- Locatie
Zonnedauw
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
PUBLICATIEDATUM: 28-05-2024.
Agendapunten
-
1FINANCIEEL BELEID
-
1.1
De kerkfabrieken van Kalmthout dienden hun rekeningen voor het dienstjaar 2023 in bij het gemeentebestuur. De financiële resultaten van de kerkfabrieken zien er als volgt uit:
Kerkfabriek Beschikbare gelden
2023Exploitatie-resultaat
2023Investerings-resultaat
2023Globaal
resultaat
2023Onze-Lieve –Vrouw Ten hemel opgenomen (Nieuwmoer) € 231 582,23 € 171 635,22 € 59 947,01 € 231 582,23 Heilig Hart (Heuvel) € 8 638,97 € 8 638,97 € 0,00 € 8 638,97 Onze-Lieve-Vrouw (Centrum) € 188 255,24 € 43 705,94 € 144 549,30 € 188 255,24 Sint-Jozef (Heide– Kapellenbos) € 21 628,81 € 21 992,61 € -363,80 € 21 628,81 Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking en Bijstand (Achterbroek) € 116 483,38 € 116 483,38 € 0,00 € 116 483,38 De rekeningen van de kerkfabrieken voor het dienstjaar 2023 worden afgesloten met een batig saldo. Er werd geen exploitatietoelage uitbetaald in 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze rekeningen gunstig te adviseren.
DE RAAD VERLEENT GUNSTIG ADVIES OVER DE REKENINGEN VAN DE KERKFABRIEKEN VOOR HET DIENSTJAAR 2023.
-
2MILIEU
-
2.1
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft een vervolg aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in het Lokaal Energie- en Klimaatplan 1.0 werden vooropgesteld en dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
De Vlaamse Regering kent een subsidie toe aan de lokale besturen die het Lokale Energie- en Klimaatpact 1.0 en het Lokale Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekenen. Daarmee ondersteunt Vlaanderen de lokale klimaatacties. De subsidie is bedoeld voor lokale klimaatacties. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 nadat deze aan de gemeenteraad ter kennisgeving is voorgelegd
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportering voor het dienstjaar 2023 over het Lokaal Klimaat- en Energiepact 2.0.
DE RAAD NEEMT KENNIS VAN DE RAPPORTERING VOOR HET DIENSTJAAR 2023 OVER HET LOKAAL KLIMAAT- EN ENERGIEPACT 2.0
-
3INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING
-
3.1
De opdrachthoudende vereniging Water-Link organiseert op 13 juni 2024 een algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
- Mededeling van het verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2023;
- Mededeling van het verslag van de commissaris m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2023;
- Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2023;
- Bestemming van het resultaat;
- Verlenen van kwijting aan de bestuurders;
- Verlenen van kwijting aan de commissaris;
- Varia en mededelingen;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
DE RAAD KEURT DE AGENDA GOED EN STELT HET MANDAAT VAST VOOR DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN WATER-LINK VAN 13-06-2024.
-
3.2
De opdrachthoudende vereniging IGEAN Milieu en Veiligheid organiseert op 20 juni 2024 een algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023;
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023;
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023;
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding;
6. Benoemen van leden adviescomités.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
DE RAAD KEURT DE AGENDA GOED EN STELT HET MANDAAT VAST VOOR DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN IGEAN MILIEU EN VEILIGHEID VAN 20-06-2024.
-
3.3
De dienstverlenende vereniging IGEAN Dienstverlening organiseert op 20 juni 2024 een algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023;
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023;
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023;
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
DE RAAD KEURT DE AGENDA GOED EN STELT HET MANDAAT VAST VOOR DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN IGEAN DIENSTVERLENING VAN 20-06-2024.
-
3.4
De intergemeentelijke vereniging PONTES organiseert op 20 juni 2024 een algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat;
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023;
6. Vervanging bestuurder;
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
DE RAAD KEURT DE AGENDA GOED EN STELT HET MANDAAT VAST VOOR DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN PONTES VAN 20-06-2024.
-
3.5
De dienstverlenende vereniging CIPAL organiseert op 20 juni 2024 een algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat;
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023;
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023;
6. Vervanging bestuurder;
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
DE RAAD KEURT DE AGENDA GOED EN STELT HET MANDAAT VAST VOOR DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN CIPAL VAN 20-06-2024.
-
3.6
De opdrachthoudende vereniging PIDPA organiseert op 28 juni 2024 een algemene vergadering.
Tijdens deze vergadering zullen volgende agendapunten worden besproken:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden;
2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023;
3. Verslag van de commissaris over het jaar 2023;
4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2023;
5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris;
6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht;
7. Benoemingen;
8. Varia: Vragen van vennoten,…:
9. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring aan de agendapunten van deze algemene vergadering te verlenen en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger vast te stellen.
DE RAAD KEURT DE AGENDA GOED EN STELT HET MANDAAT VAST VOOR DE GEMEENTELIJKE VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN PIDPA VAN 28-06-2024.
-
4MOBILITEIT
-
4.1
De gemeenteraad keurde op 22 mei 2023 de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van diensten in het kader van de aanleg van fietsvoorzieningen en riolering langsheen de N117 Brasschaatsteenweg te Kalmthout tussen de Heikantstraat en Franseweg goed. Nadien zijn er nog een aantal wijzigingen gebeurd in de opdracht tussen de verschillende partners, zoals de regeling van de grondverwervingen, wat een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaamse Gewest, de NV Water-Link en PIDPA met zich meebrengt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken voor de aanleg van fietspaden en riolering langs de N117 Brasschaatsteenweg te Kalmthout tussen de Heikantstraat en Franseweg goed te keuren.
DE RAAD VERLEENT ZIJN GOEDKEURING AAN DE SAMENWERKINGSOVEREENKOMST VOOR GEZAMENLIJKE OPDRACHTEN VAN WERKEN VOOR DE AANLEG VAN FIETSPADEN EN RIOLERING LANGS DE N117 BRASSCHAATSTEENWEG TE KALMTHOUT TUSSEN DE HEIKANTSTRAAT EN DE FRANSEWEG.
-
5WELZIJN
-
5.1
Het lokaal dienstencentrum De Groten Uitleg zal ondergebracht worden in het nieuwe gemeentehuis. Het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (afgekort VIPA) ondersteunt en begeleidt als partner initiatiefnemers om vanuit een langetermijnvisie duurzame zorg- en welzijnsinfrastructuur te realiseren. Een subsidieaanvraag werd dan ook bij VIPA ingediend.
De raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 19 juni 2023 keurden de terbeschikkingstellingsovereenkomst goed. Dit gebeurde in het kader van de subsidieaanvraag voor de vestiging van het langdurig zakelijk recht. Een subsidie van € 916 648,75 werd eind 2023 door VIPA toegekend. Een voorwaarde tot uitbetaling van de eerste subsidieschijf is dat er een notariële akte afgesloten is tussen gemeente en OCMW waarin alle bepalingen zijn opgenomen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpakte ‘terbeschikkingstellingsovereenkomst tussen gemeente Kalmthout en OCMW Kalmthout goed te keuren.
DE RAAD KEURT DE ONTWERPAKTE 'TERBESCHIKKINGSTELLINGSOVEREENKOMST TUSSEN GEMEENTE KALMTHOUT EN OCMW KALMTHOUT' GOED.
-
6VRIJE TIJD
-
6.1
Er zijn steeds meer niet-commerciële opvanginitiatieven die groepsactiviteiten organiseren voor kinderen tijdens de vrije tijd in Kalmthout. Deze opvanginitiatieven zijn onder meer een opvang georganiseerd door ouders, een vereniging zonder winstoogmerk, STEM-ateliers ,…;
Een erkenning als niet-commercieel opvanginitiatief is belangrijk is omdat het initiatief dan fiscale attesten kan uitschrijven voor de opvang van kinderen onder 14 jaar of jonger onder 21 jaar indien het kind een zware handicap heeft. Met de goedkeuring van dit reglement worden de erkenningsvoorwaarden en een eenvoudige procedure vastgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan het reglement tot erkenning van niet-commerciële opvanginitiatieven.
DE RAAD KEURT HET REGLEMENT TOT ERKENNING VAN EEN NIET-COMMERCIEEL KALMTHOUTS OPVANGINITIATIEF GOED.
-
7PERSONEEL
-
7.1
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan het nieuwe, gezamenlijke arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Kalmthout.
Het huidige arbeidsreglement werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 28 september 2020.
Het arbeidsreglement bevat naast o.a. een aantal algemene bepalingen ook een aantal gedragscodes zoals de deontologische code een gedragscode, een gedragscode voor het omgaan met sociale media en een gedragscode voor informatiebeheerders, afspraken rond veiligheid op het werk en een uitgebreid luik over welzijn op het werk.
De belangrijkste aanpassingen zijn o.a. de invoering van plaats- en tijdsonafhankelijk werken, de werkhervatting in het kader van een reïntegratietraject, een alcohol- en drugbeleid en regels rond privacy.
Het nieuwe arbeidsreglement werd besproken op de vergadering van 29 april 2024 met de syndicale organisaties. Een protocol van akkoord werd ondertekend door de vakbonden.
DE RAAD KEURT HET NIEUWE ARBEIDSREGLEMENT VOOR HET PERSONEEL VAN HET LOKAAL BESTUUR KALMTHOUT GOED.
-
7.2
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te verlenen aan de nieuwe rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Kalmthout.
De huidige rechtspositieregeling werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 19 december 2022.
De voornaamste aanpassingen zijn o.a. de invoering van een meer flexibele selectieprocedure, een aanpassing van de evaluatieprocedure en de ontslagprocedure.
De nieuwe rechtpositieregeling werd besproken op de vergadering van 29 april 2024 met de syndicale organisaties. Een protocol van akkoord werd ondertekend door de vakbonden.
DE RAAD KEURT DE NIEUWE RECHTSPOSITIEREGELING VOOR HET PERSONEEL VAN HET LOKAAL BESTUUR KALMTHOUT GOED.
-
8AANGEVRAAGD AGENDAPUNT
-
8.1
Raadslid Johan Cassimon (DURF Kalmthout) vraagt om het volgende agendapunt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad:
- Introductie gemeenteleverancier.
DE RAAD VERDAAGT DIT AGENDAPUNT NAAR EEN VOLGENDE RAADSZITTING.
-
9GOEDKEURING VAN HET VERSLAG
-
9.1
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 29 april 2024 van de gemeenteraad goed te keuren.
DE RAAD KEURT HET VERSLAG VAN DE VERGADERING VAN 29 APRIL 2024 GOED.