Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad voor maatschappelijk welzijn verslag - publiek

maandag 29 november 2021

21:12 - 21:19
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum 21-12-2021.

Agendapunten

  1. 1
    MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING
  2. 1.a

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op de organieke Wet betreffende de OCMW’s van 8 juli 1976;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;


    Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 28 mei 2021 over de tenuitvoerlegging van BelRAI en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering over het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;


    Overwegende dat om aanspraak te kunnen maken op de zorgtoelage 21+ er aan enkele voorwaarden voldaan moet zijn;


    Overwegende dat momenteel onderstaande regels van toepassing zijn met betrekking tot het vaststellen van de zorgbehoefte:
    •    De zorgbehoevende scoort minimaal 27 punten op de BEL-foto.
    •    De BEL-foto wordt voor een bepaalde duur opgemaakt. De zorgbehoefte wordt jaarlijks herzien of door de geldigheidsduur van de BEL-foto.
    •    Indien minimaal 9 punten gescoord wordt op de medisch-sociale schaal die wordt gebruikt voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar het recht op de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming hulp aan bejaarden, vervangt dit attest de BEL-foto.


    Gelet op het feit dat sinds 1 juni 2021 de BEL- foto werd vervangen door een BelRai screener;


    Overwegende het advies van VVSG, opgemaakt in overleg met professor Anja De Clerq, de trekker van het onderzoek naar de BelRai screener, rond het bepalen van afkappunten o.b.v. van de BelRai screener voor de toekenning van gemeentelijke zorgpremies;


    Overwegende het feit dat de afkappunten werden bepaald vanuit de insteek mensen in kaart te brengen met een zorgbehoefte die net niet in aanmerking komen voor het Zorgbudget Voor Zwaar Zorgbehoevenden (de voormalige Vlaamse Zorgverzekering).


    Overwegende het concrete voorstel tot toekenning op basis van onderstaande berekening:
    •    Score 12/30 voor de hele BelRAl Screener en geen 6/12 of meer op ADL/IADL
    •    Score 5/12 voor de modules ADL en IADL (opgeteld) en geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener
    •    Score 3/6 of 4/6 op de module Cognitie en geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener en geen 6/12 of meer op ADL & IADL;


    Overwegende dat de toekenning van de basiskorting binnen de thuiszorg gebeurde op basis van een behaalde zorgnood van 35 punten op de BEL-foto;


    Gelet op het feit dat het agentschap zorg en gezondheid afdeling woonzorg de berekening van de gebruikersbijdrage na het sociaal onderzoek heeft aangepast naar het toekenning van de basiskorting indien de totaalscore op de BelRai Screener minstens 13 punten is of een score van minstens 6 punten op de som van de modules IADL en ADL van de BelRai Screener;


    De voorzitter geeft het woord aan Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur.


    Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur meldt dat er vanuit de Vlaamse Overheid een nieuw systeem is gekomen om de zorgnoden van mensen te meten. Tot voor kort had men de BEL-score voor de thuiszorgdiensten, de KATZ-schaal voor residentiële personen en de medisch-sociale schaal. Nu is dit allemaal opgenomen in één schaal, namelijk de BelRai-schaal. Hierin wordt gemeten of men recht heeft op de Vlaamse Zorgtoelage, de korting binnen de thuiszorg, en/of de gemeentelijke Zorgtoelage. Er wordt gemeten in welke mate men zelf nog bepaalde zaken zelfstandig kan doen. Het is een vrij technisch gegeven, met een aantal aparte hoofdstukken, dit is afhankelijk of de meting voor de thuiszorgdiensten of residentiële personen gebeurt. Door deze wijziging dient het reglement Zorgtoelage 21+ aangepast te worden. Een aantal organisaties mogen de indicering doen, waaronder de maatschappelijk werkers van de thuiszorg. Wanneer ze dit voor het reglement Zorgtoelage toepassen, kunnen gebruikers - indien ze hoog genoeg scoren - de Vlaamse Zorgpremie aanvragen.


    Raadslid Monique Aerts (Groen) vraagt of er geweten is of mensen uit de boot gaan vallen door de nieuwe manier van berekening.


    Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur zegt dat VVSG heeft aangegeven dat dit mogelijks het geval zou kunnen zijn.


    Raadslid Monique Aerts (Groen) vraagt over welke mensen dit gaat, welke achtergrond hebben ze.


    Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur antwoordt dat dit niet geweten is. Er wordt op andere dingen gescoord. Er werd als voorbeeld aangehaald of men nog zelfstandig een toiletbezoek kan doen. Tot voorheen werd dit verwerkt in de score, dit wordt vanaf nu (lager) gescoord. Het is een zeer technisch gebeuren, dat moeilijk nu in detail kan gegeven worden. Dit dient tevens gescreend te worden voor de eigen Zorgpremie, Momenteel zijn er een 160-tal mensen die voor de Zorgtoelage 21+ in aanmerking komen. De Zorgtoelage 21- dient niet aangepast te worden, aangezien de mensen hiervoor in aanmerking komen wanneer ze recht hebben op een verhoogde kinderbijslag. Daar gebeurt de berekening niet op basis van de BelRai-schaal.


    Raadslid Monique Aerts (Groen) zegt dat het interessant is om dit op te volgen bij de inwoners van de gemeente die nu geen recht meer zouden hebben de op Zorgtoelage 21+.


    Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur, beaamt dit en zegt dat hier snel meer duidelijkheid over zal zijn, aangezien de nieuwe inschaling snel dient te gebeuren.


    Raadslid Monique Aerts, Groen! Zegt dat ze hierover drie data vond. Op 1 juni 2021 werd de manier van berekening reeds vervangen, de bewijsstukken dienden binnengebracht te worden op 1 oktober 2021 en het treedt in werking op 1 januari 2022.


    Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur, zegt dat voor de gemeentelijke premie het kalenderjaar mag afgewerkt worden met de oude berekeningswijze. Er was wel een overgangsperiode voor mensen die net geïndiceerd waren. Voor hen bleef de indicering nog een bepaalde periode gelden, om de diensten belast met de berekeningen te ontlasten. Eén indicering neemt al snel enkele uren in beslag. Het voordeel nu is dat de manier van scoren vereenvoudigd wordt, wanneer men eenmaal gescoord is, weet men waarop men recht heeft op Vlaams en gemeentelijk niveau.


    Raadslid Monique Aerts (Groen) vraagt of het mogelijk is om - wanneer de nieuwe indiceringen van de gebruikers afgerond zijn - hierover een verslag te kunnen krijgen.


    Greet Buysen, adjunct-algemeendirecteur meldt dat dit rapport zeker zal voorgelegd worden aan de raadsleden.


    Beslissing
    Openbare stemming        ja
    Unaniem            ja


    Besluit
    Artikel 1.-
    De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring tot het aanpassen van het reglement van Zorgtoelage 21+.


    Art. 2.-
    De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanpassing van de berekening van de basiskorting van € 0,65.


    Art. 3:-
    Het reglement gaat hierbij integraal als bijlage. Het zal ter kennisname verzonden worden naar de hogere overheid en op de gemeentelijke website geplaatst worden.




    Reglement zorgtoelage 21+


    Artikel 1
    De gemeente Kalmthout verleent een zorgtoelage als ondersteuning en bemoediging aan een persoon die in een zorgsituatie verkeert.


    Artikel 2
    Om aanspraak te kunnen maken op deze zorgtoelage moet aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:
    •    De zorgbehoevende moet een inwoner zijn van de gemeente Kalmthout, er gedomicilieerd zijn en er gewoonlijk verblijven.
    •    De zorgbehoevende moet de leeftijd van 21 jaar bereikt hebben.
    •    Zorgbehoevenden verblijvend in een residentiële voorziening (woonzorgcentrum, residentiële voorziening voor personen met een handicap, …) worden uitgesloten van de zorgtoelage. Zorgbehoevenden die in een assistentiewoning (serviceflat) wonen, komen wel in aanmerking voor de zorgtoelage.
    •    De vaststelling van de zorgbehoefte gebeurt aan de hand van de BelRAl Screener.
    o    Score 12/30 voor de hele BelRAl Screener en geen 6/12 of meer op ADL/IADL
    o    Score 5/12 voor de modules ADL en IADL (opgeteld) en geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener
    o    Score 3/6 of 4/6 op de module Cognitie en geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener en geen 6/12 of meer op ADL & IADL


    •    De BelRAl Screener wordt opgemaakt door:
    o    een gemachtigde indicatiesteller van de Vlaamse Zorgverzekering
    o    de plaatselijke agent, in het kader van de Vlaamse Zorgverzekering, van het OCMW
    o    en sectorverantwoordelijke van een erkende dienst gezinszorg


    •    Indien u minimaal 9 punten scoort op de medisch-sociale schaal die wordt gebruikt voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar het recht op de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming hulp aan bejaarden, vervangt dit attest de BEL-foto. Het attest op basis van de medisch-sociale schaal voor integratietegemoetkoming of tegemoetkoming hulp aan bejaarden wordt afgeleverd door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of het ziekenfonds.
    •    Het gezamenlijk belastbaar inkomen van de aanvrager van 2 jaar voorafgaand aan het jaar van de aanvraag mag niet meer bedragen dan € 21 514,19 indien de aanvrager alleenstaand is, en niet meer dan € 29 075,27 indien de aanvrager gehuwd of samenwonend is, telkens te verhogen met 20 % per eerste persoon ten laste en met     10 % per tweede en volgende persoon ten laste.


    Deze bedragen worden aangepast telkens wanneer de leefloonbedragen worden verhoogd.


    Als bewijs van de gezinssituatie dient een attest ‘samenstelling van gezin’ voorgelegd te worden, dat afgeleverd wordt door het gemeentebestuur.


    Als bewijs van de inkomsten dienen één van volgende stukken te worden voorgelegd:
    o    Het aanslagbiljet betreffende de inkomsten van het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend
    o    Een inkomensgetuigschrift, afgeleverd door het Ministerie van Financiën, administratie der directe belastingen, over het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend.


    •    De som van de kadastrale inkomens van de onroerende goederen in eigendom van de aanvrager en/of zijn echtgeno(o)t(e) van het jaar voorafgaand aan het jaar van de aanvraag mag niet meer bedragen dan € 1 750 (niet-geïndexeerd bedrag).


    Als bewijs hiervoor dient het aanslagbiljet tot het betalen van de onroerende voorheffing of een attest afgeleverd door het Ministerie van Financiën, administratie van het kadaster, voorgelegd te worden. U kan de maatschappelijk werker toelating geven deze opzoekingen voor u te doen.


    Artikel 3
    Het ingevulde aanvraagformulier moet, samen met de nodige bewijsstukken, uiterlijk op 1 oktober van het lopende kalenderjaar worden ingediend bij de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg van het OCMW.


    Artikel 4
    Het bedrag van de zorgtoelage wordt bepaald op € 250 per zorgbehoevende per jaar en wordt jaarlijks uitbetaald op het rekeningnummer van de zorgbehoevende of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger indien aan de voorwaarden vermeld in artikelen 2 en 3 is voldaan.


    Artikel 5
    Het OCMW is ertoe gemachtigd alle onderzoeken in te stellen of te laten instellen in verband met de juistheid van de noodzakelijke gegevens. De zorgtoelage kan worden teruggevorderd indien zij werd toegekend op basis van onjuiste informatie.


    Artikel 6
    De toelagen voorzien bij dit reglement worden slechts toegekend binnen de perken van de op het goedgekeurde budget ingeschreven kredieten.


    Artikel 7
    Dit reglement heft met ingang van 1 januari 2022 de bepalingen van het reglement zorgtoelage 21+ op dat op 22 december 2014 werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn.


    Artikel 8
    Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

  3. 2
    VERTEGENWOORDIGING RMW
  4. 2.a

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op de organieke Wet betreffende de OCMW’s van 8 juli 1976;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;


    Gelet op het K.B. van 3 januari 1969 waarbij werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 waarbij IGEAN cv werd omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003;


    Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 waarbij de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging werden goedgekeurd;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd werden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 werd goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;


    Gelet op de jaarvergadering van 28 juni 2019 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;


    Gelet op de jaarvergadering van 19 juni 2020 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;


    Gelet op de jaarvergadering van 25 juni 2021 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken;
    Gelet op het lidmaatschap van het OCMW bij IGEAN dienstverlening;


    Gelet op het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en het artikel 35 van de statuten welke bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar;


    Overwegende dat op deze buitengewone algemene vergadering de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken worden, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd;


    Gelet op de goedkeuring van de raad van bestuur van 13 oktober 2021 aan de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022 evenals aan de begroting 2022. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed;


    Gelet op het artikel 431 van het decreet lokaal bestuur dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Het artikel 434 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt;


    Gelet op de benoeming van de leden van de raad van bestuur op de buitengewone algemene vergadering van 20 maart 2019;


    Gelet op het artikel 18 van de statuten van IGEAN dienstverlening welke bepaalt dat bij ontslag van een bestuurder de deelnemer die hem voorgedragen heeft, een nieuwe kandidaat-bestuurder voordraagt, die vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bijwoont en waarvan de benoeming in het kader van een definitieve vervanging voorgelegd wordt aan de eerstvolgende algemene vergadering;


    Gelet op het aanvaarden door de gemeenteraad van Niel van het ontslag van de heer Bart Van der Velde aanvaard en de voordracht van de heer Steven Mattheus als kandidaat-bestuurder. De buitengewone algemene vergadering benoemt deze bestuurder, die het mandaat van de bestuurder die hij vervangt beëindigt;


    Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 13 oktober 2021 om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 22 december 2021 om 19u00 met volgende dagorde:
    1.    goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
    2.    goedkeuren van de begroting 2022
    3.    benoemen van een bestuurder;


    Overwegende dat in diezelfde zitting de raad van bestuur haar goedkeuring heeft gehecht aan de bijhorende documenten;
    Overwegende dat met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20 oktober 2021 de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 aan alle deelnemers heeft bezorgd;


    Overwegende dat volgende documenten op dat ogenblik via het infonet ter beschikking werden gesteld van de deelnemers:
    1.    de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
    2.    de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 13 oktober 2021
    3.    de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022;


    Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 met betrekking tot de aanduiding van raadslid Ludovica (Wies) Peeters als vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening die georganiseerd worden tot en met 31 december 2024;


    Gelet op het artikel 432 van het decreet en het artikel 33 § 1 van de statuten welke bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;


    Overwegende dat met onderstaande beslissing aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven wordt;


    Overwegende dat de buitengewone algemene vergadering op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur heeft;


    Beslissing
    Openbare stemming        ja
    Unaniem            ja


    Besluit
    Artikel 1:-
    De raad voor matschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 22 december 2021 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
    1.    goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022.
    2.    goedkeuren van de begroting 2022
    3.    goedkeuren van de benoeming van een bestuurder.


    Art. 2:-
    De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22 december 2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.


    Art. 3:-
    Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

  5. 2.b

    De raad voor maatschappelijk welzijn, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op de organieke Wet betreffende de OCMW’s van 8 juli 1976;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waarbij de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid werd verleden;


    Gelet op de publicatie op 19 december 2003 van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad;


    Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 waarbij de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid werd goedgekeurd;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 waarbij de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid werd goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 waarbij de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid werd goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 werd goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;


    Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 waarbij de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid werd goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;


    Gelet op de algemene vergadering van 28 juni 2019 waarbij de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid werd goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;


    Gelet op de jaarvergadering van 25 juni 2021 waarbij de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd werd om digitale vergaderingen mogelijk te maken;


    Gelet op het lidmaatschap van het OCMW bij IGEAN milieu & veiligheid;


    Gelet op het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten welke bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar;


    Overwegende dat op deze buitengewone algemene vergadering de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken worden, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd;


    Gelet op de goedkeuring van de raad van bestuur van 20 oktober 2021 aan de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022 evenals aan de begroting 2022. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed;


    Gelet op het artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid welke bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten;
    Overwegende het voorstel van de raad van bestuur aan de deelnemers van de algemene vergadering tot een bijdrage in het innovatiefonds;


    Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2020, die luidt als volgt:
    Besluit de buitengewone algemene vergadering unaniem
    Enig art.:    De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed om in 2021 de bijdrage in het innovatiefonds te koppelen aan de omzet en aan alle deelnemers een bijdrage te vragen van 0,5%.


    Overwegende om de continuïteit van deze projecten te garanderen, wordt voorgesteld om ook in 2022 een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%;


    Overwegende een korte nota over het innovatiefonds welke eveneens een overzicht van de geraamde bedragen per bestuur bevat;


    Gelet op de goedkeuring van de buitengewone algemene vergadering van het voorstel van de raad van bestuur;


    Gelet op het artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid welke bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;


    Overwegende dat een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;


    Overwegende dat het adviescomité “milieu” uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers bestaat;


    Overwegende dat het adviescomité “veiligheid” uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers bestaat, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité;


    Gelet op de vervanging van de heer René Lauwers als schepen van leefmilieu in het adviescomité milieu voor de gemeente Aartselaar door de heer Hans Cops, en op het aanvaarden van het ontslag van de heer Bart Van der Velde van de gemeente Niel en de voordracht van Steven Mattheus als lid van het adviescomité veiligheid;


    Overwegende dat de benoeming van beide leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering;


    Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 20 oktober 2021 om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 22 december 2021 om 19u00 met volgende dagorde:
    1.    goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
    2.    goedkeuren van de begroting 2022
    3.    innovatiefonds – bepalen bijdrage
    4.    benoemen van een lid van het adviescomité;


    Overwegende dat in diezelfde zitting de raad van bestuur haar goedkeuring heeft gehecht aan de bijhorende documenten;


    Overwegende dat met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 20 oktober 2021 de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 aan alle deelnemers bezorgd werd;


    Overwegende dat volgende documenten op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld werden van de deelnemers.
    1.    de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
    2.    de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 20 oktober 2021
    3.    de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022
    4.    de nota over het innovatiefonds;


    Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 met betrekking tot de aanduiding van raadslid Ludovica (Wies) Peeters als vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening die georganiseerd worden tot en met 31 december 2024;


    Gelet op het artikel 432 van het decreet en het artikel 34 § 1 van de statuten welke bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;


    Overwegende dat met onderstaande beslissing aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven wordt;


    Overwegende dat de buitengewone algemene vergadering op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur heeft;


    Beslissing
    Openbare stemming        ja
    Unaniem            ja


    Besluit
    Artikel 1:-
    De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 22 december 2021 om 19u00 evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
    1.    goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
    2.    goedkeuren van de begroting 2022
    3.    innovatiefonds - bepalen bijdrage
    4.    benoemen van een lid van het adviescomité.


    Art. 2:-
    De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22 december 2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.


    Art. 3:-
    Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

  6. 3
    GOEDKEURING VAN HET VERSLAG
  7. 3.b

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 25 oktober 2021 van de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren.


    Openbare stemming met 24 ja-stemmen vanwege Monique Aerts, Dieter Beyers, Hanne Beyers, Maarten De Bock, Cindy De Roeve, Clarisse De Rydt, Hans De Schepper, Gilles Delcroix, Jef Duerloo, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jan Oerlemans, Ludovica Peeters, Didier Van Aert, Jef Van Den Bergh, Anita Van Der Poel, Stefanie Van Looveren, Koen Vanhees, Inga Verhaert, Inneke Bosmans, Stephanie Devos, Sigrid Van Heybeeck, Lea Van Looveren en Lukas Jacobs.


    Het verslag van de vergadering van 25 oktober 2021 van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt unaniem goedgekeurd.