- Locatie
Raadzaal Gemeente
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum: 18 november 2022.
Agendapunten
-
1OPENBARE ZITTING
-
1.aFinancieel beleid.
-
1.a.1
Op 13 mei 2019 keurde het college van burgemeester en schepenen een overeenkomst tussen de gemeente Kalmthout en Chiro Sloebar vzw goed voor de financiering van de bouw van een nieuw lokaal gelegen aan de Kroonstraat +2 te Kalmthout-Nieuwmoer. Ondertussen werd dit gebouw afgewerkt en ook ingenomen voor de werking van Chiro Sloebar vzw.
Deze overeenkomst stelt dat een krediet van 464.408,55 euro (inclusief BTW) zal uitbetaald worden aan Chiro Sloebar vzw voor de bouw van dit nieuwe lokaal. De financieringsvoorwaarden van de renteloze lening bepalen dat 70% van de totaalsom van de financiering voor rekening van de gemeente is en 30% van de totaalsom wordt gedragen door Chiro Sloebar. In overleg met de vertegenwoordigers van Chiro Sloebar werd afgesproken dat zij vanaf 2023 de renteloze lening zullen terugbetalen over een periode van 15 jaar.
Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om de renteloze lening goed te keuren voor een bedrag van 119.051,96 euro aan de chiro Sloebar vzw (maatschappelijke zetel Jeroom Beckersstraat 42 te Kalmthout te Kalmthout). Dit bedrag bestaat uit 30% van de totaalsom van de investering van 496.839,85 euro verminderd met 30.000 euro die reeds vooraf door Chiro Sloebar wordt terugbetaald aan het gemeentebestuur. De verdere modaliteiten van deze overeenkomst staan opgenomen in het desbetreffende ontwerp van raadsbesluit.
-
1.a.2
Het gemeentebestuur en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op het gemeentelijke grondgebied. Deze werkzaamheden hebben een grote impact op het openbaar domein.
Voor de uitvoering van deze werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein wordt zoals in het verleden een vergoeding gevraagd.
A. Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
B. Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Het retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
-
1.a.3
De kerkraad keurde op 14 juni 2022 de budgetwijziging en de meerjarenplanwijziging voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek van Sint-Jozef (Heide) goed. Beide wijzigingen werden ingediend bij het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur op 12 september 2022.
Het betreft een verhoging van de exploitatie-uitgaven in hoofdfunctie 21 (gebouw van de eredienst) als gevolg van een gemaakte afspraak tussen de kerkfabriek en het gemeentebestuur waarbij de kerk sinds 1 januari 2022 gebruikt wordt voor socio-culturele doeleinden. De additionele exploitatiekosten die hiermee gepaard gaan werden nog niet opgenomen in het exploitatiebudget van de kerkfabriek. Naar aanleiding hiervan dient er niet langer een exploitatietoelage uitgekeerd te worden voor 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de ingediende meerjarenplanwijziging voor het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek van Sint Jozef (Heide), zoals goedgekeurd door de kerkraad en ingediend bij het centraal kerkbestuur. Tevens wordt gevraagd om akte te nemen van de ingediende budgetwijziging voor het dienstjaar 2022.
-
1.bMilieu.
-
1.b.1
Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact definitief goed.
Het Pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.
Op 8 juli 2022 verleende de Vlaamse regering goedkeuring aan de tweede versie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (afgekort LEKP 2.0). Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0.
Door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (afgekort LEKP) engageert de gemeente Kalmthout zich om, naast de doelstellingen van het LEKP 1.0, de verscherpte doelstellingen van het LEKP 2.0 uit te voeren, zijnde:
• de doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur die wordt verhoogd van 40% naar 55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze
doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
• de primaire energiebesparingsdoelstelling die wordt aangescherpt naar 3% per jaar vanaf 2023;
• geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen rond lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
• de aangepaste streefdoelen onder de 4 werven:
o nieuwe uitdaging onder werf 2 ‘Verrijk je wijk’:
25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1 000
wooneenheden tegen 2030;
de inwoners van 50 per 1 000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024.
o nieuwe uitdaging onder werf 3 ‘Elke buurt deelt’:
1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.
Het college van burgemeester en schepenen adviseert om in te tekenen op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op voorwaarde dat het bestuur zich kan vinden in de zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds bestande initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. Het LEKP 2.0 leunt nauw aan bij de doelstellingen die de gemeente zich stelt in kader van de SDG’s (duurzaamheidsdoelstellingen).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 en zich ertoe te verbinden om het engagement aan te gaan voor het behalen van de zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
-
1.cIntergemeentelijke samenwerking.
-
1.c.1
De opdrachthoudende vereniging PIDPA organiseert op 16 december 2022 een buitengewone algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
- Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
- Begroting 2023
- Toetredingen
- Benoemingen
- Varia
a) Synergie PIDPA/Water-link en samenwerking PIDPA/Aquafin – stand van zaken –toelichting
b) Vragen van vennoten - Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.c.2
De opdrachthoudende vereniging Water-link organiseert op 15 december 2022 een bijzondere algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
- Begroting 2023 in het kader van het businessplan 2019 -2024
- Benoeming lid Raad van Bestuur
- Jaarlijkse rapportering ingezette uitzendkrachten in het licht van het decreet lnterimarbeid Lokaal Bestuur
- Varia en mededelingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.c.3
Op 21 december 2022 organiseert de opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu en Veiligheid een algemene vergadering.
Tijdens de vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu en Veiligheid zullen volgende agendapunten worden besproken:
- goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
- goedkeuren van de begroting 2023
- innovatiefonds – bepalen van de bijdrage
- aanvaarden van de toetreding van welzijnsvereniging KINA
- benoemen van leden van de adviescomités.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van deze algemene vergadering en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.c.4
Op 21 december 2022 organiseert de dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening een buitengewone algemene vergadering.
Tijdens de vergadering van de dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening zullen volgende agendapunten worden besproken:
- goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
- goedkeuren van de begroting 2023
- aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van deze algemene vergadering en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.c.5
De dienstverlenende vereniging IKA organiseert op 20 december 2022 een buitengewone algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
- Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2023.
- Principebeslissing samenwerking met Luminus
- Statutaire benoemingen.
- Statutaire mededelingen.
Aan de raad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.c.6
De dienstverlenende vereniging Cipal organiseert op 15 december 2022 een algemene vergadering.
Op de agenda voor deze vergadering staan volgende agendapunten:
- Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
- Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
- Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.c.7
De intergemeentelijke vereniging PONTES organiseert op 15 december 2022 een buitengewone algemene vergadering.
Op de agenda voor deze vergadering staat het volgende agendapunt:
- Algemene vergadering: verslag 23 juni 2022 – goedkeuring
- Beleid: beleidsnota 2023 – goedkeuring
- Financiën: budget 2023 – goedkeuring
- Financiën: presentiegelden bestuursorganen (bestuursperiode 2019-2024) – wijziging
- Algemeen: actuele dossiers – toelichting
- Varia en rondvraag.
Aan de raad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de statutenwijziging te en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
-
1.dVrije tijd.
-
1.d.1
In de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2021 werden de afgevaardigden van de gebruikers en van de gebruikers van de strekkingen aangeduid voor het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek voor de huidige bestuursperiode. Voor het onderwijs was dit de heer Dirk Baeyens, toenmalig directeur van de vrije basisschool den Heuvel.
De heer Baeyens ging vorig schooljaar op pensioen en moet nu vervangen worden in het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek, namens het onderwijs.
Vanuit de onderwijsraad wordt voorgesteld om de heer Dirk Baeyens te vervangen door de heer Geert Peeters, directeur van de vrije basisschool Zonnekind.
-
1.eGoedkeuring van het verslag
-
1.e.1
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 24 oktober 2022 van de gemeenteraad goed te keuren.
-
2
Nihil