Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - besluitenlijst gemeenteraad

maandag 30 mei 2022

20:00 - 21:48
Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum: 2 juni 2022.

Agendapunten

  1. 1
    OPENBARE ZITTING
  2. 1.a
    Milieu.
  3. 1.a.1

    Op 14 december 2020 verleende de gemeenteraad zijn goedkeuring aan het Burgemeestersconvenant 2030.


    Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 verbindt de gemeente zich er toe volgende engagementen na te komen:

    • de uitstoot van CO2 op het grondgebied van de gemeente tegen 2030 met tenminste 40% terug te dringen ten opzichte van referentiejaar 2011, met name door een betere energie-efficiëntie en een ruimer gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
    • de veerkracht van het grondgebied te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering;
    • een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (Sustainable Energy- and Climate Action Plan, afgekort SECAP) op te maken en binnen twee jaar na de formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 in te dienen bij het Europese secretariaat;
    • alle relevante belanghebbenden binnen het grondgebied van de gemeente te betrekken bij de opmaak van het SECAP;
    • passende personele, technische en financiële middelen te voorzien voor de uitvoering van het gemeentelijke energie- en klimaatactieplan;
    • de visie, resultaten, ervaringen en kennis delen met andere lokale en regionale overheden binnen de EU en daarbuiten;
    • minstens elke twee jaar na het indienen van het SECAP te rapporteren over de geboekte vooruitgang met het oog op monitoring en evaluatie.
      Voor de uitvoering van dit engagement werd aan de opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu & Veiligheid en de provincie Antwerpen de opdracht gegeven voor het opstellen van het gemeentelijke energie- en klimaatactieplan (SECAP).

    Op 23 maart 2022 formuleerde de milieuraad een advies met betrekking tot het ontwerp van het energie- en klimaatactieplan 2030.


    Op 2 mei 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen zijn goedkeuring aan het gemeentelijke energie- en klimaatactieplan 2030.


    Op 9 mei 2022 werd dit plan toegelicht werd tijdens de bijeenkomst van de raadscommissie algemene zaken.


    Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan of SECAP 2030 goed te keuren en kennis te nemen van de acties uit dit plan. De nodige financiële middelen voor de uitvoering van de verschillende acties dienen voorzien te worden in het gemeentelijk budget en meerjarenplan.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET GEMEENTELIJK ENERGIE- EN KLIMAATACTIEPLAN GOED.

  4. 1.b
    Patrimonium.
  5. 1.b.1

    Op 6 mei 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel grond in 7 loten voor vrijstaande bebouwing.


    De verkaveling is gelegen langs de voldoende uitgeruste gemeenteweg Augustijnsdreef. Een rooilijnplan werd opgesteld door de ontwerper Antea Groep uit Antwerpen. Alle afspraken rond het wegenis- en rioleringsdossier werden opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende partners Water-Link NV, de projectontwikkelaar Steen Vastgoed, Aquafin NV en het gemeentebestuur. Door de projectontwikkelaar wordt een perceel grond van 1.065 m² (kadastraal gekend als eerste afdeling, sectie F, nr. 1/m/134/deel) samen met een strook in de bedding van de weg gratis afgestaan aan het gemeentebestuur.


    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn akkoord te geven over de zaak van de wegen, de rooilijnplannen samen met de grondafstanden.


    DE GEMEENTERAAD GEEFT ZIJN AKKOORD OVER DE ZAAK VAN DE WEGEN, DE ROOILIJNPLANNEN SAMEN MET DE GRONDAFSTANDEN BETREFFENDE DE VERKAVELINGSAANVRAAG IN DE AUGUSTIJNSDREEF.

  6. 1.b.2

    Voor de realisatie van een sociaal woningbouwproject in de Zoete Dreef worden twee percelen bouwgrond die gelegen zijn aan De Zoete Dreef (kadastraal gekend als sectie D deel van 601F met een oppervlakte van 5.688,06 m² én sectie D deel van 601F met een oppervlakte van 910,50m²) verkocht aan de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning.


    Landmeter-expert Gert Matheusen uit Essen maakte in dit kader een waardeschatting van deze projectgrond en een bijhorend meetplan op.


    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notariële ontwerpakte zoals opgesteld door notaris Koen De Raeymaecker uit Antwerpen voor de verkoop van 2 percelen grond voor een totaalbedrag van 1.680.000 euro aan De Ideale Woning, goed te keuren.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE NOTARIËLE ONTWERPAKTE VOOR DE VERKOOP VAN DE GRONDEN IN DE ZOETE DREEF AAN DE SOCIALE HUISVESTINGSMAATSCHAPPIJ DE IDEALE WONING GOED.

  7. 1.b.3

    Op 27 september 2021 verleende de gemeenteraad zijn goedkeuring aan het gewijzigde rooilijnplan voor de uitvoering van de riolerings- en wegenwerken in de Duinzichtlei, Nieuwe Dreef en Kastanjedreef. De gemeenteraad gaf toen zijn principieel akkoord met het voorgelegde ontwerp van Aquafin NV voor het uitvoeren van riolerings- en wegeniswerken in de Duinzichtlei, Nieuwe Dreef en Kastanjedreef, op voorwaarde dat het gedeelte van de wegbedding van de Kastanjedreef tussen de huidige en ontworpen rooilijn kosteloos wordt overgedragen aan de gemeente Kalmthout op basis van een notariële akte.


    Op 4 oktober 2021 verleende het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning aan Aquafin NV voor het uitvoeren van de riolerings- en wegeniswerken in de Duinzichtlei, Nieuwe Dreef en Kastanjedreef. Dit project betreft het aanleggen van gescheiden riolering en wegenis, het vernieuwen en heraanleggen van de bestaande inbuizing in de Duinzichtlei, Nieuwe Dreef en Kastanjedreef, het aanleggen van een infiltratiezone in de Duinzichtlei, een rooilijnwijziging en het plaatsen van den tijdelijke bronbemaling.


    De geassocieerde notaris Dejongh uit Kalmthout maakte drie ontwerpen van notariële akten op voor deze kosteloze grondafstanden in de wegbedding van de bovenvermelde straten. Er werden twee aktes voor de verschillende grondafstanden in de Kastanjedreef en één akte voor de verschillende grondafstanden in de Nieuwe Dreef, opgesteld.


    Deze grondafstanden zullen gratis gebeuren. Het gemeentebestuur zal deze gronden inlijven in het openbaar domein van de gemeente.


    Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om de drie voorliggende ontwerpen van notariële akten goed te keuren.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE NOTARIËLE ONTWERPAKTEN VOOR DE KOSTELOZE GRONDAFSTANDEN IN DE KASTANJEDREEF EN DE NIEUWE DREEF GOED.

  8. 1.b.4

    Op 29 juli 2019 verleende het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning aan de firma Reno Art Invest voor de bouw van appartementen langsheen de Kapellensteenweg 398-408 (kadastraal gekend als sectie F percelen 1H117, 1K23, 1K67, 1L67, 1V111, 1W130, 1W131, 1X114). Als voorwaarde werd de kosteloze grondafstand opgelegd van een perceel grond gelegen in de wegbedding van de Steeg.


    Notaris Paul Rommens uit Hoogstraten maakte in dit kader een notariële ontwerpakte op voor de kosteloze grondafstand van een repel grond met een oppervlakte van 169m² ter hoogte van de Kapellensteenweg in de wegbedding van de Steeg (kadastraal gekend als sectie F, deel van nummer 1 R139 P0000).


    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze notariële ontwerpakte goed te keuren.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE NOTARIËLE ONTWERPAKTE VOOR DE KOSTELOZE GRONDAFSTAND IN DE STEEG GOED.

  9. 1.c
    Samenwerkingsverband.
  10. 1.c.1

    De opdrachthoudende vereniging Pidpa organiseert op 24 juni 2022 een algemene vergadering.


    Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:

    1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
    2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021
    3. Verslag van de commissaris over het jaar 2021
    4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021
    5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
    6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
    7. Benoemingen
    8. Presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. het artikel 448van het decreet lokaal bestuur
    9. Verlenging mandaat commissaris
    10. Varia
      a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering
      b) Vragen van vennoten
    11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.


    DE GEMEENTERAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE AGENDA VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN PIDPA VAN 24 JUNI 2022 EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VAST.

  11. 1.c.2

    De opdrachthoudende vereniging Water-link organiseert op 9 juni 2022 een algemene vergadering.


    Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:

    1. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021
    2. Mededeling van het verslag van de commissaris m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021
    3. Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2021
    4. Bestemming van het resultaat
    5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
    6. Verlenen van kwijting aan de commissaris
    7. Herbenoeming commissaris-revisor
    8. Benoeming nieuw lid Raad van Bestuur
    9. Beslissing tot oprichting en deelneming Water-Kracht (inclusief kennisname verslag Raad van Bestuur, goedkeuring van oprichtingsdocumentatie en voordracht bestuurders)
    10. ncentive aan het personeel
    11. Varia en mededelingen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.


    DE GEMEENTERAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE AGENDA VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN WATER-LINK VAN 9 JUNI 2022 EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VAST.

  12. 1.c.3

    Op 29 juni 2022 organiseert de opdrachthoudende vereniging IVEKA een buitengewone algemene vergadering.


    Tijdens de vergadering van de opdrachthoudende vereniging IVEKA zullen volgende agendapunten worden besproken:

    1. Kennisneming verslagen van IVEKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van IVEKA afgesloten op 31 december 2021 (balans,
      resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
            3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig het artikel 6:114 en volgend WVV.
            4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale
                 bestuurscomités en de commissaris van IVEKA met betrekking tot het boekjaar 2021.
            5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
            6. Statutaire benoemingen.
            7. Statutaire mededelingen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van deze algemene vergadering en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.


    DE GEMEENTERAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE AGENDA VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN IVEKA VAN 29 JUNI 2022 EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VAST.

  13. 1.c.4

    Op 24 juni 2022 organiseert de opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu en Veiligheid een algemene vergadering.


    Tijdens de vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu en Veiligheid zullen volgende agendapunten worden besproken:

    1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
    2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021
    3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021
    4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.
    5. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van deze algemene vergadering en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.


    DE GEMEENTERAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE AGENDA VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN IGEAN MILIEU EN VEILIGHEID VAN 24 JUNI 2022 EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VAST.

  14. 1.c.5

    Op 24 juni 2022 organiseert de dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening een algemene vergadering.


    Tijdens de vergadering van de dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening zullen volgende agendapunten worden besproken:
    1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
    2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021
    3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021
    4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.


    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van deze algemene vergadering en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.


    DE GEMEENTERAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE AGENDA VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN IGEAN DIENSTVERLENING VAN 24 JUNI 2022 EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VAST.

  15. 1.c.6

    De dienstverlenende vereniging Cipal organiseert op 23 juni 2022 een algemene vergadering.


    Op de agenda voor deze vergadering staan volgende agendapunten:

    1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
    2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
    3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
    4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
    5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
    6. Kwijting Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021
    7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding
    8. Vervanging bestuurder
    9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.


    DE GEMEENTERAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE AGENDA VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN ICIPAL VAN 23 JUNI 2022 EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VAST.

  16. 1.d
    Aangevraagd agendapunt.
  17. 1.d.1

    DE GEMEENTERAAD STAAT UNANIEM ACHTER HET VOORSTEL OM EEN STROOIWEIDE (GEEN BEGRAAFPLAATS) VOOR HUISDIEREN TE VOORZIEN IN KALMTHOUT EN ZAL HIERVOOR EEN GESCHIKTE LOCATIE ZOEKEN.

  18. 1.d.2

    HET VOORSTEL OM DE GRAFCONCESSIES TE DIGITALISEREN ZAL VERDER ONDERZOCHT WORDEN.

  19. 1.d.3

    DE GEMEENTERAAD NEEMT KENNIS VAN HET VOORSTEL OVER DE VERRUIMDE OPENINGSUREN VOOR DE GEMEENTELIJKE OPENBARE BIBLIOTHEEK.

  20. 1.e
    Goedkeuring van het verslag
  21. 1.e.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 25 april 2022 van de gemeenteraad goed te keuren.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET VERSLAG VAN DE VERGADERING VAN 25 APRIL 2022 VAN DE GEMEENTERAAD GOED.

  22. 2

    Nihil