een andere kerkfabrieken.


    De voorzitter zegt dat er een nieuwe methodiek gehanteerd wordt. Tot voorheen werd alles op papier behandeld. De heer Jos Buyens, gewezen secretaris, heeft dit werk jarenlang op zich genomen. Zijn opvolger, de heer Armand Vandewalle, is nog niet helemaal vertrouwd met de werking van de gebruikte software, waarvoor de voorzitter begrip toont. De afwijkende cijfers, aangehaald door raadslid Cassimon (Open VLD) zullen gecorrigeerd worden bij een budgetwijziging/meerjarenplanwijziging.


    Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).


    Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) haalt het Kerkenbeleidsplan van 2019 aan. Twee parochies eigenden zich een ‘B’ toe wat inhield dat 5 jaar na het verschijnen van het Kerkenbeleidsplan in 2019 een evaluatie zou gebeuren. Wat Sint-Jozef (Heide) betreft, haalt hij de culturele activiteiten aan die aldaar georganiseerd worden. De gemeente draagt hiertoe bij en er is momenteel een negatief saldo van € 14 000. Hij zegt dat het een meerjarenplan betreft en geen eindafrekening. Wat H. Hart (Heuvel) betreft, is er een negatief saldo van € 2 000. Zij schrijven zelf ‘indien de financiële situatie de komende jaren niet verandert als gevolgd van de lagere inkomsten en hogere uitgaven door o.a. inflatie, staan er spannende momenten te wachten’.


    Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat in 2024 de 5 jaren waarvan sprake in het Kerkenbeleidsplan om zullen zijn. Wat gaat men dan doen? Hij haalt net zoals Groen, Vooruit en Open VLD het vastgoed aan van de kerkfabrieken. Voor H. Hart (Heuvel) zijn er geen concrete plannen rond herbestemming zoals in Sint-Jozef (Heide) met cultuuraangelegenheden gebeurt. Het aantal kerkgangers blijft dalen, de kosten blijven stijgen. Het beleid moet herbekeken worden.


    De voorzitter zegt dat het Centraal Kerkbestuur zal starten met de evaluatie want het betreft een voortschrijdend inzicht. Wanneer kerkdiensten in een bepaalde kerk zullen stopgezet worden, hangt af van de beschikbaarheid, de vrijwilligers, het aantal kerkgangers per kerk, … Het Centraal Kerkbestuur is zich hier zeker van bewust. In Achterbroek zijn er nog veel kerkgangers, in Nieuwmoer is dat veel minder. Het is overal verschillend. De cultuurbestemming in Sint-Jozef (Heide) is niet toepasbaar in elke kerk. Het is een stevige denkoefening die zijn vervolg zal krijgen.


    Tenslotte geeft de voorzitter het woord aan raadslid Clarisse De Rydt (Onafhankelijke).


    Raadslid De Rydt (Onafhankelijke) zegt dat ze enkel kan spreken over Sint-Jozef (Heide). Ze weet dat het kerkbestuur van Heide in de minderheid geraakt, vooral wat de raad van bestuur betreft. Ze zijn op zoek naar nieuwe leden en dit werd ook vermeld tijdens een recente eredienst in de kerk. Helaas kwam hier geen reactie op. De voorzitter van Sint-Jozef (Heide) heeft gezegd dat het niet geweten is hoelang er nog erediensten in Heide zullen kunnen doorgaan maar een stopzetting zal niet voor de eerstkomende jaren zijn. Vermits de gemeente aldaar culturele activiteiten organiseert, heerst de vrees bij de kerkgangers dat deze kerk het eerste zal ontwijd worden ondanks het feit dat Heide het meeste kerkgangers heeft.


    De voorzitter onderstreept dat de gemeente de kerk van Sint-Jozef (Heide) niet heeft overgenomen maar er gewoon culturele activiteiten organiseert. De gemeente is hier te gast. Het is aan het bestuur van Sint-Jozef (Heide) om een keuze te maken. Het zal geen gemakkelijke oefening worden.


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;


    Gelet op de ingediende budgetten voor het dienstjaar 2023 voor de kerkfabrieken van:
    • Sint-Jozef (Heide)
    • O.L. Vrouw Bezoeking en Bijstand (Achterbroek)
    • O.L. Vrouw (Centrum)
    • O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer)
    • H. Hart (Heuvel)
    zoals goedgekeurd door de respectievelijke kerkraad en ingediend bij het centraal kerkbestuur;


    Gelet op het gunstig advies van 9 december 2022 van de bisschop van Antwerpen de heer Johan Bonny over de budgetten van de verschillende kerkfabrieken voor het dienstjaar 2023; dat vanaf dan de termijn van 50 kalenderdagen start om het budget te behandelen en de gemeenteraad hiervan akte te laten nemen, het budget goed te keuren of het budget aan te passen aan het goedgekeurde meerjarenplan;


    Overwegende dat voor de kerkfabriek van Sint-Jozef (Heide) een exploitatietoelage van € 3 659,23 opgenomen wordt in het budget voor het dienstjaar 2023 als bijdrage in het tekort op het budget van de kerkfabriek voor het dienstjaar 2023; dat de gemeente Kalmthout 80% van deze toelage voor zich neemt, zijnde € 2 927,46 en de gemeente Kapellen 20% of € 731,86; dat dit tekort het resultaat is van toegenomen onderhouds- en energiekosten;


    Overwegende dat voor de kerkfabriek van O.L.Vrouw Ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer) een exploitatietoelage van € 2 920,98 opgenomen wordt in het budget voor het dienstjaar 2023 als bijdrage in het tekort op het budget van de kerkfabriek voor het dienstjaar 2023; dat dit tekort het resultaat is van toegenomen onderhouds- en energiekosten;


    Overwegende dat de gemeenteraad nu kan overgaan tot de kennisname en goedkeuring van de budgetten voor het dienstjaar 2023 van de volgende kerkfabrieken:
    • Sint-Jozef (Heide);
    • O.L. Vrouw Bezoeking en Bijstand (Achterbroek);
    • O.L. Vrouw (Centrum);
    • O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer);
    • H. Hart (Heuvel);


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT:
    met 18 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
    met 1 onthouding van Johan Cassimon.
    met 3 neen-stemmen van Inga Verhaert, Hans De Schepper en Monique Aerts.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad neemt kennis en verleent zijn goedkeuring aan de budgetten voor het dienstjaar 2023 van de volgende kerkfabrieken:
    • Sint-Jozef (Heide);
    • O.L. Vrouw Bezoeking en Bijstand (Achterbroek);
    • O.L. Vrouw (Centrum);
    • O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen (Nieuwmoer);
    • H. Hart (Heuvel).


    Art. 2.-
    Een kopie van dit besluit zal bezorgd worden aan de provinciegouverneur, het Centraal kerkbestuur en de hierboven vermelde kerkfabrieken.


    Art. 3.-
    Dit besluit zal, samen met de verantwoordingsstukken van de kerkfabriek Sint-Jozef Heide-Kapellenbos, voor verder gevolg worden bezorgd aan het gemeentebestuur van Kapellen.


    Art. 4.-
    Dit besluit zal, samen met de verantwoordingsstukken van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking en Bijstand Achterbroek, voor verder gevolg worden bezorgd aan het gemeentebestuur van Wuustwezel.

  5. 1.b
    Mobiliteit.
  6. 1.b.1

    De voorzitter geeft het woord aan schepen van ruimtelijke planning Jef Van den Bergh (CD&V).


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat het lang lopende dossiers betreft: voor de eerste keer in 2010 behandeld, in 2016 opnieuw behandeld naar aanleiding van het faillissement van het studiebureau. Het Vlaams Gewest nam het dossier toen over wat in de voorgestelde overeenkomsten heeft geresulteerd. Enerzijds is er een samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken, anderzijds voor gezamenlijke opdrachten van diensten (zoals studiewerken, veiligheidscoördinatie etc.). Het betreft overeenkomsten tussen 3 partijen: de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest voor het wegdek, de NV Aquafin, de NV Water-link voor de rioleringswerken en het gemeentebestuur voor de parking aan de Vroente. De overeenkomst omvat ook de bepaling dat de gemeente een kosteloze grondafstand doet die betrekking heeft op de gronden van de gemeente waarop het fietspad komt. De ontwerpplannen en de rooilijnplannen zijn klaar, de meetstaten zijn opgemaakt en de schatter is ter plaatse geweest om individuele ramingen op te maken. Deze moeten dan door de dienst vastgoedtransacties goedgekeurd worden. Pas daarna kan er een voorlopig Ministerieel Besluit tot grondaankopen worden aangevraagd. Na goedkeuring door de Minister kan Aquafin starten met de gesprekken met de grondeigenaars en bewoners. Een voorlopige timing hiervoor is na de zomer voorzien.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Stephanie Devos (N-VA).


    Raadslid Devos (N-VA) zegt dat haar partij beide voorstellen zal goedkeuren. Het betreft een langdurig dossier. Ze beseft dat het aanleggen van fietspaden helaas niet snel kan gebeuren maar ze is van mening dat er te vaak naar Vlaanderen verwezen wordt. In 2010 werd er een module 13 afgesloten, net om gemeenten zelf de kans te geven om versneld fietspaden langs gewestwegen aan te leggen. De gemeente had dan aanspraak kunnen maken op subsidies van 80% of 100%. Uiteraard diende er ook aan grondwervingen via onteigeningen gedaan worden. Er kwam helaas geen schot in de zaak en Vlaanderen nam het dossier terug over. In 2016 werden er studies uitgevoerd en nu is er eindelijk vordering in dit dossier, op zich is dit positief. Maar ze merkt in de samenwerkingsovereenkomst op dat er opnieuw studies zouden uitgevoerd worden. Hoe verhouden die zich tot de reeds uitgevoerde studies? Welke hinder wordt er nog verwacht, zo ja waar en wanneer? Welke timing wordt hier gehanteerd?


    Schepen Van den Bergh (CD&V) wenst enkele zaken toe te lichten. In de periode 2010-2016 is er vanuit het gemeentebestuur via de module 13, in samenwerking met het studiebureau, getracht om een snelle realisatie te kunnen bewerkstelligen, dankzij een slimme inplanning van het fietspad te kunnen door over de grachten heen. Het Nederlandse studiebureau geloofde hier ook zeer sterk in, vooral omdat de locatie langs de Kalmthoutse Heide met poreuze zandgrond zich hiervoor goed zou lenen. In het begin steunde de Vlaamse Overheid het idee om het fietspad aan te leggen zonder rioleringen maar met een infiltreringsysteem. Naargelang de jaren vorderden kwam er echter meer weerstand vanuit de Vlaamse overheid omdat er steeds meer inzichten kwamen naar waterberging. Een terechte bekommernis maar er werd volgehouden dat omwille van de poreuze ondergrond het aanleggen van een fietspad zonder riolering mogelijk zou zijn. Er werd echter geen consensus bereikt tussen de mensen die toezien op de waterhuishouding en de het studiebureau. Dit leidde ertoe dat het plan - om sneller te kunnen werken omdat er minder onteigeningen dienden te gebeuren - niet haalbaar bleek. Op een bepaald moment heeft het Vlaams Gewest, samenvallend met het faillissement van het studiebureau, geopperd om het dossier zelf in handen te nemen in 2016. Er volgden nog meer discussies tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Agentschap Natuur en Bos (ANB) omdat het geen evidentie was om fietspaden aan te leggen in kwetsbaar gebied. Dit alles heeft ertoe geleid dat het lang duurde alvorens er een overeenstemming was. Wat de precieze timing voor de realisatie zal zijn, is nu moeilijk te zeggen. De onteigeningen zullen starten na de zomer, de budgetten zijn onder voorbehoud aangezien er slechts per jaar wordt goedgekeurd in het investeringsplan van het AWV. 2024 en 2025 werden nog niet goedgekeurd. Er zijn budgetten voorzien voor de onteigeningen van € 2 000 000 in 2024 en 2025 maar dit is nog niet definitief beslist. De hoop is er om de volgende stappen te kunnen zetten. Ondertussen loopt aan de Kapelse kant van de weg eenzelfde procedure die iets verder staat. Het is de bedoeling dat de werken aan de Kalmthoutse kant aansluiten op die van de Kalmthoutse kant.


    De voorzitter zegt dat het de bedoeling is om te starten aan de Klinkaardstraat en zo richting Kalmthout te werken. Hij zegt volle vertrouwen te hebben in de goede uitvoering door de Vlaamse overheid maar vindt dit dossier een voorbeeld van een drastische Vlaamse ambtelijke onwil naar creativiteit in versnelde en goedkopere aanleg en vechtende Vlaamse overheden. Het ANB wou niet toegeven aan het AWV en vice versa. Het bestuur gaf niet snel toe aan de Vlaamse overheid vanuit de module 13 omdat over het dossier technisch weinig discussie was. Het fietspad moet gerealiseerd worden maar hier is een groot budget aan gekoppeld. De voorzitter zegt dat er geen studies meer gemaakt moeten worden, dit gebeurde al in het verleden. De basisovereenkomst vat samen wat er al achter de rug is. De onteigeningen zijn nog een drastisch onderdeel qua timing; wordt er in beroep gegaan of niet?


    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) vraagt of hij het goed begrepen heeft dat er in 2023 nog geen budget werd voorzien voor dit dossier.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) bevestigt dit.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt van bewoners op de Putsesteenweg gehoord te hebben dat er heel veel bomen aan de straatkant staan waarvan een aantal zullen moeten verwijderd worden. Dit zorgt dat de bomen die hierachter staan meer wind zullen opvangen, met eventueel gevaar voor de wortels. Is dit een bezorgdheid waar men rekening mee zal houden?


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt zich hiervan bewust te zijn. Dit is één van de redenen waarom het bestuur initieel voorstander was van fietspaden over de grachten omdat de grote bomen dan bewaard konden worden. Nu wordt wel gevreesd dat de weg, grachten en fietspaden voor een heel open gevoel gaan zorgen en zou uitnodigen om te snel te gaan rijden. Er zal daarom op dit stuk weg trajectcontrole komen. Wat de impact van het weghalen van de bomen aan de straatkant op de bomen erachter is, zal mee in de studies genomen moeten worden. Deze bekommernissen werden al geuit en het ANB zal hierop toezien.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).


    Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat het dossier al lang loopt en er nog geen eind in zicht is. Hij las de overeenkomst welke ter goedkeuring voorligt en zegt dat het belangrijk is dat de buurtbewoners op de hoogte blijven van wat er wanneer zal gebeuren. Er zijn enkele zelfstandige ondernemers daar gevestigd. Het is belangrijk dat zij ruim op voorhand ingelicht worden. Uiteraard zal de gemeente de buurtbewoners inlichten maar in de overeenkomst is er sprake dat bij eventuele vertragingen bij de werken de desbetreffende actoren de buurtbewoners zouden inlichten. Er vonden al eerste contacten plaats met de buurtbewoners omtrent de onteigeningen maar verdere communicatie en het tijdig verstrekken van informatie aan de buurtbewoner is nodig tijdens het hele traject.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat dit zal gebeuren, net zoals in het verleden ook gebeurde. Hij haalt de crisisvergadering van een tweetal jaar geleden aan, net als de bewonersvergadering met de eerste plannen. Toen werd afgesproken om op regelmatige basis een nieuwsbrief omtrent de voortgang van het dossier te verspreiden. Dit gebeurde nog niet vaak maar er wordt wel degelijk gecommuniceerd per mail of per brief.


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op de beslissing van 8 november 2010 van het college van burgemeester en schepenen waarbij het bestek, de raming en de wijze van gunning werd goedgekeurd voor het opstellen van een bestek, plannen en een raming met als titel “MOB 2010/27 Aanstellen van een ontwerper voor module 13: aanleg van een fietspad langsheen de N111 Putsesteenweg met aanleg van DWA-riolering”;


    Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 juni 2016 waarbij goedkeuring werd gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde opdrachten van werken in het kader van de studie voor de aanleg van fietsvoorzieningen langsheen de N111 Putsesteenweg te Kalmthout vanaf het kruispunt met de Nieuwe Dreef en de grens met Kapellen met referte X10/N111/20, tussen Afdeling Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid en het gemeentebestuur;


    Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid (Lange Kievitstraat 111-113 bus 41 te 2018 Antwerpen) een ontwerper aanstelde voor de aanleg van fietspaden langsheen de Putsesteenweg; dat alle kosten met betrekking tot de aanleg van het fietspad gedragen wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer;


    Overwegende dat het nu, vóór de start van de werken, een "samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken" moet afgesloten worden tussen de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, de NV Aquafin, de NV Water-link en het gemeentebestuur;


    Overwegende dat het Vlaamse Gewest de volgende werken wenst uit te voeren in het kader van deze opdracht:

    • Aanleg van fietsvoorzieningen langsheen de N111 Putsesteenweg te Kalmthout vanaf het kruispunt met de Korte Heuvelstraat en de grens met Kapellen;
    • Aanleg van hemelwaterafvoerleiding (RWA) langs dit gedeelte van de gewestweg;
    • Heraanleg van de rijbaan binnen de bebouwde kom tussen kilometerpunt 10.6 en de Korte Heuvelstraat op de N111 Putsesteenweg te Kalmthout;

    Overwegende dat Aquafin de volgende werken dient uit te voeren:

    • project 22.624: collector Putsesteenweg - Canadezenlaan: rioleringstraject tussen Max Temmermanlaan tot Canadezenlaan;
    • project 22.625: collector Putsesteenweg - Cuylitshofstraat: riolering tussen Cuylitshofstraat en Korte Heuvelstraat;
    • Gemeentelijk rioleringsproject KAL3026: riolering Putsesteenweg: riolering tussen Heibloemlaan en Cuylitshofstraat;

    Overwegende dat de gemeente Kalmthout in het kader van deze overeenkomst volgende werken zal uitvoeren:

    • Het integreren van het ontwerp van de poort tot de Kalmthoutse Heide in het fietspadendossier van het Vlaams Gewest;

    Overwegende dat de gemeente geen financieel aandeel heeft in de werken van dit fietspadendossier;


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT:
    met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken in het kader van de aanleg van fietsvoorzieningen langsheen de N111 Putsesteenweg te Kalmthout vanaf het kruispunt met de Nieuwe Dreef tot de grens met de gemeente Kapellen, afgesloten tussen Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, de NV Aquafin, de NV Water-link en het gemeentebestuur van Kalmthout.


    Deze overeenkomst gaat hierbij integraal als bijlage.


    Art. 2.-
    De overeenkomst wordt ter ondertekening overgemaakt aan de andere partijen.

  7. 1.b.2

    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 juni 2016 waarbij goedkeuring werd gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde opdrachten van werken in het kader van de studie voor de aanleg van fietsvoorzieningen langsheen de N111 Putsesteenweg te Kalmthout vanaf het kruispunt met de Nieuwe Dreef en de grens met Kapellen met referte X10/N111/20 goed, tussen Afdeling Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid en het gemeentebestuur;


    Overwegende dat het nu, vóór de start van de werken, een "samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van diensten" moet afgesloten worden tussen de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse gewest, de NV Aquafin, de NV Water-link en het gemeentebestuur;


    Overwegende dat het Vlaamse Gewest de volgende diensten wenst uit te voeren in het kader van deze opdracht:

    • studie voor de aanleg van fietsvoorzieningen langsheen de N111 Putsesteenweg te Kalmthout vanaf het kruispunt met de Korte Heuvelstraat tot aan de grens met Kapellen;
    • studie voor de aanleg van hemelwaterafvoerleiding (RWA) langs dit gedeelte van de gewestweg;

    Overwegende dat Aquafin de volgende diensten wenst uit te voeren in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst:

    • project 22.624: collector Putsesteenweg - Canadezenlaan: riolering tussen Max Temmermanlaan tot Canadezenlaan;
    • project 22.625: collector Putsesteenweg - Cuylitshofstraat: riolering tussen Cuylitshofstraat en Korte Heuvelstraat;
    • gemeentelijk rioleringsproject KAL3026: riolering Putsesteenweg: riolering tussen Heibloemlaan en Cuylitshofstraat;

    Overwegende dat de gemeente Kalmthout in het kader van deze overeenkomst zal instaan voor volgende diensten:

    • het integreren van het ontwerp van de poort voor de Kalmthoutse Heide in het fietspadendossier van het Gewest;

    Overwegende dat de gemeente geen financieel aandeel heeft in de werken van dit fietspadendossier;


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT:
    met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van diensten in het kader van de aanleg van fietsvoorzieningen langsheen de N111 Putsesteenweg te Kalmthout vanaf het kruispunt met de Nieuwe Dreef tot de grens met de gemeente Kapellen, afgesloten tussen de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, de NV Aquafin, de NV Water-link en het gemeentebestuur van Kalmthout.


    Art. 2.-
    De overeenkomst wordt ter ondertekening overgemaakt aan de andere partijen.

  8. 1.c
    Personeel.
  9. 1.c.1

    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;


    Gelet op de Codex over het Welzijn op het Werk (uitvoeringsbesluiten van de wet van 4 augustus 1996);


    Overwegende dat de werkgever dient te zorgen voor een structurele en planmatige aanpak van de preventie in zijn onderneming door middel van een dynamisch risicobeheersingssysteem;


    Overwegende dat dit systeem zijn toepassing vindt in een globaal preventie-actieplan;


    Overwegende dat dit een document is waarin de te ontwikkelen en toe te passen preventieactiviteiten worden opgenomen voor een termijn van vijf jaar; dat er wordt gekozen om het preventieplan te laten lopen met het politiek ambtstermijn van 6 jaar; dat bij elk nieuw politiek beleid ook een nieuwe beleidsverklaring welzijn op het werk van toepassing zal zijn;


    Overwegende dat het globaal preventieplan wordt opgesteld door de werkgever in overleg met de leden van de hiërarchische lijn, de eigen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk en de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk; dat het globaal preventieplan 2019-2024 werd goedgekeurd op 16 december 2019 door de gemeenteraad;


    Overwegende dat dit jaarlijks actieplan is gesteund op het globaal preventieplan en schriftelijk wordt vastgelegd. Het jaarlijks actieplan bepaalt:

    1. de prioritaire doelstellingen in het kader van het preventiebeleid van het volgend dienstjaar;
    2. de middelen en methoden om deze doelstellingen te bereiken;
    3. de opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokken personen;
    4. de eventuele aanpassingen die moeten aangebracht worden aan het globaal preventieplan;

    Overwegende dat nu voor het dienstjaar 2023 een jaarlijks actieplan, binnen het globaal preventieplan, dient opgesteld te worden;


    Overwegende dat de leden van het syndicaal onderhandelingscomité op de hoogte werden gebracht van het jaarlijks actieplan voor 2023;


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT:
    met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Enig artikel.-
    De gemeenteraad keurt het jaarlijks actieplan van het globaal preventieplan voor het dienstjaar 2023 goed.
    Dit jaarlijks actieplan gaat hierbij integraal als bijlage.

  10. 1.d
    Aangevraagd agendapunt.
  11. 1.d.1

    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).


    Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat de Vlaamse regering 5 000 000 euro vrijmaakt voor steden en gemeenten die gemeenschapsdienst willen invoeren om langdurig werkzoekenden te activeren. Sinds 1 januari 2023 kunnen lokale besturen die een project indienen, rekenen op financiële ondersteuning. Die ondersteuning is afhankelijk van het aantal leerwerkplekken dat een lokaal bestuur inricht met het bijhorend aantal mentoren. Lokale besturen moeten met andere woorden twee zaken doen. Enerzijds moeten ze leerwerkplekken creëren. Dat kan binnen de eigen werking zijn, maar ook bij vzw’s en scholen. Anderzijds moeten ze mentoren opleiden die instaan voor de begeleiding. Dit is een enorm welgekomen bijkomend instrument in het lokale economische beleid maar ook het kansenbeleid. Ondanks de afkoelende economie blijven bedrijven ook hier op zoek zijn naar goed personeel om hun werking te versterken. Een bekend oud zeer dat dit mee in de hand werkt, zijn de langdurig werkzoekenden. Maar daarnaast is de gemeenschapsdienst vooral een belangrijk instrument om mensen opnieuw perspectief te bieden. Eens men gedurende lange tijd inactief bent, blijkt het namelijk vaak niet zo eenvoudig om die grote afstand tot de arbeidsmarkt weer te overbruggen. Dat is ook het geval voor vele burgers in onze gemeente. Volgens de meest recente cijfers die raadslid Cassimon (Open VLD) kon vinden, gaat het om 42,1% van de werkzoekenden die meer dan twee jaar werkzoekend is. Daarom stelt hij voor om in te tekenen op het aanbod van de Vlaamse regering en van start te gaan met gemeenschapsdienst om langdurig werkzoekenden in de gemeente op die manier te ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden, het opdoen van arbeidsritme en het ontwikkelen van een netwerk.


    De voorzitter geeft het woord aan schepen van welzijn Maarten De Bock (CD&V).


    Schepen De Bock (CD&V) zegt dat dit een bijkomende taak voor de gemeente is, het gaat over het doorschuiven van opdrachten van de hogere overheid van de lokale overheid. Hij herinnert zich de opmerking van raadslid Cassimon (Open VLD) tijdens de raadszitting van 19 december 2022 over het teveel aan personeel bij het bestuur, de belastingen die te hoog zijn, het teveel aan projecten en het teveel uitstellen van projecten. Een maand later stelt raadslid Cassimon (Open VLD) een extra project voor. Schepen De Bock (CD&V) zegt hier niet tegen te zijn, het zal onderzocht worden maar het is niet evident om dit project ondoordacht met de huidige personeelsbezetting erbij te nemen. Hij twijfelt niet aan de goede elementen van het concept, de kans bestaat dat het bestuur hierop zal intekenen maar dit zal binnen een breder kader, binnen de Eerstelijnszone Noorderkempen bekeken worden. Wellicht kan KINA p.v. hierin een ondersteunende partner zijn. Ten gepaste tijden zal hierop teruggekomen worden.

  12. 1.d.2

    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).


    Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat het punt voor zich spreekt. Er werd een oplijsting gemaakt van waar en hoeveel bankautomaten er te vinden zijn in Kalmthout. Ze stelt vast dat dit cijfer terugloopt. Ze heeft hier enkele vragen bij. Ze vermoedt dat dit gebeurde zonder medeweten van het bestuur. Mocht dit wel zo zijn, had ze dit graag geweten. Werd er dan vanuit het bestuur gereageerd en hoe? Ze is van mening dat dit gaat over een basale dienstverlening, namelijk het eigen geld van mensen. Ze stelt voor om bij gelegenheid in een bankkantoor te luisteren naar wat mensen vragen aan het bankloket. Dit zijn vaak oudere mensen die niet mee zijn met de digitale dienstverlening. Ze vindt het zorgelijk wat ze daar hoort. Loketbedienden die van goede wil zijn maar moeten zeggen dat ze een bepaalde verrichting niet mogen doen en klanten moeten doorverwijzen naar een app of PC, waarbij ze de handeling zelf moeten uitvoeren. Vaak weten deze klanten niet hoe ze dit moeten doen. De digitale vooruitgang is voor 1 op 5 mensen niet evident. Men kan deze mensen niet wegdenken. Omdat het gaat over het afhalen van eigen gelden, is ze van mening dat deze mensen aanspraak kunnen maken op deze basale dienstverlening. Ze haalt de moeilijke tijden aan van bepaalde banken, nog niet heel lang geleden werden bepaalde banken ‘gered’ door ons allemaal. Vandaar wenst ze te informeren of het college van burgemeester en schepenen werd gecontacteerd over het verwijderen van bankautomaten. Ze stelt voor om vanuit het bestuur een brief te sturen naar de lokale banken met het vriendelijk verzoek om de minimale dienstverlening te verzekeren binnen de gemeente. Ze zegt dat er in Achterbroek zelfs geen enkele bankautomaat is. Ze hield daar een petitie over dit onderwerp die gretig werd ondertekend. Ze haalt het Batopin-project aan maar is van mening dat deze dienstverlening niet is zoals het zou moeten zijn. Het printen van uittreksels is bijvoorbeeld niet mogelijk. Een Batopin-automaat zou op 5 kilometer van elke woonplaats aanwezig zijn. Dit is een afstand in vogelvlucht, in een landelijke gemeente als Kalmthout is dit een ander gegeven wdan in een stad met een dicht netwerk van wegen.


    De voorzitter vraagt of er in Achterbroek ooit een bankautomaat was. Dit blijkt niet zo te zijn.


    Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat het dan helemaal hoog tijd is dat hier verandering in komt.


    De voorzitter zegt dat het laatste bankkantoor in Achterbroek een 10-tal jaar geleden verdween. Hij zegt wel degelijk gecontacteerd te zijn geweest en had in februari 2022 samen met de algemeen directeur een digitaal overleg met Batopin. Toen werd duidelijk gemaakt aan Batopin dat de gemeente niet wenste mee te gaan met het verhaal. De voorzitter won informatie in via Test-Aankoop en is van mening dat dit afbreuk doet aan de algemene dienstverlening. Batopin vraagt aan de gemeente om een stuk grond ter beschikking te stellen waarop de automaten geplaatst kunnen worden. De gemeente gaat hierin niet in mee. Dit is niet de taak van de gemeente. De banken die hier gevestigd zijn, zijnde KBC, Belfius, BNP Paribas Fortis en ING (deze laatste heeft ondertussen geen kantoor meer in de gemeente) vroegen één contactpunt. Het bestuur vond dat er twee contactpunten moeten zijn: één op de Kapellensteenweg en één in de Heidestatiestraat. Tot zijn verwondering werd hier positief op gereageerd maar sindsdien kwam er geen verdere informatie meer. Qua aanbod vindt de voorzitter dat het in Kalmthout nog meevalt, in vergelijking met andere gemeenten. In Nieuwmoer is er de Crelan-bank: er werd in het kantoor geïnvesteerd in een bankautomaat maar dit is een goede dienst naar het cliënteel. De voorzitter concludeert dat het bestuur te kennen gaf niet opgezet te zijn met het minderende aantal bankautomaten maar vreest dat het niet tegen te houden valt. Hij vreest dat het een utopisch gegeven is dat er in Achterbroek alsnog een bankautomaat zou komen. Maar er werd wel degelijk gepleit voor een bankautomaat op de Kapellensteenweg en in de Heidestatiestraat. Een jaar later is er geen nieuws. Er kan wel opnieuw gepolst worden naar de stand van zaken. Vanuit het bestuur kan een brief gericht worden naar Batopin, andere gemeenten deden dit ook.


    Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat er een goede concrete aanleiding is om dit te doen. In de Kamer ligt het voorstel om het charter dat in 2021 werd afgesproken met de banken te verstrengen. In het charter werd een minimale dienstverlening vooropgesteld, maar de banken gaan hier creatief mee om. Met het nieuwe voorstel waarvan nu sprake is, zouden de banken hiertoe verplicht worden. Het lijkt haar dus een goed moment om een brief te richten.

  13. 1.d.3

    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Stephanie Devos (N-VA).


    Raadslid Devos (N-VA) zegt dat de problematiek reeds geschetst is. Ze begrijpt dat mensen steeds minder naar een bankkantoor moeten gaan, geldautomaten worden minder gebruikt omwille van de toenemende digitalisering en zo wordt er een rationaliseringsopdracht gedaan. Maar er dient oog te zijn voor de mensen die niet mee zijn met de digitalisering en de toegang tot cash geld gewaarborgd moet blijven. Batopin spreekt van een geoptimaliseerd netwerk van geldautomaten. Batopin stelt dat er automaten sluiten maar dat de spreiding ervan beter zal zijn. Ze is van mening dat de afbouw van geldautomaten zeer snel gaat en de uitrol van aan bankneutraal netwerk zeer traag verloopt. Ze ziet een mogelijkheid door Batopin om aan lokale handelaars terug de mogelijkheid te geven geldautomaten in hun handelszaak te installeren en zelf te beheren, mits de nodige veiligheidsvoorwaarden. Concreet zouden handelaars geldautomaten tot € 10 000 cash kunnen uitbaten. Dit is positief voor handelaars, die hun cash geld kwijt kunnen via een automaat in hun winkel en niet meer naar de bank moeten, alsook voor burgers die geldautomaten kunnen vinden bij lokale handelaars/supermarkten en geld afhalen kunnen combineren met boodschappen doen. In onze buurlanden is dit wijdverspreid.
    Ze stelt voor om te vragen aan de Federale regering om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven, zoals het toelaten van handelaars om geldautomaten in eigen handelszaak te installeren en te beheren, op te starten. Voor Achterbroek zou dit een oplossing betekenen wanneer supermarkt Spar dit zou kunnen realiseren.


    Schepen Sandra Hoppenbrouwers (CD&V) zegt dat men in supermarkt Spar bij een aankoop met de bankaart extra cash geld kan opnemen. Ze denkt niet dat deze supermarkt geneigd is om extra kosten te maken voor het installeren van een geldautomaat om mensen te voorzien van cash geld die verder geen klant zijn in de supermarkt.


    Raadslid Devos (N-VA) zegt dat dit uiteraard de vrije keuze is van de handelaar.


    De voorzitter zegt dat er vanuit het bestuur een brief gericht zal worden zoals gevraagd. Het is een algemene bezorgdheid en het kan geen kwaad om zijn stem te laten horen. Banken en bereikbaarheid gaan niet vaak samen. Voor komende generaties zal dit probleem zich minder stellen. Het gaat allemaal zeer snel maar het dient stap voor stap te gebeuren.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).


    Raadslid Cassimon (Open VLD) vindt het frappant dat de overheid verbiedt om grote cashtransacties te doen. De overheid verbiedt
    tevens banken om geld te vragen bij cashafhalingen om vervolgens te jammeren over het feit dat er te weinig bankautomaten zijn. Hij vindt dat de motie van N-VA uitgebreid zou mogen worden: als de overheid cash zo belangrijk vindt, moet zij er voor zorgen dat het aantrekkelijk wordt om bankautomaten te plaatsen.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).


    Raadslid Verhaert (Vooruit) denkt dat raadslid Cassimon (Open VLD) zich vergist. In het charter met de banken staat wel degelijk dat er een basisdienstverlening moet gegarandeerd worden, inclusief het afleveren van contact geld aan de klanten. Ze is het niet eens met het voorstel van N-VA, omwille van dezelfde reden als schepen Hoppenbrouwers (CD&V). Het probleem dat gecreëerd is door de grootbanken proberen af te wentelen op kleine handelszaken is niet correct. Het zijn de grootbanken die de dienstverlening die ze zouden moeten leveren, proberen te ontlopen. Zij moeten hierop aangesproken worden. Klant is koning maar ook omdat een aantal van die banken in het verleden werden gered.


    Raadslid Devos (N-VA) zegt dat een overheid privéondernemingen niet kan verplichten om bankautomaten uit te baten die mogelijks niet rendabel zouden zijn. Met Belfius is dit een ander verhaal. Uiteraard is het niet de bedoeling om handelaars hiertoe te verplichten maar de mogelijkheid zou er wel zijn. In het verleden werd hier vaker gebruik van gemaakt, maar omwille van verstrengde beveiliging is dit een kostbare zaak voor handelaars geworden. Vaak wordt dit als een bedreiging ervaren voor handelszaken, maar ze merkt op dat de aanwezigheid van een bankautomaat in aan handelszaak in het buitenland wel degelijk bezoekers lokt naar zijn zaak. Vaak gaan mensen die in deze winkel cash hebben afgehaald gelijk ook iets aanschaffen in de zaak. De handelaar moet de afweging zelf maken maar er dient een gelijk speelveld gecreëerd te worden, aangezien zij aan dezelfde veiligheid en protocollen moeten voldoen zoals bij de banken het geval is.


    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).


    Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat het probleem reeds geschetst werd. Post-corona wordt er nog meer digitaal betaald. Langs de andere kant blijft men voor kleine bedragen cash geld gebruiken. Op Federaal vlak heeft Vlaams Belang Kamerlid Reccino Van Lommel aangedrongen op het feit dat men de grootbanken moet wijzen op hun verantwoordelijkheid. Hij hoopt dat dit effectief ook zal gebeuren.


    De voorzitter besluit dat de algemeen directeur het nodige zal verwoorden naar de sector en de overheid.

  14. 1.e
    Goedkeuring van het verslag.
  15. 1.e.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 19 december 2022 goed te keuren.


    BESLUIT:
    met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Karin Dekeulener, Anita Van der Poel, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Enig artikel.-
    Het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2022 wordt goedgekeurd.

  16. 1.f

    N-VA
    1. Uitbreiding over de blauwe zone in de Withoeflei.
    Raadslid Stephanie Devos (N-VA) zegt dat er vroeger een blauwe zone in de Withoeflei tot aan de Victorine Van Mechelenlaan was. Deze is uitgebreid naar de Lorkendreef. Nochtans is de uitbreiding van de blauwe zone exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Ze had graag meer context gehad.


    Schepen van ruimtelijke planning Jef Van den Bergh (CD&V) zegt dat raadslid Devos (N-VA) gelijk heeft, het dossier zal op de volgende gemeenteraad voorgelegd worden.


    Raadslid Devos (N-VA) vraagt hoe dit kan en wat met mogelijke uitgeschreven boetes? De gemeente kan hierdoor in problemen komen indien een ontvanger dit zou aanvechten.


    De voorzitter zegt dat de korpschef beweert dat van zodra er een verkeersbord staat, dit afdwingbaar is. Hij zegt dat het een vergetelheid was om dit dossier op de gemeenteraad te agenderen en dus in februari zal rechtgezet worden.


    2. Riolering in de Bakkersdreef.
    Raadslid Stephanie Devos (N-VA) zegt dat omwille van de grote eiken in de Bakkersdreef de goot omhoog komt en er kramakkelig bij ligt. Onlangs met de hevige regenval was er wateroverlast. Is dit bekend bij de diensten en wordt dit opgevolgd?


    Schepen van openbare werken Jan Oerlemans (CD&V) zegt dat het hier om een oude riolering gaat. Vorig jaar kwam er van een bewoner in de Epiceadreef de melding dat de putdeksels naar boven kwamen door opstuwend water. Er staan twee putdeksels in de Hertendreef, ter hoogte van de Boswachtersdreef en één in de Sparrendreef. Het gaat over een oud rioleringsstelsel. Aquafin voerde in mei 2022 een controle uit (dit gebeurt om de 5 jaar) op de riolering en hieruit is gebleken dat er wortel ingroei aanwezig is. In oktober 2022 werd dit weg gefreesd en zou dus gedeeltelijk opgelost moeten zijn. De andere rioleringen in de omliggende straten worden ook systematisch gecontroleerd.


    Raadslid Devos (N-VA) vraagt of het mogelijk is om wat nu kapot is, te herstellen.


    Schepen Oerlemans (CD&V) zegt dat wortel ingroei niet kan tegengehouden worden, maar enkel door systematisch onderhoud verwijderd kan worden.


    Raadslid Devos (N-VA) zegt dat er op termijn toch iets moeten gebeuren.


    Schepen Oerlemans (CD&V) zegt dat de enige oplossing het trekken van een ‘sok’ zou kunnen zijn. Dan wordt er een buis in de riolering getrokken die de wortel ingroei zou kunnen tegengaan. Het is niet de bedoeling om de hele riolering te vervangen.


    De voorzitter concludeert dat het nog helemaal niet aan de orde is om de riolering te vervangen. Dit euvel wordt opgelost met tussentijdse werken.


    3. Zwarte Hond.
    Raadslid Karin Dekeulener (N-VA) zegt dat de Zwarte Hond blijkbaar gesloten is. Ze vraagt hoe het zit met de uitbating.


    De voorzitter zegt dat de vorige eigenaar vertrokken is en hij woont niet meer ter plaatse en is daarbij persoonlijk failliet verklaard. Dit dossier is momenteel in handen van de curator. Gelukkig dienden zich, mede dankzij de KTC en padelclub, een aantal kandidaat-overnemers zich aan, waarmee de nodige gesprekken werden gevoerd. Één geschikte kandidaat is bereid om ten laatste op 1 april 2023 de zaak verder te zetten, hetgeen goed nieuws is. Gelet op de betrokkenheid van een curator, bemoeilijkt dit momenteel de toegankelijkheid tot het pand.


    Raadslid Devos (N-VA) zegt dat hier geen communicatie over gebeurde.


    De voorzitter zegt dat dit te wijten is aan de spontane kandidaturen mede dankzij de KTC. Het nieuwe contract zou verder lopen in dezelfde concessie tot 2029. De voorbije jaren kwam er ook geen oproep, de uitbating werd steeds onderhands verdergezet. Deze manier van werken zorgt voor sneller resultaat.


    Raadslid Monique Aerts (Groen) vraagt of de zaak tegen dan ook opgefrist zal worden en ze heeft het dan vooral over de speeltuin.


    De voorzitter zegt dat alles staat of valt met de motivatie van de uitbater. Als de persoon in kwestie niet betrokken is, werkt het niet, dan komen er gaan klanten. De toiletten zullen vervangen worden en er zullen goede afspraken gemaakt worden over het kleedkamerbeheer, de terrassen en de speeltuin. De kandidaat waarvan sprake is in elk geval zeer gemotiveerd. De aanstelling van de nieuwe uitbater zal tijdens één van de eerstvolgende colleges van burgemeester en schepenen gebeuren.


    Raadslid Devos (N-VA) informeert naar de bezoekers van o.a. de padelvelden. Zijn dit er minder?


    De voorzitter zegt dat dit gewoon doorloopt. Het is uiteraard stiller omwille van het winterseizoen. De timing voor de aanduiding van de nieuwe uitbater zit op dat vlak goed.


    4. Masterplan domein Diesterweg.
    Raadslid Anita Van der Poel (N-VA) informeert naar de stand van zaken van het masterplan Diesterweg. Dit werd besproken tijdens een college van burgemeester en schepenen. Twee kandidaten zouden een offerte hebben ingediend met de vergunning van de opdracht. Wat is de vooropgestelde inhoudelijke en procedurele aanpak van dit plan?


    Schepen van jeugd en cultuur Silke Lathouwers (CD&V) zegt dat er wordt samengewerkt met het Regionaal Landschap de Voorkempen die de gemeente begeleidt bij de coördinatie van het Masterplan. In juni 2022 werd het bestek uitgestuurd maar er werden geen inschrijvingen ontvangen. De oproep werd herhaald in september 2022. Toen werden er twee kandidaturen ontvangen: Polo Architects en Atelier Romain. Een tweetal weken geleden was er overleg met beide inschrijvers. De offertes werden verder toegelicht. Er werden een aantal vragen gesteld. Het is nu wachten op een terugkoppeling met aangepaste offerte, hopelijk is dit tegen half februari 2023. Het Regionaal Landschap de Voorkempen zal het gunningsverslag opmaken en het college van burgemeester en schepenen zal dan een beslissing nemen.


    OPEN VLD
    5. Livestreamsysteem
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat op de gemeenteraad van oktober 2021 Open VLD een vraag stelde over de uitwerking van een livestreamsysteem. Er werd toen gezegd dat er gewacht zou worden op het definitieve plan van de administratie. Wanneer het plan met de cijfers er zou zijn, zou dit punt opnieuw besproken worden. Is hier al nieuws over?


    De voorzitter zegt dat niet het geval is. Het lastenboek voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis is goedgekeurd en gepubliceerd. De technologie die voorzien zou worden, evolueert constant. Er dienen knopen doorgehakt te worden, maar met een kostprijs van € 100 000 voor de streaming, met amper kijkers, dient de vraag gesteld te worden of dit geïmplementeerd dient te worden. Momenteel werd er nog niets beslist. Het engagement om de cijfers voor de aankoop van livestreamsysteem voor te leggen, blijft echter wel bestaan. De voorzitter was onlangs in Brasschaat waarbij de burgemeester vertelde dat een dergelijk systeem daar aanwezig is maar niet gebruikt wordt omwille van de geringe interesse. Ten gepaste tijde zal een mogelijke aankoop van een livestreamsysteem voorgelegd worden met als doel een principiële beslissing te nemen.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat hij had begrepen dat in 2021 werd gesteld om niet te wachten op de aankoop van een livestreamsysteem tot de bouw van het nieuwe gemeentehuis.


    De voorzitter zegt dat dit wel steeds de bedoeling is geweest. Het voorstel wordt meegenomen in het renovatieproject van de huidige zaal, rekening houdend met de hoge kostprijs van het streamingsysteem.


    6. Stand van zaken nieuwe gemeentehuis.
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) peilt naar de stand van zaken van de bouwplannen voor het nieuwe gemeentehuis.


    De voorzitter zegt dat het lastenboek recent werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Het werd tevens gepubliceerd, het gaat immers over een Europese aanbesteding. De verwachting is om te gunnen voor de zomervakantie. Dit vergt echter heel wat werk, ook juridisch. Bedoeling is om verder te informeren naar de gemeenteraad toe wanneer de aannemer en de prijzen gekend zijn. Timing hiervoor is ook voorzien voor de start van de zomervakantie. De afbraak zal ook voor de zomer starten, na de straatfeesten. Dit deel van de werken is reeds gegund, de aannemer is gekend. Na de zomervakantie zouden dan - onder voorbehoud - de ruwbouwwerken starten.


    7. Route2school-app.
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat in de gemeenteraad van oktober 2021 een vraag over de Route2school-app werd gesteld. In 2019 werd hier ook al een vraag over gesteld. Destijds werd gezegd dat de raadsleden hierover op de hoogte gehouden zouden worden. Wat is hier de stand van zaken?


    Schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V) zegt een onderhoud gehad te hebben met de organisatie, Abeoma-consult, samen met de gemeenten Essen en Wuustwezel. Abeoma-consult maakte een offerte om een Route2school-toepassing voor de 3 gemeenten op te zetten. Bedoeling om samen te werken met de andere gemeenten was omwille van de schoolbereikbaarheid in de drie gemeenten te optimaliseren, zeker wat de middelbare scholen betreft. De offerte bedroeg eenmalig afgerond € 18 000 zonder jaarlijkse opvolging. Kalmthout was nog enigszins bereid om in te stappen in het project, maar Essen en Wuustwezel niet. Een aangepaste offerte voor Kalmthout alleen bedroeg afgerond € 12 000 maar dit was niet haalbaar. De schepen is van mening dat er met een ge-update schoolbereikbaarheidskaart meer te bieden valt voor minder geld. Rekening houdend met de moeilijke financiële tijden, dient er op veel gelet te worden en is een dergelijk bedrag voor Route2school toepassing waar een alternatief voor bestaat niet te verantwoorden. Er werd dus beslist om niet met de Route2school-app te werken.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt of schepen Van den Bergh (CD&V) vindt dat de app hetzelfde is dan de schoolbereikbaarheidskaart.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat dit niet zo is.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat de app er net is om gebruikers knelpunten te laten melden waardoor de gemeente op die manier informatie kan vergaren en hiermee aan de slag kan gaan. De app is dus meer dan de schoolbereikbaarheidskaart.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) beaamt dit maar zegt dat er nu ook dagelijks meldingen komen over gevaarlijke punten in de gemeente etc.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) betreurt het dat Essen en Wuustwezel hebben afgehaakt in dit dossier.


    De voorzitter zegt dat dit net de essentie in het dossier is: de scholen in Wuustwezel gaven aan de gemeente aan geen interesse te hebben in dit project en de app werkt enkel goed wanneer er grensoverschrijdend gewerkt kan worden.


    8. PFAS-onderzoek.
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) las dat de eerste resultaten in het PFAS-onderzoek gekend zouden zijn. Er werd ook een bewonersbrief verstuurd waarin de gemeente begin 2023 overleg zou hebben met de overheid om afspraken te maken omtrent bijkomend onderzoek, sanering en bijkomende maatregelen. Is hier iets meer over geweten?


    De voorzitter zegt dat de gemeente pas half december 2022 werd geïnformeerd over de resultaten. Het schrijven naar de buurtbewoners was eerder een geruststelling naar de bewoners over de calamiteiten. Dat er een verhoogde waarneming was op de site van de brandweer, was geen verrassing. Marc Konings, afdelingshoofd Omgeving, heeft de nodige contacten met OVAM. Deze laatste hebben helaas veel werk met gelijkaardige dossiers. De voorzitter onderstreept dat de gemeente het heft in eigen handen heeft genomen naar de bewoners toe en niet op de timing van het studiebureau en OVAM heeft gewacht. De cijfers zijn gekend en zijn in de verwachte richting. Marc Konings heeft ook goede contacten met de getroffen buren. Op twee plekken is er een lichte overschrijding van de richtnorm, er zal bijkomend onderzoek gebeuren wat betreft een eventuele sanering. Het is nu wachten op antwoord van OVAM.


    9. Voetbalclub K. Kalmthout SK
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat er begin januari 2023 een noodkreet was op de sociale media van K. Kalmthout SK over de energiekosten. In hoeverre is er tussen de gemeente en de voetbalclub contact geweest? Staan er bepaalde energiezuinige ingrepen op de planning? Wat zijn de grootste energievreters? Hij dacht dat het AGB het energiecontract zou afsluiten met het VEB? Wanneer was dit, aan welke voorwaarden en wordt dit eventueel herbekeken?


    Schepen van sport Maarten De Bock (CD&V) zegt dat op 6 februari 2023 een overleg gepland staat met voetbalclub K. Kalmthout SK. Hij denkt dat de grootste verbruikers de verwarming en de douches zullen zijn, misschien ook de ventilatie.


    Raadslid Monique Aerts (Groen) zegt van betrokken ouders vernomen te hebben dat zij een mail ontvingen met de vermelding dat er weldra niet meer gedoucht zou kunnen worden na een match en training. Ze vindt dit niet kunnen en is blij met het geplande overleg.


    Schepen De Bock (CD&V) zegt niet verantwoordelijk te zijn voor wat de club zegt maar raadt het de club niet aan om dergelijke communicatie te doen. Hij zal dit ook melden aan de club. Wat het energiecontract betreft, zegt de algemeen directeur dat er werd geopteerd voor een kadercontract met het VEB. Dit is ook zo voor de politie, kerkfabrieken en enkele andere instanties.


    Schepen De Bock (CD&V) zegt dat dit ook tijdens het overleg besproken zal worden. Indien de club een voorstel heeft voor een andere, goedkopere leverancier, is dit uiteraard geen probleem.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) vraagt of de club inzage krijgt in de prijzen. Zo niet, is het moeilijk handelen.


    Schepen De Bock (CD&V) zegt dat de prijzen gekend zijn.


    Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat de formule omtrent de prijsberekening gekend moet zijn, anders is het onmogelijk om te vergelijken.


    De voorzitter vraagt of het de fout van de gemeente is dat de prijzen zo hoog zijn?


    Raadslid Cassimon (Open VLD) betreurt het dat hij enkele weken geleden deze vraag reeds stelde, zonder antwoord te krijgen.


    Schepen De Bock (CD&V) zegt dat hij reeds antwoordde aan raadslid Cassimon (Open VLD) over het geplande overleg met voetbalclub K. Kalmthout SK.


    De voorzitter stelt voor om dergelijke vragen niet tijdens de gemeenteraad te stellen, maar ze per mail te stellen aan de algemeen directeur.


    Schepen De Bock (CD&V) meldt dat hij aan de energiedeskundige van de gemeente de formule waarvan sprake zal opvragen en hem te zullen bezorgen.


    De voorzitter concludeert dat voetbalclub K. Kalmthout SK bezorgd is over de prijzen en hierover communiceert. Het AGB denk mee na over hoe hier mee om te gaan maar hij is van mening dat de clubs best zelf beslissen. De verantwoordelijk voor het afsluiten van een energiecontract moet gedragen worden door de club, niet door de financiële dienst van het AGB.


    10. Schoolinschrijvingen.
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat er een nieuwe procedure zou komen in de gemeente voor schoolinschrijvingen. Is hier meer over geweten?


    Schepen van onderwijs Jef Van den Bergh (CD&V) zegt dat er de voorbije maanden veel overleg met de verschillende basisscholen was over dit onderwerp. Het betreft een gevolg van het Inschrijvingsdecreet waarbij bepaald is dat wanneer een kleuter- of basisschool een maximumcapaciteit qua leerlingen vastlegt, men een aanmeldingsprocedure moet volgen. Het is die procedure waarover de scholen overleg hadden en akkoord zijn gegaan om de digitale aanmeldingsprocedure effectief te gaan toepassen voor alle Kalmthoutse scholen, ondanks dat de maximumcapaciteit slechts voor de helft van de Kalmthoutse scholen geldt. Als ouder zal men vanaf een bepaalde datum de schoolvoorkeur kunnen geven bij inschrijving van zijn/haar kind. Vorige week vrijdag werd dit op de onderwijsraad beslist. De communicatie wordt voorbereid en zal via de onderwijsgids en de gemeentelijke kanalen weldra kenbaar gemaakt worden. het betreft dus de vertaling van een Vlaams Decreet. Het is een goede zaak dat dit geldt voor alle Kalmthoutse basisscholen. In Essen en Wuustwezel is dit helaas niet het geval.


    11. Verenigingen in Club K (Voorheen O*Ka).
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt dat er verenigingen zouden afhaken in het voormalige O*KA.


    Schepen van cultuur Silke Lathouwers (CD&V) zegt dat dit niet geweten is bij het bestuur. Er zijn twee verenigingen die hun activiteiten hadden in het voormalige O*KA. Zij hebben nu hun activiteiten ondergebracht in het kunsthuis Ernest Albert. Over welke verenigingen zou het gaan?


    Raadslid Cassimon (Open VLD) haalt het zangkoor Creatief aan.


    Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat zij met het gebruik van de piano zijn uitgeweken naar het kunsthuis Ernest Albert. Voorheen maakten zij gebruik van het café wat moeilijk te combineren zou zijn met de geplande uitbating van de sociale brasserie in het café. Er was het nodige overleg met de vereniging en de gemeente zorgde voor de verhuis van de piano.


    12. Wijkvergaderingen.
    Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt gehoord te hebben dat er wijkvergaderingen gepland staan.


    De voorzitter zegt dat in de maand maart wijkvergaderingen gepland worden. De exacte data zullen nog volgen. Het was tevens afgesproken om vanaf 2023 weer informatievergaderingen op te starten, los van de wijkvergaderingen. Verder geeft de voorzitter de raad aan raadslid Cassimon (Open VLD) om de voorkeur te geven aan een vraag stellen per telefoon in plaats van deze op te lijsten tijdens een gemeenteraad.

  17. 2

    Nihil.