Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - besluitenlijst raad voor maatschappelijk welzijn

dinsdag 18 juni 2024

20:04 - 20:23
Locatie

Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum = 19-06-2024.

Agendapunten

  1. 1
    PERSONEEL EN INTERNE ORGANISATIE
  2. 1.1

    Het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017 dat stelt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. De gemeenteraad keurde op 30 september 2019 het kader voor het organisatiebeheerssysteem goed. Volgende 10 thema’s met bijhorende doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen zijn uitgewerkt:
    1. Doelstellingen en procesmanagement;
    2. Belanghebbendenmanagement;
    3. Monitoring;
    4. Financieel management;
    5. Organisatiestructuur;
    6. Personeelsbeleid;
    7. Organisatiecultuur;
    8. Informatie en communicatie;
    9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten;
    10. Informatie- en communicatietechnologie.


    In het voorjaar van 2024 werd het thema personeelsbeleid besproken tijdens verschillende vergadering van het managementteam.


    DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN NEEMT KENNIS VAN DE RAPPORTERING OVER HET THEMA PERSONEELSBELEID VAN HET ORGANISATIEBEHEERSSYSTEEM.

  3. 2
    MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING
  4. 2.1

    De onthaalouders verbonden aan de dienst gezinsopvang beschikken over het Sui Generisstatuut (het huidig ‘tijdelijk’ statuut voor onthaalouders). Dit werd recent officieel benoemd als uitdoofscenario door het Agentschap Opgroeien. Alle onthaalouders dienen bijgevolg in het werknemersstatuut te worden opgenomen, waarvan de timing nog niet gekend is. Het Agentschap Opgroeien heeft een oproep gelanceerd waarbij in totaal kunnen 357 VTE onthaalouders werknemer worden: 282 VTE in de private sector en 75 VTE in de publieke sector.


    Het opnemen van onthaalouders in het werknemersstatuut is voordelig voor het lokaal bestuur omwille van professionalisering van de sector, het aanbieden van verbeterde arbeidsvoorwaarden en kwaliteitsvolle kinderopvang en kan een stimulans voor economische groei zijn. Op basis van tal van overwegingen (o.a. algemene voorwaarden en financiën) en het streven naar de hoogste normen van kwaliteit en professionaliteit binnen de dienst gezinsopvang, wordt voorgesteld om in te tekenen op de aanvraag voor toekenning van minstens 2 VTE en maximum 5 VTE plaatsen.


    DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN KEURT DE AANVRAAG OM EEN KANDIDATUUR IN TE DIENEN BIJ HET AGENTSCHAP OPGROEIEN IN HET KADER VAN HET WERKNEMERSSTATUUT VOOR ONTHAALOUDERS VAN DE DIENST GEZINSOPVANG GOED.

  5. 3
    FINANCIËN EN PATRIMONIUM
  6. 3.1

    De jaarrekening is opgesteld volgens de regelgeving inzake de nieuwe beleids- en beheerscyclus zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. De jaarrekening voor gemeente én OCMW bestaat uit één document voor gans het lokaal bestuur. Aangezien de gemeente en het OCMW nog steeds twee aparte entiteiten zijn, stelt elke bevoegde raad zijn gedeelte vast.


    DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN STELT HET DEEL VAN DE JAARREKENING VOOR HET DIENSTJAAR 2023 VAN HET OCMW VAST.

  7. 4
    GOEDKEURING VAN HET VERSLAG
  8. 4.1

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 27 mei 2024 goed te keuren.


    DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN KEURT HET VERSLAG VAN DE VERGADERING VAN 27 MEI 2024 GOED.