Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - gemeenteraad reglementen

maandag 29 september 2025

20:06 - 21:16
Locatie

Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs
Toelichting

Reglement ambulante activiteiten markt
Reglement kermisactiviteiten
Publicatiedatum = 01-10-2025.

Agendapunten

  1. 1

    Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markt.


    Artikel 1. Gegevens van de openbare markt.
    De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in:
    MARKT: wekelijkse markt
    PLAATS: marktplein Kalmthout
    DAG: zaterdag
    UUR: 8u – 12u30
    PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.
    De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.


    Toewijzing standplaatsen


    Artikel 2. Voorwaarden met betrekking tot de toewijzing van standplaatsen.
    Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.


    Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
    1. de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
    2. bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.


    De burgemeester of zijn afgevaardigde kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.


    De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.


    Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.


    Artikel 3. Verhouding abonnementen – losse plaatsen.
    De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
    · per abonnement (maximum 80 % van het totaal aantal standplaatsen)
    EN/OF
    · van dag tot dag (minimum 20 % van het totaal aantal standplaatsen)


    Artikel 4. Toewijzigingsregels van losse plaatsen.
    De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.


    De toewijzing van losse plaatsen gebeurt bij loting, in voorkomend geval per specialisatie.


    Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de marktleider, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.


    Artikel 5. Toewijzigingsregels per abonnement op de openbare markten.
    1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement.
    Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester of zijn afgevaardigde na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
    Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
    Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de gemeentelijke website (www.kalmthout.be) en/of via de gemeentelijke nieuwsbrief en/of via de sociale media van de gemeente Kalmthout.


    De kandidaturen kunnen ingediend worden :
    · per e-mail op het mailadres marktleider@kalmthout.be
    · of per post, postdatum geldt als indieningsdatum
    · of door overhandiging op het gemeentehuis (Kerkeneind 13 te Kalmthout) t.a.v. de marktleider.


    2. Register van de kandidaten.
    Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur.
    Deze kandidaturen worden geklasseerd:
    · eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3.,
    · dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
    · tenslotte volgens datum (overhandiging, poststempel datum, ontvangst via e-mail.
    Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
    Om de 3 jaar zullen kandidaten opgenomen in het register de vraag krijgen om hun kandidatuur te bevestigen en dus in het register opgenomen te blijven.


    3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van het register.
    Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
    · personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op één van de markten van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;
    · personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
    · personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
    · de externe kandidaten.
    De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
    Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
    · voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft. Wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting.
    · voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.


    4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement.
    De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
    · via een aangetekende zending
    · of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
    · of via e-mail met ontvangstbewijs.


    5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement.
    Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
    · de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend,
    · in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
    · het ondernemingsnummer,
    · de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden,
    · de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht,
    · indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit,
    · indien van toepassing, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
    Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.


    Abonnementen


    Artikel 6. Periodiciteit van het abonnement.
    De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.


    Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (zie het artikel 7 en 8 van dit marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of via e-mail tegen ontvangstbewijs door de burgemeester of zijn afgevaardigde in de gevallen bepaald in het artikel 9 van dit marktreglement .


    Een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.


    De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.


    Artikel 7. Opschorting van het abonnement.
    De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
    · door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
    · of door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.


    De opschorting gaat in de dag waarop de burgemeester of zijn afgevaardigde op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.


    De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.


    Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).


    Artikel 8. Afstand van het abonnement.
    De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
    · bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen,
    · bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen,
    · indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in het artikel 7 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig,
    · op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.


    De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.


    De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
    · een aangetekende brief met ontvangstbewijs,
    · overhandiging tegen ontvangstbewijs,
    · via e-mail tegen ontvangstbewijs.


    Artikel 9. Schorsing en opzegging van het abonnement door de gemeente.
    Het abonnement zal door de burgemeester of zijn afgevaardigde geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
    · bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding,
    · bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen,
    · bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in het artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement,
    · wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement,
    · bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider.


    De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend via een aangetekende brief of via e-mail tegen ontvangstbewijs.


    Artikel 10. Vooropzeg vanuit de gemeente.
    Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.


    Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.


    Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.


    In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.


    Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. het artikel 5.3).


    Artikel 11. Inname van een standplaats.
    De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
    1. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
    2. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen;
    3. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent;
    4. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
    5. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in 1. tot 4.
    De personen vermeld in 2. tot 5. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.


    Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, ook een standplaats innemen.


    De standplaatsen op de openbare markt hebben een afmeting van 3m of 6m of 9m of 12m of 15m.


    Alleen afvalzakken aangekocht bij de marktleider worden na de wekelijkse markt opgehaald door de gemeentelijke diensten. Afval dat niet in deze zakken gedeponeerd wordt, dient door de marktkramers zelf meegenomen te worden.


    Marktkramers dienen aanwezig te zijn op de markt voor 7u30. Het is verboden het marktplein te verlaten voor 12u30, tenzij er toelating verleend werd door de marktleider.


    Tijdens de wekelijkse markt mag er niet gefietst worden over de markt.


    Het verkopen van producten, het laten proeven van voeding of drank of het uitdelen van flyers gebeurt uitsluitend aan de stand en niet door het rondlopen op het marktplein.


    Artikel 12. Overdracht van de standplaats.
    De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
    · de overnemer is in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven voor het uitoefenen van ambulante activiteiten en zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie kan aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen.
    · binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.


    De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.


    De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:
    · de overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.
    · overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming (cf. artikel 2 van dit reglement) niet overschrijdt.
    · de overnemer het bewijs levert waaruit blijkt dat hij voldoet aan de bijkomende voorwaarden, vermeld in artikel 2 van dit reglement.


    Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt.
    Ambulante handel op vooraf bepaalde plaatsen


    Artikel 13. Toepassingsgebied.
    Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
    · Willy Vandersteenplein – Heide
    · Marktplein
    · Parking ingang Kalmthoutse Heide – Putsesteenweg


    De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.


    Artikel 14. Voorafgaande machtiging.
    Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in het artikel 13 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in het artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging.


    Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente (Kerkeneind 13 te Kalmthout of via marktleider@kalmthout.be).


    De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.


    In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
    · identiteit van de aanvrager
    · de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
    · de plaats
    · de datum en duur van de verkoop.


    Artikel 15. Voorwaarden inzake toewijzing en inname van standplaatsen.
    De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare markt kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.


    Artikel 16. Toewijzingsreglement van losse standplaatsen.
    De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie. Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.


    Artikel 17. Toewijzingsregels en bepalingen voor een abonnement.
    Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markt.


    Ambulante handel op niet-vooraf bepaalde plaatsen 


    Artikel 18. Toepassingsgebied.
    Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente (Kerkeneind 13 te Kalmthout of via marktleider@kalmthout.be).


    Artikel 19. Voorafgaande machtiging.
    Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in het artikel 18 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in het artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente (Kerkeneind 13 te Kalmthout of via marktleider@kalmthout.be).
    In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
    · identiteit van de aanvrager
    · de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
    · de plaats
    · de datum en duur van de verkoop.


    De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
    · redenen van openbare orde en veiligheid
    · redenen van volksgezondheid
    · bescherming van de consument
    · wanneer de voorwaarden vermeld in het artikel 2 niet in orde zijn
    · de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.


    De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.


    Artikel 20. Toewijzingsregels voor losse standplaatsen.
    De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
    Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.


    Artikel 21. Toewijzingsregels en bepalingen voor een abonnement.
    Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markt. Voorwaarden inzake melding van vacature geldt niet.


    Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze


    Artikel 22. Toepassingsgebied.
    Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.


    Artikel 23. Voorafgaande machtiging.
    Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in het artikel 22, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente (Kerkeneind 13 te Kalmthout of via marktleider@kalmthout.be).
    In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
    · identiteit van de aanvrager
    · de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
    · de plaats
    · de datum en duur van de verkoop.


    De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :
    · redenen van openbare orde en veiligheid
    · redenen van volksgezondheid
    · bescherming van de consument
    · wanneer de voorwaarden vermeld in het artikel 2 niet in orde zijn
    · de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.


    De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.


    Verkoop van producten of diensten met een niet-commercieel karakter.


    Artikel 24.
    De occasionele verkopen voor een niet-commercieel doel zijn niet onderworpen aan de wet op de ambulante activiteiten. Deze verkopen voldoen wel aan de definitie ambulante activiteit maar zijn door hun specifieke aard niet onderworpen aan de voorwaarden en verplichtingen van de wet.


    Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
    · de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
    · de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
    · de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.


    Aanvullende bepalingen.


    Artikel 25. Bevoegdheid van de marktleider.
    De marktleider, aangesteld door de burgemeester of het college van burgemeester en schepenen, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.


    Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2025 en heft het gemeentelijk reglement van 25 oktober 2007 op.

  2. 2

    Organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen.


    Artikel 1. Toepassingsgebied
    Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.


    Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.


    Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen.


    Artikel 2. Gegevens van de openbare kermissen.
    De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:
    · PLAATS: Heide
    DAG: zaterdag, zondag, maandag
    PERIODE: eerste zondag van mei
    PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.
    · PLAATS: Nieuwmoer
    DAG: zondag, maandag, dinsdag
    PERIODE: 3de zondag na Pinksteren
    PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.
    · PLAATS: Achterbroek
    DAG: zondag, maandag, dinsdag
    PERIODE: zondag na 2 juli
    PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.
    · PLAATS: Kalmthout
    DAG: zaterdag, zondag, maandag, dinsdag
    PERIODE: zondag voor 25 juli
    PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.
    · PLAATS: Heide
    DAG: zaterdag, zondag, maandag
    PERIODE: 3de zondag van september
    PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage.


    De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes.


    De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de data voor de kermissen te bepalen.


    Artikel 3. Voorwaarden inzake de toewijzing van standplaatsen.
    De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.


    Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:
    · de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico's;
    · de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert;
    · als het een kermistoestel met voortbeweging van personen aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft voldoet het toestel aan de voorwaarden, vermeld in het artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
    · als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;
    · de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.


    De ambtenaar van de gemeente kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.


    Artikel 4. Verhouding abonnement – losse plaatsen.
    De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.
    De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
    · in geval van absolute noodzaak;
    · wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).


    De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die eenzelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
    Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.


    De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.


    Artikel 5. Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen.
    1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats.
    Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
    Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht in de gemeentelijke nieuwsbrief en/of via de gemeentelijke website (www.kalmthout.be).
    De kandidaturen worden per mail of per brief ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.


    2. Onderzoek van de kandidaturen.
    Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in het artikel 3 van dit reglement.
    De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:
    · de aard van de attractie of van de vestiging;
    · de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;
    · de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;
    · de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;
    · de deskundigheid van de uitbater, van de “aangestelde – verantwoordelijken” en van het tewerkgesteld personeel;
    · desgevallend, de nuttige ervaring;
    · de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.
    Als de burgemeester of zijn afgevaardigde op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
    Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
    Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten.


    3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats.
    De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen krijgt als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op een van de volgende wijzen:
    · per aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
    · per e-mail met ontvangstmelding.


    Artikel 6. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen.
    Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:
    · de situering van de standplaats;
    · de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;
    · de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;
    · de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;
    · desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
    · het ondernemingsnummer;
    · de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is met vermelding van de technische specificaties;
    · de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;
    · desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.


    Artikel 7. Spoedprocedure.
    · Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
    · omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cf. het artikel 5 van dit reglement),
    · of omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden,
    · of ten gevolge van hun niet-bezetting wegens de afwezigheid van hun houder,
    · kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
    1. de gemeente of de concessionaris raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;
    2. de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;
    3. de gemeente of de concessionaris gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het artikel 5.2, eerste en tweede lid van dit reglement;
    4. hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeldt die hun kandidatuur hebben ingediend;
    5. indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft hij in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;
    6. hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (bijv. e-mail) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.


    Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.


    De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van het eerstvolgende college van burgemeester en schepenen.


    Artikel 8. Duur van het abonnement.
    1. Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.
    2. Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. het artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).
    3. De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de gemeente of de concessionaris


    Artikel 9. Opschorten van het abonnement.
    De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
    1. hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
    · door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
    · door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
    De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op het einde van de kermis op.
    Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.
    2. Hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.
    De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.
    De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.


    De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
    · bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
    · of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
    · of per e-mail met ontvangstmelding.


    De gemeente of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.


    Artikel 10. Afstand van het abonnement.
    De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
    · bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
    · bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
    · indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in het artikel 9 1° van dit reglement. De opzegging gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid;
    De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over deze aanvraag.


    De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.


    De vraag tot afstand dient te gebeuren:
    · bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
    · of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
    · of per e-mail met ontvangstmelding.


    De gemeente of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.


    Artikel 11. Schorsing en opzegging van het abonnement.
    De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging.
    De beslissing tot schorsing wordt betekend per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of per e-mail met ontvangstbewijs.


    De schorsing of intrekking van een abonnement treedt in werking zonder vooropzeg. De regels van een goed openbaar bestuur dienen wel steeds gerespecteerd te worden.


    Een schorsing of intrekking van een abonnement heeft betrekking op het niet naleven van wettelijke bepalingen. Als gemeente kan dit niet ingeroepen worden naar aanleiding van een beleidsmatige beslissing (vb. openbare werken).


    Artikel 12. Overdracht van een standplaats.
    De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:
    · die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie,
    · en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente.


    Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.


    De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van het artikel 3 van dit reglement.


    Artikel 13. Inname van standplaatsen.
    De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in het artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
    1. de personen, vermeld in het artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;
    2. de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;
    3. de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
    4. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;
    5. de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.


    De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.


    Artikel 14. Vooropzeg vanuit de gemeente.
    Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.


    Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.


    Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.


    In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.


    Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen.


    Artikel 15. Toepassingsgebied.
    1. Op aanvraag van een kermisuitbater
    Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.


    2. Vanuit de gemeente
    Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in het artikel 5 van dit reglement gevolgd.


    Artikel 16. Voorwaarden inzake toewijzing en inname van standplaatsen.
    De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (zie het artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (zie het artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.


    Artikel 17. Duur van de machtiging.
    De machtiging wordt door de gemeente toegekend:
    · voor een bepaalde periode
    · of per abonnement


    Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater eenzelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.


    Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.


    De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.


    Artikel 18. Abonnementen.
    De artikelen 8, 9, 10, 11 en 12 zijn van toepassing op de abonnementen toegekend krachtens afdeling 2.


    Artikel 19.
    De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in het artikel 3 van dit reglement te controleren.


    Praktische afspraken.


    Artikel 20. Kennisgave deelname.
    De deelnemende kermisuitbater maakt ten laatste 31 maart via het standaardformulier zijn of haar deelname aan de kermis, waarvoor hij/zij over een abonnement beschikt, kenbaar zodat de nodige praktische maatregelen kunnen getroffen worden. Hiermee verklaren zij over de nodige geldige verzekeringsbewijzen en (keuring)attesten, alsook een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt, op eenvoudig verzoek kunnen voorgelegd worden.


    Artikel 21. Plaatsing woon- en laadwagens.
    Het toekennen van een plaats voor de kermisattracties houdt geen machtiging in voor het plaatsen van woon- en laadwagens. Nochtans zal er voor gezorgd worden dat de wooninrichtingen zo dicht mogelijk bij de attracties kunnen geplaatst worden.


    Op het kermisplein mogen enkel die wagens en kermiskramen geplaatst worden welke zijn toegewezen aan de kermisuitbater. Bij het opstellen van de kermisattracties moeten de laadwagens, zodra zij afgeladen zijn, onmiddellijk het kermisterrein verlaten, wandelwegen en doorgangen inbegrepen, en geplaatst worden op een terrein dat daartoe eventueel door het gemeentebestuur wordt aangewezen.


    De wagens, onmisbaar voor de exploitatie van de kermisattractie (motor- en machinewagens), moeten zo dicht mogelijk tegen de attractie worden opgesteld.


    Alle terreinen die ter beschikking gesteld worden van de kermis moeten door de kermisuitbaters ontruimd zijn van alle kermiskramen en andere kermiswagens op de dag zoals overeengekomen met de gemeentelijke verantwoordelijke voor organisatie van de kermis.


    Artikel 22. Kermiskraam.
    Elk opgesteld kermiskraam moet goed onderhouden worden, net van uitzicht en tijdens de werking goed verlicht zijn.


    Alle publiciteits-, reclame- en/of andere teksten op de kermiskramen moeten in het Nederlands
    worden aangebracht.


    Waarschuwingen en opschriften die betrekking hebben op het veilige gebruik van het kermistoestel moeten voldoen aan volgende voorschriften:
    · tenminste zijn opgesteld in de Nederlandse taal;
    · aangebracht in een duidelijk leesbare vorm;
    · aangebracht op een zichtbare en opvallende plaats.


    Artikel 23. Muziek.
    De muziekuitvoeringen door luidsprekers voortgebracht, zullen op zulke wijze geregeld worden dat zij de muziekuitvoeringen van andere speeltuigen niet overstemmen.


    Er mogen aan de attracties geen sirenes gebruikt worden die enige gelijkenis vertonen met deze in gebruik door openbare en private hulpdiensten (brandweer, ziekenwagen, politie, …).


    De burgemeester of de verantwoordelijke van de kermis kan de politie gelasten met het dempen van de muziek waar en wanneer het nodig blijkt.


    Generatoren en compressoren dienen opgesteld achter de attracties en mogen deze niet hinderen.


    Artikel 24. Standplaats en opstelling.
    De kermisuitbaters worden schriftelijk verwittigd van datum en uur wanneer zij moeten aanwezig zijn voor het plaatsgeven van de hun toegewezen standplaats.


    De terreinen worden ter beschikking gesteld in de staat waarin ze zich bevinden.


    Elke kermisuitbater moet voorkomen dat schade aangebracht wordt aan het openbaar goed, in
    voorkomend geval is de schade ten laste van de kermisuitbater. De kermisuitbater moet alle nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat het terrein door bevloeiing bevuild wordt door vetten, oliën en dergelijke meer.


    Het is verboden het kermiskraam of onderdelen ervan op gelijk welke wijze in de grond te verankeren.


    Een kermiskraam mag nooit vastgehecht worden aan bomen, afsluitingen, verhardingen,
    lichtinstallaties, verkeerstekens of andere openbare goederen.


    Artikel 25. Elektriciteitsaansluiting.
    De aansluitingen op de elektriciteitskasten mogen enkel onder spanning indien de installaties conform de AREI reglementering zijn.


    De tarieven voor het gebruik van elektriciteitskasten en het gebruik van de elektriciteit worden vastgelegd in het desbetreffende retributiereglement.


    Voor de aansluitingen op nutsvoorzieningen dienen alle richtlijnen van het gemeentebestuur te
    worden nageleefd.


    In geval van onderbreking van elektrische stroom wegens beperking van stroomverbruik of defect aan de leiding is het gemeentebestuur niet aansprakelijk.


    Artikel 26. Veiligheid van de gebruikers.
    Alle kermistoestellen dienen te voldoen aan het KB van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van
    kermistoestellen.


    Alvorens de attractie voor de consumenten open te stellen, moet de uitbater of de “aangestelde
    verantwoordelijke” van een kermisattractie met voortbeweging van personen aangedreven door een niet-menselijke energiebron, een kopie van het document dat bevestigt dat de inspectie van de opstelling van de attractie voorzien in artikel 5 van het KB van 18 juni 2003 werd verwezenlijkt, tegen ontvangstmelding, aan de burgemeester, aan zijn afgevaardigde of aan de concessionaris afleveren.


    Indien de burgemeester vaststelt dat om technische redenen de veiligheid van de gebruikers van een kermisattractie of van de omstaanders niet gewaarborgd is, kan de attractie gesloten worden voor de verdere duur van de kermis of tot na de degelijke herstelling van de vastgestelde gebreken.


    De kermiskramen dienen steeds in goede staat van onderhoud te zijn. Indien nodig blijkt, zal de kermisuitbater op het eerste verzoek van de burgemeester of zijn afgevaardigde de nodige herstellingen of verbeteringen aanbrengen.


    Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om, indien nodig, steeds aanvullende voorwaarden op te leggen.


    Artikel 27. Beveiliging tegen risico’s en lawaai.
    1. Zwiermolens moeten voorzien zijn van een afsluiting ter bescherming van de omstaanders.
    2. Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor om het even welke schade of ongevallen veroorzaakt door de kermiskramen, hun uitbaters of hun personeel, zowel binnen de inrichtingen als op de openbare weg.
    3. Het college van burgemeester en schepenen kan niet aansprakelijk gesteld worden bij conflicten tussen de kermisuitbaters.
    4. Het gemeentebestuur neemt geen bewaking op zich van kermiskramen en wagens die op het kermis- of op het parkeerterrein staan. Het gemeentebestuur is evenmin verantwoordelijk voor beschadiging, verlies, diefstal van de in de wagens of kermiskramen geborgen of tentoongestelde zaken.
    5. Het is iedere kermisuitbater verboden enige vorm van vuurwerk en explosieven te verkopen, als prijs te geven of op te slaan in de woonwagen of pakwagen.
    6. De burgemeester kan, in geval van klachten en na vaststelling van overschrijding van de maximaal toegelaten geluidsniveaus, te allen tijde het gebruik van de storende geluidsbronnen verbieden. Indien nodig kan de burgemeester overgaan tot de sluiting van de inrichting, zonder dat dit aanleiding kan geven tot het bekomen van schadevergoeding of een vergoeding te vorderen voor de geleden schade.


    Artikel 28. Sancties.
    Kosten ten gevolge van beschadigingen aan het gemeentepatrimonium, aangebracht door de kermisuitbater, zullen verhaald worden op de kermisuitbater. De eventuele vervolging- en inningskosten zijn ten laste van de uitbater.


    De burgemeester of zijn afgevaardigde kan, bij het overtreden van één van de artikelen van dit reglement door de kermisuitbater, beslissen dat het abonnement met deze uitbater opgezegd wordt. Het opzeggen van het abonnement kan niet leiden tot enige schadeloosstelling voor de uitbater.


    Artikel 29. Inwerkingtreding.
    Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2025 en heft het gemeentelijk reglement over de kermis van 20 december 2007 op.