Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - gemeenteraad reglementen

maandag 20 december 2021

20:13 - 21:53
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

RETRIBUTIEREGLEMENTEN
Publicatiedatum:23-12-2021.

Agendapunten

  1. 1

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 20 december 2021.


    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, D. Van Aert, I. Verhaert, J. Duerloo, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: C. De Rydt, raadslid.


    Goedkeuring van het aangepaste tariefreglement voor het gemeentelijk zwembad.


    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het raadsbesluit en het besluit van de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Kalmthout (afgekort AGB Kalmthout) van 20 juni 2016 betreffende de vestiging van een erfpacht voor het gemeentelijk zwembad; dat het AGB Kalmthout sinds 1 juli 2016 het gemeentelijk zwembad beheert en exploiteert;


    Gelet op het artikel 13 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB Kalmthout, dat stelt dat het Autonoom Gemeentebedrijf de tarieven hanteert voor het verstrekken van leveringen en diensten die door de gemeenteraad zijn goedgekeurd; dat het Autonoom Gemeentebedrijf daartoe een voorstel van tarieven formuleert, waarover de gemeenteraad zich uitspreekt;


    Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB én de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende het tariefreglement voor het gemeentelijk zwembad;


    Overwegende dat het noodzakelijk is een tarief te heffen voor het gebruik van de gemeentelijke zwembadinrichting om het hoofd te bieden aan de steeds stijgende onderhouds- en uitbatingskosten die dergelijke inrichting met zich brengt;


    Overwegende dat de inwoners van Kalmthout op een indirecte wijze reeds bijdragen tot de ontwikkeling van de gemeentelijke basisinfrastructuur door het betalen van de aanvullende personenbelasting en opcentiemen op de onroerende voorheffing;


    Overwegende dat de Kalmthoutse verenigingen bezig op het vlak van watergebonden activiteiten bijdragen tot de goede naam en werking van het gemeentelijk zwembad; dat het AGB Kalmthout verenigingen van binnen de gemeente wenst te ondersteunen en er dus een differentiatie is tussen de toegangsprijs voor verenigingen die gevestigd zijn in Kalmthout en verenigingen die van buiten de gemeente afkomstig zijn;


    Overwegende dat er een differentiatie wordt gemaakt tussen de toegangsprijs voor leerlingen van Kalmthoutse scholen en niet-Kalmthoutse scholen; dat deze differentiatie gebaseerd is op het feit dat het bestuur in het kader van lokaal flankerend onderwijsbeleid alle scholen die gevestigd zijn op ons grondgebied wenst te ondersteunen;


    Gelet op het raadsbesluit van 22 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de UITpas overeenkomsten: de basisovereenkomst tussen Publiq vzw en IPV BisCuit en de regionale samenwerkingsovereenkomst tussen IPV BisCuit en Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Schilde, Schoten, Stabroek, Wuustwezel en Wijnegem;


    Gelet op het feit dat mensen met een UITpas met kansentarief recht hebben op een korting van 80% op het gemeentelijk vrijetijdsaanbod; dat dit met de UITpas van Polder tot Kempen geldt voor alle inwoners met kansentarief die vallen onder de regionale samenwerkingsovereenkomst zijnde Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Schilde, Schoten, Stabroek, Wuustwezel en Wijnegem; dat in het tariefreglement voor het gemeentelijk zwembad een tarief voor mensen met een UITpas met kansentarief dient voorzien te worden;


    Gelet op het voorstel van aangepaste tariefreglement voor het gemeentelijk zwembad, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in zitting van heden;


    Gehoord de voorzitter;


    BESLUIT:
    Met 23 ja-stemmen van Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.
    Met 1 onthouding van Inneke Bosmans.


    Artikel 1.-




    De gemeenteraad keurt de toevoeging van een korting van 80% op de zwembadtarieven voor de houders van de UITpas Van Polder tot Kempen met kansentarief goed.


    Art. 2.-
    De gemeenteraad beslist om ten bate van het AGB Kalmthout voor een termijn beginnend op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 een tarief (inclusief BTW) te heffen op het gebruik van de zwembadinrichting.
    De gemeenteraad keurt de volgende tarieven (inclusief BTW) goed:
    product                                                                                                tarief              tarief UITpas kansengroep
    kinderen gemeente Kalmthout t/m 13 jaar en mindervaliden             1,00 euro        0,20 euro
    volwassenen gemeente Kalmthout                                                     1,50 euro       0,30 euro
    55 + van de gemeente Kalmthout                                                       1,00 euro       0,20 euro
    10-beurtenkaart kinderen t/m 13 jaar en mindervaliden                      8,00 euro      1,60 euro
    10-beurtenkaart inwoners Kalmthout                                                 13,00 euro      2,60 euro
    10-beurtenkaart 55+ v/d gemeente Kalmthout                                    9,00 euro      1,80 euro
    individueel jaarabonnement inwoner Kalmthout                                 60,00 euro     12,00 euro
    gezinsjaarabonnementen inwoners Kalmthout                                   90,00 euro     18,00 euro
    kinderen t/m 13 j. niet-inwoner Kalmthout                                            2,00 euro       0,40 euro
    volwassenen van buiten de gemeente                                                 3,50 euro       0,70 euro
    10-beurtenkaart kinderen t/m 13 j.niet-inwoner                                   18,00 euro      3,60 euro
    10-beurtenkaart inwoners buiten Kalmthout                                         32,00 euro     6,40 euro
    individueel jaarabonnement niet-inwoner Kalmthout                          120,00 euro    24,00 euro
    gezinsjaarabonnementen niet-inwoners Kalmthout                            180,00 euro    36,00 euro
    schooltarief Kalmthoutse scholen per leerling / begonnen kwartier        0,25 euro             /
    schooltarief niet-Kalmthoutse scholen per leerling / begonnen kwartier 0,75 euro             /
    erkende watersportverenigingen Kalmthout per uur                               20,00 euro           /
    erkende watersportvereniging Kalmthout met eigen redder per uur      15,00 euro            /
    erkende watersportvereniging Kalmthout 1 baan per uur                        5,00 euro            /
    erkende watersportverenging Kalmthout ½ kikkerbad per uur                 5,00 euro            /
    andere verenigingen van Kalmthout per uur                                           40,00 euro           /
    verenigingen van buiten Kalmthout per uur                                             65,00 euro          /
    gehandicaptenverenigingen Kalmthout per uur                                       14,00 euro          /
    badmuts                                                                                                     2,50 euro          /
    brevet                                                                                                         1,25 euro         /
    privé lesgevers uit Kalmthout per jaar                                                       25,00 euro        /
    privé lesgevers van buiten Kalmthout per jaar                                         50,00 euro         /


    Art. 3.-
    Dit tarief zal contant geëist worden tegen afgifte van tickets, abonnementskaarten of kwijting, die op elk verzoek van het toezichthoudend personeel dienen vertoond te worden.


    Art. 4.-
    In geval van betwisting zal de invordering van het tarief geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.


    Art. 5.-
    Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid.

  2. 2

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 20 december 2021.


    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, D. Van Aert, I. Verhaert, J. Duerloo, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: C. De Rydt, raadslid.


    Goedkeuring van het aangepaste retributiereglement voor de gemeentelijke turnzalen.


    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op het artikel 170, § 4, van de Grondwet;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Overwegende dat het noodzakelijk is een retributie te heffen voor het gebruik van de gemeentelijke turnzalen teneinde het hoofd te bieden aan de hoge onderhouds- en uitbatingskosten die dergelijke inrichtingen met zich brengen;


    Overwegende dat de inwoners op een indirecte wijze reeds bijdragen tot de ontwikkeling van de gemeentelijke basisinfrastructuur door het betalen van de aanvullende personenbelasting en opcentiemen op de onroerende voorheffing; dat de Kalmthoutse verenigingen bijdragen tot een goede sociale cohesie binnen de gemeente en de individuele ontplooiing van de burgers in het algemeen; dat het dus gerechtvaardigd is om een gedifferentieerd tarief te vragen voor Kalmthoutse verenigingen en niet-Kalmthoutse verenigingen;


    Gezien het huidige retributiereglement betreffende de gemeentelijke turnzalen werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14 december 2020; dat er een retributie werd geheven voor sport- en jeugdgroepen met jeugdleden jonger dan 16 jaar, wat in het verleden niet gebeurde; dat er vanuit de gemeentelijke sportdienst wordt voorgesteld om, naar analogie met het verleden, een vrijstelling te voorzien voor het gebruik van de gemeentelijke turnzalen door sport- en jeugdgroepen met jeugdleden jonger dan 16 jaar;


    Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;


    Gelet op de financiële toestand van de gemeente;


    Overwegende dat de continuïteit bewaard dient te blijven;


    Gehoord de toelichting door de schepen bevoegd voor financiën;


    BESLUIT
    Met 24 ja-stemmen van Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    Ten bate van de gemeente wordt voor een termijn beginnend op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025, met uitzondering van de turnzaal Gitok eerste graad (gevestigd Kapellensteenweg 501 te Kalmthout) een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijke turnzalen.


    Art. 2.-
    De zaal mag enkel betreden worden in groepsverband en onder verantwoordelijkheid van de leider.


    Art. 3.-
    Iedere gemachtigde gebruiker is verplicht de turnzaal na gebruik ordelijk en in propere staat te verlaten.


    Art. 4.-
    De tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke turnzalen worden als volgt vastgesteld:
    - 1,50 euro per uur voor individuele lesgevers en verenigingen van Kalmthout,
    - 6 euro per uur voor individuele lesgevers en verenigingen van buiten Kalmthout.
    - gratis voor sport- en jeugdgroepen met jeugdleden jonger dan 16 jaar.
    De tarieven worden verdriedubbeld voor sportwedstrijden waarbij inkom wordt gevraagd.


    Art. 5.-
    De retributie is verschuldigd na ontvangst van een factuur, te betalen binnen 30 dagen na ontvangst.


    Art. 6.-
    Bij ontstentenis van minnelijke betaling zal de inning van het bedrag bij burgerlijke rechtsvordering geschieden.


    Art. 7.-
    In geval van betwisting zal de invordering geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.


    Art. 8.-
    Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid.

  3. 3

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 20 december 2021.


    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, D. Van Aert, I. Verhaert, J. Duerloo, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: C. De Rydt, raadslid.


    Goedkeuring van het aangepaste retributiereglement voor de tennisvelden en het voetbalveld van de “Zwarte Hond”.


    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op het artikel 170, § 4, van de Grondwet;


    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het huidige retributiereglement betreffende de tennisvelden en het voetbalveld Zwarte Hond dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019;
    Overwegende dat er op het gemeentelijk sportcentrum Zwarte Hond geen kunstgrasterrein meer is; dat de retributie voor het gebruik van de kunstgrasterreinen dus uit het retributiereglement geschrapt dient te worden;


    Gelet op de aangepaste beheersovereenkomst tussen het gemeentebestuur en de Kalmthoutse Tennisclub, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 september 2021;


    Overwegende dat het noodzakelijk is een retributie heffen voor het gebruik van de gravelvelden en het voetbalveld Zwarte Hond gezien de kosten voor het onderhoud die dergelijke inrichting met zich brengt;


    Overwegende dat de inwoners op een indirecte wijze reeds bijdragen tot de ontwikkeling van de gemeentelijke basisinfrastructuur door het betalen van de aanvullende personenbelasting en opcentiemen op de onroerende voorheffing; dat de Kalmthoutse verenigingen bijdragen tot de goede werking van de gemeente en de individuele ontplooiing van de burgers in het algemeen; dat het dus gerechtvaardigd is om een gedifferentieerd tarief te vragen voor inwoners ten opzichte van niet-inwoners en Kalmthoutse verenigingen ten opzichte van niet Kalmthoutse verenigingen;


    Gelet op de financiële toestand van de gemeente;


    Overwegende dat de continuïteit bewaard dient te blijven;


    Gehoord de toelichting door de schepen bevoegd voor financiën;


    BESLUIT:
    Met 24 ja-stemmen van Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    Ten bate van de gemeente wordt voor een termijn beginnend op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op het gebruik van de tennisvelden en het voetbalveld "Zwarte Hond".


    Art. 2.-
    De tarieven worden vastgesteld als volgt:
    a) tennisterreinen:
        voor het gebruik van de gravelterreinen:
        5 euro per terrein en per uur voor inwoners van Kalmthout,
        10 euro per terrein en per uur voor niet-inwoners van Kalmthout.
    b) Voetbalterrein:
        1. Voor Kalmthoutse ploegen:
        - per wedstrijd: 18 euro,
        - per seizoen: 200 euro éénmalig per 2 weken (max. 16 wedstrijden),
        - per seizoen: 350 euro elke week (max. 32 wedstrijden),
        - tornooien: 50 euro per dag.
        2. Voor niet-Kalmthoutse ploegen:
        de onder b) 1. vermelde tarieven + 50%.
        3. Voor Kalmthoutse erkende voetbalploegen, uitgezonderd jeugdploegen tot en met juniors welke gratis trainen:
        ofwel per uur: 5 euro,
        ofwel per jaar: 200 euro éénmalig.


    Art. 3.-
    De retributie is verschuldigd door de daadwerkelijke gebruiker of door de titularis van de voorafgaande toelating.


    Art. 4.-
    Deze retributie zal contant geëist worden tegen afgifte van tickets, abonnementskaarten of kwijting, die op elk verzoek van het toezichthoudend personeel dienen getoond te worden.


    Art. 5.-
    In geval van betwisting zal de invordering geschieden bij wijze van burgerlijke rechtsvordering.


    Art.6.-
    Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid.

  4. 4

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 20 december 2021.


    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, D. Van Aert, I. Verhaert, J. Duerloo, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: C. De Rydt, raadslid.


    Goedkeuring van het aangepast retributiereglement voor de gemeentelijke openbare bibliotheek.


    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting;


    Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2020 betreffende het aangepaste retributiereglement van de bibliotheek van Kalmthout;


    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de UITpas overeenkomsten: de basisovereenkomst tussen Publiq vzw en IPV BisCuit en de regionale samenwerkingsovereenkomst tussen IPV BisCuit en Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Schilde, Schoten, Stabroek, Wuustwezel en Wijnegem;


    Gelet op het feit dat mensen met een UITpas met kansentarief recht hebben op een korting van 80% op het gemeentelijk vrijetijdsaanbod; dat dit met de UITpas van Polder tot Kempen geldt voor alle inwoners met kansentarief die vallen onder de regionale samenwerkingsovereenkomst zijnde Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Schilde, Schoten, Stabroek, Wuustwezel en Wijnegem;


    Overwegende dat de bibliotheek kansengroepen alle mogelijkheden wil geven om gebruik te maken van de bibliotheek en daarom voorstelt om mensen met verhoogde tegemoetkoming of een UiTPAS met kansentarief gratis lid te laten worden;


    Overwegende dat de invoering van dit kansentarief een aanpassing van het huidige retributiereglement voor de gemeentelijke bibliotheek vraagt;


    Gehoord de schepen bevoegd voor cultuur;


    BESLUIT:
    Met 24 ja-stemmen van Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad keurt, met ingang vanaf 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, het aangepaste retributiereglement voor de gemeentelijke openbare bibliotheek goed. Dit reglement voert een gratis lidmaatschap van de bibliotheek voor mensen met verhoogde tegemoetkoming of een UiTPAS met Kansentarief in.
    Het reglement wordt hieronder integraal toegevoegd:


    “Retributiereglement op de diensten van de openbare bibliotheek




    Artikel 1
    Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
    • Jeugd: personen jonger dan 18 jaar
    • Volwassenen: personen vanaf 18 jaar


    Artikel 2
    De retributie wordt als volgt vastgesteld:
    Lidmaatschap                                                                                                                        in euro
    Jeugd                                                                                                                                     Gratis
    Volwassenen                                                                                                                         2,50
    Mensen met verhoogde tegemoetkoming/ mensen met een UitTPAS met kansentarief      Gratis
    Geldig voor een periode van 12 maanden.


    Duplicaat lenerspas                                                                                                                in euro
    Duplicaat                                                                                                                                 2,50
    eiD als lenerspas                                                                                                                    Gratis


    Leengeld, in euro         uitleentermijn (in weken),             verlengen (aantal)           Bedrag (in euro)
    Boek                             Gratis                                                4                                        1
    Luisterboek                   Gratis                                                4                                        1
    Tijdschrift                      Gratis                                                4                                        1
    Taalcursus                    Gratis                                                6                                        1
    Speelfilm / doos            Gratis                                                4                                        1
    Informatieve film/doos  Gratis                                                4                                        1
    E-boek                          Gratis                                                6                                        0


    Aantal materialen
    16 jaar en 16+                 20
    -16                                   10


    Bijkomende retributie bij laattijdige inlevering in euro
    Boek                                  0,30 / week
    Luisterboek                        0,30 / week
    Tijdschrift                           0,30 / week
    Taalcursus                         0,30 / week
    Speelfilm / doos                 0,30 / week
    Informatieve film / doos     0,30 / week


    De bijkomende retributie gaat in op de tweede dag na het verstrijken van de uitleentermijn.
    Bij de berekening van de bijkomende retributies wordt rekening gehouden met sluitingsdagen van de bibliotheek.


    Rappelkosten in euro
    Berichten per post                 1,00
    Berichten per e-mail              Gratis


    Bijkomende maningsbrieven en gerechtelijke procedure afhankelijk van de gemaakte kosten.
    Verlengkosten in euro
    Berichten per post                 1,00
    Berichten per e-mail              Gratis


    Reserveringskosten in euro
    Berichten per post                                              Gratis
    Materialen van onze bibliotheek                        1,00
    Materialen van andere openbare bibliotheek     2,50
    Materialen van andere instelling                         Kostprijs
    Ontstane kosten dienen vergoed, ook bij niet-afhalen of annulering nadat materiaal al klaar ligt.
    Vergoeding zoekgeraakte en kapotte materialen.


    Verlies of onherstelbare schade in euro.
    Tijdschriftnummer                              5,00
    Strip (jeugd)                                       5,00
    Strip (volwassenen)                         15,00
    Boek (jeugd)                                    10,00
    Boek (volwassenen)                        20,00
    Cd / dvd (jeugd)                               10,00
    Cd / dvd (volwassenen)                   15,00
    Andere                                             aankoopprijs


    Vergoeding lichte beschadiging in euro


    20 % kostprijs
    Barcodelabel                                    1,00
    Tag                                                   1,00
    Opbergdoos cd of dvd of cd-rom      5,00


    Kosten printen en kopiëren in euro
    A4-formaat zwart/wit                         0,10
    A3-formaat zwart/wit                         0,20
    A4-formaat kleur                               0,50
    A3-formaat kleur                               1,00


    Tarieven computergebruik in euro
    Gebruik internet voor leden                                             Gratis
    Gebruik draadloos internet voor leden op eigen toestel  Gratis


    Kosten dranken in euro
    koffie                    0,50
    soep                     0,50
    chocomelk           0,50


    Artikel 3
    De retributie is verschuldigd door de aanvrager.


    Artikel 4
    De retributie moet betaald worden bij het afleveren van de diensten of bij het eerstvolgende bibliotheekbezoek.


    Artikel 5
    Dit retributiereglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot de openbare bibliotheek.”


    Art. 2.-
    Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid.

  5. 5

    UITTREKSEL UIT HET REGISTER VAN DE BERAADSLAGINGEN VAN DE GEMEENTERAAD.


    Vergadering van 20 december 2021.


    Aanwezig: L. Jacobs, burgemeester-voorzitter; S. Lathouwers, J. Van den Bergh, J. Oerlemans, S. Hoppenbrouwers, M. De Bock, schepenen; K. Vanhees, H. De Schepper, M. Aerts, L. Peeters, D. Van Aert, I. Verhaert, J. Duerloo, S. Van Looveren, C. De Roeve, H. Beyers, D. Beyers, G. Delcroix, L. Van den Keybus, A. Van der Poel, I. Bosmans, S. Devos, S. Van Heybeeck, L. Van Looveren, raadsleden ;
    V. Gabriels, algemeen directeur.


    Verontschuldigd: C. De Rydt, raadslid.


    Goedkeuring van het gebruiks- en retributiereglement voor het gebruik van de Sint-Jozef Kerk te Heide.


    De gemeenteraad, vergaderd in openbare zitting,


    Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;


    Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 over de goedkeuring van het beleidsprogramma 2019-2024 waarin wordt vermeld dat:
    -de gemeente de samenwerking blijft promoten met organisatoren en zaaluitbaters voor allerlei culturele activiteiten,
    -de gemeente de ambitie heeft om een kwalitatief en duurzaam lokaal cultuur- en evenementenbeleid uit te bouwen,
    -het cultureel medegebruik van de kerkgebouwen hierbij op korte termijn de nood invult om in Kalmthout betere ruimte te bieden voor culturele voorstellingen, met een aanbod door verenigingen en met een eigen aanbod van de cultuurdienst;


    Gelet op de goedkeuring van het kerkenbeleidsplan van Kalmthout door de gemeenteraad op 16 december 2019 waarin wordt voorgesteld om in de St-Jozefkerk Heide socio-culturele activiteiten als nevenactiviteiten te organiseren die kaderen als gemeenschapsfunctie en compatibel zijn met de eredienst;


    Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 september 2021 over de overeenkomst tussen de kerkfabriek van de St.-Jozefparochie Heide en het gemeentebestuur Kalmthout waarin afspraken worden gemaakt over het beheer en gebruik van de infrastructuur van de St.-Jozefkerk te Heide, door het gemeentebestuur Kalmthout voor socio-culturele doeleinden (nevenactiviteiten);


    Overwegende dat in de overeenkomst tussen de kerkfabriek van de St.-Jozefparochie Heide en het gemeentebestuur Kalmthout wordt vermeld dat een gebruiks- en retributiereglement zal worden opgemaakt door de afdeling vrije tijd van de gemeente Kalmthout voor deze nevenactiviteiten in de St.-Jozefkerk Heide; dat dit reglement de verhuur door derden regelt en de bijhorende retributies vastlegt;


    Gelet op het feit dat in het gebruiks- en retributiereglement voor het gebruik van de St.-Jozefkerk een onderscheid gemaakt wordt tussen 4 categorieën van gebruikers;


    Gezien het aangewezen is om voor deze 4 categorieën verschillende tarieven te hanteren en dit om volgende redenen:
    - categorie A betreft het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB van Kalmthout en de gemeentelijke adviesraden. Omdat de werking vanuit het gemeentelijk meerjarenplan wordt gefinancierd, heeft de heffing van een retributie voor deze categorie geen invloed op de gemeentelijke financiën;
    - categorie B betreft de erkende Kalmthoutse verenigingen, de Kalmthoutse scholen, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging. De werking van deze verenigingen werd door één van de bestaande gemeentelijke adviesraden en het gemeentebestuur als zinvol ervaren naar de bevolking toe. De erkende verenigingen verplichten zich tegenover het gemeentebestuur tot sociale, culturele en sportieve activiteiten die de uitstraling van de gemeente bevorderen. Het hanteren van een verminderd tarief ten opzichte van erkende verenigingen, scholen en bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging is dan ook aangewezen;
    - categorie C betreft instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, scholen niet uit Kalmthout, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen. Deze categorie draagt bij tot de ontwikkeling van de gemeente en de individuele ontplooiing van de burgers in het algemeen;
    - categorie D betreft niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout en profit-sector. Zij betalen het normale tarief;


    Gelet op het positief advies van het dagelijks bestuur van de cultuurraad van 8 november 2021;


    Gehoord de schepen bevoegd voor cultuur;


    BESLUIT
    Met 24 ja-stemmen van Inneke Bosmans, Inga Verhaert, Sigrid Van Heybeeck, Anita Van der Poel, Gilles Delcroix Jef Duerloo, Stephanie Devos, Koen Vanhees, Hans De Schepper, Monique Aerts, Lies Van den Keybus, Cindy De Roeve, Hanne Beyers, Dieter Beyers, Stefanie Van Looveren, Lea Van Looveren, Wies Peeters, Didier Van Aert, Sandra Hoppenbrouwers, Silke Lathouwers, Jef Van den Bergh, Maarten De Bock, Jan Oerlemans en Lukas Jacobs.


    Artikel 1.-
    De gemeenteraad keurt het gebruiks- en retributiereglement van de St.-Jozefkerk Heide voor socio-culturele nevenactiviteiten, zoals hieronder integraal toegevoegd, goed:


    Hoofdstuk 1. Algemene en specifieke voorwaarden


    Artikel 1. Algemene voorwaarden




    1. Dit reglement regelt het gebruik van St.-Jozefkerk Heide, Sint Jozeflaan 4, 2920 Kalmthout in beheer van de gemeente Kalmthout, verder de gemeente genoemd. De dienst vrije tijd verzorgt de administratieve opvolging in opdracht van de gemeente.


    2. Het kerkgebouw wordt ter beschikking gesteld aan socio-culturele verenigingen, instellingen en natuurlijke personen voor de organisatie van activiteiten in hoofdzaak van culturele, sociale of pedagogische aard. Volgende activiteiten zijn niet toegelaten:
    • partijpolitieke activiteiten
    • commerciële activiteiten
    • dansfeesten en party’s
    • riten van niet-christelijke religies en niet-confessionele rituelen
    • burgerlijke uitvaarten en burgerlijke huwelijken
    • nevenactiviteiten die de inrichting van het kerkgebouw verstoren en hinderlijk zijn voor de uitoefening van de kerkelijke functies.


    3. Het kerkgebouw wordt als kerk ter beschikking gesteld aan de gebruiker. De gebruiker, zijn medewerkers en de toegelaten bezoekers en toeschouwers moeten steeds de religieuze functie van het gebouw en van al het aanwezige meubilair en voorwerpen respecteren.


    4. De gebruiker erkent de hoofdfunctie van het kerkgebouw en laat dan ook steeds toe dat, zelfs in de overeengekomen periode, de gebruikelijke eucharistievieringen en bezinningsmomenten op week- en weekenddagen kunnen doorgaan, met inbegrip van begrafenissen. Wat begrafenissen betreft, kan er een uitzondering gemaakt worden voor die activiteiten die zeer moeilijk te verplaatsen zijn of die niet zouden kunnen doorgaan, indien de begrafenis zou plaats vinden op de dag van die activiteit. Hierover zal voorafgaand overleg met de kerkraad plaats vinden om alle nodige praktische afspraken daaromtrent te treffen.


    5. Levende dieren zijn niet toegelaten in de gehele infrastructuur.


    6. De gebruikers worden ingedeeld in vier categorieën:
    Categorie A: Het gemeentebestuur van Kalmthout, het AGB van Kalmthout en de gemeentelijke adviesraden.
    Categorie B: De erkende Kalmthoutse verenigingen, de Kalmthoutse scholen, bovenlokale organisaties met verankering in een Kalmthoutse vereniging.
    Categorie C: Instellingen en niet-erkende verenigingen met zetel in Kalmthout, scholen niet uit Kalmthout, natuurlijke personen die in Kalmthout wonen.
    Categorie D: niet behorend tot categorie A, B of C; natuurlijke personen die niet in Kalmthout wonen, verenigingen en instellingen met zetel buiten Kalmthout en profit-sector.


    Artikel 2. Procedure voor het huren van de infrastructuur:




    1. De gebruiker neemt een optie via de balie vrije tijd, telefonisch 03 376 49 50 of per mail verhuur@kalmthout.be. Binnen de 14 dagen bezorgt de gebruiker een ingevuld aanvraagformulier via de gemeentelijke website. Als er binnen de 14 dagen geen aanvraagformulier is ingediend, vervalt de optie automatisch.


    2. Bij het toekennen van de opties en het gebruik worden de volgende criteria toegepast:
    • de aanvragen worden chronologisch op datum behandeld.
    • bij gelijktijdige aanvraag wordt de volgorde bepaald van categorie A tot en met D, waarbij categorie A de hoogste prioriteit krijgt.


    3. De gebruiker kan maximum 1 jaar op voorhand de infrastructuur reserveren.


    4. De infrastructuur is te gebruiken per dag.


    5. De gebruiker beschikt tijdens het gebruik over de nodige sleutels. De sleutels zijn af te halen bij de balie vrije tijd tijdens de openingsuren. Dit mag maximum twee dagen op voorhand. In geval van weekend of feestdag worden ze opgehaald op de voorafgaande werkdag. De gebruiker ondertekent een ontvangstbewijs en brengt de sleutels terug naar de balie vrije tijd, tijdens de openingsuren op de werkdag volgend op de activiteit. De gebruiker blijft verantwoordelijk voor de infrastructuur tot de sleutel is ingeleverd bij de balie vrije tijd. In geval van het niet inleveren worden de kosten voor het vervangen van sleutels en sloten doorgerekend aan de gebruiker.


    6. De gebruiker heeft enkel toegang tot de infrastructuur tijdens het eigen gebruik, ook al wordt de sleutel vroeger opgehaald. Leveringen en het ophalen van drank, materialen e.d. gebeuren uitsluitend binnen de periode van toegestaan gebruik.


    7. De infrastructuur mag niet onderverhuurd worden.


    8. Het is verboden de infrastructuur te gebruiken voor andere doeleinden dan deze vermeld in het reglement. Indien dit gebeurt kan de gemeente het gebruik annuleren. De betaalde gebruiksvergoeding wordt dan niet terugbetaald. Als na verloop van de activiteit blijkt dat die niet volgens de aanvraag was, zal de gebruiker een boete worden aangerekend.


    9. Met het digitaal indienen van het aanvraagformulier verklaart de aanvrager in te stemmen met dit gebruiks- en retributiereglement.


    10. De aanvraag voor het gebruik van de kerk geldt niet als evenementenaanvraag. De gebruiker moet steeds een evenementenaanvraag indienen via https://kalmthout.flowlab.be.


    Artikel 3. Verzekeringen, aansprakelijkheid en schadevergoedingen:




    1. De gemeente verklaart dat voor het kerkgebouw, inzake verzekering tegen brand en burgerlijke aansprakelijkheid afstand van verhaal in de polis werd opgenomen.


    2. De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor materiaal dat achtergelaten wordt door de gebruiker of voor mogelijke diefstallen of beschadigingen.


    3. De bediening van de licht- en geluidsinstallatie gebeurt door een geschoold en ervaren technieker en in samenspraak met de technieker vrije tijd. Deze afspraak vraagt de gebruiker uiterlijk een maand voor het gebruik aan. Als de gemeente merkt dat er geen geschoolde of ervaren technieker aanwezig is, kan zij de gebruiker verplichten een geschoolde technieker in te schakelen of beslissen het materiaal niet ter beschikking te stellen.
    De gebruiker kan tegen betaling een beroep doen op (telefonische) technische permanentie. Deze kan ten laatste tot 1 maand op voorhand aangevraagd worden en is afhankelijk van de beschikbaarheid van onze technieker.
    De instelling van de licht- en geluidsinstallatie moet na het gebruik terug gezet worden in de staat zoals aangetroffen bij aanvang van het gebruik.


    4. De gebruiker is persoonlijk verantwoordelijk en aansprakelijk
    • voor het eigen materiaal en dient hiervoor de vereiste verzekeringen af te sluiten
    • voor het respecteren van de maximumcapaciteit van de infrastructuur.
    • voor het naleven van het verplicht gratis uitdelen van oordopjes zoals voorzien in de wetgeving: activiteiten met een maximaal geluidsniveau tussen 95dB(A) Laeq-15min en 100 dB(A) Laeq-60min).
    • voor het behoud van de goede orde in het gebouw en in de onmiddellijke omgeving van de kerk.
    • voor elke schade van welke aard ook door hemzelf, een deelnemer of een bezoeker, aangebracht aan zowel de infrastructuur als het materiaal. Dit ongeacht het recht van verhaal door de gemeente Kalmthout aan diegene die de schade veroorzaakt en dit tijdens de hele periode van het gebruik.
    • voor ongevallen en andere schadelijke gevolgen ten opzichte van derden die voortvloeien uit het gebruik van de infrastructuur en of de activiteit.
    • tegenover derden en staat zelf in voor het betalen van auteursrechten, taksen, belastingen, verzekeringen inzake burgerlijke of contractuele aansprakelijkheid, arbeidsongevallen, afsluiten van een verzekering bij exposities en dergelijke.
    • voor eerbiedigen van de wetgeving op de zedelijke bescherming van de jeugd en beteugeling van de dronkenschap.
    • voor het naleven van de reglementering: politie- en gemeentewetgeving, VLAREM-wetgeving V02 betreffende geluidshinder
    • voor het respecteren van de stilte in de omgeving, met ander woorden: geen geluidsoverlast
    • voor het na gebruik achterlaten van de lokalen en alle roerende goederen waaronder het meubilair, de installaties en dergelijke in dezelfde toestand waarin ze zich bevonden vóór gebruik. Schoonmaakmiddelen zijn voorhanden.


    5. Het is verplicht Billijke vergoeding te betalen voor het laten horen van opgenomen muziek. De gemeente betaalt het jaartarief ‘polyvalente zalen’ voor alle activiteiten waarbij dranken en/of maaltijden ter beschikking worden gesteld en waarbij niet gedanst wordt door de aanwezigen. Aan de gebruiker worden hiervoor geen extra kosten aangerekend.


    Artikel 4. Specifieke gebruiksafspraken:




    1. Het is verboden iets aan te brengen, te beschrijven, te beplakken op de inboedel of de infrastructuur.


    2. Tijdens het gebruik is de gebruiker verantwoordelijk voor het onderhoud van de infrastructuur. Wanneer de gebruiker de infrastructuur zodanig achterlaat dat een extra onderhoudsbeurt of schoonmaak nodig blijkt, dan zal hij de kosten hiervan moeten betalen.


    De gebruiker wordt vermoed de in gebruik genomen ruimte en het meubilair in goede staat van onderhoud en zonder gebreken te hebben aangetroffen bij aanvang van het gebruik. Het tegenbewijs wordt geleverd door foto’s onmiddellijk via e-mail over te maken aan verhuur@kalmthout.be. Dit voor aanvang van de activiteit.
    Beschadigingen aan de infrastructuur of het meubilair tijdens het gebruik moeten onmiddellijk met toevoeging van foto’s via verhuur@kalmthout.be doorgegeven worden via e-mail.
    Beschadigingen veroorzaakt tijdens het gebruik worden door de gebruiker vergoed. Volgens bestek zal het bedrag voor de herstelling veroorzaakt door de gebruiker aan hem worden aangerekend.


    3. Het is verboden om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan wie jonger is dan zestien jaar. Hiermee bedoelt men alle alcoholhoudende dranken van meer dan 0,5%vol., onder andere bier, wijn, e.d. Sterke drank mag niet verkocht, geschonken of aangeboden worden. Drank mag alleen verkocht, geschonken of aangeboden worden in de daarvoor bestemde ruimte in het kerkgebouw.


    4. De gemeente kan bij overmacht het gebruik annuleren. De gebruiker zal onmiddellijk hiervan in kennis worden gesteld. De gebruiker kan hierbij geen aanspraak maken op een schadevergoeding. De betaalde vergoeding voor het gebruik wordt in dat geval wel terugbetaald.


    5. De gebruiker is verantwoordelijk voor de verwarming. Het is zijn taak om de instructies over het gebruik van de verwarming zorgvuldig na te leven. Bij nalatigheid kunnen energiekosten aangerekend worden aan de gebruiker.


    6. Algemene verbodsbepalingen en voorwaarden brandvoorkoming:
    • In het kerkgebouw geldt een algemeen rookverbod. De gebruiker moet erover waken dat het rookverbod wordt nageleefd.
    • In de infrastructuur mogen maximum 499 personen aanwezig zijn. De gebruiker moet erop toezien dat dit aantal niet wordt overschreden.
    • De brandblussers blijven te allen tijde zichtbaar en bereikbaar. Ze mogen niet verwijderd worden.
    • Tijdens elke activiteit moeten de nooduitgangen en gangen vrij blijven en mogen de deuren niet op slot zijn tijdens de duur van de activiteiten. De gebruiker moet erover waken dat deze regel gerespecteerd wordt en dat de nooduitgangen enkel gebruikt worden in geval van nood.
    • Enkel materiaal dat beantwoordt aan de wettelijke normen van de brandveiligheid in openbare ruimten wordt toegelaten. U kan hierover meer informatie bekomen bij de lokale brandweer op het nummer 03 369 74 10.
    • Het gebruik van vuurwerk en/of ander aanverwant feest opluisterend materiaal is niet toegestaan, tenzij na advies van de brandweer en met voorafgaande schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.


    7. De gebruiker staat in voor de bekendmaking van de activiteit, het maken van catalogi, drukwerk en verzending van promotiemateriaal.


    8. ‘Gemeentebestuur Kalmthout’ en ‘St.-Jozefkerk Heide’ mogen enkel gebruikt worden als aanwijzing van de locatie waar de activiteit plaats vindt. Bij elke aankondiging moet de organisator duidelijk vermeld worden.


    9. Gebruikers die het gebruiks- en retributiereglement overtreden worden gedurende een periode uitgesloten van het gebruik van alle gemeentelijke infrastructuur. Het college van burgemeester en schepenen stelt de termijn vast in functie van de ernst van de inbreuk.


    10. Afvalverwerking:
    Al het afval wordt gesorteerd. Glas en KGA dient de gebruiker zelf af te voeren. Op het einde van het gebruik plaatst de gebruiker al het afval in de juiste containers of neemt het mee.


    11. Waar het reglement niet toereikend blijkt of over het toekennen van uitzonderingen, beslist het college van burgemeester en schepenen.


    12. Bijzondere specificaties van het gebruik kunnen via een andere overeenkomst afgesloten worden.


    Artikel 5. Retributies




    1. Tarieven:
    Categorieën                                           Dag                             Oefenbeurten
                                                                                                      Opbouw/afbraak op een andere dag dan de activiteit
    CATEGORIE A                                         /                                   /
    CATEGORIE B                                     € 200                              € 50
    CATEGORIE C                                     € 250                             € 65
    CATEGORIE D                                     € 300                             € 75


    2. Bijkomende retributie
    omschrijving                                                                                                     prijs
    Niet inleveren van sleutels                                                                               Op basis van een bestek
    Gebruik van de infrastructuur buiten huurtijd                                                   € 100
    Gebruik van infrastructuur voor ander dan aangegeven doeleinde                 € 250
    Extra poestbeurt                                                                                               € 50
    Beschadigingen                                                                                               Op basis van een bestek
    Aanrekening energiekosten bij nalatigheid gebruik verwarmingsinstallatie     € 100


    3. Dienstverlening
     Cat A                                                     Cat B         Cat C         Cat D
    Aanwezigheid technieker                       € 20/uur     € 30/uur     € 60/uur
    Technische telefonische permanentie    € 10           € 15           € 30


    Betalingen gebeuren enkel op basis van factuur. De gebruiker is gehouden tot betaling van
    de facturen binnen de 30 dagen na de uitreiking van de facturen middels overschrijving.


    Art. 2.-
    Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid.