Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad verslag - publiek

maandag 25 oktober 2021

20:13 - 21:01
Locatie

Raadzaal Gemeente

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum: 30 november 2021.

Agendapunten

  1. 0

    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, C. De Rydt, D. Van Aert, I. Verhaert, J. Duerloo, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, L. Van den Keybus, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: G. Delcroix en A. Van der Poel, raadsleden.

  2. 1
    OPENBARE ZITTING
  3. 1.a
    Algemeen beleid.
  4. 1.a.1

    Gelet op het artikel 13 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen waarin de modaliteiten voor het ontslag als gemeenteraadslid zijn opgenomen;


    Gelet de melding tijdens de zitting van 27 september 2021 van de gemeenteraad door mevrouw Maggy Beyers, geboren te Kapellen op 9 februari 1978, titelvoerend gemeenteraadslid van de kieslijst nummer 3 – CD&V bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waarbij zij meldt dat zij haar ontslag indient uit het mandaat van gemeenteraadslid;


    NEEMT AKTE


    van het ontslag uit het mandaat van gemeenteraadslid van mevrouw Maggy Beyers.

  5. 1.a.2

    Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, en latere wijzigingen;


    Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;


    Gelet op het artikel 14 van het decreet lokaal bestuur waarin de modaliteiten voor de afstand van mandaat als gemeenteraadslid zijn opgenomen;


    Gelet op de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 waarbij de heer Nathan Meersmans als eerste opvolger op lijst met nummer 3 – CD&V voor ontslagnemend raadslid Maggy Beyers werd aangewezen, en daarna de heer Stijn de Koning en vervolgens mevrouw Lea Van Looveren;


    Gelet op e-mail van de heer Nathan Meersmans van 12 oktober 2021 waaruit blijkt dat de heer Nathan Meersmans, geboren te Edegem op 19 juni 1994, wonende Bareelstraat 42 te Kalmthout, verzaakt aan zijn mandaat van gemeenteraadslid als opvolger van mevrouw Maggy Beyers, ontslagnemend gemeenteraadslid voor de fractie CD&V;


    Gelet op de e-mail van 11 oktober 2021 van de heer Stijn de Koning, geboren te Ekeren op 5 augustus 1977, wonende Hertendreef 23 te Kalmthout, waarin hij laat weten dat hij verzaakt aan zijn mandaat van gemeenteraadslid als opvolger van mevrouw Maggy Beyers, ontslagnemend gemeenteraadslid voor de fractie CD&V;


    NEEMT AKTE


    van de verzakingen aan het mandaat van gemeenteraadslid door de heer Nathan Meersmans en de heer Stijn de Koning.

  6. 1.a.3

    De voorzitter verwelkomt mevrouw Lea Van Looveren opnieuw als gemeenteraadslid. Raadslid Lea Van Looveren (CD&V) maakte reeds van 2006-2012 deel uit van de gemeenteraad. De voorzitter wenst haar veel succes toe met het opnieuw uitoefenen van haar mandaat.


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 januari 2019 houdende de beëdiging van de aan te stellen gemeenteraadsleden en de verkiezing en de beëdiging van de schepenen;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van vandaag waarbij akte werd genomen van het ontslag van het gemeenteraadslid Maggy Beyers (CD&V);


    Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en latere wijzigingen;


    Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;


    Gelet op het artikel 14 van het decreet lokaal bestuur waarin de modaliteiten voor de eedaflegging voor gemeenteraadsleden wordt gespecifieerd;


    Gelet op de verklaringen toegekomen op het gemeentebestuur op 11 en 12 oktober 2021 van:
    de heer Nathan Meersmans, geboren te Edegem op 19 juni 1994, wonende Bareelstraat 42 te Kalmthout,, verkozen als eerste opvolger op lijst 3 – CD&V voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018,


    de heer Stijn de Koning, geboren te Ekeren op 5 augustus 1977, wonende Hertendreef 23 te Kalmthout, verkozen als tweede opvolger op lijst 3 – CD&V voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018,


    waarin zij afstand doen van hun mandaat als gemeenteraadslid;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van vandaag waarbij akte genomen wordt van de verzakingen uit het mandaat van gemeenteraadslid door de heer Nathan Meersmans en de heer Stijn de Koning;


    Gelet op de verkiezingslijst waaruit blijkt dat voor de kieslijst nummer 3 mevrouw Lea Van Looveren werd aangewezen als derde opvolger in rang;


    ONDERZOEKT de geloofsbrieven van mevrouw Lea Van Looveren, geboren te Kalmthout op 12 juni 1948 en wonende te Kalmthout, Den Dijk 28, derde opvolger van kieslijst nummer 3 bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, en stelt daarbij vast dat mevrouw de nodige voorwaarden vervult om als gemeenteraadslid van Kalmthout te worden aangesteld;


    IS GETUIGE van het feit dat mevrouw Lea Van Looveren, aanwezig is onder het publiek dat toegelaten is tot de openbare zitting, door de burgemeester-voorzitter wordt uitgenodigd tot het afleggen van de eed als gemeenteraadslid en dat mevrouw Lea Van Looveren de eed aflegt in handen van de burgemeester - voorzitter: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”;


    IS GETUIGE van het feit dat de burgemeester-voorzitter mevrouw Lea Van Looveren aanstelt als gemeenteraadslid van Kalmthout voor een ambtsperiode die loopt tot en met 31 december 2024 of langer zoals voorzien in het artikel 5 van het decreet lokaal bestuur en dat mevrouw Lea Van Looveren onmiddellijk daarna als gemeenteraadslid plaats neemt aan de raadstafel;


    STELT VAST dat mevrouw Lea Van Looveren in de voorrangslijst rang inneemt onmiddellijk na mevrouw Sigrid Van Heybeeck;

  7. 1.b
    Wonen.
  8. 1.b.1

    De voorzitter geeft het woord aan de schepen van wonen Jef Van den Bergh (CD&V).


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat bij dit agendapunt een aantal documenten horen die de aanleiding tot het nemen van deze beslissing schetsen. De toelichtende nota bij het voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij in de regio Antwerpen Midden en Noord schetst hierbij de achtergrond. De Vlaamse Regering wenst dat de verschillende woonactoren, de verschillende huisvestingsmaatschappijen voor zowel verhuur als verkoop, de sociale verhuurkantoren, alsook sociale kredietverstrekkers worden samengebracht tot één actor binnen de regio. Aan de gemeente werd gevraagd om voor eind oktober 2021 tot een voorstel van afbakening te komen, rekening houdend met de contouren van de regio’s zoals door de Vlaamse Regering werd beslist. Dit is een belangrijk element.


    Het voorstel is om nu te gaan werken met een regio van 14 en/of 15 gemeenten. Ranst vraagt als vijftiende gemeente een afwijking aan de Vlaamse Regering om de grens van regiovorming te mogen overschrijden en zo te mogen samenwerken met buurgemeenten die de regiogrens overschrijden. Het betreft hier o.a. Lier en Duffel. Mocht aan Ranst deze afwijking niet toegestaan worden, dan zullen zij toetreden tot onze regio. Momenteel zijn huisvestigingsmaatschappijen de Zonnige Kempen, ARRO Antwerpen, het SAS, De Ideale Woning, SVK De Woonkans, SVK Essen en SVK de Voorkempen actief in de regio. Vanuit deze maatschappijen zal er een input gebeuren in de nieuwe ‘woon-actor’ met de bedoeling om tot één speler te komen die zo’n 1 500 woongelegenheden in haar bezit heeft. Per regio is een aanbod van 1 000 woongelegenheden een opgelegd minimum, bepaald door de Vlaamse Regering. In de regio wordt reeds op een aantal vlakken samengewerkt waardoor er vanuit gegaan wordt dat er in de toekomst krachtdadig gewerkt zal worden om dit sociaal huisvestingsbeleid verder vorm te gaan geven. De overgangsperiode zal een hele uitdaging zijn. Het patrimonium dient overgedragen te worden wat de nodige energie en inspanningen zal vragen. De nodige bezorgdheden bij de gemeentebesturen werden tijdens overlegmomenten geuit, wat betreft de uitbouw van een nieuwe structuur, het overdragen van notariële aktes van het huidige patrimonium zal veel energie vragen die dan niet gaat naar het verder voorzien van de nodige sociale woningen, begeleiding,.... Een andere zorg die vooral door de huidige actoren zoals ARRO en de Ideale Woning werd geuit, is dat zij van mening zijn dat er beter geëvolueerd wordt naar het aanbieden van grotere wooneenheden. Zij zagen als ideale schaalgrootte het volledige arrondissement Antwerpen met eventuele sub-organisaties. Er wordt gedacht dat dit naar de toekomst toe zeker bespreekbaar zal zijn, bijvoorbeeld dat er na vijf jaar geëvalueerd wordt dat twee regio’s de krachten bundelen en anders gaan opereren dan binnen de 15 gemeenten. De regio die momenteel wordt voorgesteld is echter wel een goede, ruime regio die sterk morfologisch gelijkwaardig is, hetgeen als goede basis kan dienen om te starten met de nieuwe woonactor. Dit is uiteindelijk een vraag van de Vlaamse Regering om op die manier te gaan werken zodat er kan gebundeld worden tussen sociale koop en huur.


    Het voorstel is dus enerzijds het afbakenen van de regio en anderzijds de vraag om voor eind oktober 2021 te beslissen. Kan er ingestemd worden met een bepaalde verhouding van stemrecht binnen de Algemene Vergadering van de nieuwe actor die voor 60% bepaald wordt door het aantal sociale woningen elke gemeente heeft en voor 40% door het aantal inwoners per gemeente. Het traject naar de nieuwe woonactor zal begeleid worden door een facilitator, voorzien door de Vlaamse Overheid. Een begeleidingsagentschap kan ingeschakeld worden om de gemeenten te begeleiden. Mee aangestuurd door IGEAN werd een facilitator aangesteld. Vanuit ARRO Antwerpen werd aangestuurd om naar ARRO-niveau te kijken. De rest van het arrondissement Antwerpen zal als een aparte entiteit bekeken worden. Verder is er de Rupelgemeenten bestaande uit vijf gemeenten, welke een kleine entiteit vormen. Verder is er nog de Zuidrand, waar o.a. Borsbeek en Aartselaar de krachten zullen bundelen.


    Raadslid Monique Aerts (GROEN) zegt dat het zeer positief is dat de krachten gebundeld zullen worden. GROEN is niet tegen het initiatief maar merkt op dat de doelstelling er is om dit tegen 2023 uitgewerkt te hebben. De uitwerking van de nieuwe woonactor zal veel energie en tijd vragen. De bezorgdheid is vooral dat lopende projecten hierdoor on hold gezet zullen worden. Ze hoopt dat het huidige aanbod van sociale huur- en koopwoningen behouden blijft, maar de geplande realisaties zullen misschien vertragingen oplopen door de herstructurering, net omdat alle verschillende maatschappijen als eilandjes op zich werken. Bijkomende bezorgdheid is dat de huidige huurders hinder zouden ondervinden van de omschakeling naar de nieuwe structuur of een prijsstijging zouden voorgeschoteld krijgen.


    In de bijgevoegde documenten bij dit agendapunt wordt vermeld dat het nu gehanteerde puntensysteem afgeschaft zou worden. Dit geeft momenteel prioriteit aan mensen met een hoge woningnood. Er zal een nieuw toewijzingssysteem ingevoerd worden, waarvan gehoopt wordt dat er in acute gevallen toch nog snel gehandeld kan worden. Het huidige systeem laat dit wel toe. Verder is er in de documenten bij dit agendapunt vermeld dat men minstens vijf jaar op tien op een bepaalde plaats moet wonen. Zeker in een gemeente zoals Kalmthout is het voor mensen in armoede niet evident om vijf van de tien jaar in de gemeente te wonen, aangezien mensen in armoede op zoek gaan naar een goedkope wooneenheid, los van een bepaalde gemeente. Dit moet zeker bewaakt worden. Wat met de nieuwkomers in de gemeente. Zij kunnen deze vijf jaar niet aantonen. Raadslid Monique Aerts (GROEN) vindt op deze vragen en bezorgdheden onvoldoende antwoorden in de documenten. Wat betreft het stemrecht gekoppeld aan het aantal huurwoningen aanwezig in de gemeente, vreest ze dat Kalmthout weinig stemrecht zal hebben. Dit is een oud zeer, dat ze toch even terug ter sprake moet brengen.


    Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) heeft gemengde gevoelens bij dit voorstel. Ze zegt dat ze dit zal goedkeuren want ze is niet tegen de schaalvergroting. Alleen heeft ze grote bezorgdheid dat de nodige tijd die gestoken moet worden in dit project, niet kan gaan naar waar deze maatschappijen voor dienen, namelijk het creëren van een betaalbaar woningaanbod. Net op een moment dat de wachtlijsten zeer lang zijn. Dit is een terechte bekommernis. Ze vindt in de bijgevoegde documenten niets terug over hoe er kan gezorgd worden voor het aanbieden van meer sociale woningen en het wegwerken van blinde vlekken qua aanbod in de regio. Dit had ze graag verduidelijkt gezien alvorens er aan het project gestart wordt. Ze begrijpt tevens de bezorgdheid van ARRO wat betreft de schaal. Waar nu geen rekening mee gehouden kan worden omwille van de voorgestelde afbakening is het verkeer tussen de stad en de rand. Dat probleem wordt hiermee niet opgelost want het blijven aparte entiteiten. Mocht er binnen een schaalarrondissement gewerkt worden, is dit een ander gegeven. Ze zegt dat er voldoende redenen zijn om kritisch te blijven kijken maar dat een schaalvergroting ook wel positieve punten met zich mee kan brengen. Dat ontkent ze niet. Ze is niet zeker dat deze schaal mogelijks niet de juiste oplossing is.


    Raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat hetgeen momenteel voorligt, is opgedragen door de hogere overheid. Het arrondissement wordt groter en wat is nog de kracht van een gemeente. Wat met de lopende projecten? Gaat men nu vooral tijd spenderen aan de nieuwe woon-actor? Gaat men creëren wat met hoopt te creëren? De schaalvergroting zal ook voordelen hebben maar als Kalmthouts gemeenteraadslid zal het vanop een grotere afstand volgen worden. Wat betreft de vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering à rato het aantal sociale woningen en inwoners, heeft hij geen zicht wat dit voor Kalmthout inhoudt. Hij stelt vast de nodige bedenkingen te hebben. Hoe gaat dit project verder evolueren: dat is de vraag.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat wat betreft de schaalvergroting er ook sprake is van een schaalverkleining is. Voor de Ideale Woning en ARRO zal het gebied verkleinen. Voor het SVK en het SAS zal het gebied vergroten.


    Wat het zeggenschap van de gemeente betreft: het aantal bestuurders in de Raad van Bestuur is vastgesteld op maximum 15. Het betreft hier 15 gemeenten waardoor elke gemeente 1 afgevaardigde zal hebben. Voor de dagdagelijkse opvolging van het beleid zal elke gemeente hierdoor evenveel inspraak hebben. De krachtverhoudingen qua stemgewicht situeren zich vooral in de Algemene Vergadering. Hier worden grotere beleidsprincipes behandeld. Schepen Van den Bergh (CD&V) meent dat er nog voldoende zeggenschap voor Kalmthout zal zijn door de zekerheid van één zetel in de Raad van Bestuur. Wat de opmerkingen rond de inhoudelijke invulling betreft en wat de ambities zijn binnen dit project, zijn dit zeker terechte opmerkingen. Hij deelt deze bekommernissen maar het is te vroeg om hier momenteel dieper op in te kunnen gaan. De eerste taak is om een gebied af te bakenen en alvast een voorzet te geven qua verdeling van de stemmen.


    Raadslid Monique Aerts (GROEN) vraagt of er nu geen blanco engagement wordt aangegaan.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) stelt vast dat er momenteel nog geen sprake is van een groot engagement. Er moet nu enkel beslist worden in welke woonregio Kalmthout zal instappen. Verder gaat het nu nog niet. Er kan ook niet echt een bepaalde regio gekozen worden, omdat de woonregio waar men instapt een aaneengesloten regio is. Enkel Stabroek zou de keuze hebben om aan te sluiten bij Antwerpen. Wat de ambities en inhoudelijke invulling betreft, hier zal Kalmthout bij betrokken worden. In het vervolgtraject zal de facilitator voor begeleiding zorgen en het proces mee vorm geven samen met de huidige woonactoren.


    Raadslid Monique Aerts (GROEN) concludeert dat de negen huidige entiteiten de komende twee jaar volledig geherstructureerd zullen worden en ondertussen moet de invulling gebeuren. Ze ziet dit niet meteen gebeuren. Ze zegt dat de structuur er wel zal zijn maar of de effectieve werking al een meerwaarde zal zijn, betwijfelt ze.


    Schepen Van den Bergh (CD&V) zegt dat het geen twee maar slechts één jaar zou duren voor de herstructurering een feit moet zijn. Hij zegt dat de bezorgdheid van raadslid Aerts (GROEN) vanuit de gemeente ook naar voor werd gebracht. Hij beaamt dat de deadline zeer krap is, het gaat over een grote juridische, financiële en beleidsmatige uitdaging. De deadline van één jaar is echter decretaal bepaald.


    De voorzitter zegt dat er ook wel wat te zeggen valt over de bestaande werking. Met ARRO Antwerpen zijn er goede ervaringen. De Ideale Woning is de voorbije jaren meermaals hervormd. Hij zegt dat hij ervan uitgaat dat het nieuwe werkingsgebied een verbetering met zich mee zal brengen en de dienstverlening naar de lokale besturen ten goede zal komen. Hij bekijkt het als een opportuniteit, maar stelt vast dat een veranderingsproces helaas invloed heeft op het beleid en realisaties. Dit was ook zo bij politie en brandweer. Een goede opvolging is nodig.


    Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;


    Gelet op het ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement op 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;


    Gelet op het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021;


    Gelet op de diverse besprekingen tussen de lokale besturen van het midden en noorden van de referentieregio Antwerpen onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied;


    Gelet op bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen in de het midden en noorden van Antwerpse rand tijdens het bovenlokaal woonoverleg op 3 en 17 september 2021;


    Gelet op het voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2021;


    Overwegende dat de Vlaamse Regering met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening wenst te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur wenst te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;


    Overwegende dat de gemeenten een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid nastreven;


    Overwegende dat 14 gemeenten van het midden en noorden van de Antwerpse rand gezamenlijk een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij formuleren, rekening houdend met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium, en met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen (IVLW’s Midden en Noord);


    Overwegende dat de gemeente Ranst wenst aan te sluiten bij het voorgestelde werkingsgebied, als zij van de Vlaamse minister bevoegd voor wonen geen toelating krijgt om aan te sluiten bij de werkingsgebied voor de woonmaatschappij gevormd door de stad Lier en de gemeenten Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden;


    Overwegende dat met het voorliggende voorstel van afbakening een werkingsgebied ontstaat, waarbij in de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven en Zoersel (en eventueel ook Ranst) 2.652 (of 2.676*) sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen (gegevens op 31 december 2019) gelegen zijn, en 403 (of 415*) woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) (gegevens op 31 december 2020) (*cijfers indien Ranst aansluit bij het werkingsgebied);


    Overwegende de opmerkingen en bedenkingen die bij dit voorstel van werkingsgebied geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het bovenlokaal woonoverleg op 17 september 2021;


    Overwegende dat de regelgeving voorschrijft dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid;


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT: met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeente Kalmthout sluit aan bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Brasschaat, Brecht, Essen, Kapellen, Malle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven, Zoersel en - onder voorbehoud - Ranst.


    Art. 2.-
    De gemeente Kalmthout gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering, en dit in een verhouding 60%, respectievelijk 40%. Deze stemrechtenverdeling zal worden geactualiseerd bij het begin (en halfweg) de legislatuur. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling en -actualisatie opnemen in het aanvraagformulier.


    Art. 3.-
    De gemeente Kalmthout gaat ermee akkoord dat elk betrokken lokaal bestuur een bestuursmandaat in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij kan opnemen. Binnen dit collegiaal bestuursorgaan is de gemeente betrokken bij de operationele en strategische keuzes in de woonmaatschappij.


    Art. 4.-
    De gemeente maakt een afschrift van dit besluit over aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.


    Art. 5.
    Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in het artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.


    Toe te voegen bijlagen:
    – Bijlage 1: Aanvraagformulier
    – Bijlage 2: Toelichtende nota over de afbakening van een werkingsgebied in het midden en noorden van de Antwerpse rand
    – Bijlage 3: Advies bovenlokaal.

  9. 1.c
    Vrije tijd.
  10. 1.c.1

    De voorzitter draagt namens de CD&V-fractie mevrouw Agnes Havran als afgevaardigde voor het beheersorgaan voor.


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het Cultuurpact van 28 januari 1974 dat effectieve medezeggenschap van gebruikers en het middenveld garandeert bij het beheer van culturele infrastructuur, dus ook bij het beheer van de openbare bibliotheek;


    Gelet op de raadsbesluiten van 27 februari 1981 en 4 december 1981 houdende de vaststelling van de beheerswijze van de bibliotheek, gewijzigd bij de besluiten van 28 december 1981, 22 februari 1982 en 28 januari 1983 betreffende de vaststelling van het beheersorgaan;


    Overwegende dat het Cultuurpact drie manieren voorziet waarop een beheersorgaan kan worden samengesteld; dat de gemeente Kalmthout in 1981 opteerde voor effectief medebeheer van het middenveld en de gebruikers, doordat zij samen met de politieke afgevaardigden deel uitmaken van het beheersorgaan;


    Gelet op het organiek reglement voor het beheersorgaan van de bibliotheek, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2019;


    Overwegende dat de leden van het beheersorgaan worden benoemd door de gemeenteraad;


    Overwegende dat het beheersorgaan wordt samengesteld enerzijds uit 8 afgevaardigden van de inrichtende overheid, aangewezen volgens het proportioneel stelsel en anderzijds uit 8 gebruikers en vertegenwoordigers van filosofische en ideologische strekkingen;


    Gelet op het artikel 5 van het organiek reglement dat de samenstelling van het beheersorgaan vastlegt; dat de berekening van het aantal afgevaardigden per politieke fractie gebeurt op basis van het aantal leden dat elke politieke fractie telde op het ogenblik van de installatievergadering van de gemeenteraad; dat de fractie in de gemeenteraad die door toepassing van het proportioneel stelsel geen lid van het beheersorgaan zou kunnen aanduiden, één afgevaardigde zal aanduiden die in het beheersorgaan zitting heeft zonder stemrecht;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 waarbij de gebruikers van de gemeenteraad in het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek werden aangeduid als volgt:
    • Maggy Beyers, raadslid, vanwege CD&V;
    • Lies Van den Keybus, raadslid, vanwege CD&V;
    • Lea Van Looveren, vanwege CD&V;
    • Eugeen Lorriper, vanwege CD&V;
    • Herman Huybrechts, vanwege CD&V;
    • Lieve Vissers, vanwege CD&V;
    • Joris Alen, vanwege N-VA;
    • Wouter Van den Heuvel vanwege N-VA;
    • Sonia Verlinden, vanwege Sp.a (zonder stemrecht);
    • Monique Aerts, raadslid, vanwege Groen (zonder stemrecht);
    • Elza Wouters, vanwege Open Vld (zonder stemrecht);
    • Koen Van Hees, raadslid, vanwege Vlaams Belang (zonder stemrecht);
    • Clarisse De Rydt, raadslid, vanwege Onafhankelijke (zonder stemrecht).


    en de volgende personen als afgevaardigden van de gebruikers van de strekkingen en de gebruikers in het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek:
    • Kim Peeters, vanwege de jeugdraad,
    • Eric De Munck, vanwege ontwikkelingssamenwerking (GROS),
    • Jeroen Tetaert, vanwege leesbevordering en digitale geletterdheid,
    • Koen Van Ooteghem, vanwege de gebruikers,
    • Julius Smeyers, vanwege de gebruikers,
    • Dirk Baeyens vanwege het onderwijs,
    • Marina Van Aert, vanwege de cultuurraad,
    • Greet Mous, vanwege de welzijnsraad en de ouderenadviesraad;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Maggy Beyers (CD&V) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander lid dient aan te duiden als afgevaardigde van de de gebruikers van de gemeenteraad in het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek;


    BESLUIT: met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1-:
    De gemeenteraad duidt mevrouw Agnes Havran, vanwege CD&V, aan als afgevaardigde van de gebruikers van de gemeenteraad in het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek aan.


    Art. 2.-
    Deze afgevaardigde wordt aangeduid voor de verdere duur van de bestuursperiode 2019-2024.


    Art. 3.-
    Een kopie van deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan het beheersorgaan van de gemeentelijke openbare bibliotheek.

  11. 1.d
    Samenwerkingsverbanden.
  12. 1.d.1

    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het feit dat de gemeente Kalmthout voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging IVEKA;


    Gelet op het feit dat de gemeente Kalmthout per aangetekend schrijven van 24 september 2021 en 1 oktober 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van IVEKA die op 14 december 2021 plaatsheeft in “Aldhem, Jagersdreef 1 te 2280 Grobbendonk”;


    Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Kalmthout per brief van 24 september 2021 overgemaakt werd;


    Gelet op het artikel 432, §3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;


    Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;


    Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op deze bijeenkomst; dat desgevallend kan overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;


    Gelet op het gemeenteraadbesluit van 25 februari 2019 waarbij raadslid Lies Van den Keybus werd aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Jef Duerloo als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging IVEKA die georganiseerd worden tot en met 31 december 2024;


    BESLUIT: met 20 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Sigrid Van Heybeeck, Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs en 3 onthoudingen van Inga Verhaert, Hans de Schepper en Monique Aerts.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVEKA van 14 december 2021:

    1. Bespreking in het kader van het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
    2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
    3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
    4. Statutaire benoemingen.
    5. Statutaire mededelingen.

    Art. 2.-
    De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVEKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake de agenda zoals voormeld in het artikel 1 van deze beslissing.


    Art. 3.-
    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde be¬slis¬singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging IVEKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

  13. 1.e
    Onderwijs.
  14. 1.e.1

    Lea Van Looveren wordt als afgevaardigde namens de inrichtende macht aangeduid.


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;


    Gelet op het K.B. van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;


    Gelet op het feit dat overheden een verplichting hebben om met de representatieve vakorganisaties van haar (school)personeel te onderhandelen en te overleggen vooraleer er algemene maatregelen met betrekking tot het personeel worden genomen; dat dit overleg en onderhandelen gebeurt in een Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité (afgekort ABOC);


    Overwegende dat het comité is samengesteld enerzijds uit een afvaardiging van de overheid (inrichtende macht) en anderzijds uit een afvaardiging van iedere representatieve vakorganisatie; dat de overheidsafvaardiging bestaat uit maximaal zeven leden, dat de burgemeester van rechtswege voorzitter is; dat de afgevaardigden van de inrichtende macht personen moeten zijn die bevoegd zijn om de openbare overheid te verbinden;


    Gelet op de beslissing van 25 maart 2019 van de gemeenteraad betreffende de aanduiding van de volgende personen als gemeentelijke afgevaardigden namens de inrichtende macht in het ABOC:

    • Lukas Jacobs, burgemeester van rechtswege voorzitter van het ABOC, wonende Den Dijk 39 te Kalmthout,
    • Jef Van den Bergh, schepen bevoegd voor onderwijs, wonende Frans Greefslaan 1 te 2920 Kalmthout,
    • Wies Peeters, gemeenteraadslid, wonende Bloemstraat 1 te Kalmthout,
    • Maggy Beyers, gemeenteraadslid, wonende Bezemheidelaan 16B te Kalmthout,
    • Lies Van den Keybus, gemeenteraadslid, wonende Bosweg 30 te Kalmthout,
    • Inga Verhaert, gemeenteraadslid, wonende Kijkuitstraat 39 te Kalmthout,
    • Wouter Vanden Bergh, gemeenteraadslid;

    Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2019 waarbij mevrouw Inneke Bosmans (Open Vld) werd aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde voor het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité naar aanleiding van het ontslag van de heer Wouter Vanden Bergh (Open VLD) als gemeenteraadslid;


    Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag van mevrouw Maggy Beyers (CD&V) als gemeenteraadslid; dat de gemeenteraad dus een ander raadslid dient aan te duiden als gemeentelijke afgevaardigde voor het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité;


    BESLUIT: met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1-.
    Als gemeentelijke afgevaardigde voor het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité (afgekort ABOC) wordt volgende persoon aangeduid:
    • Mevrouw Lea Van Looveren, gemeenteraadslid, wonende Den Dijk 28 te Kalmthout.


    Art. 2.-
    Deze afgevaardigde wordt aangeduid voor de verdere duur van de bestuursperiode 2019-2024.


    Art. 3.-
    Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de directies van de gemeentelijke scholen.

  15. 1.f
    Welzijn.
  16. 1.f.1

    De voorzitter geeft het woord aan de adjunct-algemeendirecteur Greet Buysen.


    Mevrouw Greet Buysen zegt dat dit omwille van administratieve redenen dient te gebeuren. Er werden door het OCMW tweemaal subsidies ontvangen. Deze subsidies konden niet door de gemeente aangevraagd worden maar enkel door het OCMW. Als voorwaarde dient het OCMW wel aan te tonen dat ze langdurig gebruik mogen maken van beide appartementen. Naar aanleiding hiervan worden nu twee huurovereenkomsten ter goedkeuring voorgelegd van negen jaar met een symbolische huurprijs.


    Raadslid Monique Aerts (GROEN) heeft een technische vraag. Gemeente en OCMW zijn toch één geheel geworden. Waarom is dit nog nodig?


    De adjunct-algemeendirecteur Greet Buysen zegt dat gemeente en OCMW ondanks de integratie nog steeds twee aparte juridische entiteiten blijven. Ze beaamt de complexiteit. Voor heel wat zaken zijn gemeente en OCMW ‘één’ geworden terwijl bepaalde zaken zitten nog verplicht in de éne of andere juridische entiteit. Wat de overdracht van personeel van OCMW naar gemeente en omgekeerd betreft, kunnen bijvoorbeeld maatschappelijk werkers enkel aangeworven worden onder de juridische entiteit van het OCMW.


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het Vlaams Woninghuurdecreet van 7 december 2018 houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan;


    Overwegende de kennisname door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 juni 2019 betreffende de selectie door de Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie van het project 'sociale innovatie in de strijd tegen dakloosheid en doorgangswoningen' waarbij er een financiële steun wordt toegekend voor de renovatie van de woning gelegen te Wuustwezelsteenweg 5 (pastorij Nieuwmoer - tweede verdieping) ten bedrage van 60.000 euro;


    Overwegende dat naast de ontvangen subsidie ten bedrage van 60.000 euro in 2019 voor de renovatie van de tweede verdieping, er in 2020 opnieuw een subsidie werd toegekend, ditmaal via Wonen Vlaanderen, voor de renovatie van de eerste verdieping, ten bedrage van 38.345,50 euro; dat de diensten van het OCMW van deze beslissing van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele op de hoogte werden gebracht per e-mail op 14 december 2020;


    Overwegende de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2021 betreffende de renovatie van de pastorij Nieuwmoer waarbij het bestek, de wijze van gunning en aankondiging werd goedgekeurd;


    Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 maart 2021 over de gunning van de renovatiewerken aan de pastorij van Nieuwmoer;


    Overwegende dat beide appartementen intussen grondig gerenoveerd werden en naar verwachting in november 2021 in gebruik kunnen genomen worden;


    Overwegende dat het appartement gelegen op de eerste verdieping 2 slaapkamers heeft;


    Overwegende dat het appartement gelegen op de tweede verdieping 1 slaapkamer heeft;


    Overwegende dat er op de tweede verdieping een bijkomende kamer is voorzien, die in functie van de grootte van een gezin kan gebruikt worden voor ofwel het appartement op de eerste verdieping, ofwel als tweede slaapkamer voor het appartement op de tweede verdieping;


    Overwegende dat om de appartementen effectief in gebruik te kunnen nemen, er huurovereenkomsten dienen opgemaakt te worden tussen de gemeente en het OCMW; dat het OCMW de subsidieaanvragen heeft ingediend en het pand eigendom is van de gemeente; dat deze appartementen door het OCMW ingezet zullen worden voor de tijdelijke opvang van mensen in woningnood;


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT: met 23 ja-stemmen van Clarisse De Rydt, Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het verhuren van de appartementen gelegen Wuustwezelsesteenweg 5 bus 0001 en Wuustwezelsesteenweg 5 bus 0002 aan het OCMW tegen een jaarlijkse huurprijs van 25 euro (niet indexeerbaar).


    Art. 2.-
    De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW voor het appartement op de eerste verdieping (Wuustwezelsesteenweg 5 bus 0001 te Kalmthout) goed.


    Art. 3. -
    De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW voor het appartement op de tweede verdieping (Wuustwezelsesteenweg 5 bus 0002 te Kalmthout) goed.


    Art. 4.-
    De bovenvermelde overeenkomsten worden met ingang van 1 november 2021 afgesloten voor een periode van 9 jaar met een opzegperiode van 6 maanden voor de verhuurder én een opzegperiode van 3 maanden voor de huurder.


    Art. 5.-
    Een kopie van dit besluit bezorgd worden aan het OCMW.

  17. 1.g
    Goedkeuring van het verslag.
  18. 1.g.1

    De voorzitter geeft het woord aan raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang).


    Raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang) zegt dat in het verslag bij punt 17 ‘Kennisname van het verslag van het verkenningstraject in het kader van een gemeentelijke cultuurprogrammatie.’ bij de tussenkomst van Hans De Schepper en hemzelf de namen werden omgewisseld.


    De voorzitter meldt dat dit zal aangepast worden in het verslag.

  19. 1.h

    1. Vraag van N-VA in verband met het asielcentrum.
    Raadslid Jef Duerloo (N-VA) vraagt of er een aanvraag tot herbestemming van het asielcentrum zal gebeuren. Hij meende iets gelezen te hebben dat er eventueel slachtoffers van de waterramp in Wallonië van afgelopen zomer zouden ondergebracht worden.


    De voorzitter zegt dat er ook nu geen duidelijke informatie komt van de eigenaar. Enige tijd geleden heeft de eigenaar via de bouwdienst, niet via het college van burgemeester en schepenen, een stedenbouwkundige melding gedaan om opnieuw de brandtrap te kunnen plaatsen met het oog op het mogelijks inrichten van het gebouw als jeugdherberg. Deze melding is door de stedenbouwkundige ambtenaar niet weerhouden. Mocht de eigenaar nog plannen hebben om een nieuwe bestemming aan de eigendom te geven, zal dit via een bouwaanvraag dienen te gebeuren, net zoals bij het asielcentrum het geval was.


    De eigenaar richtte een brief aan de gemeente om eventueel inwoners van het getroffen gebieden van de waterramp in Wallonië op te vangen op de locatie van het voormalige asielcentrum. Of dit praktisch haalbaar is voor de gezinnen, betwijfelt de voorzitter ten zeerste. Ook kwam er geen vraag vanuit het getroffen gebied aan de gemeente. Wat de plannen van de eigenaar zijn, is niet duidelijk. Mocht de eigenaar plannen hebben, dient er een vergunningplichtige functiewijziging te gebeuren, wat nu niet het geval was voor het asielcentrum. De voorzitter wacht af. Eventuele vragen/suggesties van de eigenaar zullen per brief komen. Hij vindt het geen slecht idee dat er een herbestemming zou komen maar een jeugdherberg is compleet onrealistisch en niet op maat van de omgeving. Er is een zeer kleine gemeenschappelijke ruimte, keuken en buitenruimte.


    Raadslid Jef Duerloo (N-VA) concludeert dat er een verschil is tussen een asielcentrum en een jeugdherberg wat betreft de stedenbouwkundige vergunning.


    De voorzitter bevestigt dit. Asielcentra werden hiervan vrijgesteld zoals destijds beslist door toenmalig staatssecretaris Theo Francken (N-VA). De functiewijziging naar een jeugdherberg zou via een stedenbouwkundige vergunning verkregen kunnen worden. In deze vergunning is ook bijvoorbeeld de impact op de omgeving opgenomen. Dit wordt dan een ander verhaal. De voorzitter concludeert dat het voorlopig een onduidelijk dossier blijft.


    2. Vraag van Vlaams Belang in verband met het station in Heide.
    Raadslid Koen Vanhees (Vlaams Belang) verwijst naar de gemeenteraad van 22 februari 2021 waarbij een brief van federaal minister van openbaar vervoer Georges Gilkinet, werd besproken. Hij meldde hierin de sluiting van 44 stations van de NMBS waaronder dat van Heide. Tijdens de gemeenteraad werd toen beslist om een brief te richten aan federaal minister Gilkinet met de vraag om deze beslissing te herbekijken. Tijdens de gemeenteraad werd beslist om hierover in overleg te gaan met de NMBS. In de periode mei/juni 2021 vond er een digitaal overleg plaats met de betrokken instanties waarbij NMBS aangaf dat er gedacht werd om de horeca-functie uit te breiden in combinatie met een sociale invulling, eventueel met vrijwilligers in de vorm van een concessie. Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) vraagt of er na het digitale overleg ook effectief iets beslist werd.


    De voorzitter zegt dat het laatste contact met Infrabel was. NMBS is eind juli 2021 ter plaatse geweest. Het idee is vrij eenvoudig. Het restaurant Heide Statie zou de resterende ruimte van het station, waar nu de wachtruimte en het bureau van de stationschefs zijn, innemen. Het lijkt de voorzitter een goed idee. Meer horeca, meer mensen samen brengen, is positief. De eigenaar is in rechtstreekse onderhandeling met NMBS om dit waar te maken. Iedereen steunt dit idee. Er is nog een kleine magazijnruimte. Het idee is om daar eventueel een kleine ontmoetingsruimte onder te brengen, waar ook eventueel beperkte gemeentelijke diensten aangeboden worden. Er moet echter bekeken worden of hier draagruimte voor is. De NMBS dient de aanpassingen voor zijn rekening te nemen. Momenteel wordt er gewacht op antwoord van de NMBS. Er zal terug contact opgenomen worden met de NMBS hierover. Stationschef Jan Francken liet nog weten dat er opleidingen zullen doorgaan voor de gebruikers van de automaten.


    Raadslid Vanhees (Vlaams Belang) hoopt dat de renovatie van de kleine ontmoetingsruimte zal gebeuren. Wat de automaten betreft, is hij voorstander om een tweede automaat te voorzien, zo kunnen er heel wat problemen verholpen worden bij defecten. Dit voorstel leeft bij de gebruikers.


    De voorzitter zegt dat dit reeds werd doorgegeven aan de NMBS.


    3. Vraag van Vooruit over de dienstverlening van IGEAN.
    Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) heeft een vraag over de huisvuilophaling door IGEAN. Er zijn een aantal mensen die klagen dat het huisvuil niet wordt opgehaald, of wel wordt opgehaald, maar dat de vuilbakken te ver weg of op een verkeerde plaats worden achtergelaten na de lediging. Ze weet dat er reeds contacten waren tussen de gemeente en IGEAN hierover maar concludeert dat het toch wel een vervelend probleem blijft voor een aantal inwoners. Ze vraagt een laatste stand van zaken.


    Schepen van milieu Silke Lathouwers (CD&V) zegt dat begin februari 2021 de inwoners van Steeg problemen hadden met de lediging van de vuilnisbakken. Er werd door IGEAN een na-ophaling gedaan. Vervolgens verliep het ophalen enkele maanden probleemloos tot er op 13 oktober 2021 opnieuw geen lediging aldaar plaatsvond. De desbetreffende bewoner nam opnieuw contact op met de gemeente en IGEAN. Er vond opnieuw een na-ophaling plaats. Afgelopen zomer verzond de gemeente een ingebrekestelling aan IGEAN omdat de klachten van inwoners bleven komen. Er werden systematisch adressen vergeten. Sinds de ingebrekestelling merkt schepen Lathouwers (CD&V) verbetering. De laatste niet-ophaling in de Steeg had te maken met een nieuwe vrachtwagenchauffeur. Bij klachten wordt opgemerkt dat het meestal over een andere/nieuwe chauffeur gaat die niet tot het einde van de straat rijdt. Er is momenteel bij IGEAN een groot verloop van vrachtwagenchauffeurs. Er is nog steeds een openstaande vacature bij IGEAN voor vrachtwagenchauffeurs want er is een groot tekort. De hoop is dat er vaste chauffeurs in de ophaalrondes komen want veel hangt af van hen voor een correcte ophaling. In de Steeg is nu geweten door de chauffeurs dat er helemaal achteraan nog één woning staat. De adressen waar er in het verleden problemen waren, zijn opgelijst en worden opgevolgd. Schepen Lathouwers (CD&V) zegt dat er een goed contact is met IGEAN en de klachten werden goed opgevolgd maar een formele ingebrekestelling was nodig in dit dossier.


    Raadslid Inga Verhaert (Vooruit) is blij met dit nieuws. Ze heeft nog een kleine opmerking - die vanuit de gemeente misschien kan gemeld worden aan IGEAN - wat betreft de manier waarop burgers klachten kunnen signaleren aan IGEAN. Dit blijkt niet zo eenvoudig te kunnen. Telefonisch contact verloopt stroef omwille van een zeer lang en uitgebreid keuzemenu. Als men iets telefonisch doorgeeft, dan duurt het zeer lang of helemaal niet alvorens er reactie komt. Dit is een werkpunt en dit schaadt het vertrouwen van de burger. Ze verzoekt om te melden bij de Raad voor Bestuur dat er gewerkt moet worden aan de klachtenprocedure.


    Schepen Lathouwers (CD&V) bevestigt dit. Als men na twee minuten wachttijd niemand effectief telefonisch aan de lijn krijgt, dan wordt de lijn automatisch verbroken. Dit is inderdaad geen goede dienstverlening.


    4. Vraag van Open VLD in verband met Diesterweg.
    Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) vraagt of er al iets gedeeld kan worden met de raadsleden over de marktbevraging met betrekking tot het project Kinderopvang in de het gebouw van de Mierenklassen op het domein Diesterweg.


    Schepen voor kinderopvang Sandra Hoppenbrouwers (CD&V) zegt dat er een aantal kandidaturen werden ingediend. De jury heeft het businessplan en de nodige documenten die ingediend moesten worden, al nagekeken. De kandidaten kunnen het businessplan ook mondeling toelichten, wat op 10 november 2021 is gepland. De jury hiervoor is door de gemeente samengesteld en bestaat uit de algemeen directeur, de adjunct-algemeendirecteur, het afdelingshoofd burger en welzijn, het diensthoofd kinderopvang, de deskundige welzijn, het diensthoofd openbare werken, de adjunct-financieeldirecteur en zichzelf, schepen van kinderopvang.


    De beoordeling gebeurt op basis van het ingediende organisatieplan, het financieel plan en het aantal opvangplaatsen. Hoeveel kandidaten er zijn en wie het hier betreft, mag nu nog niet meegedeeld worden omdat de procedure nog lopende is. Na afronding zal er een uitgebreid gunningsverslag opgemaakt worden waar alles terug te vinden is. De timing is afhankelijk van de snelheid van de organisatie van de aanpassing die eventueel ter plaatse nog moeten gebeuren. Er wordt gestreefd naar een opening in het voorjaar van 2022 en ten laatste voor de start van de zomervakantie. Dit is voor de kandidaten geen probleem.


    Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) is tevreden te horen dat het over meerdere kandidaten gaat en vindt de timing naar opening zeer positief. Er gaan hopelijk veel mensen uit de nood geholpen worden.


    5. Vraag van Open VLD over intresten aan de gemeente.
    Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) zegt dat in de tool ‘financieel profiel lokaal bestuur’ men kan inkijken hoeveel intresten er per gemeente betaald worden. Ze merkte op dat er voor Kalmthout vrij hoge intresten betaald worden, in verhouding tot de schulden die er zijn in vergelijking met de omliggende gemeenten.


    Schepen van financiën Maarten De Bock (CD&V) zegt dat de financiële dienst enkele cijfers heeft nagekeken. De cijfers die raadslid Bosmans (Open VLD) aanhaalt, blijken niet correct te zijn. In de tool worden de cijfers ‘uit de boeken’ overgenomen. Er is een verschil tussen wat er in de boeken staat en wat er effectief wordt betaald aan interesten en kapitaal. De financieel directeur heeft al pogingen ondernomen bij het Agentschap om dit te corrigeren maar zonder succes. Dit zal helaas nog enkele jaren verkeerd opgenomen zijn. Het gaat over het DBFM-project van Gitok en de daarbij horende leningen die werden afgesloten met de NV Scholen van Morgen. Deze organisatie betaalt het kapitaal en de intresten van deze leningen af.


    De gemeente betaalt enkel een beschikbaarheidsvergoeding: afgerond zo’n € 280 000 tot € 300 000 per jaar gedurende 30 jaar. De gemeente is ook geen eigenaar van het gebouw. Er worden dus geen schulden, intresten en kapitaal afgelost. Maar er zit wel een hele financiële constructie achter die bij een volgende commissie nogmaals toegelicht kan worden door de financieel directeur.


    De correcte cijfers rond de afbetalingen kunnen opgevraagd worden bij de financiële dienst. Zij kunnen dit perfect voorleggen. Waar Kapellen een schuldenlast van 46 miljoen heeft met € 590.000 intresten en Essen een schuldenlast van 20 miljoen met € 250.000 intresten, Stabroek een schuldenlast van 20 miljoen met € 200.000 intresten, Wuustwezel een schuldenlast van 19 miljoen met € 215.000 intresten, heeft Kalmthout eind 2020 een schuldenlast van net onder € 3 miljoen met € 94 000 intresten. Dit is een gigantisch verschil met de andere gemeenten.


    6. Vraag van Open VLD over livestreaming.
    Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) vraagt hoe het staat met de uitwerking van een livestream-systeem.


    De voorzitter antwoordt dat de diensten hiermee aan de slag zijn gegaan. Er is veel vraag naar dit type technologie wat het vergaren van de nodige informatie vertraagt. Het is de bedoeling om deze toepassing te integreren in Ibabs, het digitale vergaderplatform dat nu reeds gebruikt wordt. Het gaat over een investering van € 100 000 met een jaarlijkse kost van € 5 000. Hier werd nog geen beslissing rond genomen en het dossier moet nog voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.


    Ook dient de afweging gemaakt te worden om hiervoor eventueel te wachten op de bouw van het nieuwe gemeentehuis. Men moet zeker zijn dat, wanneer de plaatsing van de opnametoestellen gebeurt in de huidige raadzaal, deze kunnen herplaatst worden in de vergaderruimte van het nieuwe gemeentehuis. De vraag om te kunnen livestreamen is er één van Open VLD en N-VA. De voorzitter is niet tegen maar de diensten stellen zich de vraag of het niet beter is om te wachten op het nieuwe gemeentehuis. Er wordt nu gewacht op het definitieve plan maar de kostprijs gaat dus in de richting van € 100 000. Wanneer het definitieve plan met cijfers er is, zal dit punt opnieuw besproken worden.


    7. Oproep van Open VLD voor een culturele bestemming van kerken.
    Raadslid Inneke Bosmans (Open VLD) meldt dat er vanuit Vlaanderen een oproep voor erfgoedpremies, o.a. voor de structurele nevenbestemming van kerken werd gelanceerd. Heeft het bestuur plannen om hieraan deel te nemen en aan welke concrete projecten wordt dan gedacht?


    De voorzitter zegt dat er al afspraken werden gemaakt met de provincie voor de kerk van Heide wat betreft de culturele bestemming. Er vond hierover reeds een webinar plaats en afdelingshoofd Vrije Tijd Kaat Wouters maakte al enkele afspraken. De provincie voorziet een subsidie tot 75 %, voor 2022 bedraagt deze subsidie € 500.000. De geplande investeringen worden tijdelijk verschoven zodat er hiervoor eventueel gebruik van de subsidies kan gemaakt worden. De betrokken diensten zorgen voor een nauwe opvolging. De nevenbestemmingen van de andere gemeentelijke kerken zullen in een later stadium volgen.

  20. 2

    Nihil