Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - reglementen raad voor maatschappelijk welzijn

maandag 25 oktober 2021

21:01 - 21:05
Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Publicatiedatum 29-10-2021

Agendapunten

  1. Besluit

    Huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief

    Inhoud
    Inleiding    4
    2. Ondertekening    5
    3. Dienstverlening    5
    3.1. Basisdienstverlening    5
    3.2. Individuele begeleiding    5
    3.3. Medische en psychologische begeleiding    5
    3.4. Leefgeld    6
    4. Samenleven    6
    4.1. Privacy en rust    6
    4.2. Veiligheid    6
    4.3. Hygiëne    7
    5. Organisatie    7
    5.1. Informatieverplichting    7
    5.2. Financiële bijdrage    7
    5.3. Afspraken maken en nakomen    7
    5.4. Aanwezigheid in het lokaal opvanginitiatief    7
    5.5. Waarborgsysteem    7
    5.6. Controle van kamer, huisvesting en/of private kastruimte    8
    6. Sancties en ordemaatregelen    8
    6.1. Sancties    8
    6.2. Ordemaatregelen    9
    7. Klachten en beroep    9
    7.1. Indienen van een klacht    9
    7.2. Beroep tegen opgelegde sanctie    9
    7.3. Beroep tegen beslissingen inzake medische bijstand    9
    8. Specifieke afspraken    10
    8.1. Leefgeld    10
    8.2. Andere voordelen    10
    8.3. Medische kosten    11
    8.4. Tewerkstelling    11
    8.5. Maaltijden    12
    8.6. Kleding    12
    8.7. Bezoekers en sleutelbeheer    12
    8.8. Regelmatige aanwezigheid in het lokaal opvanginitiatief    12
    8.9. Regelmatige controle van de kamers    13
    8.10. Hygiëne    13
    8.11. Besparen van energie & respect voor het milieu    13
    8.12. Verboden voorwerpen    13
    8.13. Bereikbaarheid van de begeleiding van het lokaal opvanginitiatief    13
    8.14. Woning    13
    8.15. Specifieke regels    13
    8.16. Overgang naar de financiële opvang    14
    8.17. Zoektocht naar een woning    14



    Inleiding
    Welkom in het lokaal opvanginitiatief (LOI) van Kalmthout. U werd aan ons toegewezen door Fedasil.
    In dit huishoudelijk reglement geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in het lokaal opvanginitiatief. Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.
     De volgende dienstverlening is beschikbaar in het lokaal opvanginitiatief:
    o    Huisvesting
    o    Toegang tot sanitaire voorzieningen en toiletartikelen
    o    Terbeschikkingstelling van kleding
    o    Leefgeld
    o    Individuele sociale begeleiding en toegang tot juridische hulp
    o    Medische en psychologische begeleiding


    Het huishoudelijk reglement bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van het lokaal opvanginitiatief om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor alle bewoners en het personeel.


    Deze regels betreffen het volgende:
    o    Het respect voor de privacy
    o    De orde en rust in het lokaal opvanginitiatief
    o    De veiligheid van bewoners en personeelsleden
    o    De hygiëne en netheid van de kamers
    o    De regeling voor aanwezigheid en afwezigheid
    o    Het maken van afspraken
    o    Het systeem van waarborg
    o    De kamercontrole
    o    De algemene informatieverplichting van elke bewoner ten aanzien van Fedasil


    Het lokaal opvanginitiatief is een open opvangstructuur. Dit betekent dat u niet verplicht bent om er te verblijven. Als u ervoor kiest om het lokaal opvanginitiatief te verlaten, dan behoudt u enkel het recht op medische begeleiding door Fedasil.
    Uw keuze om al dan niet in het lokaal opvanginitiatief te verblijven, heeft geen effect op de behandeling van uw verzoek om internationale bescherming. Indien u vragen heeft met betrekking tot dit huishoudelijk reglement of met betrekking tot de rechten die u geniet tijdens uw verblijf in het lokaal opvanginitiatief, kunt u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker. We wensen u een aangenaam verblijf toe.






    2. Ondertekening
    Door dit document te ondertekenen, bevestigt u kennis te hebben genomen en een kopie te hebben ontvangen van dit huishoudelijk reglement, dat werd toegelicht in een taal die u begrijpt.
    3. Dienstverlening
    3.1. Basisdienstverlening
    Het lokaal opvanginitiatief biedt u volgende dienstverlening:
    o    Huisvesting met toegang tot sanitaire voorzieningen.
    o    Toegang tot artikelen voor het onderhoud van de woning. Deze worden voorzien door het OCMW.
    o    De mogelijkheid om kledij te wassen en de mogelijkheid om periodiek kleding aan te kopen.
    o    De mogelijkheid om zelf voeding aan te schaffen via het wekelijks leefgeld.


    3.2. Individuele begeleiding
    Alle medewerkers van het lokaal opvanginitiatief zijn onderworpen aan een deontologische code die waarden zoals het respect, de klantgerichtheid, de onpartijdigheid en de discretie onderschrijft. Tijdens uw verblijf heeft u een maatschappelijk werker als referentiepersoon. Deze zal u gedurende uw verblijf individueel begeleiden, u informeren over uw rechten en u doorverwijzen naar andere diensten indien nodig. Deze persoon zal een individueel dossier aanleggen waarin alle belangrijke zaken voor uw begeleiding in het lokaal opvanginitiatief bijgehouden worden. Ook andere medewerkers uit het lokaal opvanginitiatief kunnen hieraan bijdragen. U hebt altijd recht op inzage in uw dossier. Indien u verhuist naar een andere opvangstructuur, zal dit dossier worden overgedragen aan de nieuwe opvangstructuur.
    De individuele begeleiding die u van ons kunt verwachten is de volgende:
    o    Begeleiding in de opvang: uw maatschappelijk werker bespreekt en evalueert samen met u uw specifieke opvangbehoeften.
    o    Maatschappelijke begeleiding: wij bieden ondersteuning en advies over het maatschappelijk leven buiten het lokaal opvanginitiatief en helpen u bijvoorbeeld bij het inschrijven voor Nederlandse lessen.
    o    Begeleiding in de asielprocedure: het lokaal opvanginitiatief zal ervoor zorgen dat u goed geïnformeerd bent over het verloop van de procedure. Wij zullen u ook ondersteunen bij het vinden van gratis juridische bijstand (advocaat) vanaf het begin van uw procedure.
    o    Opleidingen: Onder bepaalde voorwaarden en op basis van de beschikbare plaatsen heeft u recht op deelname aan activiteiten. Uw maatschappelijk werker zal u hierover verder informeren.
    3.3. Medische en psychologische begeleiding
    In geval van medische klachten heeft u toegang tot medische begeleiding. Uw maatschappelijk werker zal de modaliteiten om een arts van de gemeente te raadplegen, verduidelijken. Wanneer u nood heeft aan psychologische begeleiding zal het lokaal opvanginitiatief u naar gespecialiseerde psychologische hulp doorverwijzen buiten het lokaal opvanginitiatief.


    3.4. Leefgeld
    U hebt recht op een vast bedrag aan leefgeld. De hoogte van dit bedrag is wettelijk bepaald. De uitbetalingen van het leefgeld en zakgeld gebeuren wekelijks. De uitbetaling gebeurt per gezin.
    4. Samenleven
    4.1. Privacy en rust
    U hebt recht op de eerbiediging van uw privéleven en dient eveneens het privéleven van andere buurtbewoners te respecteren.  Dit betekent dat u zich zodanig gedraagt dat anderen niet meer dan noodzakelijk door geluid gehinderd worden.  Het is verboden om tussen 22u en 07u de rust te verstoren dit om de nachtrust van buurtbewoners te respecteren. Bezoekers moeten zich aan de reglementen houden en worden enkel toegelaten tussen 8 en 22 uur. Overnachting van personen vreemd aan het lokaal opvanginitiatief zijn niet toegelaten.


    U respecteert de goederen die u ontvangen heeft en behandelt deze zoals een goede huisvader. Het OCMW is niet verantwoordelijk voor beschadiging, diefstal of verlies van uw persoonlijke bezittingen. Het OCMW  waarborgt u het ongestoord gebruik van de beschreven ruimten. De woonst die werd toegewezen aan één of meerdere bewoners mag enkel en alleen veranderd worden indien er een geldige reden toe is. Dit moet steeds gevraagd worden via de maatschappelijk werkster. De woonst is volledig ingericht met meubels, raamverduistering, vloerbekleding, huisraad, de nodige kooktoestellen en het nodige bed- en badlinnen.
    Er wordt een inventaris opgemaakt. Enkel lakens, handdoeken en het EHBO-koffertje mag u na uw verblijf meenemen.  De rest blijft eigendom van het OCMW.


    4.2. Veiligheid
    U respecteert de geldende regels inzake preventie en brandveiligheid en u mag het materieel voor branddetectie en brandbestrijding niet beschadigen. In geval van brand belt men onmiddellijk ‘112’ en het OCMW.  Vernieling en vandalisme van het lokaal opvanginitiatief zijn volstrekt verboden. Er geldt een algemeen rookverbod in de woningen van het lokaal opvanginitiatief. Handel, bezit en gebruik van alcohol of drugs in het lokaal opvanginitiatief zijn verboden. Om veiligheidsredenen is het verboden elektrische en gasapparaten, buiten de reeds voorziene apparaten op de kamers te houden of te gebruiken zonder de goedkeuring van de maatschappelijk werker en nazicht van de technische dienst. Alle problemen van technische aard, veiligheid moeten gemeld worden bij de maatschappelijk werker of zijn vervanger. Er wordt gevraagd om zo zuinig mogelijk om te gaan met het verbruik van gas, water en elektriciteit. Het OCMW zal hierop toezien en geregeld controle uitoefenen.
    Het bezit van gevaarlijke voorwerpen waarmee u anderen in gevaar kan brengen of waarmee u schade kan aanrichten aan de woning is verboden. De voorwerpen verboden door dit reglement kunnen in beslag worden genomen. Verbale of fysieke intimidatie, seksueel en gender gerelateerd geweld, agressie of fysieke geweldpleging zijn verboden, alsook elk racistisch of discriminerend gedrag of taalgebruik ten opzichte van individuen of groepen.
    Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en staan in voor hun opvoeding en veiligheid. Zij zijn aansprakelijk voor de eventuele materiële schade aangericht door hun kind. Zij vergezellen hun jonge kinderen naar school en gaan ze daar afhalen.


    4.3. Hygiëne
    U bent verantwoordelijk voor het goede onderhoud en de netheid van uw kamer of woning. U dient de gemeenschappelijke ruimtes te respecteren en deze net te houden.
    Het is niet toegestaan om dieren te houden.
    5. Organisatie
    5.1. Informatieverplichting
    Omwille van de goede opvolging van uw recht op opvang, heeft u een informatieverplichting ten opzichte van het lokaal opvanginitiatief. Dit betekent dat u uw maatschappelijk werker tijdig op de hoogte brengt van alle nuttige informatie betreffende uw asielprocedure en van elk ander element dat invloed kan hebben op uw recht op opvang.
    Ook het uitoefenen van vrijwilligerswerk of het sluiten van een arbeidsovereenkomst moet u melden aan uw maatschappelijk werker.
     5.2. Financiële bijdrage
    Wanneer u een arbeidsovereenkomst heeft en betaald werk verricht buiten het lokaal opvanginitiatief, brengt u het lokaal opvanginitiatief onmiddellijk op te hoogte over de modaliteiten hiervan. Naargelang de hoogte van uw inkomen zult u een bijdrage moeten betalen aan de kosten van uw opvang volgens de voorziene modaliteiten van Fedasil. Onder bepaalde voorwaarden en indien uw inkomen stabiel is en een bepaald bedrag overschrijdt, kan de opvang worden stopgezet.
    5.3. Afspraken maken en nakomen
    Als u zonder de expliciete voorafgaande toestemming van uw opvangstructuur beroep doet op een externe dienst of dienstverlener, zijn de eventuele kosten hiervan voor uw rekening. Als het lokaal opvanginitiatief voor u een afspraak maakt bij een externe dienstverlener (opleiding, arts, ziekenhuis, etc.) bent u verplicht om deze afspraak correct en op tijd na te komen. Het is mogelijk dat uw aanwezigheid bij bepaalde evenementen (bv. vergadering of opleiding) verplicht is. In dat geval zal u vooraf worden geïnformeerd over de praktische organisatie (uur, eventueel transportmiddel) en respecteert u deze. De vervoersbewijzen die u worden gegeven voor verplaatsingen in het kader van uw procedure, een medische raadpleging, een consultatie bij een advocaat etc. worden uitsluitend gebruikt voor deze doeleinden. Indien blijkt dat de vervoersbewijzen niet gebruikt worden voor de afgesproken doeleinden, zullen de kosten hiervan door u terugbetaald moeten worden.
    5.4. Aanwezigheid in het lokaal opvanginitiatief
    Om uw opvangplaats te behouden, moet u regelmatig aanwezig zijn in het lokaal opvanginitiatief. Bij elke afwezigheid gedurende de nacht informeert u het lokaal opvanginitiatief en laat u uw contactgegevens achter. Na drie nachten afwezigheid zonder voorafgaande verwittiging kan u worden uitgeschreven en kan u bijgevolg uw opvangplaats in de structuur verliezen. U mag nooit meer dan 10 nachten per periode van 30 dagen afwezig zijn. U kunt worden uitgeschreven indien u langer afwezig bent. Om opnieuw een opvangplaats te vragen, moet u zich aanbieden bij de dienst Dispatching van Fedasil waar u, indien u nog recht heeft op opvang, een opvangplaats zal worden toegewezen.
     5.5. Waarborgsysteem
    Het is mogelijk dat het lokaal opvanginitiatief u om een waarborg vraagt bij het ter beschikking stellen van materiaal. Deze waarborg wordt teruggegeven bij uw vertrek uit het lokaal opvanginitiatief of bij teruggave van het ontleend materiaal in oorspronkelijke staat.


    5.6. Controle van kamer, huisvesting en/of private kastruimte
    Naast vaststellingen die gebeuren tijdens rondes in de woningen kunnen tevens regelmatige controles plaatsvinden om de naleving van de verschillende regels met betrekking tot de veiligheid, brandpreventie, hygiëne en de naleving van dit reglement in de woningen te garanderen. De regelmatige controle mag twee keer per maand gebeuren en dit enkel tussen 9u00 en 17u00. Enkel in geval van specifieke eisen van preventie inzake veiligheid, brandbestrijding, hygiëne of ernstige tekortkomingen op het huishoudelijk reglement kan de kamer vaker en buiten deze uren worden gecontroleerd. Tijdens de controle wordt de hele woning gecontroleerd. U kunt hierbij aanwezig zijn. Bij een vermoeden van inbreuk op het huishoudelijk reglement, kan de kast geopend worden en de inhoud gecontroleerd worden. Indien bij het uitvoeren van een controle, voorwerpen worden ontdekt die verboden worden door dit reglement, zullen deze in beslag worden genomen. Er wordt een lijst met de in beslag genomen voorwerpen opgesteld. Een kopie van deze lijst wordt u overgemaakt indien u hierom verzoekt. Indien een voorwerp dat tijdens de controle in beslag werd genomen, een gevaarlijk voorwerp lijkt te zijn, dan wordt het desgevallend overgemaakt aan de bevoegde diensten. Indien het voorwerp dat in beslag werd genomen, bijgehouden werd, wordt het u teruggegeven bij vertrek uit het lokaal opvanginitiatief. Indien het voorwerp dat in beslag werd genomen of elk ander voorwerp dat uw eigendom is, niet werd meegenomen bij vertrek uit het lokaal opvanginitiatief, dan verkrijgt het lokaal opvanginitiatief de vrije beschikking binnen de 10 dagen die volgen op het vertrek.
     6. Sancties en ordemaatregelen
    6.1. Sancties
    Als u een inbreuk pleegt op de regels of afspraken, kan een sanctie worden opgelegd. Daden gepleegd buiten het lokaal opvanginitiatief kunnen eveneens sancties met zich meebrengen wanneer deze een belangrijke impact hebben op het lokaal opvanginitiatief. Er zal steeds rekening gehouden worden met de aard en de ernst van de inbreuk en met de concrete omstandigheden waarin de inbreuk gepleegd werd. Bij een overnachting buiten het lokaal opvanginitiatief zonder voorafgaande toestemming, wordt u erop gewezen dat u verblijf dient te hebben in het lokaal opvanginitiatief. Indien blijkt dat dit niet het geval is, wordt u uitgeschreven en verwezen naar een Federaal Centrum.  Indien u zich schuldig maakt aan diefstal, wordt u door het bestuur ter verantwoording uitgenodigd. In overleg met de verantwoordelijke van Fedasil wordt een aangepaste sanctie bepaald. Het OCMW kan een sanctie opleggen indien u zich niet aan het huishoudelijk reglement houdt.
    U kunt voorafgaand aan het nemen van een sanctie die op u betrekking heeft, gehoord worden en u kan zich tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden. De sanctie wordt u steeds schriftelijk overhandigd.
    De volgende sancties zijn mogelijk:
    o    Een formele waarschuwing met vermelding in uw individueel dossier.
    o    Een tijdelijke uitsluiting van deelname aan de activiteiten die binnen het lokaal opvanginitiatief worden georganiseerd.
    o    Een tijdelijke uitsluiting van de mogelijkheid om gemeenschapsdiensten uit te voeren tegen een vergoeding.
    o    De beperking van de toegang tot bepaalde diensten.
    o    De verplichting bepaalde taken van algemeen belang uit te voeren.




    o    De gedeeltelijke of volledige opheffing of vermindering van het leefgeld met een maximum termijn van vier weken.
    o     De overplaatsing naar een andere opvangstructuur.
    o     De tijdelijke uitsluiting van het recht op de materiële hulp in een opvangstructuur.
    o     De definitieve uitsluiting van het recht op de materiële hulp in een opvangstructuur.
    De sancties zijn onmiddellijk uitvoerbaar. De uitsluitingssancties dienen bevestigd te worden door een van de directeur-generaal van Fedasil, binnen de drie werkdagen volgend op de dag waarop de sanctie getroffen werd. De datum waarop deze beslissing bij de dienst Dispatching kan worden opgehaald, wordt vermeld op de sanctie, die u werd overhandigd door het lokaal opvanginitiatief. Voor uitleg over de toepasselijke sancties kan u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker.
    6.2. Ordemaatregelen
    Om de orde, de veiligheid en de rust in het lokaal opvanginitiatief te waarborgen kan een ordemaatregel worden genomen. U kunt voorafgaand aan het nemen van een ordemaatregel die op u betrekking heeft, gehoord worden en u tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden. Ordemaatregelen worden schriftelijk overhandigd of geafficheerd in de structuur indien zij van algemeen belang zijn (bijvoorbeeld: sluiting van een TV-zaal op een bepaald tijdstip in de avond als gevolg van herhaaldelijke problemen).
    7. Klachten en beroep
    7.1. Indienen van een klacht
    Wanneer u ontevreden bent over de algemene levensomstandigheden in het lokaal opvanginitiatief of over de toepassing van het huishoudelijk reglement, kunt u klacht neerleggen. U richt uw klacht schriftelijk of mondeling aan de voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst, die uw klacht binnen een termijn van maximaal 7 dagen zal behandelen. De klacht kan worden ingediend in het Nederlands, Frans, Duits of Engels. Als u geen antwoord ontvangt binnen de 7 dagen kunt u de klacht schriftelijk indienen bij de directeur-generaal van het bevoegde agentschap.
    7.2. Beroep tegen opgelegde sanctie
    Als u niet akkoord gaat met een opgelegde sanctie, kunt u hiertegen schriftelijk beroep indienen bij het vast bureau. Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen nadat de sanctie of ordemaatregel schriftelijk aan u werd overhandigd. U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan het lokaal opvanginitiatief. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend. Zolang de beroepsinstantie de sanctie niet wijzigt blijft de sanctie voorlopig bestaan.
     7.3. Beroep tegen beslissingen inzake medische bijstand
    Als u niet akkoord gaat met een beslissing met betrekking tot de medische bijstand dan kunt u schriftelijk een beroep indienen bij de directeur-generaal van het agentschap, of, indien u in een lokaal opvanginitiatief verblijft, bij het vast bureau. Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen na de consultatie waarop de beslissing aan u werd meegedeeld. U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan het lokaal opvanginitiatief. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend.


    8. Specifieke afspraken
    8.1. Leefgeld
    Er wordt wekelijks leefgeld uitbetaald waarmee alle nodige voeding en producten voor persoonlijke hygiëne kunnen aangekocht worden. Het leefgeld wordt wekelijks uitbetaald op een daartoe voorziene rekening volgens de richtlijnen van Fedasil. Bij aankomst wordt een Belfius-rekening met afnamerekening geopend op uw naam. Indien u nog niet over een rekening beschikt wordt dit via een prepaid kaart bezorgd. Bij vertrek wordt de hoofd- en afnamerekening stopgezet. Bij een erkenning kan de rekening ten persoonlijke titel worden overgedragen mits het ondertekenen van de nodige documenten. U krijgt leefgeld voor persoonlijke uitgaven. Uw maatschappelijk werker legt uit hoe het leefgeld uitbetaald wordt. Dit leefgeld wordt voorzien tot aan de uitbetaling van het recht op maatschappelijke integratie.
    Wat moet u onder andere met het leefgeld betalen?
    o    Voeding en drank
    o    Producten voor de persoonlijke hygiëne zoals shampoo, douchegel, tandpasta, toiletpapier, scheergerief, ….
    o    Andere persoonlijke uitgaven, zoals sigaretten.


    Wat moet u niet met het leefgeld betalen?
    o    Schoolkosten: schoolmateriaal kan aangekocht worden, zodra de aankoopbon aan het OCMW is bezorgd, wordt de terugbetaling gedaan. Twinkeltje verkoopt aan het begin van het schooljaar boekentassen aan verminderd tarief.
    o    Treinticket indien nodig voor het bezoek aan CGVS, huis/appartement of ziekenhuis afspraken.  Dit is te verkrijgen via de maatschappelijk werker.
    o    Melkpoeder


    8.2. Andere voordelen
    o    Bij aankomst: een lijnkaart.
    o    Abonnement van De Lijn wordt volledig ten laste genomen van het OCMW.
    o    Gratis Wi-Fi is voorzien in de woning.
    o    Vervoerkosten voor de controleonderzoeken in het kader van TBC worden terugbetaald mits aanvraag bij de bevoegde maatschappelijk werker.
    o    Vervoerkosten in het kader van de asielprocedure worden terugbetaald op basis van een dagticket dat vooraf moet aangevraagd worden bij de maatschappelijk werker. Indien blijkt dat de vervoersbewijzen niet gebruikt worden voor de afgesproken doeleinden, zullen de kosten hiervan door u terugbetaald moeten worden.
    o    In overeenstemming met de richtlijnen/kwaliteitseisen van Fedasil kan ‘andere diverse steun’ toegekend worden voor school, administratiekosten, etc. De Fedasil-subsidie is bedoeld om deze uitgaven te dekken.
    o    Voor vrijetijdsbesteding wordt er maandelijks een budget voorzien van €20,00 per volwassene.  Dit mag besteed worden zoals gewenst. Voor kinderen is dit ook €20,00 maar hiervoor dient een bewijs binnengeleverd te worden.
    o    In juli- augustus: gratis gebruik van Speelpleinwerking Kalmthout indien mogelijk.
    o    Pasje voor gratis gebruik van de bib, te verkrijgen aan de balie van het OCMW.


     8.3. Medische kosten
    U hebt recht op medische begeleiding. Bij aankomst kan u kiezen tussen de huisartsen en apothekers in de gemeente Kalmthout. Uw maatschappelijk werker geeft u de nodige informatie (contactgegevens, spreekuur, hoe een afspraak maken, openingsuren, wegbeschrijving enz.). Er wordt gewerkt met een rechtstreekse factuur aan het OCMW. Geneesmiddelen waarvan er een generiek bestaat, moeten voldoen aan de groene code van het BCFI om te kunnen worden terugbetaald. Indien er gespecialiseerde flessenvoeding noodzakelijk is op advies van de huisarts/pediater worden de aankoopkosten bij de apotheker ten laste genomen. De huisartsen en apothekers zijn op de hoogte van de te volgen werkwijze. Indien u een andere huisarts of apotheek wil kiezen, bespreekt u dat eerst met uw maatschappelijk werker om problemen met de betaling van de kosten te voorkomen.
    Indien u buiten de werkuren van de praktijk van uw huisarts of uw apotheker dringend nood heeft aan een arts of apotheker, kan u een beroep doen op de huisarts en/of de apotheek van wacht. Informatie over de wachtdienst van de huisartsen en apothekers is beschikbaar aan het venster van de huisartsen en/of apothekers. Als u een specialist (oogarts, tandarts, kinderarts, kinesist, gynaecoloog, enz.) wil raadplegen of als u naar een ziekenhuis moet gaan, neemt u eerst contact op met uw maatschappelijk werker die u de werkwijze zal uitleggen en alle nodige formulieren zal meegeven. In noodgevallen kan u rechtstreeks een beroep doen op de noodzakelijke zorgverlening. U verwittigt uw maatschappelijk werker steeds zo snel mogelijk.
    8.4. Tewerkstelling
    Werk in loondienst is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Tijdens de asielprocedure kan u werken na een wachtperiode van 4 maanden als u in het bezit bent van een attest van immatriculatie.
    Als u erkend werd als vluchteling, dan hebt u een elektronische vreemdelingenkaart A. afhankelijk van uw erkenning is deze kaart 1 of 5 jaar geldig.
    Indien u binnen de voorwaarden valt tot het verkrijgen van een arbeidskaart en een tewerkstelling wil aanvatten, is het belangrijk dat u op de hoogte bent van volgende zaken:


    o    Vanaf de eerste dag tewerkstelling, moet u in orde zijn met de ziekteverzekering en staat u zelf in voor uw medische kosten.
    o    Indien u in het lokaal opvanginitiatief verblijft en werkt, dient u de vooropgestelde bijdrageregeling van Fedasil te volgen.


    Indien u toch over eigen inkomsten beschikt, dient u op voorhand de consequenties hiervan op de materiële hulpverlening te bespreken met uw maatschappelijk werker.


    o    Indien uw verblijfstitel stopt/vervalt, vervalt tevens uw recht op arbeid, zelfs al heeft u een geldige arbeidskaart.
    o    Bij een tewerkstelling dient u uw maatschappelijk werker een kopie van uw arbeidskaart, uw loonfiches en uw arbeidscontract zo snel mogelijk te bezorgen. Deze gegevens worden doorgegeven aan Fedasil.
    o    Het is ten stelligste verboden zwartwerk of elke andere vorm van tewerkstelling uit te voeren in het illegale arbeidscircuit of inkomsten te verwerven via illegale praktijken.


    8.5. Maaltijden
    Elke woning beschikt over de mogelijkheden tot koken. U dient daarvoor de aanwezige huishoudtoestellen te gebruiken. Indien er omwille van technische problemen niet gekookt kan worden, wordt de technische dienst ingeschakeld. Indien nodig wordt er over gegaan tot aankoop van nieuwe toestellen. U wordt geïnformeerd over de technische ingrepen of aankopen die gebeuren. Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast die voorzien is en niet in uw kamer. Indien u de keuken deelt met andere bewoners, maakt u afspraken over het gebruik van de keuken. U laat de keuken altijd proper en net achter.
    8.6. Kleding
    Elke zes maanden wordt er door middel van attest €40,00 per persoon voorzien voor schoenen bij Bristol te Merksem. Voor iedereen boven de 12 jaar is er een kledingbudget voorzien van €30,00 pp om de drie maanden. Kinderen onder de 12 jaar kunnen elke 3 maanden met een attest van het OCMW 10 stuks kiezen in tweedehandswinkel Twinkeltje in Kalmthout.
    8.7. Bezoekers en sleutelbeheer
    Er mag enkel bezoek ontvangen worden tussen 8 uur ’s morgens en 22 uur ’s avonds, teneinde de nachtrust in het huis te verzekeren. Er kunnen geen vrienden overnachten of verblijven. Na 22 uur ’s avonds en voor 7 uur ’s morgens is elke vorm van nachtlawaai verboden. Onder nachtlawaai wordt elke vorm van lawaai of hinder: Roepen en schreeuwen, geluiden veroorzaakt door motoren, machines of muziek is verboden. Personen die door de begeleidende maatschappelijk werker of door het OCMW de toegang tot het huis verboden zijn, mogen in geen geval nog op bezoek komen. Ook is het verboden om de sleutel van de voordeur te laten bijmaken en deze door te geven aan derden.
    8.8. Regelmatige aanwezigheid in het lokaal opvanginitiatief
    Op regelmatige tijdstippen zal uw aanwezigheid in het lokaal opvanginitiatief gecontroleerd worden.
    8.9. Regelmatige controle van de kamers
    Uw woning en/of kamer kan gecontroleerd worden. Uw maatschappelijk werker geeft u verder informatie over de modaliteiten van de controles (frequentie, door wie, enz.).
    8.10. Hygiëne
    De planning met betrekking tot het poetsen en onderhouden van de woning en uw kamer moeten nageleefd worden. Informatie over het te volgen poetsplan is beschikbaar in de woning.
    8.11. Besparen van energie & respect voor het milieu
    U moet uw huishoudelijk afval sorteren met behulp van de daarvoor bestemde huisvuilzakken en/of containers. Informatie over de concrete regels voor het buiten zetten van de huisvuilzakken en/of containers, is beschikbaar in de woning.
    Restafval-container en een GFT-container zullen ter beschikking gesteld worden. Blik en petflessen worden verzameld in blauwe PMD-zakken die ter beschikking worden gesteld.
    Papierophaling gebeurt door de gemeente. De ophaling gebeurt zoals bepaald in de afvalkalender van de gemeente.
    Glas dient apart verzameld te worden. U staat in voor het wegbrengen naar de dichtstbijzijnde glascontainer. U dient zo zuinig mogelijk om te gaan met het verbruik van gas, water en elektriciteit. Het OCMW zal hierop toezien en geregeld controle uitoefenen.


    8.12. Verboden voorwerpen
    o    Wapens: vuurwapens, munitie, explosieven, messen, ...
    o    Elektrische apparaten die niet uitdrukkelijk zijn goedgekeurd (zoals elektrische kookplaten, broodrooster, etc.)


    8.13. Bereikbaarheid van de begeleiding van het lokaal opvanginitiatief
    U kan terecht voor dringende zaken tussen 9:00-17:00 op het OCMW of via telefoon 03/620.15.60. Uw maatschappelijk werker bespreekt met u haar bereikbaarheid.


    8.14. Woning
    U krijgt een gemeubileerde woning ter beschikking. De meubels en de andere uitrusting zijn geen eigendom van u en dienen in de woning te blijven. Om deze redenen wordt een plaatsbeschrijving opgemaakt bij het in gebruik nemen van en bij het vertrek uit de woning. U mag deze goederen niet verhuren verkopen of verplaatsen. Ook mag deze meubels niet vervangen door uw eigen spullen. Aanpassingen in de indeling van de woning kunnen slechts plaatsvinden indien u hiertoe de toestemming verkregen heeft. U mag geen meubels uit de gemeenschappelijke delen van de woning verplaatsen naar uw eigen kamer.
    8.15. Specifieke regels
    De beroepen en klachten waarop door de voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst of het vast bureau of de verantwoordelijke van het lokaal opvanginitiatief geen enkel antwoord werd geboden binnen 7 dagen, worden naar het volgende adres gestuurd: Fedasil – Regio Opvang Noord Ter attentie van de regiodirecteur Frankrijklei 37 bus 5 2000 Antwerpen noord@fedasil.be
    8.16. Overgang naar de financiële opvang
    Bij erkenning in het vluchtelingenstatuut gaat u over naar de financiële opvang in het kader van de toekenning van het recht op maatschappelijke integratie. Blijft u in de gemeente Kalmthout wonen, al dan niet in de woning voorzien door het OCMW, dan is verdere begeleiding aangewezen.
    8.17. Zoektocht naar een woning
    Zodra u de procedure hebt doorlopen en deze positief hebt kunnen afronden, start de zoektocht naar een woning buiten het lokaal opvanginitiatief.  Indien u wenst, kan u zich laten helpen door de maatschappelijk werker betrokken op de dienst huisvesting.
    Deze zal volgende stappen met u doorlopen:
    o    Inschrijving voor een sociale woning bij een sociaal verhuurkantoor en sociale huisvestingsmaatschappij.
    o    Zoektocht starten op de private huisvestingsmarkt in uw gewenste regio


    U komt op afspraak met de woonbegeleider van de dienst Huisvesting en bezorgt de gevraagde documenten.
    Een degelijk voorstel van woning mag niet geweigerd worden vermits uw verblijf in het lokaal opvanginitiatief na uw positieve procedure stopt.


    Datum:
    Handtekening van de cliënt:                                                           Handtekening maatschappelijk werker: