Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - reglementen raad voor maatschappelijk welzijn

maandag 29 april 2024

20:31 - 20:41
Locatie

Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum = 30-04-2024

Agendapunten

  1. 1

    1.ALGEMENE INFORMATIE
    1.1.ORGANISATOR
    OCMW Kalmthout is de organisator van de dienst voor gezinsopvang.
    - Rechtsvorm: OCMW
    - Ondernemingsnummer: BE0212224815
    - Adres: Heuvel 39, 2920 Kalmthout
    - Telefoon: +32 (0)3 376 44 00
    - E-mail: info.ocmw@kalmthout.be


    1.2.VERANTWOORDELIJKEN
    De dagelijkse leiding is in handen van de dienstverantwoordelijken van de dienst voor gezinsopvang. Zij coördineren de activiteiten met betrekking tot de onthaalouders, ouders en opgevangen kinderen. Je kan de verantwoordelijken telefonisch (03 376 44 80) of per e-mail (kinderopvang@kalmthout.be) bereiken tijdens de kantooruren of op onderstaande dagen of na afspraak:
    - Dinsdag van 18u30 tot 20u00 in het OCMW (Heuvel 39, Kalmthout)
    - Woensdag van 9u00 tot 12u00 in het Huis van het Kind (Kapellensteenweg 170, Kalmthout)
    - Vrijdag van 9u00 tot 12u00 in het Huis van het Kind (Kapellensteenweg 170, Kalmthout)
    Wanneer de dienstverantwoordelijken niet aanwezig of bereikbaar zijn, kan je je boodschap ook doorgeven via het algemene nummer van het OCMW (03 376 44 00). Ze zullen je dan zo snel mogelijk contacteren.


    1.3.TELEFOON IN GEVAL VAN NOOD
    Buiten de kantooruren kan u in geval van uitzonderlijke noodgevallen bellen naar:
    - Lief Heestermans, dienstverantwoordelijke: 0470 80 02 20
    - Evy Pacquée, dienstverantwoordelijke: 0489 90 81 41
    - Stefanie Francken, afdelingshoofd Burger en Welzijn: 0485 91 03 87
    - Greet Buysen, adjunct-algemeen directeur: 0494 52 99 74


    1.4.KINDEROPVANGLOCATIE(S)
    De kinderopvanglocaties zijn verspreid in Kalmthout. Elke kinderopvanglocatie heeft een eigen vergunde capaciteit. De informatie en contactgegevens van de kinderopvanglocatie waar je kind zal opgevangen worden, vindt u op de schriftelijke overeenkomst.
    Elk jaar tegen voor maart bezorgt je onthaalouder je een overzicht van de sluitingsdagen. Extra sluitingsdagen voor onvoorziene omstandigheden kunnen niet altijd op voorhand meegedeeld worden. De onthaalouder brengt je hiervan zo snel mogelijk, bij voorkeur een week op voorhand, op de hoogte. Bij sluiting kan je bij de dienst vervanging aanvragen. Binnen de mate van het mogelijke voorzien zij alternatieve opvang.


    1.5.KIND EN GEZIN
    OCMW Kalmthout heeft een vergunning voor de kinderopvanglocaties en voldoet aan de wettelijke voorwaarden, opgelegd door Kind en Gezin.
    - Adres: Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel
    - Telefoon: 078 150 100
    - E-mail: via het contactformulier https://www.kindengezin.be/nl/contactformulier



    2.HET BELEID
    2.1.DE AANGEBODEN KINDEROPVANG
    De dienst voor gezinsopvang organiseert hoofdzakelijk gezinsopvang voor baby’s en peuters die nog niet naar de basisschool gaan. Een aantal onthaalouders doen ook opvang van schoolgaande kinderen. Deze opvang kan tot het einde van de basisschool, in afspraak met de onthaalouder.
    Alle kinderen zijn bij ons welkom. Wij discrimineren niemand op basis van cultuur, afkomst, nationaliteit, geslacht, geloof of levensovertuiging. Als organisator gezinsopvang staan wij ook open voor de inclusieve opvang van kinderen met een extra of specifieke zorgbehoefte. Zij krijgen gepaste opvang en worden samen met de andere kinderen opgevangen.
    Sommige onthaalouders hebben flexibele openingstijden. Dit wil zeggen dat hun opvang open is voor 6u30 ’s morgens en/of na 18u30 ’s avonds. In specifieke situaties en in noodgevallen kan de dienst nagaan of opvang mogelijk is tijdens de nacht en het weekend. Deze situatie wordt vooraf met de dienstverantwoordelijke besproken.
    Er wordt nauw toegezien op het gebruik van de flexibele opvang, zodat de draagkracht van de kinderen in flexibele opvang niet overschreden wordt, bv. door frequentere observaties naar welbevinden en betrokkenheid.


    2.2.HET PEDAGOGISCH BELEID
    We vinden het belangrijk dat elk kind alle kansen krijgt om zich te ontplooien en zijn/haar talenten te ontwikkelen. Onze onthaalouders hebben een kindvriendelijke infrastructuur en bieden een veilige en gezonde omgeving.
    Ze hebben oog voor taalstimulering, groepsgrootte, spel, buiten spelen en beweging. Op die manier stimuleren ze de ontwikkeling van de kinderen op lichamelijk, cognitief, sociaal-emotioneel, communicatief, creatief en moreel vlak waardoor ze zowel het welbevinden als de betrokkenheid van de kinderen verhogen.
    Als ouder(s) of opvoedingsverantwoordelijken kennen jullie het kind het best. Daarom vinden we het belangrijk dat we samenwerken. Zo kunnen wij onze opvang aanpassen aan de eigenheid en de draagkracht van je kind.We houden rekening met wat elk kind nodig heeft. We vinden het ook belangrijk dat ouders zich goed en betrokken voelen bij de opvang. We streven naar een open en duidelijke communicatie tussen de dienst, de onthaalouders en de ouders.


    2.3.RESERVATIE EN INSCHRIJVING
    2.3.1.Reservatie
    Op de website van het lokaal loket kinderopvang www.kinderopvangkalmthout.be worden alle opvanginitiatieven in de regio voorgesteld en maken we het (toekomstige) ouders makkelijker om opvang voor hun kindje vast te leggen. Zo kunnen ouders kinderopvanginitiatieven in hun buurt zoeken, maar kunnen ze ook een overzicht genereren van opvanginitiatieven die bijvoorbeeld op de route naar het werk liggen. Ook kan er worden gefilterd op prijs, openingsuren, soort kinderopvang…
    Via deze website kunnen ouders zich aanmelden bij verschillende opvanglocaties die hun voorkeur hebben. Deze aanmelding komt terecht bij de dienstverantwoordelijken, die zullen nagaan of de betrokken opvanglocaties de opvangvraag kunnen accepteren. Indien de voorkeursopvanglocaties niet op de opvangvraag kunnen ingaan, zullen de dienstverantwoordelijken een alternatief trachten aan te bieden aan de ouders.
    Wanneer op de opvangvraag kan worden ingegaan, krijgen de ouders een bericht en plannen zij zelf een plaatsbezoek in bij de betrokken locatie. Na het plaatsbezoek neemt de dienstverantwoordelijke contact op met de onthaalouder. Als ook de opvanglocatie akkoord gaat met de opvangvraag, wordt een reservatieovereenkomst met vermoedelijk opvangplan opgemaakt en ter ondertekening voorgelegd aan de ouders. Dit opvangplan dient als basis voor het inplannen van de kinderen op de kinderopvanglocatie. Als ouders het opvangplan of de startdatum wensen te wijzigen na ondertekening van deze overeenkomst, dienen ze dit ten laatste twee maanden voor afgesproken startdatum aan te vragen. Dit kan schriftelijk of via e-mail. De dienstverantwoordelijken bekijken in functie van het aantal geplande kinderen of dit mogelijk is op de gereserveerde opvanglocatie.
    Als de startdatum met meer dan één maand wordt uitgesteld door de ouders heeft de organisator het recht de opvangplaats toe te wijzen aan een ander gezin en deze reservatiebevestiging te annuleren.
    Als de ouders de gereserveerde opvangplaats annuleren minder dan één maand voor de startdatum zal de opvangkost van één maand opvang worden aangerekend volgens het inkomenstarief van K&G (IKT), of volgens de maximale ouderbijdrage die geldig is op het moment van annulering indien geen attest IKT wordt voorgelegd door de ouders.
    Twee maanden voor de opstart van het opvangplan neemt de dienst contact op met de ouder om de inschrijvingsprocedure op te starten (zie 2.3.2 Inschrijving).
    2.3.2.Inschrijving
    Maximum twee maanden en minimum één maand voor de start van de opvang maken de ouders een afspraak met de dienst om de effectieve inschrijving bij de onthaalouder waar zij een plaats gereserveerd hebben, te laten plaatsvinden. Wanneer de ouders een afspraak tot inschrijving maken, ontvangen zij van de dienst een aantal administratieve documenten per mail/brief:
    - Blanco inlichtingenfiche
    - Blanco schriftelijke overeenkomst
    - Infobrochure bij start inclusief een toelichting van het wenbeleid
    - Huishoudelijk reglement
    Deze documenten worden tijdens de afspraak samen overlopen en indien nodig ondertekend. Om alles vlot te doen verlopen krijgt de dienst graag de inlichtingenfiche ingevuld terug voor de afspraak. Op deze manier kan de dienstverantwoordelijke de documenten administratief verwerken voor de bijeenkomst met de ouders.
    Een opvangplaats is definitief gereserveerd zodra de schriftelijke overeenkomst werd ondertekend door alle partijen.
    2.3.3.Voorrangsregels
    Bij meerdere vragen naar opvang op hetzelfde moment verdelen we de plaatsen volgens voorrangsregels, bepaald door de Vlaamse Overheid. Als basisregel geldt dat we voorrang geven aan gezinnen waarvoor kinderopvang noodzakelijk is om te werken of om een opleiding met het oog op werk te volgen. We geven hierbij absolute voorrang aan:
    - Gezinnen die in totaliteit gemiddeld minstens:
    o 4/5de werken
    o Of een 4/5de dagopleiding volgen met het oog op werk
    o Of een 4/5de combinatie van werken en dagopleiding volgen met het oog op werk
    - Broertjes of zusjes van kinderen die tegelijkertijd naar dezelfde kinderopvang gaan
    - Pleegkinderen
    Als bovenstaande voorrangsregels geen uitsluitsel geven, hanteren we onderstaande voorrangsregels:
    - Gezinnen waarbij minstens één ouder woont in Kalmthout
    - Gezinnen waarbij minstens één ouder werkt in Kalmthout
    In het belang van het kind of door een gezondheids- of welzijnssituatie in het gezin kan afgeweken worden van de voorrangsregels, daarvoor is een attest/advies nodig van een instantie die werkt met het gezin.


    2.4.AFSPRAKEN
    2.4.1.Afspraken over eten
    Maaltijden
    De onthaalouders zorgen voor gezonde, verse en gevarieerde maaltijden die aangepast zijn aan de leeftijd van je kind. De maaltijd is inbegrepen in de prijs. Volgende maaltijden zijn in de prijs inbegrepen:
    - Bij aanwezigheid van meer dan 5 uren: een warme maaltijd en een fruitmaaltijd
    - Bij aanwezigheid van minder dan 5 uren: een maaltijd
    Zodra het kind naar school gaat, zijn maaltijden niet meer inbegrepen. De praktische afspraken hierover maken ouders met hun onthaalouder.
    Ontbijt
    Kinderen ontbijten thuis. Ook de eerste flesvoeding wordt thuis gegeven.
    Flesvoeding
    Flesvoeding voor baby’s moeten de ouders zelf meebrengen. De onthaalouder maakt de flesjes net voor gebruik klaar. Spreek af met je opvang hoe jullie het praktisch regelen.
    Borstvoeding
    Het is mogelijk om in de kinderopvanglocatie borstvoeding te geven. Maak hierover afspraken met de onthaalouder. Er kan ook afgekolfde melk meegegeven worden. Meld duidelijk aan de onthaalouder hoe dit bewaard en gegeven dient te worden.
    Dieetvoeding
    Wanneer een kind op doktersvoorschrift een dieet moet volgen (bv. glutenvrij dieet) of wanneer een ouder speciale wensen heeft (bv. halal voeding) dienen hierover afspraken te worden gemaakt met de onthaalouder en de dienstverantwoordelijke. De voeding wordt dan meegegeven door de ouders. De dieetmaaltijd wordt dagelijks vers aan de onthaalouder bezorgd met vermelding van de naam van het kind en de datum van bereiding.
    2.4.2.Afspraken over verzorging
    De kinderen worden gewassen en aangekleed naar de opvang gebracht. Voorzie altijd voldoende reservekledij aangepast aan de weersomstandigheden en leeftijd van je kind. Kinderen dragen geen sieraden tijdens de opvanguren, omwille van het gevaar op inslikken en bezeren van het kind.
    Je zorgt ervoor dat er steeds voldoende luiers (minstens 5 stuks) bij de onthaalouder in voorraad zijn. Ook verzorgingsproducten neemt u zelf mee. Alle concrete afspraken hierover worden tussen onthaalouders en ouders gemaakt.
    2.4.3.Afspraken over de opvolging van je kind
    Het volgboekje is een communicatiemiddel tussen onthaalouders en ouders. Dit om op te volgen hoe het met het kind gaat. In het volgboekje (dit kan op papier of digitaal) wordt genoteerd hoe het kind heeft gegeten thuis en in de opvang, het kind heeft geslapen thuis en in de opvang, de zindelijkheidstraining verloopt, het kind zich gedraagt…
    De dienstverantwoordelijken en de onthaalouders hebben regelmatig overleg over onder meer de ontwikkeling van de kinderen. Indien er een vermoeden is dat het kind met een bepaald probleem kampt, wordt dit met de ouders besproken.
    2.4.4.Afspraken over brengen en halen van je kind
    Enkel de personen van wie de naam op de inlichtingenfiche staat, mogen je kind in de opvang komen halen. Wanneer het kind toch door een andere persoon als aangegeven op de inlichtingenfiche wordt opgehaald, geef je dit door aan de onthaalouder. Een onthaalouder zal de noodcontacten die ouders opgeven in het dossier aanspreken wanneer een kindje niet wordt afgehaald en wanneer er geen contact is tussen de ouders en de onthaalouder. Wanneer ook deze noodcontacten niet bereikbaar zijn, neemt de onthaalouder of de dienst contact op met de politiediensten. De mogelijkheid bestaat dat een kindje zal worden opgevangen in een noodopvang.
    We vragen de ouders de afgesproken opvanguren te respecteren. Denk eraan de onthaalouder tijdig te verwittigen wanneer dit door omstandigheden niet mogelijk is. Bij regelmatige overschrijding van het afgesproken einduur dient de onthaalouder de dienstverantwoordelijke te verwittigen, die op haar beurt contact zal opnemen met de ouders. Na een schriftelijke aanmaning kan de dienstverantwoordelijke aan het bestuur voorstellen om over te gaan tot een schorsing van de opvang.
    Verandert het ouderlijk gezag, het verblijfsrecht of het bezoekrecht? Meld dit zo snel mogelijk aan de onthaalouder en de verantwoordelijke. De verantwoordelijke past dan de inlichtingenfiche aan. Indien nodig wordt ook de schriftelijke overeenkomst aangepast.
    2.4.5.Afspraken bij ziekte of ongeval van je kind
    Is je kind ziek? Dan kan je kind niet in de opvang terecht. Zoek best vooraf een oplossing voor als je kind onverwacht ziek wordt. Een ziek kind heeft extra zorgen nodig die het niet kan krijgen in de opvang. Een ziek kind kan ook andere kinderen ziek maken.
    Bij ziekte van het kind verwittigen (telefonisch, sms) de ouders de onthaalouder voor het afgesproken aanvangsuur zoals opgenomen in het opvangplan. Elke afwezigheid wegens ziekte dient te worden gestaafd met een doktersattest dat uiterlijk vijf werkdagen nadat het kindje opnieuw gezond aanwezig is in de opvang wordt bezorgd via kinderopvang@kalmthout.be. Indien ouders geen attest hebben, wordt deze afwezigheidsdag als een respijtdag beschouwd.
    Wanneer wordt een ziek kind geweigerd in de opvang?
    De dienst voor gezinsopvang volgt de richtlijnen van Kind en Gezin:
    - Het kind is te ziek is om mee te doen met de normale activiteiten van de kinderopvang
    - Het kind vraagt te veel zorg zodat de onthaalouder onvoldoende aandacht aan de andere kinderen kan geven
    - Het kind koorts heeft (38°C of meer rectaal gemeten)
    - Plots optredende hoest en/of ademhalingsmoeilijkheden
    - Plotse verandering van stoelgangspatroon
    - Herhaaldelijk braken of braken met bloed
    - Plotse huiduitslag of blaasjes
    - Als het kind een besmettelijke ziekte heeft waarbij het kind zelf, de andere kinderen of de onthaalouder een risico lopen
    In geval van een epidemie of andere medische noodzaak kan ons ziektebeleid eenzijdig gewijzigd worden. Indien er in de opvanglocatie een besmettelijke ziekte wordt vastgesteld, dan verwittigt de onthaalouder de ouders. Om de privacy van de ouders en het kind te beschermen, zijn deze meldingen anoniem.
    Je kind kan opnieuw naar de opvang komen als het geen symptomen meer heeft en als het minstens 24 uur geen koorts maakt. De dienst kan bij twijfel een doktersattest vragen waarin een arts bevestigt dat het kind genezen is.
    Meld voor de start van de opvang alle medische problemen van je kind als deze relevant zijn voor de opvang, een gevaar inhouden voor andere kinderen of de onthaalouder en/of bijzondere aandacht vragen van de onthaalouder.
    De onthaalouder zal je contacteren indien je kind tijdens de dag ziek wordt. Je kind wordt dan zo snel mogelijk opgehaald. Als je niet bereikbaar bent bellen we één van de contactpersonen of je huisarts. Deze dag wordt aangerekend als een aanwezigheidsdag voor de uren waarop het kind effectief in de opvang aanwezig was. In geval van nood wordt onmiddellijk een arts of de hulpdiensten gebeld. De kosten verbonden aan deze medische tussenkomsten zijn ten laste van de verzekering van de organisator.
    2.4.6.Afspraken over medicatie
    Dien medicatie thuis toe. Vraag je arts om medicatie voor te schrijven die je zelf ´s morgens en ’s avonds kan toedienen. Meld altijd als je kind medicatie krijgt.
    De opvang geeft enkel medicatie als het echt nodig en haalbaar is. Dit kan enkel op voorschrift van een arts of apotheker. Als de volgende gegevens op het etiket van de apotheker op de verpakking staan, dan dienen we de medicatie toe:
    - Naam van het kind
    - Naam van de arts die het geneesmiddel voorschrijft
    - Wijze van toediening
    - Dosis
    - Frequentie
    - Indien vermeld einddatum of de duur van de behandeling
    Als bovenstaande gegevens niet vermeld zijn, geven we het geneesmiddel niet en vragen we contact op te nemen met je apotheker om de nodige info aan te vullen op het etiket. Er is een uitzondering voor fysiologische zoutoplossing voor maximaal vijf opeenvolgende dagen en verzorgende luierzalf tot zeven dagen na het verdwijnen van de uitslag.
    Is je kind ouder dan 3 maanden en zijn er geen alarmsignalen? Dan kan je kind één dosis paracetamol krijgen, als je hiermee akkoord gaat. We bellen je dan op om verdere afspraken te maken over afhaling en/of toedienen koortswerend middel.
    In geval van een nucleair incident is het onmiddellijk toedienen van jodium aan kinderen belangrijk. Daarom heeft de opvang een voorraad stabiele jodiumtabletten in huis. In het belang van het kind zal de opvang het advies van het federaal crisiscentrum volgen. Indien nodig zal de opvang stabiele jodium aan de kinderen toedienen. Als de opvang jodium toedient aan je kind word je daarvan onmiddellijk op de hoogte gebracht~~.~~ Waarschuw de opvang schriftelijk en mondeling als je zelf jodium gaf aan je kind of als we je kind geen jodiumtablet mogen geven.
    2.4.7.Afspraken over veiligheid
    Risicoanalyse
    We zorgen voor een veilige omgeving. Aan de hand van een risicoanalyse worden veiligheidsrisico’s vastgesteld. Tekorten worden weggewerkt volgens een afgesproken tijdspad. De regelgeving rond voedselveiligheid, brandveiligheid, veilige speeltoestellen wordt gevolgd. Huisdieren worden nooit alleen gelaten met kinderen.
    Crisissituaties en grensoverschrijdend gedrag
    De opvang is voorbereid op gevaar. Een procedure legt de stappen en de manier van communiceren vast in geval van crisis. De crisis wordt zo snel mogelijk aan Kind en Gezin gemeld. Grensoverschrijdend gedrag wordt niet getolereerd. De dienst maakte een procedure op met als doel signalen en/of vermoedens van grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van kinderen in de opvangsituatie preventief aan te pakken, te detecteren en op gepaste wijze aan te pakken.
    Veilige toegang
    De onthaalouder zorgt voor een veilige opvang en voor een veilige toegang. Niemand kan de binnen- en buitenruimte ongemerkt binnenkomen. Aan de ouders wordt gevraagd om steeds de deur te sluiten bij het binnenkomen en weggaan.
    Verplaatsingen
    Als er verplaatsingen zijn tijdens de opvang (bv. van en naar school, naar een speeltuin…), gebeuren deze op een veilige manier en onder gepaste begeleiding.Ouders geven hiervoor hun schriftelijke toestemming via de inlichtingenfiche.
    Slapen
    Als organisator gezinsopvang volgen wij de richtlijnen van Kind en Gezin rond veilig slapen. We leggen kinderen op hun rug te slapen. Met een doktersattest of attest van de ouders kan, in zeer uitzonderlijke gevallen en bij akkoord door de onthaalouder, worden afgeweken van de voorgeschreven slaaphouding.
    Als organisator gezinsopvang nemen wij maatregelen om wiegendood te voorkomen. Daarom voldoen alle bedjes en materiaal aan de veiligheidsvoorschriften, is er altijd toezicht, worden baby’s onder de zes maanden te slapen gelegd in de leefruimte en zorgen we voor een goede temperatuur om te slapen. Het is absoluut verboden te roken in de opvang. Door een kind aan de opvang te doen wennen en extra toezicht tijdens de eerste weken in de opvang te voorzien, tracht de opvang het risico op wiegendood te verminderden. Wanneer een kind om medische redenen een monitor nodig heeft, kunnen hierover afspraken worden gemaakt.


    3.PRINCIPE OPVANG BESTELLEN IS OPVANG BETALEN
    3.1.AFSPRAKEN IN EEN OPVANGPLAN
    In de kinderopvang wordt het principe opvang bestellen is opvang betalen toegepast. U betaalt voor de gereserveerde opvangdagen en eventuele extra dagen dat je kind aanwezig is in de opvang. Om dit principe te kunnen toepassen wordt een schriftelijke overeenkomst met opvangplan opgemaakt. Het opvangplan biedt een overzicht van de opvangdagen die je voor je kind nodig hebt. Voor deze bestelde of gereserveerde opvangdagen moet je betalen. Indien je de afspraken uit het opvangplan viermaal schendt, kan de organisator beslissen de overeenkomst op te zeggen volgens de geldende opzegmodaliteiten.


    3.2.OPVANGPLAN WIJZIGEN
    In overleg met je onthaalouder en als de bezetting het toelaat, kan je maximum viermaal per jaar je opvangplan wijzigen. Let op: dit kan niet in functie van het eigen jaarlijks verlof.Na akkoord maak je samen met de onthaalouder een nieuw opvangplan op via het document ‘wijziging van opvangplan’. Dit bezorg je minstens 4 weken vóór de start van de wijziging aan de dienst.
    Vraag je een vermindering omwille van een gewijzigde werksituatie en kan je dit aantonen, dan kan je onthaalouder dit niet weigeren. Let wel: indien je later opnieuw meerdere dagen opvang wenst, kan het zijn dat er geen plaats meer beschikbaar is. Bij andere redenen tot vermindering van het aantal opvangdagen, heeft je onthaalouder de eindbeslissing.
    Voor occasionele extra opvangdagen wordt geen nieuw opvangplan opgemaakt. De ouder geeft de aanvraag voor een occasionele dag extra opvang wel minstens één dag op voorhand door aan zowel de dienstverantwoordelijke als de onthaalouder.
    Bij de start van de opvang noteren ouders de einddatum en leggen deze vast in het opvangplan. Wanneer de datum niet is ingevuld dan noteert de dienst de einddatum (eerste instapdatum kleuterschool). Je kan ervoor kiezen om je kind langer in de opvang te houden wanneer je kind op deze einddatum nog niet klaar is om (voltijds) naar de kleuterschool te gaan. In onderling overleg met de onthaalouder kan de einddatum van het opvangplan worden verlengd.


    3.3.AFWEZIGHEIDSREGELING
    3.3.1.Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen
    Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen zijn dagen die je vrij mag opnemen, ongeacht de reden (je neemt bijvoorbeeld een snipperdag, je kindje gaat eens een dag naar de grootouder, je neemt vakantie…). Aan het begin van de opvang en bij de start van elk nieuw kalenderjaar berekenen we het aantal respijtdagen waar jij recht op hebt. Wanneer je kindje vijf volle dagen per week én een volledig kalenderjaar in de opvang is/blijft, heb je recht op 30 respijtdagen. Dit aantal verminderen we verhoudingsgewijs als je kindje geen volledig jaar of minder dan vijf dagen per week in opvang is. Ook bij een vermeerdering of vermindering van het aantal opvangdagen en bij een (vervroegde) stopzetting van de opvang herrekenen we het aantal respijtdagen. Respijtdagen kan je opnemen in halve of hele dagen, aansluitend of los van elkaar. We nemen geen respijtdagen over vanuit een andere organisator kinderopvang.
    Het inzetten van een respijtdag dient voor de start van de opvangdag aan de onthaalouder gemeld te worden. Indien dit niet tijdig gemeld wordt, zal dit gezien worden als een ongerechtvaardigde afwezigheid en wordt voor deze dag het inkomenstarief aangerekend.
    Geplande afwezigheden (bijvoorbeeld jaarlijkse vakantie) dienen minstens zes weken op voorhand schriftelijk doorgegeven te worden aan de onthaalouder en de dienst. Hiervoor zullen ook respijtdagen worden ingezet.
    Werk je in het onderwijs? Vraag dan bij de dienstverantwoordelijken naar de verschillende keuzemogelijkheden rond de inzet van respijtdagen.
    Voor volgende zaken dien je niet te betalen en wordt er ook geen respijtdag afgetrokken:
    - Wenmoment(en) samen met een volwassene
    - Sluitingsdagen van je opvanglocatie, tenzij je vervangopvang hebt. Indien je vervanging wil tijdens de vakantie van je onthaalouder dien je dit ten laatste eind maart aan de dienst door te geven.
    - Dagen waarop je kindje uitzonderlijk thuisblijft op vraag van je onthaalouder
    - De resterende uren van de gereserveerde dag als je je kindje op vraag van je onthaalouder afhaalt omwille van ziekte
    - Dagen dat je kindje afwezig is door ziekte, mits je een doktersattest bezorgt aan je onthaalouder of aan de dienst (ten laatste vijf werkdagen nadat je kindje opnieuw (gezond) in de opvang aanwezig is van de volgende maand)
    3.3.2.Ongerechtvaardigde afwezigheidsdagen
    Dit zijn de dagen waarop je kind aanwezig had moeten zijn in de opvang op basis van het opvangplan, maar het toch niet naar de opvang kwam en de respijtdagen op zijn. Ook een niet tijdig gemelde afwezigheid zal gezien worden als een ongerechtvaardigde afwezigheid.Voor deze ongerechtvaardigde afwezigheidsdagen zal de opvang aan het inkomenstarief worden aangerekend.


    3.4.PRIJS
    Voor opvang van je kind betaal je het inkomenstarief of individueel verminderd tarief voor de gereserveerde opvangdagen in het opvangplan en de extra overeengekomen kinderopvangdagen waarop het kind aanwezig is.
    Voor een baby en een peuter betaal je per kalenderdag:
    - Voor opvang meer dan 5 uur en minder dan 11 uur: 100% van het tarief
    - Voor opvang minder dan 5 uur: 60 % van het tarief
    - Voor opvang meer dan 11u: 160% van het tarief
    Voor een kind ouder dan 3,5 jaar en/of dat voltijds naar school gaat, betaal je per kalenderdag:
    - Voor opvang meer dan 5 uur en minder dan 11 uur: 100% van het tarief
    - Voor opvang meer dan 3 uur en minder dan 5 uur: 60 % van het tarief
    - Voor opvang minder dan 3 uur: 40% van het tarief
    - Voor opvang meer dan 11 uur: 160% van het tarief
    Verblijfstijden van een kind gespreid over verschillende tijdstippen op één dag worden per kinderopvanglocatie samengevoegd.In deze prijs zijn de meeste kosten inbegrepen, zoals eten, verzorging, enz. Sommige dingen zijn niet inbegrepen in de prijs en neem je zelf mee. Voor andere dingen betaal je extra (zie 3.4.3. Extra kosten).
    3.4.1.Inkomenstarief
    De prijs van de opvang wordt berekend op basis van het gezamenlijk belastbaar beroepsinkomen van het gezin. Je berekent zelf de prijs via de online tool mijn.kindengezin.be (tegel inkomenstarief aanvragen of simuleren). De startdatum die je hier moet invullen, is inclusief de wendagen. Je haalt het attest inkomenstarief op en bezorgt het aan de dienst gezinsopvang. Hulp nodig? Spreek dan de dienst voor gezinsopvang aan. We helpen je graag verder.
    De eerste berekening vraag je ten vroegste twee maanden voorafgaand aan de maand waarin de kinderopvang start. De prijs geldt zolang je kind naar de opvang gaat tot hij/zij 3,5 jaar wordt, tenzij een herberekening nodig is. In onderstaande gevallen is een herberekening nodig:
    - In het kwartaal waarin je kind 3,5 jaar, 6 jaar en 9 jaar wordt.
    - Wanneer je gezinssituatie verandert (bv. partner verhuist, overlijdt, geboorte van een kind, enz.).
    - Wanneer je denkt recht te hebben op een individueel verminderd tarief.
    - Als je individueel verminderd tarief vervalt
    Jaarlijks op 1 januari worden de tarieven geïndexeerd. Een deel van de ouders krijgt van Kind en Gezin automatisch een nieuw attest dat een prijs vermeldt die is aangepast aan de index. Anderen zullen zelf via https://mijn.kindengezin.be/home moeten herberekenen. De herberekende attesten inkomenstarief bezorg je aan de dienstverantwoordelijke(n).
    Geen of vervallen attest inkomenstarief?
    Zodra de opvang start, moet elk kind dat opgevangen wordt een geldig attest inkomenstarief hebben. Vervalt een attest, dan moet je een nieuw attest bezorgen aan de dienstverantwoordelijke. Zonder geldig attest inkomenstarief zal de dienst het maximumtarief aanrekenen. Je betaalt dit maximumtarief voor minstens één maand. Heb je de juiste documenten? Dan kan je het tarief laten aanpassen en betaal je het inkomenstarief vanaf de maand na de aanpassing.
    Foute informatie
    Geef je foute info? Dan kan Kind en Gezin beslissen dat je het maximumtarief moet betalen zowel voor de toekomst als het verleden. Dat nieuwe tarief voor de toekomst geldt vanaf de maand die volgt op de vaststelling als je kind nog in de opvang wordt opgevangen.
    Gebeurde er een fout en was het niet jouw schuld? Dan krijg je het teveel dat je betaalde terug. Betaalde je te weinig en was het niet jouw schuld? Dan moet je het verschil niet betalen.
    Werk je in het buitenland?
    Als de ouder door een eerste tewerkstelling of een tewerkstelling in het buitenland geen Belgisch aanslagbiljet heeft, gebeurt de berekening van het inkomenstarief op basis van een (buitenlands) bruto maandinkomen. In dit geval bezorg je je meest recente loonfiche waarop dit brutobedrag vermeld wordt aan de dienstverantwoordelijke. Indien je in dit kader de nodige informatie niet kan voorleggen, kan Kind en Gezin beslissen dat je het maximumtarief moet betalen.
    3.4.2.Individueel verminderd en OCMW-tarief
    Indien je het tarief dat je toegewezen kreeg niet kan betalen, heb je mogelijk recht op een individueel verminderd tarief. Het individueel verminderd tarief wordt toegekend voor een jaar. Daarna moet je een nieuw attest aanvragen. Is je situatie officieel veranderd en heb je hierdoor recht op een individueel verminderd tarief? Dan kan je dit op elk moment aanvragen. Dit doe je door te surfen naar https://mijn.kindengezin.be/home of door hulp te vragen aan de verantwoordelijke van de opvang.
    Kind en Gezin controleert de berekening van je tarief. Bewaar de documenten die bewijzen dat je situatie voldoet aan de voorwaarden voor een individueel verminderd tarief gedurende vijf jaar.
    Voor de opvang van een pleegkind betaal je het laagste tarief. Je kan bij de aanvraag van het attest inkomenstarief aanvinken dat het om een pleegkind gaat.
    Als je moeite hebt om het (individueel verminderd) tarief te betalen, kan het OCMW van je woonplaats een OCMW-tarief toekennen met terugwerkende kracht van maximum zes maanden. Op basis van hun beslissing zorgt Kind en Gezin voor een attest.
    3.4.3.Extra kosten
    Er wordt een bijkomend tarief gevraagd voor afvalverwerking van luiers:
    - € 0,07 per halve opvangdag
    - € 0,14 per hele opvangdag
    3.4.4.Prijswijzigingen
    De regels over wanneer de prijs van de opvang verandert, staan in de schriftelijke overeenkomst.Prijswijzigingen (m.u.v. het inkomenstarief dat betaald dient te worden) worden twee maanden vooraf bekend gemaakt aan de ouders met een brief. Die moet je tekenen als bewijs dat je op de hoogte van de wijziging bent. Ga je niet akkoord? Dan heb je het recht om twee maanden na kennisname van de aanpassing, de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder enige schade- of opzegvergoeding, mits het respecteren van een opzegtermijn van één maand (zie schriftelijke overeenkomst).
    3.4.5.Niet inbegrepen in de kostprijs
    Volgende zaken moet je als ouder zelf meebrengen naar de opvang:
    - Flessenvoeding
    - Dieetvoeding of andere voeding met een etiket
    - Reservekledij
    - Luiers
    - Vochtige doekjes
    - Producten voor verzorging: zalf, fysiologisch water, zonnecrème, bodylotion, thermometer…
    - Zonnebescherming in de zomer
    - Pantoffeltjes in de winter
    - Een tutje of een knuffeldoekje als troost die je in de opvang achterlaat
    - Een slaapzak die je liefst in de opvang achterlaat
    - Middel tegen koorts
    Zet duidelijk de naam van je kind in alle persoonlijke spullen. Zo vermijd je dat we spullen verliezen of verwisselen.
    3.4.6.Betaling
    Je ontvangt elke maand een factuur van het lokaal bestuur Kalmthout met daarop het aantal dagen en uren waarop het kind gerechtvaardigd en ongerechtvaardigd aanwezig was. De onthaalouder houdt de dagen en uren waarop het kind aanwezig is zorgvuldig bij in een digitaal programma. Ouders kunnen de geregistreerde prestaties schriftelijk bij de dienst betwisten, en dit binnen de twee werkdagen volgend op de opvangdag.
    Betaal de factuur binnen de dertig kalenderdagen.Je kan betalen via overschrijving of domiciliëring. Dit geef je aan in de schriftelijke overeenkomst.
    De week volgend op het verstrijken van de vervaldatum van de factuur, ontvangt u een eerste schriftelijke herinnering. U krijgt 10 kalenderdagen na postdatum de tijd om de factuur te betalen.
    Als de factuur na deze 10 kalenderdagen nog steeds niet betaald is, ontvangt u meteen een aangetekend schrijven met een tweede schriftelijke herinnering, waarna u 7 kalenderdagen na postdatum de tijd krijgt om de factuur te betalen. Indien de factuur dan nog niet wordt betaald, kan de dienst overgaan tot schorsing van de opvang. Deze schorsing duurt vier weken. Gedurende deze vier weken dien je 50% van het verschuldigde bedrag betaald te hebben. Indien niet aan deze voorwaarde voldaan wordt, gelden de vier weken schorsing als officiële opzegtermijn, waarna de opvang definitief stopgezet zal worden. De onthaalouder zal vooraf op de hoogte worden gebracht van de intentie tot schorsing. Als je blijft weigeren te betalen, vragen we hulp van de rechtbank.
    Heb je financiële moeilijkheden? Neem dan contact op met de dienstverantwoordelijke, dan zoeken we samen naar een oplossing.
    3.4.7.Fiscaal attest
    De kosten voor kinderopvang tot 12 jaar zijn fiscaal aftrekbaar. Lokaal bestuur Kalmthout geeft je na het verlopen jaar een digitaal fiscaal attest. Je ontvangt dat in het eerste semester van het volgende jaar.


    4.RECHT VAN HET GEZIN
    De dienstverantwoordelijken en de onthaalouder willen nauw met je samenwerken. We verstrekken u zoveel mogelijk informatie over de dienstverlening en de opvangsituatie van uw kind(eren). We vragen je dan ook om alle inlichtingen te geven die nodig zijn om de opvang af te stemmen op de individuele noden van je kind. We streven ernaar dat ouders en onthaalouders partners zijn in de opvoeding van het kind. We hechten heel veel belang aan de gesprekken tijdens de breng- en haalmomenten. Een (digitaal) volgboekje wordt gebruikt om de communicatie te optimaliseren. Er is steeds de mogelijkheid (eventueel op afspraak) om met de onthaalouder of de verantwoordelijke te praten.
    We willen weten of je tevreden bent over onze opvang. Daarom vragen we om een tevredenheidsmeting in te vullen. Als we je verwachtingen, opmerkingen en voorstellen kennen, kunnen wij onze werking verbeteren.


    4.1.WENBELEID
    De start van de kinderopvang is een grote stap in het leven van een kind en ouder. Daarom vinden we het als dienst belangrijk om deze met zorg voor te bereiden. Voor de start in de opvang ontvangt de ouder de infobrochure bij start inclusief een toelichting van het wenbeleid via e-mail.
    We vragen om voor de opvang start samen met de onthaalouder minstens twee wenmomenten vast te leggen: één wenmoment waarop het kind samen met de ouders komt wennen en (minstens) één wenmoment waarop het kind alleen naar de opvang komt. De afgesproken wenmomenten worden opgenomen in het opvangplan. Als een kind samen met de ouder komt wennen is de opvang gratis. Zodra een kind zonder ouder in de opvang aanwezig is (al dan niet in het kader van wennen), dient het attest inkomenstarief opgemaakt te worden en betalen de ouders dit tarief.


    4.2.OUDERS MOGEN ALTIJD BINNEN
    Tijdens de openingsuren heb je als ouder toegang tot alle leefruimtes waar de kinderen worden opgevangen. De slaapruimte is toegankelijk na afspraak met de onthaalouder. Terwijl de kinderen slapen, mag je niet binnen in de slaapkamers.


    4.3.KLACHTEN
    Heb je bedenkingen of opmerkingen? Bespreek ze met de onthaalouders of de verantwoordelijke. Samen zoeken we naar een oplossing.
    Indien je niet tevreden bent over de oplossing, heb je het recht om een klacht te uiten. De dienst werkte hiervoor een klachtenprocedure uit die je kan opvragen bij de dienstverantwoordelijken. Je kan op verschillende manieren een klacht indienen: schriftelijk viakinderopvang@kalmthout.be,klachten@kalmthout.be en mondeling en via de dienstverantwoordelijken. Elke klacht wordt discreet en efficiënt geregistreerd en behandeld volgens de klachtenprocedure van de dienst.
    Ben je niet tevreden met de oplossing? Dan kan je een klacht indienen bij het Opgroeipunt van het Agentschap Opgroeien. Ook als je een ervaring wil delen of iets wil melden aan het Agentschap Opgroeien kan je bij het Opgroeipunt terecht.
    - Telefonisch op 078 170 000
    - Via het online contactformulierhttp://opgroeien.be/opgroeipunt
    - Per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel
    Ben je niet tevreden over de manier waarop wij je persoonsgegevens bijhouden of verwerken? Meld het aan de VTC Vlaamse Toezichtcommissie bevoegd voor het behandelen van klachten:https://www.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie.


    4.4.RESPECT VOOR DE PRIVACY EN BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
    De opvang heeft verschillende persoonsgegevens van je kind en je gezin nodig. Deze persoonsgegevens van de kinderen en de gezinnen worden gebruikt in het kader van de klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid van de organisator, het opstellen en versturen van fiscale attesten naar Belcotax-on-web en de naleving van de vergunnings- en subsidievoorwaarden voor kinderopvang.
    We mogen dit doen op basis van artikel 24 van het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, waarin staat welke gegevens we nodig hebben. Voor het verwerken van andere gegevens vragen we je toestemming. Deze toestemming kan je op elk moment intrekken of wijzigen.
    In de kinderopvang kunnen foto’s of video’s worden genomen van de kinderen. Hiervoor wordt het akkoord gevraagd in de inlichtingenfiche. Indien ouders dit niet willen, moeten zij dit uitdrukkelijk melden aan de dienstverantwoordelijken of hun onthaalouder.
    Kinderopvang is een dienstverlening aan gezinnen. Het is onze taak om de privacy van elk kind te beschermen. We vragen je om voorzichtig te zijn met het delen van foto’s van de kinderen in de opvang op sociale media.
    Als organisator van de kinderopvang waarborgen wij de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van deze info. Deze verwerking gebeurt conform de Europese privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2018 en in overeenstemming met de onze privacyverklaring: https://kalmthout.be/info/privacy/.
    Je hebt toegang tot deze info van je kind, jezelf of je gezin en je kan vragen er iets aan te verbeteren. Je kan ons ook vragen je een kopie van je persoonsgegevens te bezorgen of je gegevens door te geven aan een nieuwe kinderopvang als je zou veranderen van kinderopvangorganisator.
    Als het noodzakelijk is, worden deze gegevens doorgegeven aan Kind en Gezin, het Agentschap Opgroeien of de Zorginspectie.
    De organisator van de kinderopvang waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van het gebruik van de gegevens, zowel door de medewerkers van de opvang als door mogelijke onderaannemers. Deze verwerking gebeurt conform de huidige privacywetgeving.
    Je gegevens worden vernietigd als de wettelijke bewaartermijn voorbij is. Gegevens waarvoor geen wettelijke termijn vastliggen, worden niet langer bewaard dan nodig.
    De verwerking van persoonsgegevens gebeurt onder toezicht van onze functionaris voor gegevensbescherming. Je kan deze bereiken via privacy@kalmthout.be. In het verwerkingsregister vind je meer info over hoe de persoonsgegevens verwerkt worden. Ook de wettelijke en andere grondslagen en de bewaartermijnen vind je daar.


    5.TRANSPARANTIE OVER INSPECTIES EN MAATREGELEN VAN HET AGENTSCHAP OPGROEIEN
    Al onze opvanglocaties voldoen aan alle voorwaarden over veiligheid, gezondheid, aantal kinderen, omgang met kinderen ouders, medewerkers en klachten. Wij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de kinderopvang. Zorginspectie is een onafhankelijk organisatie die ter plaatse controleert of wij aan alle voorwaarden voldoen. Kind en Gezin volgt dit verder op.
    Wij zijn hier transparant over en informeren je via e-mail over:
    - Inspectie
    - Eventuele aanmaningen of bestuurlijke maatregelen van het agentschap
    - De aanpak naar aanleiding van de inspecties, aanmaningen en bestuurlijke maatregelen
    De inspectierapporten van Zorginspectie kan je online bekijken via de kinderopvangzoeker:https://www.opgroeien.be/kinderopvangzoeker. Je kan (oudere) inspectieverslagen van je opvang aanvragen per mail aan of via de website van Zorginspectie.
    De rapporten zijn een beknopte versie van de inspectieverslagen, in heldere taal en zonder privacygevoelige informatie. Het rapport gaat in op de pedagogische kwaliteit van de opvang en andere inspectieresultaten en formuleert een advies aan Opgroeien over wel of niet starten of verderzetten van handhaving.


    6.ANDERE DOCUMENTEN
    6.1.VERZEKERINGEN
    De organisator is verzekerd voor de burgerlijke aansprakelijkheid van de onthaalouders en de kinderen. Ook voor lichamelijke ongevallen van de kinderen, op de momenten dat het kind onder het toezicht van de kinderopvang staat, is een verzekering afgesloten. Stoffelijke schade is niet verzekerd.
    Aangifte van schade of ongeval moet binnen de 24 uur gebeuren. De dienstverantwoordelijke brengt de verzekeringsmaatschappij op de hoogte. De polissen kan je inkijken bij de dienstverantwoordelijke.
    - Ethias nv, Prins-Bisschopssingel 73 3500 Hasselt
    - Polisnummer: 45034612
    6.2.INLICHTINGENFICHE
    Voor elk opgevangen kind wordt een inlichtingenfiche ingevuld. Dit is belangrijk voor de veiligheid van elk kind. De inhoud van de inlichtingenfiche omvat identificatiegegevens van het kind en de ouders, de bereikbaarheidsgegevens van de ouders en de behandelende arts, de specifieke aandachtspunten over de gezondheid en de manier van omgaan met het kind, de personen die het kind mogen ophalen…
    Zorg ervoor dat de inlichtingenfiche over je kind altijd juist is. Geef veranderingen in de gegevens over de gezondheid van je kind, je telefoonnummers of de huisarts onmiddellijk door. Er wordt door de dienst jaarlijks gevraagd deze gegevens na te kijken.


    7.WIJZIGINGEN IN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
    Het huishoudelijk reglement teken je voor ontvangst en kennisneming tijdens het moment dat je de schriftelijke overeenkomst tekent.
    Voor de verplicht toe te passen wettelijke bepalingen van het huishoudelijk reglement is er geen akkoord van de ouders nodig, ook niet voor de aanpassingen.
    Wijzigingen aan het huishoudelijk reglement die in het nadeel zijn van het gezin (bijvoorbeeld aanpassing van het prijsbeleid, optrekken van opzegperiode…), melden we schriftelijk minstens twee maanden vóór de wijziging ingaat. Elke verandering in je nadeel moet je als ouder ondertekenen voor ontvangst en kennisneming wanneer je de kinderopvang wenst verder te zetten.
    Je hebt het recht om twee maanden na kennisname van een aanpassing in je nadeel, de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder enige schade- of opzegvergoeding, mits het respecteren van een opzegtermijn van één maand.


    8.TOT SLOT
    Dit huishoudelijk reglement is op 29 april 2024 goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van het lokaal bestuur Kalmthout volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin agentschap Opgroeien. Alle regels over kinderopvang vind je op www.kindengezin.be.
    Heb je vragen of opmerkingen bij dit reglement of bij de werking van de dienst voor gezinsopvang? Laat dit dan weten aan de dienstverantwoordelijke.