Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Publiek - besluitenlijst gemeenteraad

maandag 29 september 2025

20:06 - 21:24
Locatie

Zonnedauw

Voorzitter
Lukas Jacobs

Agendapunten

  1. 1
    Openbare zitting
  2. 1.a
    Autonoom Gemeentebedrijf
  3. 1.a.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste prijssubsidiereglement voor het gemeentelijk zwembad voor het werkingsjaar 2025 vanaf 1 oktober 2025 goed te keuren.


    De gemeenteraad en de raad van bestuur van het AGB Kalmthout keurden op 25 november 2024 het prijssubsidiereglement voor het zwembad voor de periode van 1 januari 2025 tot 31 december 2025 goed.


    De prijssubsidiefactor moet nu herberekend worden voor het dienstjaar 2025. Deze prijssubsidie wordt door de gemeente toegestaan aan het AGB Kalmthout voor het verlenen van het recht op toegang aan de gebruikers van het zwembad.


    Dit reglement wordt ook ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur van het AGB Kalmthout in huidige zitting.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET AANGEPASTE PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT VOOR HET GEMEENTELIJK ZWEMBAD VOOR HET WERKINGSJAAR 2025 VANAF 1 OKTOBER GOED.

  4. 1.b
    Organisatie
  5. 1.b.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste reglement op de ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein goed te keuren.


    De gewijzigde wetgeving over de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten heeft voor een vereenvoudiging van de regelgeving gezorgd. Het wordt onder andere eenvoudiger om het beroep van marktkramer op te starten omdat onder andere de leurkaart niet langer verplicht is in Vlaanderen. Voortaan volstaat een registratie in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat. Het reglement moet in die zin worden aangepast.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET AANGEPASTE REGLEMENT OP DE AMBULANTE ACTIVITEITEN OP DE OPENBARE MARKTEN EN HET OPENBAAR DOMEIN GOED.

  6. 1.b.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste reglement op de kermisactiviteiten op de openbare kermissen goed te keuren.


    De gewijzigde wetgeving over de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten in kermisgastronomie heeft voor een vereenvoudiging van de regelgeving gezorgd. Het wordt onder andere eenvoudiger om het beroep van foorreiziger op te starten omdat onder andere de kermiskaart en de leurkaart voor kermisgastronomie niet langer verplicht zijn in Vlaanderen. Voortaan volstaat een registratie in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de kermisactiviteit toelaat. Het reglement moet in die zin worden aangepast.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET AANGEPASTE REGLEMENT OP DE KERMISACTIVITEITEN OP DE OPENBARE KERMISSEN GOED.

  7. 1.b.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om beslissing van het college van burgemeester en schepenen over de opzeg aan de deelname aan de ‘Interlokale vereniging informatiemanagement’ te bekrachtigen.


    De gemeente maakte sinds 2019 deel uit van een intergemeentelijke samenwerking rond archiefbeheer (samen met Brasschaat, Essen, Stabroek, Wijnegem en Schoten). Het doel hiervan is om stilaan het papieren archief af te bouwen en om maximaal digitaal te archiveren. Daarbij werd een intergemeentelijk archivaris aangesteld. De praktische samenwerking verliep moeilijk en de resultaten beantwoordden niet aan onze verwachtingen. Er wordt nu geopteerd om de archiveringsactiviteiten in eigen handen te nemen onder begeleiding van een externe consultant die gespecialiseerd is in het omgaan met archieven van lokale besturen. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 16 juni 2025 - onder voorbehoud van de bekrachtiging door de gemeenteraad – om de deelname aan de interlokale vereniging ‘ILV - Informatiemanagement’ op te zeggen.


    DE GEMEENTERAAD BEKRACHTIGT DE BESLISSING VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN OVER DE OPZEG AAN DE DEELNAME AAN DE 'INTERLOKALE VERENIGING INFORMATIEMANAGEMENT'.

  8. 1.b.4

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste klachtenreglement goed te keuren.


    Naar aanleiding van de start van de nieuwe legislatuur wordt het klachtenreglement opnieuw ter goedkeuring voorgelegd. Het afdelingshoofd personeel en organisatie wordt belast met de taak van klachtencoördinator. De enige wijziging aan het bestaande reglement is dat bij afwezigheid van het afdelingshoofd personeel en organisatie die optreedt als klachtencoördinator, de algemeen directeur of de adjunct-algemeendirecteur optreedt als plaatsvervanger.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET AANGEPASTE KLACHTENREGLEMENT GOED.

  9. 1.c
    Ruimtelijke ordening
  10. 1.c.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notariële ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand in de Bloemstraat goed te keuren.


    Notaris Isis Vermander (Agora Notarissen) uit Wuustwezel stelde een ontwerp van notariële akte op voor de kosteloze afstand van een perceel grond met een oppervlakte van 48,93 m² gelegen in de Bloemstraat. Dit perceel staat kadastraal bekend als sectie A, deel van nummer 86B2. De kosteloze grondafstand gebeurt naar aanleiding van het gunstig stedenbouwkundig attest van 27 januari 2025 waarbij het bijhorende perceel werd erkend als bouwgrond onder voorwaarde van de kosteloze grondafstand van het bewuste perceel grond van 48,93 m².


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE NOTARIËLE ONTWERPAKTE VOOR DE KOSTELOZE GRONDAFSTAND IN DE BLOEMSTRAAT GOED.

  11. 1.c.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.


    Deze samenwerking is gericht op het verlenen van noodzakelijke, ondersteunende diensten van de lokale besturen bij de uitvoering van hun taken. Zo kan het lokaal bestuur beslissen op welke activiteit(en) men beroep wenst te doen voor de komende zes jaar. Er wordt een kostenraming per activiteit opgemaakt bij de opstart van de samenwerking. Deze raming wordt vervolgens bij wijze van voorschot opgevraagd.


    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om beroep te doen op volgende activiteiten:
    · Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening én milieu:
    o Handhaving Ruimtelijke Ordening: ondersteuningsniveau 1 en 2.
    o Handhaving milieu: optie 2.
    · Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid:
    o De gemeente wenst beroep te doen op IGEAN voor 50 extra dossiers per jaar voor woningkwaliteit.
    · Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat):
    o De opmaak en het verdelen van de EnergieKe krant op papier.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING MET IGEAN DIENSTVERLENING GOED VOOR DE PERIODE VAN 1 JANUARI 2026 TOT EN MET 31 DECEMBER 2031.

  12. 1.d
    Financiën
  13. 1.d.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de opvolgingsrapportering voor het eerste semester van 2025 in het kader van het meerjarenplan 2020-2025. 


    Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur legt op dat er een opvolgingsrapportering met een stand van zaken over de uitvoering van het meerjarenplan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Deze rapportering heeft enkel betrekking over het eerste semester van het boekjaar.


    De opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
    · een stand van zaken van de prioritaire actieplannen van het meerjarenplan;
    · een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het jaar 2025;
    · eventueel de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
    · eventueel de wijzigingen van de financiële risico’s.


    DE GEMEENTERAAD NEEMT KENNIS VAN DE OPVOLGINGSRAPPORTERING VOOR HET EERSTE SEMESTER VAN 2025 IN HET KADER VAN HET MEERJARENPLAN 2020-2025.

  14. 1.d.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de overeenkomst voor de renteloze lening voor voetbalclub K. Achterbroek VV goed te keuren.


    Voetbalclub K. Achterbroek VV werd opgericht in 1949 en heeft het stamnummer 5176 bij de Belgische voetbalbond. Deze vereniging is actief met verschillende voetbalploegen zowel in de jeugdafdelingen als bij de volwassenen.


    Voetbalclub K. Achterbroek VV kampt met een acuut gebrek aan parkeerplaatsen, enerzijds door de groei van de vereniging en anderzijds door de recente heraanleg van de Roosendaalsebaan. Er worden 47 extra parkeerplaatsen gecreëerd aan het Goossensstraatje 5. Dit is in de onmiddellijke nabijheid van de voetbalvelden en -kantine. De gemeente is eigenaar van dit parkeerterrein.


    De gemeente wenst voetbalclub K. Achterbroek VV financieel te ondersteunen door een renteloze lening toe te kennen om deze werken te financieren. Het totaalbedrag van de voorgestelde werken bedraagt € 101 123. Voetbalclub K. Achterbroek VV wenst beroep te doen op de gemeentelijke 60/40-subsidieregeling. De gemeente wenst een renteloze lening toe te kennen voor een bedrag van € 60 000 terug te betalen op 12 jaar.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE OVEREENKOMST VOOR DE RENTELOZE LENING VOOR VOETBALCLUB K. ACHTERBROEK VV GOED.

  15. 1.e
    Personeel
  16. 1.e.1

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de raamovereenkomst met opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid in het kader van fietsleasing voor het personeel van het lokaal bestuur Kalmthout goed te keuren.


    De huidige raamovereenkomst - waarbij de opdracht werd gegund aan leasemaatschappij O2O - neemt een einde op 31 december 2025. IGEAN schreef daarom een nieuwe overheidsopdracht uit voor fietsleasing: de opdracht werd dan gegund aan de leasemaatschappij Cyclis Bike Leasing nv.


    Om de uitrol van de fietsleasing binnen ons lokaal bestuur verder te zetten, dient toegetreden te worden tot een nieuwe raamovereenkomst.


    DE RAAD KEURT DE RAAMOVEREENKOMST MET OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING IGEAN MILIEU & VEILIGHEID IN HET KADER VAN FIETSLEASING VOOR HET PERSONEEL VAN HET LOKAAL BESTUUR KALMTHOUT GOED.

  17. 1.f
    Intergemeentelijke samenwerking
  18. 1.f.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps ter uitvoering van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma in het kader van het Vlaams Defensieplan, goed te keuren.


    Het Vlaams Defensieplan van de Vlaamse regering wenst met het burgerlijk weerbaarheidsprogramma de burgerlijke weerbaarheid te versterken. Omdat elke gemeente getroffen kan worden door een noodsituatie en op dat moment het lokaal bestuur als eerste bestuursniveau aan zet is, wordt gekozen voor de uitbouw van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen die onmiddellijk kunnen ingeschakeld worden in het kader van noodhulpverlening. De coördinatie gebeurt door de lokale besturen zelf.


    De hulp van opgeleide vrijwilligers is zeer welkom bij noodsituaties waarbij de diverse overheden en hulpdiensten hun ondersteuning goed kunnen gebruiken, zoals bij overstromingen, grote stormen, maar evenzeer - al dan niet bewust toegebrachte - schade aan infrastructuur. De leden van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen nemen steeds een ondersteunende rol op en vervangen nooit de hulpdiensten en ordediensten.


    Bij het uitbouwen van een vrijwilligerskorps – dat per gemeente uit minimum 10 personen van minimum 16 jaar dient te bestaan – kan de gemeente beroep doen op de expertise van hulpverleningsorganisaties, zoals het Rode Kruis Vlaanderen en het Vlaams Kruis.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE OPRICHTING VAN EEN GEMEENTELIJK VRIJWILLIGERSKORPS TER UITVOERING VAN HET VLAAMS BURGERLIJK WEERBAARHEIDSPROGRAMMA IN HET KADER VAN HET VLAAMS DEFENSIEPLAN GOED.

  19. 1.f.2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het overnemen van een pro-rata deel van de 277 A-aandelen omwille van de uittreding van de stad Antwerpen uit de opdrachthoudende vereniging PIDPA goed te keuren.


    De gemeenteraad van Antwerpen besliste op 24 februari 2025 dat de stad niet wenst deel te nemen aan de verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA en bijgevolg met ingang van 1 januari 2026 zal ophouden om deel uit te maken van PIDPA. Hierdoor worden de 227 A-aandelen van de stad Antwerpen in PIDPA aan de gemeentelijke deelnemers aangeboden. Het aantal A-aandelen dat de gemeente kan overnemen is statutair bepaald. Voor Kalmthout resulteert dit in 4 over te nemen A-aandelen. De gemeente kan eventueel intekenen op een hoger aantal A-aandelen als één of meerdere deelnemers het recht op het overnemen van de A-aandelen niet zou uitoefenen.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET OVERNEMEN VAN EEN PRO-RATA DEEL VAN DE 277 A-AANDELEN OMWILLE VAN DE UITTREDING VAN DE STAD ANTWERPEN UIT DE OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING PIDPA GOED.

  20. 1.f.3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering en de statuten van Fluvius Kempen goed te keuren en het mandaat van de gemeentelijk vertegenwoordiger vast te stellen.


    Volgende agendapunten zullen op de Buitengewone Algemene Vergadering behandeld worden:
    1. Statutenwijzigingen:
    a. Kennisname van het bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    b. Kennisname van het bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    c. Kennisname van het voorafgaand niet-bindend advies van de Vlaamse Regering van 23 juli 2025
    d. Goedkeuring van het voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
    e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
    f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot sub-delegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen;
    g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van sub-delegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
    2. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot sub-delegatie voor de opmaak en het finaliseren van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 1 en om de beslissingen genomen in het agendapunt 1 en desgevallend 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen;
    3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026;
    4. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig het artikel 6:114 e.v. WVV;
    5. Desgevallend de aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten;
    6. Statutaire benoemingen;
    7. Statutaire mededelingen.


    De gemeenteraad heeft op 24 februari 2025 raadslid Lies Bernaerts (cd&v) aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Luyckx (N-VA) als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius Kempen en dit voor de volledige legislatuur 2025 – 2030.


    DE GEMEENTERAAD KEURT DE AGENDA VAN DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING EN DE STATUTEN VAN FLUVIUS KEMPEN GOED EN STELT HET MANDAAT VAN DE GEMEENTELIJK VERTEGENWOORDIGER VAST.

  21. 1.g
    Aangevraagde agendapunten
  22. 1.g.1

    Aan de gemeenteraad wordt op vraag van N-VA gevraagd om een jaarlijkse opleiding EHBP (Eerste Hulp Bij Psychische Problemen) in de verschillende wijken van Kalmthout te organiseren.


    DE GEMEENTERAAD BESPREEKT DIT VOORSTEL.

  23. 1.g.2

    Aan de gemeenteraad wordt op vraag van N-VA gevraagd om een een schoolagent voor de Kalmthoutse scholen aan te stellen.


    DE GEMEENTERAAD BESPREEKT DIT VOORSTEL.

  24. 1.h
    Goedkeuring van het verslag
  25. 1.h.1

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de vergadering van 23 juni 2025 goed te keuren.


    DE GEMEENTERAAD KEURT HET VERSLAG VAN DE VERGADERING VAN 23 JUNI 2025 GOED.