- Locatie
Raadzaal Gemeente
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum = 25-04-2023.
Agendapunten
-
1ALGEMEEN
-
1.1
De voorzitter zegt dat er een bijkomende locatie voor het voltrekken van huwelijken vastgelegd dient te worden. Het Vangeertenhof wordt voorgesteld. Begin mei 2023 zullen de gemeentelijke diensten verhuizen naar de tijdelijke locatie tijdens de bouwwerken aan het nieuwe gemeentehuis. Bedoeling is om vanaf dan de raadzaal niet meer te gebruiken voor het voltrekken van huwelijksplechtigheden. De voorgestelde locatie dient een vaste plaats te zijn op het grondgebied van Kalmthout, een openbaar karakter te hebben en toegankelijk te zijn voor iedereen. Het Vangeertenhof voldoet aan deze eisen. Het betreft een mooie locatie waardoor wel eens verondersteld wordt dat deze locatie blijvend zou zijn voor het voltrekken van huwelijken. Uiteraard is er niets definitief bepaald maar wat wel vast staat is dat de locatie voor het komende anderhalf à twee jaar gebruikt zal worden voor het voltrekken van huwelijken.
Raadslid Monique Aerts (Groen) informeert naar de kostprijs.
De voorzitter zegt dat er afspraken werden gemaakt met het Arboretum waardoor niet de reguliere huurtarieven worden gehanteerd. Er werd een algemene prijs voor het hele jaar afgesproken, welke overeen zou komen op de helft van het doorgaans gehanteerde tarief.
Raadslid Aerts (Groen) vraagt wat er gebeurt indien er tentoonstellingen zouden doorgaan in het Vangeertenhof.
De voorzitter zegt dat deze niet meer in het Vangeertenhof werden gehouden. Er worden wel een aantal feestjes georganiseerd en evenementen zoals het tomatenfestival maar er werden duidelijke afspraken met het Arboretum gemaakt. De traiteurs zorgen er steeds voor dat een receptie in de tuin of balkenzaal doorgaat. De symbiose blijkt te werken. Een buitenhuwelijk is ook mogelijk maar dit dient het trouwende koppel zelf af te spreken met het Arboretum. De burgerlijke ambtenaar van de gemeentelijke diensten zal klaarstaan om het huwelijk te voltrekken maar alle andere zaken dient men als trouwend koppel dus zelf te bespreken met het Arboretum.
Raadslid Clarisse De Rydt (Onafhankelijke) vraagt of het de bevoegdheid is van de gemeente om erop toe te zien dat alles reglementair verloopt.
De voorzitter bevestigt dit. De genodigden komen toe op de parking. Het trouwend koppel kan parkeren aan het Vangeertenhof, daar is plaats voor één wagen. In juni zijn er een aantal zaterdagen met vier of vijf huwelijken. Om het parkeren etc. vlot te laten verlopen, zal een extra gemeentelijke medewerker aanwezig zijn. Er is plaats voor een 50-tal personen in het Vangeertenhof. De nodige organisatie zal nodig zijn, maar dit zal zich ongetwijfeld ook vanzelf uitwijzen.
Raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) vraagt of het correct is dat er tijdens de plantendagen in het Arboretum geen plechtigheden zullen kunnen doorgaan.
De voorzitter zegt dat op die dagen een huwelijk kan voltrokken worden op de tijdelijke locatie van de gemeentelijke diensten in de Driehoekstraat. In het Vangeertenhof zullen ook enkel de trouwplechtigheden op vrijdag en zaterdag doorgaan. Op alle andere weekdagen zullen de plechtigheden doorgaan in de Driehoekstraat. Het betreft dan vooral minder ceremoniële plechtigheden.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) vraagt of deze locatie dan ook niet dient aangeduid te worden.
De voorzitter zegt dat dit misschien nog dient te gebeuren op een later tijdstip maar nu nog niet aan de orde is.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het artikel 165/1, tweede lid van het Burgerlijk Wetboek dat stelt dat de gemeenteraad op het grondgebied van de gemeente andere openbare plaatsen met een neutraal karakter kan aanwijzen om huwelijken te voltrekken;
Gelet op het feit dat het huwelijk een verbintenis is tussen twee mensen dat wordt voltrokken door de ambtenaar van burgerlijke stand; dat de huwelijksplechtigheid wordt voltrokken in het gemeentehuis maar dat het eventueel ook kan worden voltrokken op een andere neutrale en vaste plaats met een openbaar karakter op het grondgebied van de gemeente;
Overwegende dat om huwelijksplechtigheden op een andere locatie dan de trouwzaal van het gemeentehuis mogelijk te maken, een bijkomende locatie waar huwelijken kunnen voltrokken worden, moet aangeduid worden door de gemeenteraad;
Overwegende dat er wordt voorgesteld om als bijkomende locatie voor huwelijksplechtigheden het Vangeertenhof van het Arboretum van Kalmthout (Heuvel 8 te 2920 Kalmthout) aan te duiden; dat deze locatie voldoet aan de wettelijke bepalingen: er wordt gegarandeerd dat iedereen toegang heeft tot de locatie, de locatie is gelegen op het grondgebied van de gemeente Kalmthout, het is vaste en geen willekeurige plaats met een neutraal karakter;
Overwegende dat deze bijkomende locatie geschikt is voor de organisatie van huwelijksplechtigheden, is voorzien van alle nodige voorzieningen en optimaal bereikbaar is;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT
met 22 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Enig artikel.-
De gemeenteraad keurt vanaf 28 maart 2023 als bijkomende locatie voor huwelijksplechtigheden het Vangeertenhof van het Arboretum van Kalmthout (Heuvel 8 te 2920 Kalmthout) goed.
Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) betreedt de vergaderruimte om 20u04.
-
2PATRIMONIUM
-
2.1
De voorzitter zegt dat deze grondafstand betrekking heeft op het project van 24 woonloten en één resterende gemeenschappelijke tuinzone. Het betreft een repel grond van 208,95 m² voor de verdere realisatie van een reeds deels bestaande fietsverbinding tussen Kerkendijk en het fietspad Rozeneind.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het gemeentewegendecreet;
Overwegende dat de voorliggende verkavelingsaanvraag in functie van een vergund groepswoningbouwproject werd ingediend bij het college van burgemeester en schepenen door de heer Bert Belon namens Springvis Development BV (Regentierstraat 12/14 te 9100 Sint-Niklaas);
Overwegende dat de verkaveling wordt gevormd door delen van verschillende kadastrale percelen samen te voegen tot één geheel, aangeduid op de plannen met herkomst onder kavels A en C, dewelke verder voorzien worden in de vorming van 24 “woonloten” en één resterende gemeenschappelijke tuinzone;
Overwegende dat de aanvraag de realisatie omvat van een verkaveling voor een groepswoningbouwproject met 24 woningen, gelegen aan de Kerkendijk; dat voor het project een omgevingsvergunning in eerste aanleg werd afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 mei 2022;
Overwegende dat hiertegen beroep werd aangetekend bij de Deputatie van de provincie Antwerpen;
Overwegende dat de Deputatie in zitting van 23 februari 2023 een voorwaardelijke vergunning heeft verleend op basis van de in beroep gewijzigde stedenbouwkundige plannen;
Overwegende dat het bijgevoegde splitsingsplan van 14 september 2022 opgemaakt door Exteria uit Melle, voorziet dat een repel grond van 208,95 m² (aangeduid met lot A en B, dit met een oppervlakte van 196,86 m² respectievelijk 12,09 m²), aangeduid wordt als “op te nemen in openbaar domein” dit voor de verdere realisatie van een reeds deels bestaande fietsverbinding tussen Kerkendijk en het fietspad Rozeneind;
Overwegende dat uit het dossier blijkt dat het niet de bedoeling is om de gronden te verdelen in (onbebouwde) kavels, noch als (onbebouwde) kavels te verkopen; dat er derhalve de aanvraag tot verkavelen moet gezien worden in functie van de “verkoop op plan”; dat dit werd verduidelijkt in een bijgevoegde juridische nota van GSJ – advocaten;
Overwegende dat de aanvraag voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden diende te worden onderworpen aan een openbaar onderzoek;
Overwegende dat volgens de aanduidingen van het geldende gewestplan "Turnhout " deze verkaveling gelegen is in een zone "woongebied", en dat voor het kwestieuze gebied geen APA, BPA of RUP van kracht is;
Overwegende dat een beslissing van de gemeenteraad vereist is als het gaat over de aanleg, de wijziging, de verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg; dat de gemeenteraad daarbij kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die ingediend werden tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat de aanvraag voldoet aan de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen, meer bepaald Deel 9. Bescheiden woonaanbod;
Overwegende dat in het licht van het voorgaande de voorliggende aanvraag als volgt wordt geëvalueerd:
Grondzaken
In de aanvraag is een voorstel voor een te realiseren fietsverbinding opgenomen, welke zich situeert tussen de Kerkendijk en het bestaande fietspad Rozeneind. Het bijgevoegde splitsingsplan met voorstel tot grondafstand kan dus worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Concreet gaat het over de perceelsdelen aangeduid op het splitsingsplan van 14 september 2022 opgemaakt door Exteria uit Melle als “op te nemen in openbaar domein” met een totale oppervlakte van 208,95 m² (lot A en B, met een oppervlakte van 196,86 m² respectievelijk 12,09 m²),
Verder zal de aanvrager in moeten staan voor een effectieve aanleg van het voorziene fietspad langsheen de westelijke persceelscheiding, alsook van de aanpassing van het keerpunt in de Kerkendijk ter plaatse van de aansluiting met het nieuwe fietspad.
De uitvoeringsplannen voor deze werken dienen eerst ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en dit na de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst.
Bescheiden woonaanbod
Deze aanvraag dient getoetst aan het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, zijn uitvoeringsbesluiten en zijn verdere uitvoeringsmaatregelen, in het bijzonder de verplichtingen die er uit voortvloeien inzake het bescheiden woonaanbod. Bij de uitvoering van het project zullen vijf woningen moeten voldoen aan de voorwaarden.
Openbaar onderzoek
Het voorliggende verkavelingsontwerp werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 23 november 2022 tot en met 22 december 2022. Er werden geen bezwaarschriften of opmerkingen ingediend
Overwegende dat op basis van het voorgaande, de verkavelingsaanvraag kan worden aanvaard voor wat betreft het voorgestelde verkavelingsconcept; dat het dossier in voldoende mate is uitgewerkt; dat de nodige voorwaarden dienen gesteld te worden met betrekking tot een aantal aspecten, zoals hoger aangegeven;
Gehoord de voorzitter;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Artikel 1.-
In het kader van de voorliggende aanvraag, ingediend op 11 oktober 2022 door de heer Bert Belon namens Springvis Development BV (Regentierstraat 12/14 te 9100 Sint-Niklaas), strekkende tot het verkavelen van gronden in functie van een groepswoningbouwproject gelegen aan de Kerkendijk, kadastraal bekend onder Sectie G nrs. 394A / deel, 395D, 398F, 398G, 398H en 401C3, verleent de gemeenteraad zijn goedkeuring aan de zone welke zal worden overgedragen (fietsverbinding tussen Kerkendijk en Rozeneind).
Art. 2.-
De notariële akte waarbij de kosteloos over te dragen perceelsdelen aangeduid op het splitsingsplan van 14 september 2022 als “op te nemen in openbaar domein”, zullen worden overgedragen aan de gemeente Kalmthout, zal uiterlijk verleden worden op het moment dat ook de verkavelingsakte zal worden verleden.
Art. 3.-
De aanvrager dient in te staan voor de bijkomende aanleg van het voorziene fietspad langsheen de westelijke persceelscheiding en de aanpassing van het keerpunt in de Kerkendijk ter plaatse van de aansluiting met het nieuwe fietspad.
Art. 4.-
De lasten en kostenverdeling tot uitrusting van de in het artikel 3 omschreven fietsverbinding en bijhorende infrastructuur zal moeten worden voorzien in overeenstemming met de bepalingen van een door de verschillende partijen op te maken samenwerkingsovereenkomst.
Art.5.-
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven om het dossier verder af te handelen. Dit besluit van de gemeenteraad dient integraal deel uit te maken bij verdere afhandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag van de verkaveling door het college van burgemeester en schepenen. -
3MILIEU.
-
3.1
De voorzitter geeft het woord aan schepen van milieu Silke Lathouwers (CD&V).
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat in september 2021 het eerste Klimaatpact werd goedgekeurd. In november 2022 werd het tweede Klimaatpact - tussen de Vlaamse Overheid en de steden en gemeenten - goedgekeurd met het oog op het behalen van vier concrete doelstellingen, waarbij de focus op vier werven ligt: renovatie & hernieuwbare energie, mobiliteit, vergroening en het regenwater. De Vlaamse Regering kent een subsidie toe aan gemeenten die het Klimaatpact hebben ondertekend. Het gaat om een cofinanciering van 50%, waarbij de totale uitgaven minstens het dubbele moeten zijn. Voor het eerste Klimaatpact gaat het over een subsidie van € 62 000, voor het tweede Klimaatpacht gaat het over € 22 400. Beide pacten werden goedgekeurd, de rapportering dient te gebeuren om recht te hebben op de subsidies. Het rapport dat nu voorligt, gaat over 2022 en is een tussentijds rapport. De doelstellingen tonen een evolutie aan voor de gemeente vanaf 2020 tot februari 2023. Deze cijfers worden ook vergeleken met de algemene cijfers van het Vlaams Gewest. Zoals te lezen is in de bijhorende nota is het rapport nog niet volledig. Er werden nog data toegevoegd in de toelichting die niet zijn opgenomen in de cijfers. Dit geeft helaas geen compleet beeld, wat maakt dat het rapport niet correct geïnterpreteerd kan worden. In het begin van het rapport staat ook vermeld dat de authentieke bron die de data voorziet voor de gemeente niet alles goed heeft gecapteerd. Dit trekt de waarachtigheid van het rapport in vraag. Blijkbaar is de automatische rapporteringstool niet feilloos. De bijkomende toelichtingen zijn dus wel belangrijk om samen te lezen met de cijfers om zo het rapport correct te interpreteren. Het bestuur kan tevens correcties, aanpassingen en schrappingen met betrekking tot de data in het Klimaatpact doorgeven aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. Als het bestuur aanpassingen doorgeeft, gebeuren deze niet meteen. Vandaar dat het voorliggende rapport niet helemaal correct te interpreteren valt. Het is zo dat vele steden en gemeenten hebben gemeld dat de rapportering niet correct zou zijn. Hopelijk wordt hieraan gewerkt zodat er volgend jaar een correcter beeld kan gegeven worden. Het betreft immers een nieuwe tool. Vanuit Vlaanderen dienen er nog zaken geoptimaliseerd te worden.
Vervolgens overloopt schepen Lathouwers (CD&V) de vier werven. Wat de vergroening betreft, meer bepaald het aantal bomen, hagen en geveltuinbeplanting, is de gemeente goed bezig. Er wordt beter gescoord dan het gemiddelde in het Vlaams Gewest maar om de doelstellingen te behalen dient er blijvend ingezet te worden op meer vergroening. Dit geldt trouwens voor alle doelstellingen. De ambities zijn zeer hoog, ook voor Kalmthout. Wat de natuurgroenperken betreft, staat in het rapport dat er geen werden aangelegd maar er werden er wel degelijk zes uitgevoerd. Deze informatie werd door de milieudienst doorgegeven via Groenblauwpijl.be. Het is nu wachten op bevestiging van het ABB om dit te kunnen opnemen in het rapport. De tweede werf gaat over renovatie en hernieuwbare energie. De collectieve renovaties zijn eerder beperkt. Er wordt gehoopt dat dit zal toenemen nu een bijkomende gemeentelijke subsidie is voorzien en door meer in te zetten op communicatie naar bepaalde wijken. In de gemeente zijn er wijken waar heel wat woningen uit de jaren 70 staan, waar een collectieve renovatie aangewezen is. Hier wenst de gemeente samen met Zonnewind op in te zetten en aldaar klimaattafels te organiseren. Het aantal klimaattafels staat nu op nul. Het betreft een bijkomende doelstelling in het tweede Klimaatpact, zoals in november 2022 werd goedgekeurd. Er restte toen nog maar één maand wat onvoldoende was om een klimaattafel te organiseren. In het najaar vond wel een infosessie voor bedrijven plaats, samen met Fluvius en Zonnewind. Er werd ingegaan op het capaciteitstarief en energiebesparende maatregelen voor bedrijven. In 2023 worden twee klimaattafels gepland in samenwerking met Zonnewind waarbij het zal gaan over zonne-energie en energierenovaties. Volgens de cijfers werd er slechts één co-operatief hernieuwbare energieproject gerealiseerd bij Sint-Vincentius. Slechts met dit éne project scoort de gemeente even goed als het Vlaams Gewest. Maar de gemeente voerde nog zes bijkomende projecten uit in samenwerking met Ecopower. Het gaat dan o.a. over de zonnepanelen op de gemeentelijke daken. Dit cijfer dient dus ook nog aangepast te worden in het pact. De derde werf gaat over de koolstofvrije (deel)mobiliteit. Naast de twee deelauto’s aan het station van Kalmthout zijn er ook een aantal deelauto’s vanuit privé-initiatieven. Ondertussen stapte de gemeente in op het project autodelen.net. voor de integratie van deelmobiliteit in nieuwbouwprojecten. Dit zal ook zijn uitrol vinden. In een aantal projecten, zoals aan het station van Kijkuit en in de Foxemaatstraat werd reeds in de vergunning opgelegd dat een autodeelsysteem dient voorzien te worden. Voor de relatief kleine projecten is dit geen eenvoudige zaak om te organiseren. De samenwerking met autoldelen.net zorgt hopelijk voor meer bereidheid bij de projectontwikkelaars. Ondertussen telt de gemeente 36 laadpunten. Hiermee zit Kalmthout op schema. Uiteraard is een verder uitrol nodig. De Vlaamse Overheid en Engie Electrabel zullen de komende maanden nog een aantal laadpalen in de gemeente plaatsen. De cijfers voor de nieuwe fietspaden werden door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken niet bezorgd aan ABB. Er werd wel degelijk 360 meter nieuw fietspad aangelegd ter hoogte van het sportpark, de Heikantstraat, de Turfvaartlaan en de verbinding tussen de Dorpsstraat en de Groene Weg. Tevens werd een 800 meter fietsstraat uitgevoerd. Er is geweten dat de gemeente voor het aanleggen van heel wat fietspaden afhankelijk is van de hogere overheid en de vooruitgang van de onteigeningen. Deze dossiers zijn lopende. Van zodra deze in uitvoering zijn, worden deze opgenomen in de rapporten. De werf ‘water’ gaat vooral over ontharding. Het betreft ontharding op openbaar domein, maar ook op scholen. Na Den Heuvel hebben De Linde en Rinkrank zich kandidaat gesteld voor het project ‘Maak van je school een groene oase’ van de Provincie Antwerpen. Hopelijk worden zij geselecteerd. Ook de speelplaatsen van Gitok komen volgend jaar aan de beurt. Tevens worden particulieren gestimuleerd om te ontharden, rekening houdend met de nieuwe subsidie sinds 1 januari 2023. De gemeente doet ook mee aan de campagne rond het tegelwippen. Er wordt gehoopt op bewustwording en actie bij de inwoners. Bij het inrichten en herinrichten van openbare ruimten wordt het element water ook steeds voor ogen gehouden. Deze inspanningen worden blijvend verder gezet zodat alle opportuniteiten van ontharding en extra buffering worden benut. Wat het opvangen van hemelwater betreft, scoort de gemeente goed. Er is het goedgekeurde hemelwaterplan en droogteplan. De gemeente ziet er streng op toe qua vergunningverlening met positieve effecten op het hergebruik, infiltratie en buffering van hemelwater. Over enkele maanden zal er het bijkomend bufferbekken voorzien worden langs de dorpsbeek. Bij het herprofileren van grachten zal er ook gekeken worden naar het bufferend vermogen. Naast de vier werven is er ook de algemene doelstelling. Hier scoort de gemeente niet goed. Terwijl het primair energieverbruik in het gemeentelijk patrimonium moet dalen, wordt een stijging vastgesteld. In de toelichting is een verantwoording opgenomen. Er is natuurlijk ook het weer. In 2021 was het kouder dan het referentiejaar 2019. Ook de nasleep van Corona had een grote impact. Zoals algemeen geweten beschikt de gemeente over 60 gebouwen in beheer. Dit aantal nam de laatste jaren enkel maar toe in plaats van af te nemen. Ook dit verklaart uiteraard het stijgend energieverbruik. Het is niet zo dat het energieverbruik per gebouw stijgt maar omwille van het feit dat er bijkomende gebouwen zijn met bijkomende activiteiten, resulteert dit helaas in een hoger energieverbruik. Een concreet voorbeeld is Diesterweg, Lange tijd stonden deze gebouwen leeg en ze werden enkel in de zomer gebruikt bij de speelpleinwerking. In tijden van Corona werd deze locatie ook gebruikt omwille van de grootte en men een veilige afstand kon behouden bij activiteiten. Daarbovenop diende er nog verlucht te worden in combinatie met verwarming. De conciërgewoning werd ook in gebruik genomen, het kinderopvanginitiatief Het Mierennestje vond er zijn onderdak en sinds een jaar worden er Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Uiteraard resulteert dit alles in een hoger energieverbruik, hetgeen door een verouderde verwarmingsinstallatie wordt voorzien. Het is belangrijk dat deze grootverbruikers aangepakt worden door o.a. energiezuinige installaties. Ook in de Zonnedauw is het verbruik gestegen. Sinds enkele maanden zijn aldaar enkele diensten van de afdeling Omgeving ondergebracht. Voordien werden deze gebouwen sporadisch gebruikt door verenigingen. Nu is er een energieverbruik van maandag tot vrijdag van ’s ochtends tot ‘s avonds. Al deze zaken kaderen het hogere energieverbruik. Ook de totale CO²-uitstoot is gestegen in plaats van gedaald, net zoals dit bij het Vlaams gemiddelde het geval is. Hier is dezelfde redenering te volgen zoals bij het energieverbruik het geval is.
Schepen Lathouwers (CD&V) las onlangs in een artikel in het tijdschrift Knack van Dirk Draulans over de CO²-uitstoot het volgende: “Voor 2022 klopte het rapport af op een niet onverwacht, maar beangstigend resultaat. Ondanks alle commotie over de klimaatdoeleinden blijft de uitstoot van CO² wereldwijd stijgen. Deels een gevolg van meer verbruik van fossiele brandstoffen, deels van meer ontbossing waardoor minder CO² op natuurlijke wijze uit de atmosfeer wordt gehaald.” Schepen Lathouwers (CD&V) haalt aan dat de gemeente een fossielvrije turnhal aan het bouwen is en dit geldt ook voor het te bouwen gemeentehuis. De gemeente draagt zijn steentje zeker bij. Sinds de ondertekening van het Pact werden ook afgerond 2 000 bomen extra aangeplant. Deze zorgen voor de opname van CO² en de reductie van de CO²-uitstoot. Voor de verledding zit de gemeente op schema. Tegen 2028 zal het hele openbare verlichtingsnet verled zijn. Het beeld zoals geschetst in het rapport is niet correct. Hier is een lineaire stijging te zien en er zou tegen 2030 slechts de helft verled zijn. Fluvius maakt zich echter sterk dat tegen 2028 alle gemeenten volledig verled zullen zijn. Tot slot heeft Kalmthout geen heffing op hernieuwbare energie installaties, een afbouw ervan is dus niet mogelijk. Dit is een nadere toelichting bij het rapport, het is belangrijk om de cijfers in hun context te plaatsen. Ze concludeert dat de gemeente hier dagelijks aan werkt en de cijfers enkel wenst te verbeteren.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt het plan gelezen te hebben. Hij haalt het aantal geplante bomen aan. Gaat het hier effectief over bijkomende bomen of zijn hier ook het aantal bomen welke gekapt worden in het kader van een bouwaanvraag en later opnieuw door de eigenaar dienen geplant te worden? Ook haalt hij het kappen van bomen in de Kalmthoutse Heide aan. Is dit mee opgenomen in de rekensom?
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat het aantal geplante bomen door de gemeente niet meegeteld worden als dit een één op één vervanging is. Enkel de bijkomende bomen worden geteld. De bomenteller is publiek toegankelijk. Burgers kunnen dit zelf aangeven. Dit valt niet helemaal te controleren. Indien een burger een één op één aanplanting doet en dit meldt in de bomenteller, wordt deze aanplanting toegevoegd in de teller. In de toelichting staat echter vermeld dat er sprake is van een één op één aanplanting, deze niet mag ingegeven worden in de bomenteller.
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) zegt vaak naar het werk te fietsen en dan woningen ziet gebouwd worden op plaatsen waar voordien bomen stonden. Indien er dan 20 bomen gekapt worden voor het bouwen van de woning, lijkt het hem sterk dat er dan op het resterend deel van het perceel 20 nieuwe bomen worden geplant. Verder haalt raadslid Vanhees (Vlaams Belang) het aanleggen van fietspaden aan met de bijhorende subsidies. Verder haalt hij het domein Diesterweg aan. Hij zegt dit enkele vergaderingen geleden reeds aangehaald te hebben gelet op het feit dat de gemeente dit domein in erfpacht heeft van de Stad Antwerpen met de verouderde verwarmingsinstallaties. Is er ondertussen al iets geweten over de kosten van de renovatie. Zijn deze voor de gemeente of voor de stad Antwerpen?
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat het bestuur werkt aan het masterplan voor Diesterweg. Het college van burgemeester en schepenen gunde op 20 maart 2023 de uitwerking van een masterplan op mesoniveau aan POLO Architects. Zij zullen het bestuur begeleiden in dit dossier. Een deel van het masterplan gaat immers over de renovatie; enerzijds wat de gemeente aldaar wenst en de bijhorende bestemming en anderzijds hoort hier een energetische renovatie bij.
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) vraagt of de Stad Antwerpen financieel tussenkomt.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat de gemeente erfpachter is. Dit houdt in dat men geen eigenaar is maar wel handelingen dient te stellen alsof men eigenaar is en de financiële gevolgen dient te dragen.
Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) haalt de CO²-uitstoot aan die in stijgende lijn gaat. Hij haalt nog een kleine typefout aan op pagina 32.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Hans De Schepper (Groen).
Raadslid De Schepper (Groen) stelt vast dat er veel dient te gebeuren. Op bepaalde vlakken scoort Kalmthout hoger dan het Vlaams gemiddelde, op heel wat andere vlakken scoort de gemeente lager. Bepaalde acties dienen nog gestart te worden, met alle begrip. Maar de tijd dringt. Er zijn zeven jaren om dit te realiseren. Er dient hard gewerkt te worden. het is geweten dat het aanpakken van verouderde gebouwen lang duurt. Wat de aangelegde fietspaden betreft, meldt hij dat het eerder een opwaardering betreft.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat ook een opwaardering telt.
Raadslid De Schepper (Groen) stelt vast dat de wet der traagheid vaak van toepassing is bij gewestwegen. Hij wenst toch een oproep te doen om niet enkel te kijken naar fietsstraten, maar ook naar het aanleggen van gemeentelijke fietspaden waar nodig. Hij concludeert dat er nog veel dient te gebeuren in dit dossier.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) bedankt het bestuur om dit rapport aan te leveren. Hij beaamt de kinderziekten die het bevat. Hopelijk verdwijnen deze de komende jaren. Het is mooi om de inspanningen van het bestuur in dit dossier tegen het licht te kunnen houden. Het meest problematische is de stijging van de CO²-uitstoot van het eigen patrimonium. Deze stijgt met 15% terwijl deze met 55% dient te dalen tegen 2030. De projecties voorspelen weinig goeds. Het nieuwe gemeentehuis zal misschien kunnen zorgen voor een daling. Gebeurde er een berekening om de impact te kunnen inschatten? Verder haalt hij de eerste werf aan over het opzetten van de bomen. Hier valt te lezen dat er afgerond 2 000 bomen zijn aangeplant in 2022. Tegen 2030 moeten er jaarlijks 2 150 bomen aangeplant te worden. Het tempo moet dus opgeschroefd worden. Hoe gaat het bestuur dit doen? Zijn er plannen om een bos aan te planten? Onlangs was er in de pers te lezen dat de gemeente twaalf laadpalen extra zal voorzien. Het objectief is om tegen 2030 over 291 laadpalen te beschikken. Hoe wordt dit aangepakt? Worden laadpalen die in de buurt staan bij installaties met zonnepanelen ook hierop aangesloten? Bij de toelichting staat dat de gemeente energiegemeenschappen kan faciliteren bij de installatie van laadpunten. Wat wordt hiermee bedoeld? Het is hem tenslotte ook niet duidelijk wat een fietspad is. Is er in de Turfvaartlaan een fietspad of niet? De verledding baart hem ook zorgen. Hij zegt dat de trend hierover in het rapport niet kan kloppen maar als hij de beperkte stijging in de voorbije jaren van de verledding ziet, vraagt hij zich af of dit praktisch haalbaar is.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat Fluvius zich sterk maakt dat tegen 2028 heel Vlaanderen verled zal zijn. De trend zit in de goede richting. De aanpassing dient enkel in het lampgedeelte van de verlichtingspaal te gebeuren want er zijn geen aanpassingen van de kabel nodig. Het glasvezelgebeuren is een ander verhaal.
De voorzitter bevestigt dat de aanpassing snel gaat.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt het investeringsprogramma van Fluvius met vier miljard is gestegen, net om dit te kunnen realiseren ten aanzien van de gemeenten. In 2022 was het verledden iets minder dan vooropgesteld omwille van bevoorradingsproblemen. Dit is ondertussen opgelost. De 291 laadpalen is een cijfer van het tweede Klimaatpact. Deze cijfers moeten over gans Vlaanderen bekeken worden, de nood aan laadpalen is in stedelijk gebied belangrijker dan in landelijk gebied. Er zijn veel private laadpalen. Er is de actie ‘paal volgt wagen’ vanuit Vlaanderen waarbij mensen de nood aan een laadpaal op openbaar domein kunnen melden aan het lokaal bestuur. Hier kwam nauwelijks reactie op. In steden en verstedelijkte gemeenten is de nood naar laadpalen groter dan in een gemeente zoals Kalmthout. In een stad of verstedelijkte gemeente is het dan weer moeilijker om in te zetten op vergroening wat voor Kalmthout dan weer gemakkelijker is. Maar de gemeente zal uiteraard wel streven naar het voorzien van extra laadpalen. Het aanplanten van een bos wordt bekeken, maar het geboortebos wordt alvast jaarlijks uitgebreid. Wat de energiegemeenschappen betreft, dit betreft een samenwerking met Zonnewind en is redelijk nieuw. Onlangs was er een vergadering met enkele ondernemers van den Bosduin die plannen hebben om samen te werken. Indien dit gaat over energiegemeenschappen kan dit gefaciliteerd worden en zal het bestuur zijn medewerking verlenen. Dit geldt ook voor het energiedelen. Wanneer er zonnepanelen worden geplaatst op schooldaken zal er gezorgd worden dat de opgewekte energie die nauwelijks gebruikt wordt tijdens de zomermaanden, elders benut kan worden.
Raadslid Cassimon (Open VLD) haalt de mogelijkheid aan om laadpalen net op die locaties te plaatsen.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat dit wel degelijk gekoppeld wordt.
De voorzitter geeft het woord aan raadslid Inga Verhaert (Vooruit).
Raadslid Verhaert (Vooruit) zegt dat er problemen zouden zijn bij de dienstverlening van het Vlaams Energiebedrijf wat de facturatie betreft. Het zou moeilijk zijn om de juiste diensten de kunnen contacteren. Het bestuur meldde hen te zullen contacteren. Is dit gebeurd en is de dienstverlening ondertussen beter? Indien niet, welke stappen zal het bestuur dan nemen? Verder wenst ze de bebossing op een perceel in de Kastanjedreef aan te halen. Ze zegt dat het dossier bij de stad Antwerpen zit, maar weet ook dat er geen principiële bezwaren zouden zijn. Indien de Stad Antwerpen advies vraagt bij de gemeente, wordt er dan positief geadviseerd? Het aanplanten van bomen op dit perceel zou de bomenteller sterk doen stijgen.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt de stand van zaken bij het Vlaams Energiebedrijf te moeten navragen. Wat de Kastanjedreef betreft, was er overleg met de buren. Er werd een consensus bereikt over het in te dienen plan. De stad Antwerpen had in eerste instantie geen vergunning toegekend. Er zal nu een nieuwe aanvraag gebeuren, rekening houdend met het overleg met de buren.
De voorzitter zegt dat het vreemd is dat een aanvraag wordt ingediend waarbij de Stad Antwerpen adviseert in eerste aanleg. Nadien wordt geadviseerd omwille van de provinciale waterloop aldaar het dossier bij hen in te dienen. Een vreemde gang van zaken, welke vervolgd wordt.
Raadslid Verhaert (Vooruit) vraagt wat de gemeente uiteindelijk zal adviseren? Ze las dat het om een ‘intensief bos’ zou gaan wat haar een vreemde benaming lijkt.
De voorzitter zegt dat het advies zal afhangen van het plan en geeft vervolgens het woord aan raadslid Stefanie Devos (N-VA).
Raadslid Devos (N-VA) zegt dat haar partij bij het goedkeuren van het eerste en het tweede Klimaatpact reeds stelde dat het moeilijk is om ambities voorop te stellen waarvan op voorhand geweten is dat deze niet behaald zullen worden. Het plan toont inderdaad aan dat de weg nog lang is. De aangepaste cijfers zouden doorgegeven zijn. Wanneer gebeurt de aanpassing?
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat dit via het Pactportaal loopt. Ze weet niet of er tussentijdse aanpassingen komen, of dit jaarlijks gebeurt. Ze zegt dit nog te zullen navragen en zal de ontvangen info meedelen.
Gelet op het akkoord van Parijs van 12 december 2015;
Gelet op de Europese Green Deal 2050 van 11 december 2019;
Gelet op het Nationaal Energie- en Klimaatplan (NEKP) 2021-2030 van 31 december 2019;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030 van 9 december 2019;
Gelet op de Burgemeestersconvenant 2030, goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 december 2020;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 door de Vlaamse Regering op 4 juni 2021;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 september 2021;
Gelet op het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 mei 2022;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 november 2022;
Overwegende dat de Vlaamse overheid met dit pact steden en gemeenten wenst te ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en wordt er voortgebouwd op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030; dat hierbij de focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater;
Overwegende dat het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 de basis legde voor een structurele samenwerking, en garant staat door wederzijdse engagementen voor een krachtdadig, concreet en voor iedereen tastbaar lokaal klimaat- en energiebeleid;
Overwegende dat op 8 juli 2022 de tweede versie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed, (LEKP 2.0) werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering; dat het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 een vervolg geeft aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en een aanscherping bevat van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld, dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket;
Overwegende dat het LEKP 2.0 dezelfde principes volgt als het LEKP 1.0; dat twee van de vier concrete en herkenbare werven uitgebreid werden naar aanleiding van de aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen;
Overwegende dat de Vlaamse Regering een subsidie toekent aan de besturen die het Lokale Energie- en Klimaatpact 1.0 en het Lokale Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekenen. Daarmee ondersteunt Vlaanderen de lokale klimaatacties. De financiële ondersteuning verloopt via een trekkingsrecht met 50% cofinanciering. Net zoals bij LEKP 1.0 wordt gevraagd om de middelen als cofinanciering in te zetten: de totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen. De subsidie is bedoeld voor lokale klimaatacties, waarbij de totale uitgaven voor klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie moeten bedragen. Voor de gemeente Kalmthout bedraagt de totale subsidie: € 62 021,62 euro voor het LEKP 1.0 en € 22 405,30 voor het LEKP 2.0;
Overwegende dat de gemeente Kalmthout, door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, zich engageert om, naast de doelstellingen van het LEKP 1.0, de verscherpte doelstellingen van het LEKP 2.0 uit te voeren;
Overwegende dat, om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, voorzien wordt in een jaarlijks opvolgmoment; dat de gemeente uiterlijk op 1 maart 2023 (voor het eerste jaar in de loop van maart) een rapportering bezorgt met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact nadat deze aan de gemeenteraad is voorgelegd;
Gelet op he feit dat het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 de Vlaamse steden en gemeenten wil ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en voortbouwt op reeds bestaande initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030; dat bovendien het LEKP 2.0 nauw aanleunt bij de doelstellingen die de gemeente zich stelt in kader van de SDG’s (duurzaamheids¬doelstellingen);
Gelet op het bijgevoegde LEKP-rapport 2022; dit LEKP-rapport bevat de ontvangen cijfers voor de voorgelegde doelstelling binnen het LEKP van Kalmthout en toont de evolutie van Kalmthout binnen alle doelstellingen van het LEKP vanaf 2020 tot 26 februari 2023. Het rapport stelt de lezer ook in staat om de resultaten van Kalmthout te vergelijken met het Vlaams Gewest. De doelstellingen zijn opgedeeld volgens de 4 werven en de algemene doelstellingen. Helaas is het LEKP-rapport nog te onvolledig en dienen er door de milieudienst zelf data toegevoegd te worden via de toelichting;
Gelet op de kennisname van het LEKP-rapport 2022 door het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023;
Gelet op het feit dat het LEKP-rapport 2022 ter kennisgeving wordt voorgelegd op de vergadering van de gemeenteraad;
BESLUIT
Artikel 1.-
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Art. 2.-
Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de Vlaamse regering via het digitale loket voor lokale Besturen. -
4ONDERWIJS.
-
4.1
De voorzitter geeft het woord aan schepen van onderwijs Jef Van den Bergh (CD&V).
Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat dit agendapunt normaal pas op de gemeenteraad van juni geagendeerd wordt. De reden waarom dit vervroegd ter goedkeuring voorgelegd wordt, is omdat bij de schoolraden van Kadrie en Maatjes gevraagd werd om de data eerder te kunnen communiceren aan de ouders.
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 april 1991 en latere wijzigingen betreffende de organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap;
Overwegende dat ook voor de gemeentelijke basisscholen Maatjes en Kadrie de vaststelling van de facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2023-2024 nog moet gebeuren;
Gelet op het voorstel van de schooldirecties van de beide gemeentelijke basisscholen;
Gelet op de bespreking van deze facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen tijdens de bijeenkomst van de schoolraad van basisschool Maatjes en tijdens de bijeenkomst van de schoolraad van basisschool Kadrie;
Gelet op het gunstig advies van het gemeentelijk bijzonder onderhandelingscomité onderwijs (ABOC) van 7 maart 2023;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om de suggesties van de directies van Kadrie en Maatjes te volgen;
Gehoord de schepenen bevoegd voor onderwijs;
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
++Artikel 1.- ++
Voor het schooljaar 2023-2024 worden de facultatieve verlofdagen voor de gemeentelijke basisscholen als volgt vastgesteld:
• Maatjes: maandag 16 oktober 2023, woensdag 6 december 2023 en woensdag 6 maart 2024.
• Kadrie: maandag 4 december 2023 en vrijdag 8 maart 2024.
Art. 2.-
Voor het schooljaar 2023-2024 worden de pedagogische studiedagen voor de gemeentelijke basisscholen als volgt vastgesteld:
• Maatjes: maandag 25 september 2023, vrijdag 24 november 2023 en woensdag 24 januari 2024.
• Kadrie: maandag 25 september 2023 en woensdag 31 januari 2024.
Art. 3.-
De directies worden belast met de kennisgeving van de voormelde beslissing aan de inspectie, de personeelsleden en de leerlingen of ouders. -
5GOEDKEURING VAN HET VERSLAG.
-
5.1
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 27 februari 2023 goed te keuren.
BESLUIT
met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Johan Cassimon, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Gilles Delcroix, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Enig artikel.-
Het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2023 wordt goedgekeurd. -
6AANGEVRAAGD AGENDAPUNT DOOR OPEN VLD
-
6.1
De voorzitter geeft het woord raadslid Johan Cassimon (Open VLD).
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat baby’s vaak bij de geboorte een tutje krijgen. Na vier maanden vermindert die zuigbehoefte. Het is belangrijk dat er dan wordt afgebouwd en dat vanaf twee jaar geen fopspeen meer wordt gebruikt. Tandzorgkundigen merken vaak de negatieve gevolgen van lang gebruik. Kinderen krijgen dan vaak een open beet en/of last van open mondgedrag. Onlangs riepen nog enkele logopedisten uit Kalmthout op om het gebruik van een fopspeen zo snel mogelijk af te bouwen, aangezien langdurig tutten nefast is voor de mondmotoriek van een kind. Het is dus van belang om tijdig te stoppen met tutten. Daarom stelt Open VLD Kalmthout voor om in het gemeentelijk geboortebos een Tuttenboom te voorzien, waar kinderen afscheid kunnen nemen van hun tutje en het ophangen in de boom. Het betreft dus sensibilisering en preventieve gezondheidszorg.
De voorzitter geeft het woord aan schepen van kinderopvang Sandra Hoppenbrouwers (CD&V).
Schepen Hoppenbrouwers (CD&V) is van mening dat het geen goed idee qua milieuvervuiling is om plastic tutjes in een tuttenboom te hangen. Het probleem van langdurig fopspeengebruik wenst ze voor te leggen aan de stuurgroep van het Huis van het Kind. Het Opvoedingspunt neemt hier ook aan deel. Het lijkt haar een goede gelegenheid om het fopspeengebruik aldaar te bespreken, in plaats van een tuttenboom in het geboortebos te plaatsen.
Raadslid Sigrid Van Heybeeck (N-VA) zegt werkzaam te zijn in het kleuteronderwijs, namelijk de eerste kleuterklas. Ze hoopt steeds dat de kleuters wanneer ze in haar klas belanden reeds afscheid hebben genomen van hun fopspeen. Deze worden vaak aan de verzorgers van dieren in de zoo geschonken, aan de Sint, en nog op vele andere manieren, welke haar inziens fijner zijn dan in een boom te hangen. Er dient vooral veel gesensibiliseerd te worden.
Raadslid Clarisse De Rydt (Onafhankelijke) zegt enkele keren met de kleinkinderen naar Berchem park geweest te zijn, waar een grote tuttenboom staat. Het bezoek gaf de kinderen een goed gevoel. Ze voegt nog toe dat de fopspenen regelmatig verwijderd worden net om plastic afval te vermijden. In Berchem was er een horecagelegenheid naast de tuttenboom wat een succes was. Misschien een idee voor de Kalmthoutse horeca?
Raadslid Cassimon (Open VLD) hoort dat ouders inventief zijn. De problematiek rond het fopspeengebruik wordt door heel wat deskundigen opgemerkt. Allerhande mooie tradities rond het afgeven van een fopspeen lijken hem toch nog onvoldoende. Hij is van mening dat het gemeentebestuur een sensibiliseringsactie kan opzetten. Dit bespreken met het Huis van het Kind en de Kalmthoutse logopedisten lijkt hem een goed idee.
Schepen Hoppenbrouwers (CD&V) herhaalt dat ze het idee zal voorleggen aan de stuurgroep van het Huis van het Kind, waar voldoende deskundigen vertegenwoordigd zijn.
BESLUIT
met 3 ja-stemmen van Inga Verhaert, Clarisse De Rydt en Johan Cassimon.
met 4 onthoudingen van met onthoudingen van Sigrid Van Heybeeck, Karin Dekeulener, Gilles Delcroix en Stephanie Devos.
met 16 neen-stemmen van Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
Enig artikel.-
Het niet plaatsen van een tuttenboom in het geboortebos. Er zal via de stuurgroep van het Huis van het Kind wel ingezet worden op sensibilisering rond fopspeengebruik. -
7
Vraag van de partij Groen
1. Energiemeesters.
Raadslid Hans De Schepper (Groen) zegt dat op de wijkvergaderingen werd gerefereerd naar de energiemeesters waar men op beroep kan doen. Zijn deze al actief? Wie zijn ze? Hoe gaan ze te werk en hoe zijn ze te contacteren?
Schepen van milieu Silke Lathouwers (CD&V) zegt dat in de meeste gebouwen energiemeesters zijn aangeduid. Het gaat vaak over personen verbonden aan een vereniging die aldaar activiteiten organiseert. Zij zien er vooral op toe dat de lichten na gebruik gedoofd worden, de verwarming bij aanwezigheid slechts op 19° wordt gezet. Bedoeling is om de energiemeesters uit te nodigen en hen te bevragen hoe deze toezichthouding is verlopen. Door samen te zitten kunnen er ook ervaringen uitgewisseld worden. Maandelijks bezorgen zij de EAN-standen van de meters aan de milieudienst. Dit wordt opgelijst en gemonitord via de energieboekhouding.
Raadslid De Schepper (Groen) vraagt of dit ook voor particulieren mogelijk is.
Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat het enkel over het gemeentelijk patrimonium gaat waar verenigingen zoals een fanfare gebruik van maken. Eén persoon van de fanfarevereniging is dan aangeduid als energiemeester. Het is niet zo dat energiemeesters naar particulieren thuis gaan om het energieverbruik te monitoren.
Vragen van de partij Open VLD
1. Locatie OCMW.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) hoorde op de wijkvergaderingen dat het gebouw waar het OCMW nu in gehuisvest is, na de bouw van het nieuwe gemeentehuis en de verhuis van de OCMW-diensten, gebruikt zal worden als locatie voor Muzarto. Een tijdje geleden was er nog sprake van een zorgpunt onder te brengen. Is dit geen optie meer?
De voorzitter zegt dat het oorspronkelijke idee van een zorgpunt startte vanuit AZ Klina. Zij wensten een modulair zorgconcept te installeren in Kalmthout. AZ Klina krijgt de vraag om meer naar buiten te treden zodat het verplaatsen naar Brasschaat vanuit de omliggende gemeenten verminderd zou worden. Er werd gekeken naar Kalmthout voor zowel een huisartsenwachtpost als het aanbieden van transmurale zorg. Het OCMW-gebouw werd als een mogelijke locatie aangehaald. Ondertussen heeft AZ Klina gekozen voor een andere en beter gelegen locatie binnen de gemeente. Aangezien dit dossier door AZ Klina nog niet volledig rond is, kan de voorzitter niet meer details verschaffen. Het bestuur bekijkt op het gepaste moment wat er vanuit de gemeente op deze door AZ Klina gekozen locatie eventueel nog mogelijk zou kunnen zijn. Vanuit deze wetenschap heeft het bestuur aan Muzarto gedacht voor het OCMW-gebouw. Zij zijn vragende partij voor één centrale locatie. Het OCMW-gebouw met grote tuin lijkt een geschikte locatie te zijn voor Muzarto. Er was reeds een positief plaatsbezoek met de directrice van Muzarto. De locatie biedt tal van mogelijkheden met een ruime kelder, kantoren en tal van verschillende ruimtes.
2. Joodse synagoge.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat er geen Vlaamse erfgoedsubsidies voor de Joodse synagoge in Heide komen. Hoe komt dit? Ook de Joodse gemeenschap heeft blijkbaar weinig zin om dit pand te redden. Is het geen mogelijkheid om over te gaan tot onteigening?
De voorzitter zegt dat er een heel traject aan het subsidieverhaal voorafgegaan is. Een architectenbureau stelde de nodige plannen op. Men ging ervan uit dat dit dossier een goede afloop zou krijgen. Er werden nieuwe subsidieregels opgesteld, er zijn niet veel middelen beschikbaar binnen de oproep categorie ‘kerken’. De onafhankelijke jury heeft de vraag tot renovatie van de synagoge na de eerste selectie niet weerhouden. De motivatie was dat het geen actief religieus gebouw betreft. Het lijkt dus voor de hand liggend om te opteren voor de renovatie van een actief gebruikt kerkgebouw met meer bezoekers. Het totale budget voor de categorie ‘kerken’ betreft slechts € 5 000 000. De vraag tot renovatie overstijgt het beschikbare budget. Mocht er aanspraak zijn op een subsidie van € 500 000, blijft de totale renovatiekost geraamd op € 1 500 000. Er dienen dus nog heel wat middelen voorzien te worden.
De Joodse gemeenschap geeft geen signalen om mee aan de slag te gaan. Koen Maenhout, de advocaat die aangesteld werd in dit dossier, stelt dat de Joodse gemeenten verantwoordelijk zijn voor het oprichten van een VZW om de belangen te behartigen. Zo komt er één aanspreekpunt. Nu zijn er 70 eigenaars over de hele wereld verspreid, op deze manier is communiceren onmogelijk. Er werd geen VZW opgericht, blijkbaar door onenigheid bij de Joodse gemeenten. Het dossier met de nodige historiek is helaas uit beeld. Er werd bewust beslist om te communiceren over de huidige stand van zaken. De piste tot onteigening werd reeds aangehaald, in deze fase heeft dit geen zin. Het onteigenen van een religieus gebouw is ook niet eenvoudig. Bovendien moet er voldoende budget zijn om het gebouw aan te kopen. Er kan aan de eigenaars gevraagd worden naar de bereidheid om te verkopen, het perceel is immers een bouwgrond met zijn waarde. Het gebouw heeft enkel nog emotionele en erfgoedwaarde. De provinciegouverneur besliste terecht om zich terug te trekken uit dit dossier. De advocaat meldde niet meer te kunnen handelen. Het dossier komt nu terug naar het gemeentebestuur. In eerste instantie dient nu nagedacht te worden over de procedures rond verwaarlozing en leegstand te laten gelden ten aanzien van de verschillende eigenaars. De boetes die hiervoor gelden, zeker voor een beschermd gebouw, zijn niet min. Misschien wordt dit een trigger om de eigenaars te activeren. Hij merkt wel begrip vanuit de gemeente om het gebouw te bewaren en een herbestemming te geven. De voorzitter concludeert dat het een betreurenswaardig gebeuren is na al deze jaren met alle inspanningen vanuit verschillende partijen.
3. Gemeenschapsdienst.
Raadslid Johan Cassimon (Open VLD) zegt teleurgesteld te zijn in de nota over het niet opstarten van de gemeenschapsdienst. Er zijn enkel bedenkingen opgesomd, geen voordelen of kansen. Waarom is er gekozen voor die aanpak? Onlangs werden er in een gelijkaardige nota over het instappen in het REMI-pilootproject enkel voordelen opgesomd. Vorig jaar stelde hij enkele vragen over het REMI-project en kreeg toen enkel negatieve antwoorden. In de nota wordt gesproken over de robuustheid van de financiering. Hij is van mening dat als het testproject goede resultaten oplevert, een verdere financiering volgt. Het niet instappen in het proefproject ondergraaft de mogelijkheden om robuuste financiering te voorzien. Het betreft een cirkelredenering. Hij merkt op dat het bestuur wel instapt in sociaal testproject van een Federale PS-minister en niet in een sociaal testproject van een Vlaamse Liberale minister. Verder haalt hij de te volgen opleiding door de begeleider aan. Nergens wordt gesproken over de meerwaarde die dit biedt voor de werknemers. Heeft het bestuur bij zijn werknemers gepolst of er interesse is in de opleiding om als begeleider te kunnen optreden? Is er gekeken of er al personeel is dat een dergelijke opleiding genoten heeft? Het MAT heeft beslist dat binnen de eigen organisatie de return on investment heel laag wordt ingeschat. Op welke manier is die return on investment berekend? Waarom is er bijvoorbeeld niet gekeken naar de return on investment voor de maatschappij? Hij denkt aan orde en netheid, het onderhoud van openbaar domein, gemeenschapswachtondersteuning, het verspreiden van promomateriaal en affiches, logistieke steun bij evenementen, helpende handen voor de gemeentelijke diensten bij het aanleggen van voetpaden,… Er wordt vaak gesproken over intensieve begeleiding, welke taken verwacht men dan aan de gemeenschapsdienstplichtige toe te wijzen die een intensieve begeleiding nodig acht? Over de return on investment wordt niet gesproken. Volgens de laatste cijfers zijn in Kalmthout 42% van de werkzoekenden reeds meer dan twee jaar op zoek naar werk. Tegelijk staan er heel wat vacatures open waarvan 1/3e zonder studievoorwaarden. Waarom wordt hier niet naar gekeken? De scholen en Vzw’s op het grondgebied werden eveneens bevraagd. Op welke manier gebeurde dit? En om welke scholen en vzw's gaat het dan juist? Zijn er aan die scholen en Vzw’s voorbeelden gegeven van taken die uitgevoerd kunnen worden zoals het plaatsen van signalisaties van schoolstraten?
Schepen van welzijn Maarten De Bock (CD&V) zegt dat het MAT in alle objectiviteit dit dossier, net zoals alle andere dossiers beoordeelt. Dit gebeurt in alle ernst, los van alle politieke kleuren van welke minister dan ook. De reden om niet in te stappen in dit project is omdat het een systeem betreft waarvan er reeds gelijkaardige lopende zijn of liepen binnen de gemeente zoals : Wijkwerken, MOEF, tijdelijke werkervaring via een artikel 60-tewerkstelling, SINE, loopbaanroute met IN-Z en duaal leren. Hier zegt raadslid Cassimon (Open VLD) niets over. Al deze tewerkstellingsprojecten vragen nu al veel inzet van het personeel. Het is de bedoeling om op deze gekende tewerkstellingsprojecten verder te blijven inzetten. Het MAT was van oordeel dat de gemeenschapsdiensten sterk gelijkt op het Wijkwerken. In het verleden is gebleken dat dit voor Kalmthout geen succesverhaal was. Dit heeft meegespeeld bij de afweging om al dan niet in te stappen in het project gemeenschapsdiensten. Er is niet gepolst bij de werknemers of er interesse is in de opleiding, gelet op de hoge werkdruk bij verschillende diensten die er nu is. Een bijkomende opleiding zou de werkdruk alleen nog maar verhogen. Of er gekeken is of er medewerkers zijn die dergelijke opleiding reeds genoten hebben, meldt schepen De Bock (CD&V) dat VVSG een nieuwe specifieke tweedaagse opleiding aanbiedt. Een eerder gelijkaardige opleiding telt niet mee. Gelet op het advies van het MAT is er dan ook niet verder onderzocht of medewerkers dergelijke opleiding ooit zouden gevolgd kunnen hebben. De return on investment is laag ingeschat. Hier zit geen wiskundige berekening achter, er is een afweging gemaakt met de kennis die men vandaag heeft. Het gaat hier over een werkstage van 34-64 uren per maand en dit voor zes maanden met de mogelijkheid om nog eenmaal zes maanden te verlengen. Op basis hiervan is een afweging gemaakt. Hieruit blek dat voor de doelgroep van werkzoekenden die voor dit project in aanmerking zouden komen een grote inspanning verwacht wordt. Wat de return on investment voor de maatschappij betreft is er wel degelijk onderzoek gedaan. Normaals wordt hier wel op ingezet maar via de andere lopende tewerkstellingsprojecten. De scholen op het grondgebied zijn telefonisch bevraagd, zij waren niet laaiend enthousiast, maar van mening dat het een belasting zou betekenen op hun dagelijkse werking. Scholen verwachten van helpende handen dat zij zelfstandig kunnen werken, niet dat zij hen moeten begeleiden. De Vzw’s werden niet bevraagd, net omwille van de negatieve reacties van de scholen.
De algemeen directeur zegt de uitspraak van raadslid Cassimon (Open VLD) over de beoordeling van het MAT - zijnde dat zij beslissingen nemen op basis van voorstellen van een bepaalde minister en de bijhorende politieke kleur - ten zeerste te betreuren. Hij benadrukt dat dit absoluut onwaar is. Hij begrijpt deze uitspraak niet. De REMI-tool vergelijken met de gemeenschapsdiensten is een onterechte vergelijking. Hij vindt dit een spijtige uitspraak. De algemeen directeur sluit zich aan bij de uitspraken van schepen De Bock (CD&V). Tevens meldt de algemeen directeur dat op de groendienst en openbare werken op locatie van den Bosduin in principe 45 VTE tewerkgesteld worden, waarvan er 8 VTE momenteel niet ingevuld zijn. Indien er ingezet moet worden op een project zoals de gemeenschapsdienst is er een grote inzet qua begeleiding vereist: er moet dan één op één gewerkt worden. Die tijd is er momenteel niet.
Raadslid Stefanie Devos (N-VA) vraagt of zij de nota over dit project ook mag ontvangen.
De voorzitter meldt haar deze te zullen bezorgen.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt zich te storen aan de manier waarop gerepliceerd wordt. Er wordt heel vaak gewezen naar de hoge werkdruk maar er worden ook vaak nieuwe projecten opgestart. Net daarom verwees hij naar de REMI-tool. In februari 2022 werd er gezegd dat dit teveel inzet van het personeel zou vragen. Een jaar later wordt er wel op ingezet. Bij de gemeenschapsdiensten wordt er dan weer verwezen naar de hoge werkdruk. Dat voelt voor hem raar aan: bij sommige dossiers is er een hoge werkdruk, bij andere dossiers niet. Verder vraagt hij welke taken die door de gemeenschapsdiensten zouden gedaan worden nu door langdurig werklozen gedaan worden. Hij vindt het vreemd om te lezen in de nota dat alle VZW’s op het grondgebied gecontacteerd werden terwijl net gezegd is dat dit niet gebeurde.
De algemeen directeur zegt dat de situatie met de REMI-tool helemaal anders is. Verleden jaar was er een personeelstekort op het OCMW. Ondertussen werden alle openstaande functies van maatschappelijk werkers ingevuld. Tevens startte het diensthoofd sociale dienstverlening. De situatie qua personeelsbezetting van verleden jaar was dus helemaal anders tegenover nu. Dit is geen correcte vergelijking. De werkdruk was toen veel te hoog, nu laat de situatie het toe om een REMI-tool op te starten.
Schepen De Bock (CD&V) vraagt waarover raadslid Cassimon (Open VLD) het heeft wanneer hij de taken aanhaalt die door de gemeenschapsdiensten zouden gedaan zouden kunnen worden in de gemeente. Een tewerkstelling in het kader van een artikel 60 kan om een tewerkstelling in bijvoorbeeld de poetssector gaan. Wijkwerken wordt niet meer gedaan, net omdat het project niet werkte.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt dat dit een ander project betreft wat wel zou kunnen werken. Het is spijtig dat de slaagkans van de gemeenschapsdienst nu niet geweten is.
Schepen De Bock (CD&V) zegt dat er genoeg andere tewerkstellingsprojecten lopende zijn.
De voorzitter zegt dat voorzichtigheid geboden is om te oordelen over de werkdruk. Hij meldt dat het managementteam in alle objectiviteit het project beoordeelde en een advies voorlegde aan het bestuur. De uiteindelijke beslissing werd genomen door het bestuur, er werd gekozen om het advies van het MAT te volgen. De voorzitter weet dat raadslid Cassimon (Open VLD) graag agendapunten inlevert. Maar indien er namens de administratie argumenten zijn om een project niet te volgen, welke door het college van burgemeester en schepenen gedeeld worden, moet men zich hierbij kunnen neerleggen. Het kan niet de bedoeling zijn om foutieve argumenten aan te halen. Dit is niet correct naar de algemeen directeur en het personeel toe. Het is niet van belang welke minister er achter een idee staat en welke niet. De beslissing door het bestuur werd genomen op basis van objectieve gegevens, niet op basis van politieke achtergrond.
Raadslid Cassimon (Open VLD) zegt het lastig te vinden als hij hoort dat er een uitgebreide analyse gebeurde door de administratie en nu merkt dat er zaken in de nota staan die niet blijken te kloppen. Hij stelt zich daar vragen bij en vindt dat hij daar het recht toe heeft.
De voorzitter zegt dat raadslid Cassimon (Open VLD) geen foute veronderstellingen mag maken en sluit de debatten.