Publiek - reglementen raad voor maatschappelijk welzijn
maandag 21 oktober 2024
- Locatie
Zonnedauw
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Huishoudelijk reglement
Agendapunten
-
1
1. Voorstelling van de dienst
De dienst voor gezinszorg van het OCMW Kalmthout is een erkende dienst en werkt binnen de regelgeving van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en latere uitvoeringsbesluiten.
De dienst voor gezinszorg wordt geleid door de dienstverantwoordelijken en een administratief medewerker. Binnen de dienst voor gezinszorg werken gediplomeerde verzorgenden en logistiek medewerkers. Zowel de dienstverantwoordelijken, de administratief medewerker de verzorgenden als de logistiek medewerkers zijn in dienst van het OCMW Kalmthout.
Bereikbaarheid van de dienst:
- Adres: Kerkeneind 20, 2920 Kalmthout
- Mailadres: thuiszorg@kalmthout.be
- Telefoonnummer thuisdiensten: 03 376 44 40
o De telefoon wordt opgenomen tussen 08u30 en 17u00.
o Voor 8u30 en na 17u00 kunnen er boodschappen worden ingesproken op het automatische antwoordapparaat
- De werk gsm van de verzorgenden wordt meegedeeld wanneer weekendhulp of avondhulp wordt opgestart
2. Doelgroep
De dienst voor gezinszorg biedt hulp aan inwoners van Kalmthout die omwille van ouderdom, gezondheid, fysieke of mentale beperking en dergelijke niet (langer) zelf kunnen instaan voor hun verzorging en/of huishoudelijke taken. Als de dienst niet zelf in de nodige zorg en ondersteuning kan voorzien, leidt hij de gebruiker en zijn mantelzorgers toe naar de gepaste zorg van hun keuze.
Ingeval van een personeelstekort krijgen de meest hulpbehoevende zorgvragers voorrang. De dienstverantwoordelijken hanteren een aantal criteria bij het bepalen van welke gebruiker voorrang krijgt: de zorgzwaarte van de gebruiker, de beschikbaarheid en draagkracht van de mantelzorg, de aard van de taken (bijvoorbeeld koken en boodschappen gaan voor op de was en de strijk).
Wij discrimineren binnen onze dienst niemand (gebruiker noch medewerker) op basis van geslacht, leeftijd, etniciteit, politieke overtuiging, godsdienstige overtuiging, seksuele geaardheid, gezondheidstoestand of handicap. Wij verwachten dat onze medewerkers hun gebruikers met respect behandelen en vragen dat dit respect ook wederzijds zou zijn.
3. Aanbod en taken
3.1. Gezinszorg: taken van de verzorgenden
Een team van professioneel opgeleide verzorgenden wordt ter beschikking gesteld om mensen met een zorgbehoefte binnen hun persoonlijke leefomgeving te helpen.
Verzorgende taken:
- Hulp bij het dagelijks toilet
- Hulp bij het douchen of baden
-Hulp bij eten of drinken
-Ondersteunen bij het verplaatsen in en uit bed of rolstoel
-Persoonlijke verzorging
Huishoudelijke taken:
- Koken
- Boodschappen doen
- Afwassen
- Wassen en strijken
- Verstel- en naaiwerk
- Bedden opmaken en verschonen
- Poetsen (badkamer, keuken, sanitair)
Een verzorgende mag poetsen maar slechts als deze taak niet de bovenhand neemt in het totale takenpakket. Andere taken hebben steeds voorrang. Als de vraag naar de hulpverlening vooral onderhoud van de woning of de omgeving betreft, wordt een poetshulp ingezet.
Begeleidende taken:
- Hulp bij administratieve taken
- Gebruiker vergezellen naar dokter, specialist
- Begeleiding bij ontspanningsactiviteiten
De verzorgende mag bijstand verlenen bij het nemen van orale geneesmiddelen op voorschrift van een arts. Dit houdt bijvoorbeeld in: medicatie halen bij de apotheek, uit het doosje halen, veilig en in goede omstandigheden opbergen en eventueel herinneren om de medicatie in te nemen. De medicatie portioneren of in de verdeeldoos stoppen, is een opdracht van de thuisverpleegkundige.
Volgende taken nemen verzorgenden niet op: het onderhoud van de tuin, wassen van de wagen, de grote schoonmaak, het onderhouden van plaatsen die niet dagdagelijks gebruikt worden zoals bijvoorbeeld de kelder, was-, strijk- en naaiwerk meenemen naar huis om thuis te doen.
3.2. Poetshulp: taken van de logistiek medewerkers
Zorg voor woon- en leefklimaat (minimum 80 % van de ondersteuning):
De logistiek medewerkers staan in voor het normale, dagdagelijkse onderhoud van de woning. Onder normaal onderhoudswerk verstaan we:
- Afstoffen
- Stofzuigen
- Dweilen en schuren
- Het onderhoud van het sanitair
- Het zemen van de ramen
Hierbij gelden volgende regels:
- Er moet een degelijke ladder of aangepast materiaal (bijvoorbeeld een ruitenstok) ter beschikking worden gesteld. De logistiek medewerkers mogen nooit buiten op de vensterbank staan.
- U mag van de logistiek medewerkers niet verwachten dat zij de grote schoonmaak doen, muren en plafonds afwassen en/of parketvloeren boenen.
- De logistiek medewerkers mogen in geen geval worden belast met zwaar, gevaarlijk of uitzonderlijk werk.
- U dient te beschikken over voldoende onderhoudsproducten. Als die niet voorradig zijn, zal u worden gevraagd ze aan te kopen.
- Als er in uw woning ongedierte (vlooien, ratten …) aanwezig zou zijn, vragen wij u om ervoor te zorgen dat het ongedierte wordt verdelgd.
- Onze verzorgenden en logistiek medewerkers mogen niet werken met ammoniak, chloor en javel. Ook poetsen met producten zonder etiket is niet toegelaten.
Andere taken (maximum 20 % van de ondersteuning):
- Wassen, strijken en verstellen van kleding en linnen
- Boodschappen doen
- Bedden opmaken en verschonen
- Zorgen voor planten in de woning en zorgen voor huisdieren
Let op: poetsen heeft voorrang op andere taken.
3.3. Karweihulp: taken van de logistiek medewerkers
Er kunnen binnen deze dienst klusjes uitgevoerd worden die betrekking hebben op kleine en/of dringende onderhouds- en herstellingswerken. Het gaat om klusjes van korte duur waarvoor geen specifieke technische kennis vereist is zoals bijvoorbeeld het vervangen van lekkende kranen, herstellen van klemmende deuren…
4. Werkuren
De verzorgenden en logistiek medewerkers werken vijf dagen per week tussen 8u en 17u. De medewerkers beginnen stipt op het afgesproken tijdstip te werken en beëindigen het werk op het afgesproken tijdstip.
De dagen en uren waarop u hulp krijgt, worden vastgelegd in samenspraak tussen u en de dienstverantwoordelijken. Er kan worden gewerkt in halve dagen, maar ook in blokken van 2 uur of volgens nog een ander schema. De concrete uurregeling die voor u van toepassing is, vindt u op de planningsbrief die u maandelijks per post en/of mail toegestuurd krijgt. Als er door omstandigheden op de geplande dag geen hulp kan worden gegeven, wordt u hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht.
Onze medewerkers hebben per blok van twee uur recht op 7,5 minuten pauze. Wanneer ze een blok van vier uur staan ingepland, hebben ze recht op een pauze van 15 minuten. Deze pauze wordt aangerekend.
4.1. Continuïteit
In principe krijgt u steeds hulp van dezelfde medewerkers. Als deze afwezig zijn (ziekte of verlof), tracht de dienst een vervanger in te plannen. Ingeval van een personeelstekort krijgen de meest hulpbehoevende zorgvragers voorrang.
Voor een vlotte communicatie tussen alle partijen (cliënt, medewerkers, mantelzorgers) wordt gebruik gemaakt van een thuiszorgschriftje. Dit schriftje wordt aan u bezorgd bij de opstart van de hulp. Er wordt aan u gevraagd dit te bewaren op een plaats die gekend is voor de medewerkers.
4.2. Onregelmatige prestaties
De verzorgenden van de dienst voor gezinszorg kunnen, op vraag van de gebruiker, onregelmatige prestaties leveren. Dat betekent dat zij hulp bieden op weekdagen tussen 20 en 7 uur en/of zaterdagen, zondagen en feestdagen. Hiervoor wordt een toeslag aangerekend (zie 6.3. Toeslagen).
5. Aanvragen en stopzetten van dienstverlening
5.1. Intake en sociaal onderzoek
Hoe verloopt een intake?
Nadat we uw zorgvraag ontvangen hebben, maakt een dienstverantwoordelijke een afspraak om bij u langs te komen en een sociaal onderzoek te voeren. De dienstverantwoordelijke bekijkt samen met u welke specifieke zorg u nodig heeft. Tijdens het huisbezoek:
- Maken we uw administratief dossier op
- Bepalen we uw bijdrage voor gezinszorg
- Stellen we uw zorgbehoefte vast met behulp van een BelRAI screener
- Maken we uw zorg- en ondersteuningsplan op
- Bespreken we de praktische kant van uw zorgverlening: de aard, dagen, uren, frequentie en duur
Hoe verloopt een herziening?
In kader van gezinszorg plannen we jaarlijks een huisbezoek. In kader van poetshulp tweejaarlijks. We doen dan opnieuw een sociaal onderzoek waarbij de puntjes die ter sprake kwamen tijdens het intake-huisbezoek herzien worden in overleg met u en de mantelzorger.
5.2. Acute zorg
Wij kunnen als dienst acute zorg bieden. Dat is gezinszorg die gedurende maximaal 14 dagen wordt geboden in geval van een noodsituatie die niet vooraf kan worden ingeschat en waarin onmiddellijk zorg vereist is. U betaalt hiervoor € 7,58 euro per gepresteerd uur gezinszorg.
Die forfaitaire bijdrage wordt verlaagd tot € 4,55 euro als u recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming. De forfaitaire bijdrage kan maximaal 14 dagen gehanteerd worden, te rekenen vanaf de eerste dag van de hulpverlening. Na die periode wordt, bij een voortzetting van de gezinszorg, de bijdrage volgens de normale werkwijze berekend, die nieuwe bijdrage kan hoger of lager zijn dan de forfaitaire bijdrage.
5.3. Annuleren en stopzetten van de zorg
U kunt de hulp gratis annuleren tot de laatste voorafgaande werkdag vóór 15 uur. Ook wanneer u de dienstverlening definitief wil stopzetten, kan dit tot 15 uur de dag voordien.
Als u dat niet doet, zal de geplande hulp worden aangerekend. Dat alles uiteraard behoudens overmacht (bijvoorbeeld een ziekenhuisopname).
5.4. Bijzonder comité
Elke aanvraag voor hulp van de dienst voor gezinszorg wordt besproken door het bijzonder comité van de sociale dienst. U kunt tegen elke beslissing van het bijzonder comité in beroep gaan bij de Arbeidsrechtbank.
6. Prijs
6.1. Bijdragebepaling
Per gepresteerd uur betaalt u een uurbijdrage. De uurbijdrage wordt berekend op basis van uw inkomen en gezinssamenstelling. Er kan een sociaal tarief toegekend worden als u in schuldbemiddeling of budgetbeheer met een grote schuldenlast bent. Dit gebeurt in overleg met de sociale dienst van Kalmthout en wordt steeds voorgelegd aan bijzonder comité.
De uurbijdrage wordt eenmaal per jaar geactualiseerd in het kader van gezinszorg, twee jaarlijks in het kader van aanvullende thuiszorg. De dienstverantwoordelijke komt hiervoor op huisbezoek. Belangrijke wijzigingen in uw inkomen of gezinssamenstelling moeten onmiddellijk aan de dienst worden doorgegeven.
Er wordt een sociaal tarief van €3,20/uur toegekend als een cliënt in schuldbemiddeling of budgetbeheer is met een grote schuldenlast. Dit gebeurt in overleg met de sociale dienst van Kalmthout en wordt steeds voorgelegd aan bijzonder comité.
6.2. Kortingen
Als u zwaar zorgbehoevend bent (BelRAI screener totaalscore ≥13 OF som IADL,ADL ≥5,5), krijgt u automatisch een korting van €0,65 per uur. In volgende gevallen krijgt u als zwaar zorgbehoevende een bijkomende korting:
- Na een jaar ononderbroken hulp gezinszorg heeft u recht op €0,25 bijkomende korting per uur
- Wanneer u minstens 60 uur hulp ontvangt op maandbasis heeft u recht op €0,65 bijkomende korting per uur
6.3. Toeslagen
Als u ’s avonds of tijdens het weekend hulp krijgt, verhoogt de dienst de gebruikersbijdrage.
- Voor de uren gezinszorg op weekdagen tussen 20 uur en 7 uur en op zaterdagen, wordt de gebruikersbijdrage verhoogd met een toeslag van 30%
- Voor de uren gezinszorg die verleend worden op zon- en feestdagen, wordt de gebruikersbijdrage verhoogd met een toeslag van 100%
- Voor hulp tussen 18u en 20u wordt er een toeslag aangerekend van 15%
6.4. Overige kosten
- De gebruiker betaalt kilometervergoeding voor de verplaatsing die de verzorgende maakt op vraag van de cliënt.
- Het personeelslid heeft tijd nodig om zich te verplaatsen van de ene naar de andere gebruiker, op voorwaarde dat die twee hulpverleningsmomenten aansluitend zijn. In dat geval wordt de verplaatsingstijd gelijk verdeeld over beide gebruikers.
- Het personeelslid heeft tijd nodig om zich te verplaatsen van een gebruiker naar een werkvergadering, of omgekeerd. In dat geval wordt voor de helft van de verplaatsingstijd een gebruikersbijdrage aangerekend aan de gebruiker.
6.5. Betalingswijze
Na elke hulpbeurt laat onze medewerker het door ons bezorgde prestatieblad met het aantal gepresteerde uren nakijken en aftekenen voor akkoord.
Na het verstrijken van de maand ontvangt u een factuur, die u kunt betalen met een overschrijving of via domiciliëring. Het niet-betalen van de factuur kan aanleiding geven tot het stopzetten van de zorg en ondersteuning. Hiervan wordt u schriftelijk op de hoogte gebracht.
7. Afspraken en verwachtingen
7.1. Deontologische code
Wat mag u niet doen?
- De medewerkers fooien, juwelen of andere waardevolle voorwerpen geven, geld lenen of handeldrijven met hen (iets kopen of verkopen)
- De privacy van de medewerkers schenden door bijvoorbeeld verbonden te zijn via social media, hen te vragen naar hun privénummer…
- Grensoverschrijdend gedrag (pesten, discrimineren, ongewenst seksueel gedrag of geweld) stellen ten opzichte van de medewerkers van de dienst
Wat mag enkel na toestemming van de dienst?
- De medewerkers alleen laten in uw woning
- De medewerkers een sleutel van uw woning geven
- Taken opdragen die niet als gewone huishoudelijke, verzorgende en/of begeleidende taken kunnen worden beschouwd
- De medewerkers financiële verrichtingen laten doen in het kader van boodschappen. Hiervoor worden de standaardformulieren gebruikt. Voorzie indien mogelijk cash geld.
7.2. Privacyverklaring
De dienst verwerkt verschillende persoonsgegevens. We verbinden er ons toe om de veiligheid en het vertrouwelijke karakter van de persoonsgegevens te waarborgen. Deze verwerking gebeurt conform de Europese privacywetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2016). De privacyverklaring van lokaal bestuur Kalmthout is van toepassing op de dienst voor gezinszorg. Vragen hierover kunnen worden gesteld aan privacy@kalmthout.be.
De dienst gezinszorg is verplicht jaarlijks in kader van gezinszorg of tweejaarlijks in kader van aanvullende thuiszorg een sociaal onderzoek af te nemen bij lopende dossiers. Dit is een erkenningsnorm omschreven in artikel 6.§1.( Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers). Het afnemen en registreren van een BelRAI screener in de Vlaamse BelRAI-applicatie is deel van dit verplichte sociaal onderzoek.
De gegevens van de BelRAI screener worden vanuit de Vlaamse BelRAI-applicatie automatisch verstuurd naar de zorgkas van de cliënt op basis waarvan de zorgkas de rechten op de zorgbudgetten in kader van de Vlaamse Sociale Bescherming controleert.
Indien het goede verloop van de zorg en ondersteuning het vereist, kunnen de dienstverantwoordelijken contacten onderhouden met andere professionele hulpverleners die eveneens hulp bieden aan een welbepaalde gebruiker.
Al onze medewerkers zijn gebonden aan hun beroepsgeheim. Dat betekent dat zij met anderen niet praten over wat zij zien en weten over uw gezin of andere gezinnen. Anderzijds hebben onze medewerkers ook zelf recht op een privéleven. Het is dan ook niet nodig dat u hun privéadres en/of telefoonnummer kent of met hen verbonden bent via sociale media.
Indien u om de één of andere reden de medewerker zou moeten bereiken op momenten dat zij niet bij u is, kunt u dat via de dienst doen.
Wanneer er cameratoezicht in de binnenruimtes aanwezig is, bent u verplicht dit te melden. Medewerkers hebben het recht om niet gefilmd te worden. Camera’s moeten gedraaid of uitgezet worden tijdens de hulpverlening. Als gebruiker kan je wel steeds een gemotiveerde vraag stellen om de verzorging onder camerabewaking te laten plaatsvinden, dan kunnen we dit in samenspraak met de medewerkers bekijken.
7.3. Roken
Wij vragen aan onze rokende gebruikers om niet te roken wanneer de medewerkers bij u thuis aan de slag zijn en vóór de komst van onze medewerkers te verluchten zodat de geur en rook niet hinderen. Wij vragen aan onze rokende medewerkers om buiten te roken tijdens de pauze.
7.4. Alcohol, drugs en medicijnen
Wij vragen onze cliënten om niet onder invloed te zijn van alcohol, drugs en/of logistiek medewerkers bij u thuis aan de slag zijn. Wanneer dit toch het geval is, hebben onze medewerkers het recht om uw woning onmiddellijk te verlaten en de dienst hiervan te verwittigen.
7.5. Verzekering
Ondanks de goede zorg die de medewerkers willen leveren, kan er een ongeluk gebeuren. Daarom is er een verzekeringspolis afgesloten die de burgerlijke aansprakelijkheid van onze medewerkers dekt. Dit betekent niet dat elk schadegeval altijd wordt vergoed. De verzekering komt enkel tussen in een schadegeval indien er een fout of nalatigheid van de medewerker kan worden aangetoond.
7.6. Besmettelijke ziektes
U meldt de dienst wanneer er in uw gezin een besmettelijke ziekte voorkomt, zodat de nodige preventieve maatregelen getroffen kunnen worden. Meldt onze medewerkers eveneens wanneer u een medische behandeling ondergaat die een gevaar kan inhouden.
7.7. Werkomgeving
In de winter wordt er enkel gewerkt in verwarmde kamers.
8. Suggesties en klachten
8.1. Klachtenprocedure
Ondanks onze geleverde inspanningen kan het zijn dat u niet tevreden bent over de werking van de dienst en/of haar medewerkers. Aarzel niet om ons dat te laten weten. Wij zijn immers van mening dat wij hieruit kunnen leren. Meldingen kunnen mondeling of schriftelijk worden gemeld, door middel van een rechtstreeks gesprek met één van de dienstverantwoordelijken (bureelbezoek of huisbezoek), een brief, een e-mail, een (whatsapp)bericht of een telefoongesprek.
De dienstverantwoordelijken registreren elke melding in het meldingenregister. De melding wordt uiterlijk binnen de 15 dagen beantwoord. Wij willen u echter wel met aandrang vragen om meldingen over uw verzorgende of logistiek medewerker niet tegen zijn/haar collega’s te uiten. Zodoende zorgen we er samen voor dat de goede sfeer tussen de medewerkers niet in het gedrang komt.
Wanneer u niet tevreden bent van de uitkomst van de melding of wanneer u een klacht hebt over één van de dienstverantwoordelijken, kan u zich rechtstreeks wenden tot het lokaal bestuur van Kalmthout. Dit kan door het online klachtenformulier in te vullen op de websitewww.kalmthout.be, een e-mail te sturen naarklachten@kalmthout.be of te bellen naar03 376 49 80.
Ten slotte kan u zich ook rechtstreeks wenden tot het Departement Zorg van de Vlaamse Overheid. Het Departement Zorg is bereikbaar op het nummer 02 553 35 09 of via e-mail (thuiszorg@vlaanderen.be).
8.2. Procedure grensoverschrijdend gedrag
Bij klachten over grensoverschrijdend gedrag, pesten, discriminatie, ongewenst seksueel gedrag en/of geweld kan u terecht bij de dienstverantwoordelijken. Op basis van een intern onderzoek kan de klacht als mogelijk misdrijf, als grensoverschrijdend gedrag dat niet als misdrijf omschreven kan worden of als ongegrond worden gecategoriseerd. Bij mogelijke misdrijven wordt er klacht neergelegd bij de politie en wordt het Departement Zorg verwittigd.
Bij grensoverschrijdend gedrag dat niet als misdrijf aanzien kan worden wordt het Departement Zorg ook verwittigd en wordt er intern bekeken welke stappen er verder worden ondernomen.
De dienstverantwoordelijken hebben een gesprek met de melder om de conclusie te bespreken en te motiveren. Wanneer een melding als ongegrond wordt beschouwd, wordt dit via een gesprek gemotiveerd aan de melder.
8.3. Tevredenheidsmeting
Als dienst gezinszorg organiseren we om de drie jaar een tevredenheidsmeting doen waarbij u de kwaliteit van de ondersteuning kan evalueren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek worden in er verbeterprojecten uitgerold die gericht zijn op het behalen van welbepaalde kwaliteitsdoelstellingen.