Publiek - Reglementen college van burgemeester en schepenen
maandag 7 oktober 2024
- Locatie
Schepenzaal
- Voorzitter
- Lukas Jacobs
- Toelichting
-
Publicatiedatum: 08-10-2024
Agendapunten
-
1
Bijlagen
Besluit
POLITIEREGLEMENT OVER VERKEERSREGELING NAAR AANLEIDING VAN ‘APRES KIESBAR’ OP 13-10-2024.
Het evenement werd aangevraagd door Dennis Dockx (dennis@sparachterbroek.be).
Advies van de PZ-Grens : GUNSTIG
De gemeente voorziet indien nodig in de verwittiging van externe partners (bv. De Lijn, Agentschap Wegen & Verkeer, BPost, Brandweerzone Rand, …).
De gemeente dient de genomen beslissingen van het college van burgemeester en schepenen ter kennis te brengen van de organisator, inclusief signalisatieplannen en bijkomende voorwaarden.
BESLUIT:
Artikel 1.-
Naar aanleiding van “Après Kiesbar – Parking Sporthal Achterbroek”
zijn volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van kracht op zondag 13 oktober 2024 van 07u30 tot 15u30:
Art. 2.-
Stilstaan- en parkeerverbod
Er geldt een stilstaan- en parkeerverbod dmv borden E3 met tijdsbepalende onderborden en onderpijlborden Xa-b-d op volgende locatie:
- Parking Sporthal Achterbroek: 2 parkeerplaatsen over de ingang v.d. sporthal.
Plaatsing van parkeerverbodsignalisatie dient minimum 4 kalenderdagen vooraf te gebeuren.
Zie signalisatieplan
Art. 3.-
De inrichter staat in voor:
-de plaatsing, de instandhouding en de verwijdering van de tijdelijke signalisatie
-de schriftelijke verwittiging van de omwonenden inzake de manifestatie en de
tijdelijke verkeersmaatregelen
-de bewegwijzering naar de manifestatie en de voorziene parkings
Art. 4.-
Hulpdiensten
Ten allen tijde dient een doorgang te worden vrijgelaten voor de hulpdiensten van min 4 meter.
Art. 5.-
Huidige verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur. De verkeersmaatregelen worden bekend gemaakt met de passende verkeerstekens overeenkomstig artikel 12 van de wet betreffende de politie op het wegverkeer.
Art. 6.-
Afschrift van deze verordening wordt overgemaakt aan:
- de Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen
- de Griffier van de Politierechtbank te Antwerpen
- de korpschef van PZ-Grens
- de verantwoordelijke inrichters, indien nodig.
VOOR EENSLUIDEND UITTREKSEL:
Bij bevel:
Algemeen directeur Burgemeester -
2
Bijlagen
Besluit
POLITIEREGLEMENT OVER VERKEERSREGELING NAAR AANLEIDING VAN ‘NACHT VAN ‘T FORTUIN’ OP 18-10-2024, 19-10-2024 en 20-10-2024
Het evenement werd aangevraagd door Pieter Aerts (aerts.pieter@hotmail.com) en Joppe Renders (jopperenders1@gmail.com) namens Chiro Mejoca.
Advies van de PZ-Grens: Gunstig
Private veiligheid:
· Algemeen:
o De organisator dient steeds zelf in te staan voor de veiligheid op het evenement (fuif/festival).
o Er dient steeds voldaan te worden aan de bepalingen van de Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
o Voor fuiven/festivals vanaf 500 bezoekers, meerdaagse evenementen en evenementen punctueel aangewezen door de politie dient er steeds private veiligheid georganiseerd te worden door middel van een vergunde bewakingsonderneming of via het verenigingsregime.
§ De lijst van vergunde bewakingsondernemingen is raadpleegbaar viawww.vigilis.be ofwww.besafe.be.
§ De bepalingen om te voldoen aan het verenigingsregime zijn terug te vinden in de Wet van 2 oktober 2017.
o Voor alle informatie en correcte mogelijkheden inzake private veiligheid verwijzen wij naar de website van het ministerie van binnenlandse zaken via volgende link:Toepassingsgebied | BeSafe . Hier dient zeker gekeken te worden naar de modaliteiten bij Bewakingsonderneming en Vrijwilligersregime.
· Specifiek voor bovenvermeld evenement:
o De organisator kan volgens de Wet van 2 oktober 2017 geen gebruik maken van het verenigingsregime gezien hij niet voldoet aan de randvoorwaarden. Er dient dus gebruik gemaakt te worden van een erkende bewakingsonderneming voor het uitvoeren van private veiligheid. De bewakingslijst hiervoor dient minstens 2 weken voor het evenement overgemaakt te worden aan de Politiezone Grens (viapz.grens@police.belgium.eu enpz.grens.hhoo@police.belgium.eu ) zodat de nodige controles kunnen uitgevoerd worden.
o De organisator dient minsten 1 bewakingsagent per 250 toegelaten bezoekers in te zetten. Uit het veiligheidsoverleg is gebleken dat het aantal bezoekers op 1500 ligt. Daarom geven wij als advies om minstens 6 bewakingsagenten in te zetten.
o De goedkeuring gegeven door de Politiezone Grens inzake private veiligheid is onder voorbehoud van controle door de federale overheidsdienst private veiligheid van het ministerie van binnenlandse zaken.
Geluidsnormen:
· Gezien de aanvraag van de organisator om af te mogen wijken van het standaard geluidsniveau op muziekactiviteiten: een toegestane afwijking van het geluidsniveau kleiner of gelijk aan 100 dB. Te nemen maatregelen: meten en registreren en visuele geluidsniveau, gratis ter beschikking stellen van oordopjes.
Beperken overlast:
· De organisator dient erop toe te zien gedurende het gehele evenement de overlast tot een minimum beperkt blijft voor de buurtbewoners. Dit is ook van toepassing bij einde van het evenement (uitstroom)door:
· Toezicht te houden in de nabije omgeving op een rustige uitstroom (nachtlawaai, rondhangen, …)
· Rondgang op achtergebleven voorwerpen, glas, rommel,… van het evenement in de nabije omgeving van het evenement
· Indien nodig verkeersregeling aan parkings
· Er dient steeds een vrije doorgang te zijn voor de hulpdiensten tot aan de publieksruimten:
o 4 meter vrije doorgang zonder vaste constructies
o 2 meter volledig vrije doorgang voor de publieksbewegingen
· De organisator dient het evenement te communiceren aan de buurtbewoners:
o Ten laatste 1 week voor het evenement.
o Met vermelding van de uren van het evenement.
o Met vermelding van een telefoonnummer waar de buren terecht kunnen met opmerkingen, klachten, vragen.
· Inzake alcohol:
o Indien de organisator sterke drank wenst te schenken en hiervoor een vergunning krijgt adviseren wij enkel premixdranken te schenken (niet ter plaatse mengen van dranken)
o Dient de organisator een systeem uit te werken ter controle van de leeftijd (-16 voor bieren en -18 voor sterke dranken).
Politie inzet:
· We voorzien politie-inzet voor dit evenement. De leidinggevende voor deze dienst zal op de dag zelf contact opnemen met de organisator voor:
o het maken van praktische afspraken en/of richtlijnen,
o voor het uitwisselen van GSM-nummers voor een goede communicatie tussen organisator en politie
o voor het geven van een briefing van medewerkers/seingevers/stewards (indien van toepassing)
Bijkomende afspraken gemaakt bij het veiligheidsoverleg:
· opstellen van een plan via google mymaps
De gemeente voorziet indien nodig in de verwittiging van externe partners (bv. De Lijn, Agentschap Wegen & Verkeer, BPost, Brandweerzone Rand, …). Indien er ook weerslag is op het openbaar domein, dient de informatie ook gevat te worden in GIPOD van Geopunt Vlaanderen.
De gemeente dient de genomen beslissingen van het college van burgemeester en schepenen ter kennis te brengen van de organisator, inclusief signalisatieplannen en bijkomende voorwaarden.
BESLUIT
Artikel 1.-
Naar aanleiding van het evenement “Nacht van ‘t Fortuin” zijn volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van kracht van vrijdag 18 oktober 2024 vanaf 18:00u tot en met zondag 20 oktober 2024 tot 06u00:
Art. 2
Verboden voor alle verkeer muv hulpdiensten en fietsers
Volgende straten/straatdelen worden afgesloten voor alle bestuurders muv hulpdiensten en fietsers:
-Kruisbos: van kruispunt met Brasschaatsteenweg tot aan de parkings rusthuis
-Volkersweg: volledige straat
Dit wordt ter kennis gebracht door plaatsing van rood-wit hekken over de volledige rijbaanbreedte op de volgende locaties:
-Kruisbos: na parking rusthuis, rr Brasschaatsteenweg
-Kruisbos: na kruispunt Beekdal, rr Kapellensteenweg
-Kruisbos: na kruispunt Beekdal, rr Brasschaatsteenweg
-Kruisbos: na kruispunt Brasschaatsteenweg, rr Kapellensteenweg
-Volkersweg: na kruispunt Groeneweg, rr Kruisbos
De hekken worden voorzien van volgende signalisatie:
-een bord C3
-een onderbord M2
-een onderbord “Uitgezonderd hulpdiensten”
-een bord “Manifestatie”
-de nodige verlichting
Borden C31a/b voorzien van onderbord M2 worden respectievelijk geplaatst in de Brasschaatsteenweg aan weerszijden van het kruispunt met Kruisbos.
Zie ook signalisatieplan
Art. 3
Afgesloten voor doorgaand verkeer
Volgend straatdeel wordt voorbehouden aan plaatselijk verkeer:
-Kruisbos: van kruispunt Kapellensteenweg tot na de parking van het rusthuis
Dit wordt ter kennis gebracht door plaatsing van een rood-wit hek op de rechter rijbaanhelft op volgende locatie:
-Kruisbos: na kruispunt Kapellensteenweg, rr Brasschaatsteenweg
Deze hekken worden voorzien van volgende signalisatie:
-een bord C3 + onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”
-een bord “Manifestatie”
-een bord F45
-de nodige verlichting
Zie ook signalisatieplan
Art. 4
**Eénrichtingsverkee**r BEV
In volgende straten/straatdelen wordt beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) ingesteld dmv borden F19 + onderbord M4 aan het beginpunt van de maatregel en dan telkens min herhaald na elk kruispunt en door borden C1 + onderbord M2 in tegenrichting en telkens herhaald na elk kruispunt:
- Beekdal: volledige straat - toegelaten rijrichting: van Foxemaatstraat naar Achterbroeksteenweg
Borden C31a/b voorzien van onderborden M2 worden respectievelijk geplaatst in de Achterbroeksteenweg aan weerszijden van het kruispunt met Beekdal.
Zie ook signalisatieplan
Art. 5
Voorsignalisatie - bewegwijzering
Op volgende locaties wordt een voorsignalisatie geplaatst bestaande uit een bord F39 met de tekst “NACHT VAN ‘T FORTUIN”, een pijl in de juiste rijrichting en de nodige verlichting:
-Foxemaatstraat: voor kruispunt Foxemaatdijk, rr Brasschaatsteenweg (pijl naar links)
-Foxemaatstraat: voor kruispunt Beekdal, rr Kapellensteenweg (pijl naar rechts)
-Brasschaatsteenweg: aan weerszijden van het kruispunt met Foxemaatstraat (respectievelijk pijl naar links of rechts)
-Brasschaatsteenweg: voor kruispunt Kruisbos, rr Foxemaatstraat (pijl rechtdoor)
-Achterbroeksteenweg: voor kruispunt Brasschaatsteenweg, rr Kalmthouse Steenweg
(pijl naar rechts)
Zie ook signalisatieplan
Art. 6
Snelheidsbeperking
Op volgende locaties wordt een beperking van de maximale snelheid opgelegd tot 30 km/u dmv borden C43voorzien van een onderbord “OPGELET MANIFESTATIE”:
-Beekdal: volledige straat
-Kruisbos: Vanaf het kruispunt met Brasschaatsteenweg tot aan einde afsluiting rijbaan ter
hoogte van de parking van het rusthuis
-Brasschaatsteenweg: van Zandstraat tot Dokter Jef Goossenaertsstraat
Deze borden worden herhaald na elk kruispunt.
Zie ook signalisatieplan
Art. 7
Parkeerverbod en stilstandsverbod
Er geldt een parkeer- en stilstandsverbod aan weerszijden dmv borden E3 met tijdsbepalende onderborden en onderpijlborden Xa-b-d op volgende locaties:
-Beekdal: volledige straat
-Kruisbos: tussen het kruispunt met Brasschaatsteenweg en de parking van het rusthuis
-Volkersweg: volledige straat
-Foxemaatstraat: volledige straat
Deze borden worden herhaald na elk kruispunt.
Plaatsing van parkeerverbodsignalisatie dient minimum 4 kalenderdagen vooraf te gebeuren.
Zie ook signalisatieplan
Art. 8
Bijkomende signalisatie
Volgende bijkomende signalisatie dient geplaatst op hierna volgende locaties:
- Een bord ‘Opgelet manifestatie’ dient te worden geplaatst op volgende locaties:
o Brasschaatsteenweg: na kruispunt met Zandstraat (rijrichting Kapellen)
o Brasschaatsteenweg: na kruispunt met Dokter Jef Goossenaertsstraat (rijrichting Essen)
Art. 9
Signaalgevers
De organisatie is verplicht telkens 2 signaalgevers in te zetten op volgende locaties:
- Beekdal:ter hoogte van kruispunt met Kruisbos (Kiss & Ride)
- Brasschaatsteenweg: ter hoogte van kruispunt met kruisbos
- Kapellensteenweg: ter hoogte van kruispunt met kruisbos
- Achterbroeksteenweg: ter hoogte van kruispunt met Beekdal
- Foxemaatstraat:ter hoogte van kruispunt met Beekdal
Zie ook signalisatieplan
Art. 10
De inrichter staat in voor:
-de plaatsing, de instandhouding en de verwijdering van de tijdelijke signalisatie
-de schriftelijke verwittiging van de omwonenden inzake de manifestatie en de eraan
verbonden tijdelijke verkeersmaatregelen
-de bewegwijzering naar de manifestatie en de voorziene parkings
Art. 11
Hulpdiensten
Ten allen tijde dient een doorgang te worden vrijgelaten voor de hulpdiensten van minimum 4 meter.
Art. 12.-
Huidige verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur. De verkeersmaatregelen worden bekend gemaakt met de passende verkeerstekens overeenkomstig artikel 12 van de wet betreffende de politie op het wegverkeer.
Art. 13.-
Afschrift van deze verordening wordt overgemaakt aan:
· de Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen;
· de Griffier van de Politierechtbank te Antwerpen;
· de korpschef van PZ-Grens;
· de verantwoordelijke inrichters, indien nodig.
VOOR EENSLUIDEND UITTREKSEL:
Bij bevel:
Algemeen directeur Burgemeester -
3
Besluit
POLITIEREGLEMENT OVER VERKEERSREGELING NAAR AANLEIDING VAN ‘VELDTOERTOCHT STEPHAN AERTS CLASSIC’ OP 17-11-2024.
Het evenement werd aangevraagd door Didier Baeteman (Didier@Baeteman-VanGils.be) namens VVKMS 44 Sint-Maarten.
Advies van de PZ Grens: Gunstig op voorwaarde dat:
1. Voor het inrichten van een veldtoertocht dient de inrichter van iedere betreffende overheid en privé-persoon toelating te hebben.
2. Aan de start en aankomstzone kunnen de panelen "opgelet manifestatie" geplaatst worden.
3. Een veldtoertocht is geen wielerwedstrijd in de zin van de verkeerswetgeving, zodoende dienen de deelnemers het verkeersreglement volledig na te leven en mag er geen enkel wedstrijd-element aan verbonden worden.
4. De organisatoren dienen zich te houden aan de door hen opgegeven route en dienen te zorgen voor een ordentelijk verloop van de manifestatie.
5. Wat de gemeentewegen betreft: toelating van het College vereist.
Wat de gewestwegen betreft: toelating vereist van de Vlaamse Overheid, agentschap infrastructuur, afdeling wegen en verkeer.
6. Op gevaarlijke oversteekplaatsen dienen de deelnemers extra attent gemaakt te worden op het gevaar, eventuele signaalgevers moeten zich beperken tot het geven van aanwijzingen aan de deelnemers.
a. Signaalgevers dienen gebruik te maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 is afgebeeld en dragen om de linkerarm een band met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "signaalgever". Zij moeten min. 18 jaar zijn en gemachtigd zijn door de burgemeester.
b. Eventueel bijkomende signalisatie rond de oversteekplaats (bijvoorbeeld bord "opgelet manifestatie") kan overwogen worden om de reguliere weggebruikers te informeren.
c. Mogelijk aangebrachte wegsignalisatie dient binnen de 24 uur door de organisator verwijderd te worden.
7. Inzake aanbrengen van tijdelijke wegbepaling:
· De bepijling moeten op eigen palen geplaatst worden.
· Ze mogen dus niet worden vastgemaakt aan bomen, verlichtingspalen, verkeerslichten of andere verkeerssignalisatie.
· Ze dienen op minstens 0,75m van de rand van de rijweg geplaatst en niet in de onmiddellijke nabijheid van kruispunten.
· Ze mogen geen gevaar of hinder vormen voor de andere weggebruikers of voetgangers.
· Bepijling wordt ten vroegste de dag voor de manifestatie aangebracht en ten laatste de werkdag erna terug verwijderd.
· Er dient rekening gehouden te worden met artikel 80.2 van het verkeersreglement inzake de kleuren en de helderheid, de verkeersveiligheid en de zichtbaarheid.
· Het is verboden inrichtingen aan te brengen die de bestuurders verblinden of misleiden, die -geheel of gedeeltelijk- verkeersteken voorstellen of nabootsen of die van op enige afstand met deze tekens verward kunnen worden of die op enige andere wijze de doelmatigheid van reglementaire tekens aantasten.
· Inrichtingen die zich op minder dan 7 meter boven de grond bevinden of binnen een afstand van 75 meter van verkeerslichten, mogen geen lichtweergevende of reflecterende rode, groene of oranje tint hebben.
· Wat de bepijlingen op de gemeentewegen betreft: De toelating van het Schepencollege is vereist
· Wat de bepijlingen op de gewestwegen betreft: De toelating van de Vlaamse Overheid, agentschap infrastructuur, afdeling wegen en verkeer is vereist.
De inrichter dient aan de Politiezone Grens (viaplanning@pzgrens.be) een lijst van de eventuele signaalgevers te bezorgen met hun volledige identiteitsgegevens en met opgave van hun respectievelijke standplaatsen.
De gemeente dient de genomen beslissingen van het college van burgemeester en schepenen ter kennis te brengen van de organisator, inclusief signalisatieplannen en bijkomende voorwaarden.
De gemeente dient de genomen beslissingen van het college van burgemeester en schepenen ter kennis te brengen van de organisator, inclusief signalisatieplannen en bijkomende voorwaarden.
BESLUIT
Artikel 1.-
Huidige verordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur. De verkeersmaatregelen worden bekend gemaakt met de passende verkeerstekens overeenkomstig artikel 12 van de wet betreffende de politie op het wegverkeer.
Art. 2.-
Afschrift van deze verordening wordt overgemaakt aan:
· de Griffier van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen;
· de Griffier van de Politierechtbank te Antwerpen;
· de korpschef van PZ-Grens;
· de verantwoordelijke inrichters, indien nodig.
VOOR EENSLUIDEND UITTREKSEL:
Bij bevel:
Algemeen directeur Burgemeester