Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad voor maatschappelijk welzijn verslag - publiek

maandag 27 september 2021

22:06 - 22:08
Locatie

Zaal Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum 29-10-2021

Agendapunten

  1. 0

    Besluit

    Aanwezig:
    Lukas Jacobs, OCMW-voorzitter;
    Monique Aerts, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Maggy Beyers, Maarten De Bock, Cindy De Roeve, Clarisse De Rydt, Hans De Schepper, Gilles Delcrouix, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jan Oerlemans, Ludovica Peeters, Didier Van Aert, Jef Van den Bergh, Lies Van den Keybus, Anita Van Der Poel, Stefanie Van Looveren, Koen Vanhees, Inga Verhaert, Inneke Bosmans, Stephanie Devos en Sigrid Van Heybeeck, raadsleden;


    Afwezig en verontschuldigd:
    Jef Duerloo, raadslid.

  2. 1

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;




    Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976;




    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;




    Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 juni 2019 over de goedkeuring van de nieuwe organisatiestructuur en het organogram voor het lokaal bestuur (gemeente en OCMW) Kalmthout;




    Overwegende dat sinds 1 januari 2019 de integratie van OCMW en gemeente decretaal een feit is;




    Overwegende dat de nieuwe, eengemaakte organisatie (gemeente en OCMW) dient te worden vertaald in een geïntegreerde dienst- en hulpverlening en een gezamenlijke organisatiestructuur;




    Gelet op het feit dat de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor het statutair en contractueel personeel van zowel gemeente als OCMW werden aangepast aan de nieuwe organisatiestructuur en het organogram voor het lokaal bestuur Kalmthout; dat de gemeenteraad én de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring verleenden aan de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Kalmthout op 28 september 2020; dat de gemeenteraad én de raad voor maatschappelijk welzijn op 31 mei 2021 zijn goedkeuring verleenden aan de huidige bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden;




    Overwegende dat naar aanleiding van het nieuwe cultuur- en vrijetijdsaanbod de nodige personeelsinzet noodzakelijk is;




    Overwegende dat bij de functie van redder de essentie van hun job, met name de maximale veiligheid en EHBO snel en goed in de praktijk toe te passen zijn;  dat omwille van deze reden voorgesteld wordt om de schriftelijke proef te vervangen door een praktische proef;




    Overwegende dat naar aanleiding van een nakende pensionering bij de dienst ICT er een functie vrijkomt; dat de dienst vooral nood heeft aan een diensthoofd ICT (niveau B4-B5), gezien de uitdagingen waarvoor het bestuur staat (ICT infrastructuur nieuw gemeentehuis, verder digitalisering, …);  dat functies op ICT-vlak moeilijk in te vullen zijn, gezien de concurrentie met de privésector; dat deze functie wordt beschouwd als een knelpuntfunctie;




    Overwegende dat er dan ook wordt voorgesteld om de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden aan te passen; dat de aanpassingen betrekking hebben op volgende zaken:
    -    toevoegen van twee nieuwe functies onder het beleidsdomein vrije tijd: theatertechnicus (C1-C3) en deskundige cultuurprogrammatie (B1-B3);
    -    aanpassen van het selectieprogramma van redder onder het beleidsdomein vrije tijd: enkel een praktische proef en een mondelinge proef, geen schriftelijk examen meer,
    -    tevens worden de vereiste diploma’s bij de bevorderingsvoorwaarden van redder aangepast conform de aanwervingsvoorwaarden;
    -    het toevoegen van een nieuwe functie onder het beleidsdomein personeel en organisatie: diensthoofd ICT (B4-B5);
    -    aanpassen van de aanwervingsvoorwaarden en het selectieprogramma van deskundige ICT;




    Gelet op de adviezen van de verschillende afgevaardigden van de vakbonden en het Agentschap Binnenlands Bestuur over de wijzigingen aan de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Kalmthout;




    Overwegende dat voor het vacant verklaren van een functie het noodzakelijk is dat de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor het personeel van het lokaal bestuur worden goedgekeurd;




    Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn geen opmerkingen formuleert rond het voorgelegde voorstel van aangepaste bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden; dat op deze manier geactualiseerde aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden en examenprogramma’s tot stand komen;




    Beslissing
    Openbare stemming
    Unaniem    neen
    20 ja-stemmen van Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Jan Oerlemans, Sandra Hoppenbrouwers, Maarten De Bock, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Ludovica Peeters, Maggy Beyers, Clarisse De Rydt, Didier Van Aert, Inga Verhaert, Stefanie Van Looveren, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Lies Van den Keybus, Inneke Bosmans en Lukas Jacobs.
        4 onthoudingen van Gilles Delcroix, Anita Van der Poel, Stephanie Devos en Sigrid Van Heybeeck.




    Besluit
    Artikel 1.-
    De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aangepaste bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor het statutair en contractueel personeel van het lokaal bestuur Kalmthout goed. Deze voorwaarden gaan hierbij integraal als bijlage.




    Art. 2.-
    De bepalingen uit de rechtspositieregeling zullen aangepast worden aan de voorwaarden uit deze bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden.

  3. 2

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het huishoudelijk  reglement  van  de  raad  voor  maatschappelijk  welzijn,  goedgekeurd  in zitting van 21 januari 2013, in het bijzonder art. 35 § 2, 3° en art. 46 § 3;


    Overwegende dat de  heer  Vincent  Gabriels,  algemeen  directeur,  de  vergaderingen  van  een bijzonder comité sociale dienst niet bijwoont. Hij wijst daarvoor onder zijn verantwoordelijkheid  een  personeelslid  aan;


    Overwegende dat mevrouw  Greet  Buysen,  de  adjunct-algemeendirecteur of, in voorkomend geval, het personeelslid, de notulen van de vergaderingen opstelt;


    Gelet op de kennisname door de  raad  voor  maatschappelijk  welzijn  van  21 juni 2018  van  de  delegatie van  de  bevoegdheden  van  de  algemeen  directeur  wat  betreft  het  bijzonder  comité sociale dienst en het ondertekenen van attesten sociale dienst aan mevrouw Kristien Van Holderbeke, hoofdmaatschappelijkwerker;


    Gelet op de kennisname door de  raad  voor  maatschappelijk  welzijn  van  10 september 2018  van  de  delegatie van  de  bevoegdheden  van  de  hoofdmaatschappelijkwerker  wat  betreft  het  bijzonder comité sociale dienst en het ondertekenen van attesten sociale dienst aan mevrouw Ria  Ribbens,  maatschappelijk  werker,  bij  afwezigheid  van  mevrouw  Kristien  Van Holderbeke, hoofdmaatschappelijkwerker;


    Gelet op de beslissing van het vast bureau van 31 augustus 2020 om mevrouw Kristien Van Holderbeke m.i.v. 1 september 2020 aan te werven als VT (38/38) statutair op proef afdelingshoofd burger en welzijn (niveau A1a- A3a), voor een periode van 12 maanden. Tijdens deze periode werd ambtshalve onbetaald verlof toegestaan in haar functie als hoofdmaatschappelijkwerker voor de duur van de proefperiode;


    Overwegende dat mevrouw Kristien Van Holderbeke tot  begin juli 2021  nog  steeds  de  vergaderingen  van  het  bijzonder comité bijwoonde en tevens nog de attesten sociale dienst ondertekende;


    Gelet op de beslissing van het vast bureau van 5 juli 2021 om mevrouw Ann Bosmans m.i.v. 5 juli 2021 aan te werven als VT (38/38) contractuele diensthoofd sociale dienstverlening (benaming van deze functie was voorheen hoofdmaatschappelijkwerker);


    Overwegende dat naar aanleiding van bovenvermelde beslissing de delegatiebevoegdheid herbekeken diende te worden;


    Overwegende dat de huidige gang van zaken die door alle betrokkenen als  efficiënt  werd ervaren;


    Gelet op volgende beslissing door het vast bureau van 2 augustus 2021:
    •    de  algemeen  directeur  zijn  bevoegdheid  voor  wat betreft het bijzonder comité sociale dienst, over aan mevrouw Ann Bosmans,  diensthoofd sociale dienstverlening, alsook voor het ondertekenen van attesten sociale dienst;
    •    Bij afwezigheid van mevrouw Ann Bosmans, dient er een tweede vervanger te zijn om
    •    deze taken op zich te nemen. Aangezien mevrouw Kristien Van Holderbeke hierrond de nodige expertise heeft, zal zij deze functie op zich nemen;
    •    Mevrouw  Ria  Ribbens,  maatschappelijk  werker,  zal  deze  taken  niet  langer  op  zich nemen;
    •    Hierboven genoemde delegatiebeslissingen zullen ter kennisname voorgelegd worden
    aan de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 september 2021;


    Besluit
    Enig artikel.-
    De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de hierboven vermelde delegatie van de bevoegdheid van de algemeen directeur wat betreft het bijzonder comité sociale dienst en ondertekening attesten sociale diensten.

  4. 3

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet  op  het  besluit  van  de  Vlaamse  regering  van  25  juni  2010  betreffende  de  beleids-  en beheercyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;


    Gelet  op  het  Ministerieel  Besluit  van  1  oktober  2010  tot  vaststelling  van  de  modellen  en  de nadere  voorschriften  van  de  beleidsrapporten  en  de  toelichting  ervan,  en  van  de  rekening-stelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;


    Gelet op de bespreking van het ontwerp van jaarrekening en bijhorende jaarverslag voor 2020 van het OCMW in de vergadering van de raadscommissie Algemeen beleid op maandag 20 september 2021; dat tijdens deze bijeenkomst toelichting werd gegeven door de schepen van financiën én door de adjunct-financieeldirecteur;


    Gelet op het feit dat het tevens aan de gemeenteraad toekomt om de jaarrekening van het OCMW van Kalmthout goed te keuren, hetgeen tijdens huidige zitting van de gemeenteraad wordt voorgelegd ter goedkeuring;


    Beslissing
    Openbare stemming
    Neen    15 ja-stemmen van Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Jan Oerlemans, Sandra Hoppenbrouwers, Maarten De Bock, Ludovica Peeters, Maggy Beyers, Clarisse De Rydt, Didier Van Aert, Stefanie Van Looveren, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Lies Van den Keybus, en Lukas Jacobs.
        8 onthoudingen van Gilles Delcroix, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Anita Van der Poel, Stephanie Devos en Sigrid Van Heybeeck. Inga Verhaert.
    1 neen-stem vanwege Inneke Bosmans.


    Besluit
    Artikel 1.-
    De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van het OCMW goed.


    Art. 2.-
    Een kopie van deze beslissing zal bezorgd worden aan de toezichthoudende overheid én aan de gemeente.

  5. 4

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald het artikel 263 dat stelt dat “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.”;


    Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beheers- en beleidscyclus, meer bepaald het artikel 29;


    Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus, meer bepaald het artikel 5;


    Gelet op het feit dat de opvolgingsrapportering vermeld in artikel 263 van het decreet lokaal bestuur minstens de volgende elementen bevat:
    -    een stand van zaken van de prioritaire actieplannen van het meerjarenplan
    -    een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het jaar 2020
    -    eventueel de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan
    -    eventueel de wijzigingen van de financiële risico’s;


    Overwegende dat het de bedoeling is van de opvolgingsrapportering om tussentijds een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire actieplannen aan de raad voor maatschappelijk welzijn te rapporteren;


    Besluit
    Enig artikel.-
    De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering betreffende het eerste semester van het dienstjaar 2021 in het kader van het meerjarenplan 2020-2025.

  6. 5

    Besluit

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 22 juni 2021 van de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren.


    Openbare stemming met 25 ja-stemmen vanwege Monique Aerts, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Maggy Beyers, Maarten De Bock, Cindy De Roeve, Clarisse De Rydt, Hans De Schepper, Gilles Delcroix, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jan Oerlemans, Ludovica Peeters, Didier Van Aert, Jef Van Den Bergh, Lies Van Den Keybus, Anita Van Der Poel, Stefanie Van Looveren, Koen Vanhees, Inga Verhaert, Inneke Bosmans, Stephanie Devos, Sigrid Van Heybeeck en Lukas Jacobs.


    Het verslag van de vergadering van 22 juni 2021 van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt unaniem goedgekeurd.